شکایت اپل از طراح تراشه‌های سری A به‌دلیل بهره‌برداری غیرقانونی از فناوری آن‌ها

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل از جرارد ویلیامز معمار پیشین تراشه‌های سری A آیفون و آیپد، به دادگاه کالیفرنیا شکایت کرده است.
تبلیغات

اپل از جرارد ویلیامز (Gerard Williams) سرپرست گروه تراشه‌ی سری A این شرکت به اتهام نقض قرارداد کاری و انتشار فناوری‌های مختص اپل، شکایت کرده است.

در مقابل جرارد ویلیامز هم گفته که دادخواست غیرحرفه‌ای اپل طبق قوانین کالیفرنیا غیر قابل اجرا است، او همچنین عنوان کرده که سازندگان گوشی آیفون به‌طور غیر قانونی پیامک‌های او را بررسی کرده‌اند.

ویلیامز سرپرست گروهی بوده‌ که مسئولیت طراحی و توسعه‌ی تراشه‌ی سری A (از مدل A7 تا A12) به‌کار رفته در گوشی‌ اپل آیفون و آیپد را به‌عهده داشته است.

او به‌طور خاص در زمینه‌ی کوچک‌سازی ابعاد تراشه‌‌های سری A فعالیت کرده تا بتواند اندازه‌ی محصول نهایی را تا حد امکان کوچک و همچنین عمر باتری محصول را بهتر کند. وی مسئول حداقل ۶۰ اختراعی است که توسط اپل ثبت شده‌ است. ویلیامز در ماه مارس اپل را ترک کرد اما در آن زمان چیزی در مورد برنامه‌های آینده‌اش بیان نکرد. ماه گذشته مشخص شد که او همراه‌با عضو اسبق دیگری از تیم اپل قصد دارند شرکت ساخت تراشه‌ای به‌نام نوویا (Nuvia) راه‌اندازی کنند. مانو گولاتی (Manu Gulati)، نفر دومی که همراه‌با ویلیامز این شرکت را تأسیس کرده‌اند معمار سیستم‌های تراشه‌ای پیشین گوگل است که مدتی هم در اپل،برودکام و AMD فعالیت کرده است. نفر سوم این تیم نیز جان برون (John Bruno) معمار پیشین تراشه‌های گوگل، اپل و AMD است. همین ماجرا سرآغازی بر شکایت اپل شد.

۱

اپل پس از اطلاع از این موضوع، از ویلیامز به دلیل بهره‌برداری از فناوری‌های اپل و تلاش برای به کارگیری کارکنان این شرکت، شکایت کرد.

اپل ادعا می‌کند که ویلیامز درحالی‌که هنوز مشغول کار در اپل بود، تلاشش را برای احداث شرکت شخصی‌اش مخفی و از فناوری‌های به‌کار رفته در تراشه‌های اپل، برای راه‌اندازی شرکت خود استفاده کرده است. به ادعای تیم کوک و وکیل اپل، ویلیامز در ادامه تلاش کرده کارکنان اپل را برای جدایی از این شرکت و همراهی ویلیامز در شرکت جدید خود اغوا کرده است. در این شکایت آمده‌ است:

متأسفانه علاوه بر بهره‌برداری از تکنولوژی که خودش در اپل روی آن کار می‌کرده، او به‌صورت مخفیانه تلاش کرده راهی بیابد که بتواند این فناوری را استثمار کند.

درواقع در این شکایت گفته‌ شده که ناویا با هدف وادارسازی اپل به خرید فناوری خود از این شرکت جدید، راه‌اندازی شده است. iGiant نیز در همین راستا اعلام کرده که قصد ویلیامز از راه‌اندازی این شرکت، تأمین فناوری مورد نیاز برای سیستم‌های مراکز داده‌ اپل بوده است.

در این مقاله آمده‌ است:

ویلیامز با تأسیس این شرکت اقدام به نوعی خودنمایی کرده است. او در این شرکت قصد دارد تکنولوژی را که در اپل روی پروژه‌ی آن کار می‌کرده، در شرکت شخصی خود به بهره‌برداری برساند. وی معتقد است اپل به این تکنولوژی نیاز دارد و چاره‌ای نخواهد داشت جز آن را از ناویا بخرد.

حالا اپل در پی آن است که بتواند به اتهام نقض قرارداد کاری و وفاداری، علیه ویلیامز حکم قضایی گرفته و خسارت دریافت کند.

 پاسخ ویلیامز به اپل

اما ویلیامز به مقابله با شکایت اپل پرداخته و اپل را به رصد کردن غیرقانونی پیامک‌های خود متهم کرده است. به‌گفته‌ی نشریه‌ی رجیستر:

قراردادهایی که شرکت اپل با کارمندان خود منعقد می‌کند براساس قوانین کالیفرنیا قابل پیگیری نیست و شکایتی که مطرح کرده‌اند موضوعیت ندارد. درواقع ویلیامز اساساً اجازه داشته‌ است در زمانی‌که در اپل مشغول فعالیت بوده‌ است، برای تأسیس شرکت خودش اقدام کرده و نیروی جدید استخدام کند.علاوه بر این مدرک اپل برای این اظهارات عمدتاً پیامک‌هایی است که ویلیامز با یکی دیگر از مهندسان اپل مبادله کرده و صحبت‌هایی که با دیگر مؤسس شرکت نویا داشته‌ است.

نتیجه‌ی این شکایت ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ مشخص خواهد شد. اپل با استخدام مایک فیلیپ (Mike filippo) طراح نام‌دار تراشه‌های ARM، سعی کرده تا جای خالی ویلیامز را پُر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات