کاهش رشد فروش گوشی‌های هوشمند در ماه‌های پایانی ۲۰۱۸

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
مطالعه 5 دقیقه
گزارش مؤسسه‌ی مالی گارتنر نشان می‌دهد که رشد فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸ متوقف شده و رشد سالانه نیز تنها ۱.۲ درصد بوده است.
تبلیغات

مؤسسه‌ی گارتنر در جدیدترین گزارش خود از آمار فروش گوشی‌های موبایل هوشمند در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸، چالش جدیدی را برای تولیدکننده‌های این بازار نشان می‌دهد. داده‌های تحلیلی آن مؤسسه نشان می‌دهد که رشد فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی، در مدت مذکور متوقف شده است. درواقع، آمار رشد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ تنها رشد ۰.۱ درصد بود. آمار کل فروش گوشی‌های هوشمند در آن دوره‌ی زمانی، ۴۰۸.۴ میلیون دستگاه عنوان شد. خلاصه‌ای از گزارش گارتنر نشان‌ می‌دهد که خریداران گوشی‌های پرچم‌دار نیز تمایلی به به‌روزرسانی گجت خود نداشته‌اند.

اپل در بین تولیدکننده‌های گوشی هوشمند، بدترین آمار را تجربه کرد. اگرچه آن‌ها با حفظ ۱۵.۸ درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند در جهان، پشت سر سامسونگ با ۱۷.۳ درصد و در مقام دوم قرار گرفتند، بدترین سقوط فروش سه‌ماهه‌ی آن‌ها از سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۶ تاکنون، در این دوره رقم خورد. آن‌ها چندی پیش نیز به سرمایه‌گذاران هشدار دادند که درآمد شرکت در سه‌ماهه‌ی اول سال مالی جاری کاهش خواهد داشت و حتی شاید فروش گوشی‌های هوشمند، کاهش ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کند.

غول کره‌ای صنعت گوشی‌های هوشمند، کاهش فروش محصول را تجربه کرد که موجب کاهش سهم آن‌ها به میزان ۵ درصد از بازار نسبت به سال قبل شد؛ پرچمداران پیشین یعنی گوشی سامسونگ گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 9 وظیفه‌ی ایجاد رشد در فروش محصولات را بر عهده داشته‌اند. درمقابل، رقبای چینی در بخش میان‌رده‌ها سهم قابل توجهی را از کره‌ای‌ها ربودند.

هواوی، یکی از رقبای اندرویدی بود که رقابت را برای سامسونگ دشوار کرد. آن‌ها برخلاف پیش‌گامان بازار، کاهش رشد نداشتند و به‌نوعی سهم کاسته شده‌ی شرکت‌های قبلی، به این شرکت چینی رسید. هواوی بیش از ۶۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸ فروخت که سهم آن‌ها از بازار را از ۱۰.۸ درصد به ۱۴.۸ درصد رساند. گارتنر در گزارش خود، ۲۰۱۸ را سال هواوی می‌نامد و رشد آن‌ها را در رتبه‌ی اول ۵ تولیدکننده‌ی اول گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد.

آمار فروش گوشی هوشمند

مقایسه‌ی فروش سه‌ماهه‌ی پایانی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷

تحلیل‌های گارتنر نشان می‌دهد که رشد هواوی تنها در اروپا و چین نبوده است. درواقع، افزایش سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها در مناطق دیگر آسیا/اقیانوسیه، خاورمیانه و آمریکای لاتین، منجر به رشد قابل‌توجه فروش شد. خانواده‌ی زیربرند آنر که اکنون گستردگی قابل توجهی دارد، به هواوی کمک کرد تا از فرصت‌های رشد نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، حداکثر استفاده را داشته باشد. رشد مذکور، خصوصا در بازارهای درحال رشد محسوس بود.

سال ۲۰۱۸ سال هواوی بود که توانست از سهم کاهش‌یافته‌ی رقبا، بهره‌برداری کند

در مقابل هواوی، شرکت آمریکایی اپل قرار دارد که با کاهش رشد دورقمی خود، در پایین‌ترین رتبه‌ی ۵ تولیدکننده‌ی برتر جهان جای می‌گیرد. درواقع، درخواست برای محصولات کوپرتینویی‌ها، به‌جز آمریکای شمالی و کشورهای توسعه‌یافته‌ی آسیا، در تمامی مناطق جهان با کاهش روبه‌رو بود.

بیشترین کاهش فروش آیفون، در چین گزارش شد. در آن منطقه، سهم اپل از بازار در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۸ به ۸.۸ درصد رسید. درحالی‌که همین آمار در سه‌ماهه‌ی مشابه سال قبل، ۱۴.۶ درصد بود. فروش کل آیفون در سال ۲۰۱۸ نیز با رسیدن به عدد ۲۰۹ میلیون دستگاه، کاهش ۲.۷ درصدی را تجربه کرد.

آنشول گوپتا، مدیر ارشد تحقیقات گارتنر در بیانیه‌ای پیرامون گزارش منتشر شده گفت:

چالش اول اپل، خریدارانی هستند که به‌روزرسانی به محصولات جدید را به تعویق می‌اندازند. آن‌ها خواهان محصولاتی با نوآوری‌های بیشتر هستند. در مرحله‌ی بعد، رقبای چینی با محصولات میان‌رده و بالارده‌ی خود قرار دارند که فروش را برای اپل دشوار می‌کنند. هر ۲ چالش فوق، باعث کاهش فروش گوشی‌های هوشمند اپل شده‌اند.تقاضا برای گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده، در اکثر بازارها بالا بود، اما تقاضا برای محصولات حرفه‌ای و بالارده در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۸ نیز روند نزولی داشت. کاهش نوآوری‌های قابل‌توجه در بخش گران‌قیمت بازار، همراه‌با افزایش قیمت‌ها، موجب کاهش تمایل برای به‌روزرسانی گوشی‌ها از سوی کاربران شد.
آمار فروش گوشی هوشمند

جدول مجموع فروش سالیانه‌ی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

در رتبه‌های بعدی فهرست بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گوشی هوشمند، اوپو قرار دارد که با افزایش سهم خود از بازار جهانی در سه‌ماهه‌ی چهارم، رقیب هم‌وطن خود یعنی شیائومی را پشت سر گذاشت. آن‌ها ۷.۷ درصد از بازار را در اختیار گرفتند درحالی‌که شیائومی سهم ۶.۸ درصدی را به‌نام خود ثبت کرد.

به‌جز سامسونگ و اپل، تولیدکننده‌های بزرگ رشد سهم بازار را تجربه کردند

سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸، برای تولیدکننده‌ی مشهور چینی یعنی شیائومی، با اتفاقات خاصی همراه نبود. روند فروش آن‌ها تقریبا ثابت ماند و کاهش‌های ناچیزی را تجربه کردند. همین موارد، احتمال تلاش شیائومی برای تولید گوشی هوشمند تاشونده را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند.

بازیگران بزرگ همچون هواوی و سامسونگ، در رویدادهایی جداگانه از نوآوری‌های جدید خود در تولید گوشی‌های هوشمند تاشونده رونمایی کردند (هواوی میت ایکس و گلکسی فولد). به‌همین دلیل، به‌نظر می‌رسد تولیدکننده‌ی دیگر چینی نیز در تلاش باشد تا با ارائه‌ی نوآوری خیره‌کننده، توجه کاربران را به سمت خود جلب کرده و حتی با معرفی محصولی ارزان‌تر، سهم خود از بازار را بیش‌ازپیش افزایش دهد. البته، هنوز هیچ آماری از استقبال کاربران از گوشی‌های تاشونده ایجاد نشده است و نمی‌توان عرضه‌ی چنان محصولاتی را ضامن موفقیت هیچ تولیدکننده‌ای دانست.

گوشی تاشدنی شیائومی / Xiaomi Foldable Phone

آمار کلی گارتنر ادعا می‌کند که فروش سالانه‌ی گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۸، نسبت به سال قبل خود ۱.۲ درصد رشد داشته و به عدد ۱.۶ میلیارد دستگاه رسیده است. در آن آمار، بیشترین کاهش فروش، به آمریکای شمالی، کشورهای توسعه‌یافته‌ی آسیا/اقیانوسیه و چین تعلق داشت. گوپا در پایان صحبت‌های خود درباره‌ی گزارش منتشر شده می‌گوید:

در بازارهای توسعه‌یافته، تقاضا برای گوشی‌های هوشمند اکثرا به پرچمداران ۳ برند بزرگ (سامسونگ، اپل و هواوی) وابسته است. از آن گروه نیز ۲ برند، کاهش فروش را در سال ۲۰۱۸ تجربه کردند.

در مجموع، پیش‌گام بازار یعنی سامسونگ در سال ۲۰۱۸ سهم ۱۹ درصدی از بازار داشت که کمتر از سهم آن‌ها در سال ۲۰۱۷ یعنی ۲۰.۹ درصد بود. مقام دوم به اپل رسید که از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۷، به ۱۳.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ رسید. هواوی در رتبه‌ی سوم قرار گرفت که سهم خود را از ۹.۸ درصد در سال ۲۰۱۷، به ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۸ رساند. شیائومی در رتبه‌ی چهارم قرار گرفت که سهمش از ۵.۸ درصد به ۷.۹ درصد افزایش یافت. رتبه‌ی آخر ۵ تولیدکننده‌ی بزرگ جهان نیز به اوپو تعلق گرفت که افزایشی از ۷.۳ درصد به ۷.۶ درصد را تجربه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات