امتیاز پایین تعمیر‌پذیری گلکسی نوت 10 پلاس در کالبدشکافی iFixit

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
iFixit طبق روال همیشگی، نسخه‌ی 5G گلکسی نوت ۱۰ پلاس را کالبدشکافی کرده است تا میزان تعمیر‌پذیری آن را بررسی کند.
تبلیغات

با معرفی چندین دستگاه نوت جدید توسط سامسونگ در روزهای اخیر، اکنون نوبت به iFixit رسیده است تا برای تعیین میزان راحتی تعمیر‌، یکی از آن‌ها را کالبدشکافی کند. iFixit برای این کار نسخه 5G گلکسی نوت ۱۰ پلاس (Galaxy Note 10 Plus 5G) را برگزیده است. باوجود این حقیقت که بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار امروزی به سختی توسط کاربر تعمیر می‌شوند، آیا سامسونگ می‌تواند قاعده را تغییر دهد؟

در جواب این سؤال باید بگوییم: «نه، مگر اینکه کاربر به کندن چسب علاقمند باشد!» باتوجه به اینکه امروزه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند علاقه‌ی وافری به استفاده از چسب دارند، یافته‌های iFixit آنقدرها هم غافلگیرکننده نیستند. اگر کاربری گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G را خریداری کند و خودش قصد تعمیر و نگه‌داری آن‌ را داشته باشد، با مشکل مواجه خواهد شد. این مسئله به دلیل آن است که بهترین قسمت برای باز‌کردن گوشی، پنل پشتی است که برای سایر رقبای سامسونگ نیز صدق می‌کند.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus 5G

iFixit پس از باز‌کردن چسب پنل پشتی، دریافت که مادربرد در قسمت بالا، داتربرد (daughterboard) در قسمت پایین و باتری مابین این دو قرار گرفته است. iFixit ذکر می‌کند که قراردادن مادربرد در قسمت بالای پنل پشت، فضای بیشتری را برای باتری فراهم می‌کند؛ اما کابل‌هایی که مادربرد و داتربرد را به هم متصل می‌کنند، باید در طول آن کشیده شوند.

درآوردن باتری حجیم ۱۶.۵۶ وات‌ساعتی برای iFixit کار راحتی نبوده؛ چراکه حتی چسب بیشتری در پشت آن استفاده شده است. پس از درآوردن باتری، امکان جداکردن مادربرد برای iFixit فراهم شده و در این مرحله، اجزا جدا و تراشه‌های موجود در آن بررسی می‌شود. یکی از بارزترین قطعات، آنتن QTM052 mmWave کوالکام است که درکنار مودم 5G X50 کوالکام کار می‌کند. قطعات بسیاری روی مادربرد سوار شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به رم ۱۲ گیگابایتی سامسونگ و پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام اشاره کرد.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus 5G

از سوی دیگر، داتربرد این گوشی اندازه‌ی نسبتا کوچکی دارد و یک پورت USB-C و یک میکروفون را در خود جای داده است. متاسفانه پورت USB-C به داتربرد لحیم شده است و iFixit ذکر می‌کند که اندازه‌ی کوچک آن هزینه‌ی جایگزینی را کاهش می‌دهد. این حقیقت که پورت USB-C گلکسی نوت ۱۰ پلاس هم برای شارژکردن گوشی و هم برای اتصال هدفون به‌کار می‌رود، باعث استهلاک زودتر آن نسبت به پورت‌های موجود در دستگاه‌های پیشین سامسونگ می‌شود. در کنار داتربرد، یک جفت ماژول mmWave نیز قرار گرفته است که به تقویت سیگنال 5G کمک می‌کند.

قلم S-Pen

iFixit قلم اس پن گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G را نیز کالبدشکافی کرده و متوجه وجود تراشه‌ای شده است که عبارت SP912 را به‌همرا دارد.کارایی دقیق این تراشه مشخص نیست؛ اما گمان می‌رود حسگر ۶محوره‌ای باشد که امکان عملکرد ژست حرکتی اس‌پن را فراهم می‌کند.

در نهایت، iFixit امتیاز تعمیر‌پذیری ۳ از ۱۰ را به گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G اعطا کرده است که چندان مطلوب نیست. امتیاز کسب‌شده‌ی گوشی مذکور به‌خاطر استفاده از پیچ‌های فیلیپس و تعداد زیاد سخت‌افزار ماژولار است. از‌طرفی، امتیاز کسر‌شده به‌دلیل آن است که برای هرگونه تعمیر باید روکش پشتی برداشته شود و باتوجه به اینکه برای تعمیر صفحه‌نمایش باید گوشی را کاملا کالبدشکافی کرد، این موضوع کار را بسیار دشوار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات