هزینه‌‌ ساخت هر آیفون و شیوه تعیین قیمت آن

پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اپل برای ساخت یک دستگاه آیفون مانند آیفون 11 پرو چه میزان هزینه می‌کند و قیمت آیفون چه تناسبی با هزینه تولید آن دارد؟ آیا این نسبت عادلانه است؟
تبلیغات

اپل بنابر عادت همیشگی خود هر سال عضو جدیدی از خانواده‌ی آیفون را به علاقه‌مندان معرفی می‌کند و بسیاری از مردم هم بلافاصله برای خرید آن‌ها اقدام می‌کنند. رویه‌ی معمول در طول سال‌های اخیر همواره به این ترتیب بوده است که قیمت نسل جدید گوشی موبایل آیفون نسبت به نسل قبل سیر صعودی داشته است و کاربران برای خرید محصولات جدید اپل باید پول بیشتری را نسبت به سال قبل پرداخت نمایند.

به‌عنوان مثال اگر شما یکی از هواداران نسخه‌ی جدید آیفون 11 یا همان آیفون 11 پرو باشید، برای خرید این گوشی باید رقمی معادل ۶۹۹ دلار بپردازید. این در حالی است که نخواهید هیچ هزینه‌ی جانبی مشخصی را برای خرید iPhone 11 Pro صرف کنید. چون در آن صورت مسلما قیمت این گوشی بالاتر خواهد رفت. البته اگر به جز iPhone 11 نسبت به سایر محصولات موجود در بازار از خانواده‌ی اپل ابراز ارادت کنید، ناگزیر از پرداخت هزینه‌ی بیشتری خواهید بود. به‌عنوان مثال برای خرید نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی گوشی آیفون 11 پرو مکس باید رقمی معادل ۱٫۴۴۹ دلار بپردازید. این رقم چه در آمریکا و چه در کشور ما معادل قیمت یک خودروی دست دوم است و به هیچ وجه رقم ناچیزی محسوب نمی‌شود.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

حال شاید برای بسیاری از خریداران مدل‌های مختلف iPhone این پرسش مطرح شود که آیا قیمت آیفون منصفانه است؟ یا این پرسش که مگر اپل چه هزینه‌ی ویژه‌ای را برای ساخت هر آیفون صرف می‌کند که چنین قیمت قابل توجهی را برای محصولات پرچم‌دار خود در نظر می‌گیرد؟

شاید بهترین شخصی که بتواند به این پرسش‌ها پاسخ دهد یکی از مدیران رده بالای اپل باشد. البته اپل هیچ‌گاه چنین کاری نکرده است و به نظر نمی‌رسد که در آینده هم هیچ قصد یا تصمیمی برای شفاف کردن این موضوع داشته باشد. در عوض بسیاری از وب‌سایت‌های فعال در دنیای فناوری به‌صورت سالانه به بررسی موشکافانه‌ی محصولات جدید اپل می‌پردازند. برخی از این وب‌سایت‌ها در خلال بررسی‌های خود به قیمت قطعات سخت‌افزاری به کار رفته در محصولات اپل هم اشاره می‌کنند. به این ترتیب می‌توان یک براورد کلی را از میزان هزینه‌ا‌ی که برای ساخت هر دستگاه آیفون صرف می‌شود به دست آورد و به مقایسه‌ی آن با قیمت آیفون پرداخت.

اپل و هزینه تولید نسل جدید آیفون

براساس بررسی‌های انجام شده توسط TechInsights و NBC News قیمت تمام شده‌ی صفحه‌نمایش ۶٫۵ اینچی به کار رفته در آیفون ۱۱ پرو مکس برای اپل رقمی معادل ۶۶٫۵ دلار است. اگر نگاهی به فضای داخلی این گوشی بیاندازیم یکی از بزرگ‌ترین قطعات سخت‌افزاری به کار رفته در آن را باتری می‌یابیم. هزینه‌ی تمام شده برای باتری موجود در این محصول رقم ۱۰٫۵ دلار ارزیابی شده است. پس از آن به ماژول‌های سه‌گانه‌ی دوربین که برای نسخه‌ی مکس آیفون ۱۱ پرو تدارک دیده شده‌اند می‌رسیم. ماژول‌هایی که جزو مهم‌ترین قطعات سخت‌افزاری این گوشی است و به کاربران امکان ثبت تصاویر زیبا و چشم‌نواز را می‌دهد. اپل برای تدارک دیدن این قطعه‌ی سخت‌افزاری مهم هزینه‌ای معادل ۷۳٫۵ دلار را صرف کرده است.

البته لیست قطعات سخت‌افزاری به کار رفته در پرچم‌دار اپل به موارد یاد شده محدود نمی‌شود. در نسخه‌ی مکس آیفون ۱۱ پرو قطعات دیگری مانند پردازنده، مودم ارتباطی، بورد مدار چاپی و حافظه هم وجود دارد که طراحی و استفاده از آن‌ها در مجموع هزینه‌‌ای معادل ۱۵۹ دلار را برای اپل به همراه داشته است. به لیست قطعاتی که اشاره شد باید موارد دیگری مانند انواع بوردها، مدارها، سنسورها و کابل‌ها را هم اضافه کرد. قطعاتی که هزینه‌ی استفاده از آن‌ها برای اپل به‌طور کلی حدود ۱۸۱ دلار بوده است.

اگر تمام اعداد و ارقام اشاره شده را با یکدیگر جمع کنیم رقم ۴۹۰.۵ دلار به دست می‌آید. رقمی که به شکل واضحی از قیمت آیفون کمتر است. اما آیا تمام هزینه‌ها‌ی مربوط به ساخت آیفون ۱۱ پرو مکس تنها همین ارقامی است که به آن‌ اشاره شد؟ به‌طور حتم جواب این پرسش خیر است. چرا که اپل برای تکمیل فرایند ساخت محصولات خود و رساندن آن‌ها به دست مشتری هزینه‌های دیگری را هم باید متقبل شود.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

هزینه‌های مربوط به ساخت، مونتاژ، بازاریابی و حمل‌و‌نقل هر محصول جزو هزینه‌هایی است که باید آن را به لیست مخارج تولید محصولات اپل اضافه کرد. علاوه بر آن مبالغی که صرف تحقیق و توسعه در رابطه با تولیدات جدید و فناوری‌های نوین به کار رفته در آن‌ها می‌شود هم جزو هزینه‌هایی است که در بسیاری از موارد هنگام براورد مخارج، توجه چندانی به آن نمی‌شود و باید آن را در نظر گرفت.

تخمین زدن قیمت تمام مواردی که به آن اشاره شد به‌طور حتم کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال شاید عده‌ای معتقد باشند که حتی اگر تمام این هزینه‌ها به‌طور کامل مشخص شود باز هم بخش بزرگی از اختلاف موجود میان قیمت آیفون و هزینه‌ی نهایی تمام شده برای تولید آن را پوش نمی‌دهد. به این معنی که عده‌ای عقیده دارند اپل بیش از آن رقمی که منصفانه است از مشتریان خود بابت خرید آیفون ۱۱ پرو هزینه دریافت می‌کند.

این ادعا به آن دلیل مطرح می‌شود که ارزان‌ترین مدل از نسخه‌ی مکس آیفون ۱۱ پرو یعنی مدل ۶۴ گیگابایتی این گوشی با قیمتی معادل ۱٫۰۹۹ دلار به فروش می‌رسد. اگر هزینه‌ی ۴۹۰٫۵ دلاری یاد شده را از این رقم کم کنیم به رقم ۶۰۸٫۵ دلار می‌رسیم که سایر هزینه‌های تولید این گوشی و درآمد ناشی از فروش آن را در بر می‌گیرد. حال شاید عده‌ای معتقدند باشند که درصد قابل توجهی از اختلاف ۶۰۸ دلاری موجود میان هزینه‌ی تولید و قیمت این گوشی سود خالصی است که نصیب اپل می‌شود. اما آیا واقعا این گونه است؟

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

اپل و هزینه تولید نسل قدیم آیفون

شاید با بررسی قیمت مدل‌های قدیمی‌تر آیفون و مقایسه‌ی آن با هزینه‌ی تولید این گوشی‌ها بتوان منصفانه بودن یا نبودن قیمت محصولات فعلی اپل را به شکل دقیق‌تری سنجید. مسلما محصولات قدیمی‌ اپل در زمان عرضه به بازار قیمت کمتری نسبت به محصولات جدید این شرکت داشتند. اما آیا هزینه‌ی ساخت آن‌ها هم پایین‌تر از تولیدات امروزی اپل بود؟ یا اینکه اپل طی سال‌های اخیر بدون آن که با بالا رفتن هزینه‌ی تولید محصولات خود دست‌وپنجه نرم کند، تنها به دلیل آن که سود بیشتری را از مشتریان خود طلب می‌کند، امروز تولیدات جدید را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؟ مگر نه این است که پیشرفت تکنولوژی می‌تواند هزینه‌ی تولید محصولات را پایین‌ بیاورد؟

یکی از پرچمداران پیشین اپل یعنی گوشی iPhone XS Max که در سال ۲۰۱۸ میلادی به بازار آمد، در زمان عرضه از قیمتی معادل ۱٫۲۵۰ دلار برخوردار بود. البته قیمت یاد شده به نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی این محصول مربوط می‌شود. بنابر آمار و اطلاعات موجود اپل برای تولید این گوشی هزینه‌ای معادل ۴۴۳ دلار را صرف تأمین قطعات سخت‌افزاری به کار رفته در آن کرده است. با کسر این رقم از قیمت آیفون ایکس اس مکس به رقم ۸۰۷ دلار می‌رسیم. حال آن که تفاوت قیمت آیفون ۱۱ پرو مکس با هزینه‌ی قطعات به کار رفته در آن حدود ۶۰۸ دلار بود. بنابراین اگر فرض کنیم که اپل هیچ هزینه‌ی دیگری را صرف تولید این دو محصول نکرده است، می‌توان نتیجه گرفت که در طول یک سال اخیر طمع این شرکت برای کسب سود اضافه از مشتریان خود افزایش نیافته است. چرا که اگر این گونه بود اختلاف موجود میان قیمت و هزینه‌ی تولید نسخه‌ی مکس آیفون ۱۱ پرو باید رقمی بیشتر از ۸۰۷ دلار می‌بود. حال آن که این رقم همان گونه که به آن اشاره شد، اکنون حدود ۶۰۸ دلار است.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

با این حال اگر بازه‌ی زمانی مورد بررسی را افزایش دهیم نتایج متفاوتی به دست می‌آید. در سال ۲۰۱۴ میلادی محصول شاخص اپل یعنی گوشی iPhone 6 با قیمت ۶۴۹ دلار به بازار آمد. البته این قیمت به مدل ۱۶ گیگابایتی این محصول مربوط می‌شود. در همان زمان هزینه‌ی کلی صرف شده برای تولید این گوشی توسط اپل، که قیمت مربوط به قطعات و روند تولید را به شکل کامل در بر می‌گرفت، حدود ۲۰۰ دلار براورد شده بود. در همان زمان مجله‌ی تایم تأیید کرد که اپل از مشتریان خود سه برابر رقمی که برای تولید iPhone 6 صرف کرده است را به‌عنوان قیمت این گوشی دریافت می‌کند. به این معنی که بخش مهمی از اختلاف ۴۴۹ دلاری موجود میان هزینه‌ی تولید و قیمت گوشی آیفون 6 سودی بود که بی کم و کاست نصیب اپل می‌شد.

بنابراین در صورت آن که سیاست اپل در طول این پنج سال بدون تغییر مانده باشد، می‌توان ادعا کرد که طمع این شرکت برای کسب سود بیشتر از مشتریان خود به تدریج افزایش یافته است. شما در این مورد چه نظری دارید؟ آیا شما هم یکی از کاربران اپل هستید و از محصولات این شرکت به‌خصوص گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنید؟ در این صورت آیا از مقدار پولی که برای خرید این محصولات پرداخته‌اید رضایت دارید؟ یا آن که تصور می‌کنید اپل بیش از آن قیمتی که شایسته، عادلانه و منصفانه است را برای فروش محصولات خود در نظر می‌گیرد؟ در صورت تمایل می‌توانید نقطه نظرات خود در این زمینه را با ما و سایر خوانندگان زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات