چرا نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پیکسل 4 محدود به روشنایی بالای نمایشگر است؟

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
نمایشگر پیکسل ۴ از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ اما این نرخ تنها درصورتی به‌نمایش درمی‌آید که روشنایی نمایشگر بالای ۷۵ درصد باشد. دلیل این موضوع به‌تازگی مشخص شده است.
تبلیغات

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های پیکسل ۴ گوگل (Google Pixel 4) بهره‌مندی نمایشگر آن از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز است؛ قابلیتی که باعث می‌شود پیکسل ۴ بتواند محتوای بصری را به‌شکلی روان‌تر به‌نمایش بگذارد تا کاربر لذت بیشتری از آن ببرد. 

چند روز پیش، یکی از کاربران تیزبین ردیت در پستی جدید حقیقت مهمی را درمورد نمایشگر گوشی پیکسل ۴ گوگل برملا کرد. این کاربر متوجه شد که نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۹۰ هرتز نمایشگر Smooth Display گوشی پیکسل ۴ محدود به روشنایی بالای نمایشگر است و اگر میزان روشنایی کم باشد، این نرخ نوسازی به ۶۰ هزتر کاهش پیدا می‌کند.

بسیاری از افرادی که پیکسل ۴ را در زمانی سریع پس از ثبت سفارش دریافت کرده بودند، متوجه شدند که نمایشگر دستگاه در اغلب اوقات نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را ارائه نمی‌دهد. بنابراین بسیاری از آن‌ها از این اتفاق عصبانی شدند؛ از طرفی بسیاری دیگر از کاربران پیکسل ۴ کنجکاو بودند تا بدانند که چرا گوگل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرچمداران جدیدش را به این شکل در آن‌ها قرار داده است.

پیکسل 4 گوگل / Google Pixel 4

برخی از افراد گفتند که امکان دارد محدودبودن نرخ نوسازی نمایشگر گوشی گوگل پیکسل ۴ به میزان روشنایی بالا، به‌دلیل کاهش مصرف باتری باشد؛ اما اگر کمی درمورد این موضوع فکر کنید، می‌بینید که چنین ادعایی چندان با منطق جور درنمی‌آید. طبیعتا در روشنایی بالا، نمایشگر دستگاه انرژی بیشتری را از باتری سلب می‌کند؛ بنابراین منطقی نیست که نرخ نوسازی ۹۰ هرتز هم به روشنایی بالا محدود شود.

در همین راستا، به‌تازگی سردبیر رسانه‌ی XDA-Developers با بررسی دقیق کد منبع نسخه‌ی جدید اندروید ۱۰ که هم‌زمان با عرضه‌ی پیکسل ۴ منتشر شد، توانسته است دلیل رسمی موضوع را بفهمد. در کد منبع نسخه‌ی جدید اندروید ۱۰ اسناد خاصی به‌چشم می‌خورد که دلیل رسمی محدودبودن نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نمایشگر پیکسل ۴ به روشنایی بالا را مشخص می‌کنند:

کد منبع اندروید 10
کد منبع اندروید 10

برای دیدن تصاویر بالا در اندازه‌ی اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید

گوگل می‌گوید دلیل محدودبودن نرخ‌ نوسازی ۹۰ هرتز به روشنایی بالای نمایشگر، وجود برخی محدودیت‌های سخت‌افزاری در پیکسل ۴ است؛ به‌عبارتی دیگر، آن‌طور که گوگل گفته، هنگام تغییر نرخ نوسازی ممکن است در نمایشگر دستگاه، فلیکر (سوسو زدن) دیده شود. این موضوع به‌خصوص در زمانی به‌چشم می‌خورد که میزان روشنایی نمایشگر و البته میزان روشنایی محیط کم باشد. دلیل اصلی ایجاد فلیکر این است که نمایشگر پیکسل ۴ از نرخ نوسازی پویای واقعی پشتیبانی نمی‌کند؛ از این رو نرخ‌های نوسازی متفاوت، نیازمند منحنی‌های گامای متفاوت (کالیبره‌سازی) هستند.

همگام‌سازی دقیق منحنی‌های گامای متفاوت با‌ یکدیگر، کار سختی است و پیکسل ۴ از پس انجام آن برنمی‌آید. بنابراین تفاوت بین این منحنی‌ها هنگام اعمال تغییر در نرخ نوسازی، با چشم دیده می‌شود. این تفاوت بین منحنی‌ها همان سوسو زدن نمایشگر است.

نمایشگر اختصاصی پیکسل ۴ که از آن با نام تجاری Smooth Display یاد می‌شود، هنگامی که محتوای خاصی را نشان ندهد و عملا بیکار باشد، نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز تنظیم می‌کند؛ در ضمن این نمایشگر هنگام به‌نمایش گذاشتن انیمیشن‌ها یا ویدئوهایی که با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه یا کمتر پخش می‌شوند نیز نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز تنظیم می‌کند.

پیکسل 4 گوگل / google pixel 4

با این حال به محض اینکه نمایشگر را لمس کنید یا انیمیشن خاصی نظیر نوتیفیکیشن روی آن به‌نمایش درآید، Smooth Display به‌صورت خودکار نرخ نوسازی را به ۹۰ هرتز برمی‌گرداند. بنابراین تغییر نرخ نوسازی نمایشگر پیکسل ۴ از ۶۰ به ۹۰ هرتز و برعکس به‌دفعات زیادی رخ می‌دهد. همان‌طور که گفتیم، به ازای هر بار تغییر نرخ نوسازی شاهد سوسو زدن نمایشگر خواهید بود که ممکن است در درازمدت آزاردهنده باشد.

افزون بر موارد یادشده، گوگل گفته است که سوسو زدن نمایشگر در محیط‌هایی که دارای نور کم باشند بیشتر به‌چشم خواهد آمد. دلیل موضوع یادشده این است که تفاوت منحنی‌های گاما در محیط‌های کم‌نور بیشتر به‌چشم می‌آید.

گوگل به‌تازگی بیانیه‌ی جدیدی را در اختیار رسانه‌‌ی ورج قرار داده و اعلام کرده است که از مدتی پیش روی به‌روزرسانی خاصی کار می‌کند تا آن را طی هفته‌های آینده برای پیکسل ۴ در دسترس قرار دهد. ظاهرا به‌روزرسانی موردبحث ضمن اعمال بهبودهایی خاص در گوشی، فعال بودن نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را در روشنایی کمتر نمایشگر هم فراهم می‌کند؛‌ اما نه در تمامی درجه‌‌های روشنایی‌. در حال حاضر کاربران می‌توانند از طریق تنظیماتی خاص، کاری کنند که نمایشگر به‌صورت تمام‌وقت نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را به‌نمایش بگذارد. با این کار دیگر نرخ نوسازی از ۹۰ به ۶۰ هرتز تغییر نخواهد کرد و به‌تبع شاهد سوسو زدن نمایشگر نیز نخواهید بود. بااین‌حال فعال کردن قابلیت موردبحث باعث مصرف بیش از حد باتری می‌شود و گوگل آن را پیشنهاد نمی‌کند.

احتمال می‌دهیم که گوگل به‌مرور زمان با انتشار به‌روزرسانی‌های بیشتر، بهبودهای دیگری را نیز در نرخ نوسازی نمایشگر پرچمداران جدیدش اعمال کند تا این نمایشگرها ضمن ارائه‌ی نرخ نوسازی ۹۰ هرتز در تمام شرایط، انرژی زیادی را نیز از باتری سلب نکنند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد نرخ نوسازی نمایشگر پیکسل ۴ دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات