هواوی میت ایکس دربرابر گلکسی فولد؛ مقایسه دو محصول از آینده

یک‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
ساعاتی پیش، هواوی رقیب مستقیم گلکسی فولد سامسونگ، یعنی میت ایکس را معرفی کرد. این محصولی است که می‌تواند برگ برنده‌ی چینی‌ها باشد.
تبلیغات

ساعاتی پیش، هواوی محصولی رونمایی کرد که شاید انتظار می‌رفت چند روز پیش، سامسونگ آن را معرفی کند. چینی‌ها هرچند مانند رقیب کره‌ای، برای گوشی تاشونده‌ی خود هیجان و موج خبری ایجاد نکردند، در میدان رقابت محصولی رونمایی کردند که تعجب و تحسین همگان را برانگیخت.

طراحی

هواوی میت ۱۰ ایکس جدیدترین تلاش چینی‌ها در بازار نسبتا راکد گوشی‌های هوشمند است؛ تلاشی که اگر به بار بنشیند، افق‌های جدیدی به روی بازار موبایل بازخواهد کرد. رقابت در دنیای گوشی‌های تاشونده از اول اسفند با رونمایی سامسونگ رسما آغاز شد؛ اما شرکت کره‌ای شاید به‌اندازه‌ی همتای چینی‌اش برای طراحی وقت صرف نکرده بود و ازاین‌نظر شروع ناامیدکننده‌ای داشت.

گلکسی فولد سامسونگ در حالت تاشده بسیار ضخیم است و نمایشگری که در این حالت به‌دست می‌دهد، تنها ۴.۶ اینچ است و حاشیه‌های بالا و پایین آن بسیار به‌چشم می‌آیند. این درحالی است که نمایشگر تاشده‌ی میت ایکس هواوی ۶.۶ اینچی است و لبه‌های بسیار باریکی دارد. به‌علاوه، ضخامت دستگاه چینی‌ها پس از تاشدن فقط ۱۱ میلی‌متر است.

محصول چینی در حالت باز نیز به نمونه‌ی کره‌ای برتری دارد. بریدگی بزرگ بالای نمایشگر گلکسی فولد را می‌تواند جزو ضعف‌های آن دانست؛ ولی درعوض، چینی‌ها دوربین سلفی را حذف کرده‌اند تا با تاکردن گوشی، از دوربین اصلی برای گرفتن سلفی استفاده شود. همین طراحی، لبه‌های بسیار باریک و صفحه‌ی Full View را برای آن‌ها رقم زده است.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

پردازنده

در بخش پردازنده، رقابت نسبتا برابری را شاهدیم. سامسونگ برای گلکسی فولد، اسنپدراگون ۸۵۵ را در نظر گرفته و هواوی تراشه‌ی اختصاصی کرین ۹۸۰. هر دو تراشه‌ی مذکور از لیتوگرافی ۷ نانومتری برخوردار هستند و ازنظر عملکرد، بنچمارک‌های نسبتا برابری به‌جا گذاشته‌اند.

تفاوت عمده در این بخش، در میزان حافظه‌ی رمی است که دو شرکت با پردازنده‌ی خود همراه کرده‌اند. درحالی‌که میت ایکس به ۸ گیگابایت رم مجهز شده است، کره‌ای‌ها گلکسی فولد را با ۱۲ گیگابایت رم تجهیز کرده‌اند تا درزمینه‌ی مشخصات به همتای چینی خود برتری داشته باشند. درمقابل، نمی‌توان قابلیت 5G در میت ایکس را نادیده گرفت. این قابلیتی است که سامسونگ فقط در گلکسی اس ۱۰ نسخه‌ی 5G قرار داد و از گنجاندن آن در گلکسی فولد غافل شد.

Huawei Mate X / هواوی میت ایکس

دوربین

درزمینه‌ی استفاده از حسگرهای دوربین، هم سامسونگ هم هواوی دست‌و‌دل‌باز عمل کرده‌اند؛ به‌طوری‌که گلکسی فولد مجموعا ۵ دوربین و میت ایکس ۴ دوربین را در خود جای داده است. ۳ دوربین از ۵ دوربین گلکسی فولد که دو ۱۲ مگاپیکسلی و یک ۱۶ مگاپیکسلی را شامل می‌شوند، به دوربین اصلی مربوط است و دو دوربین ۱۰ و ۸ مگاپیکسلی جداگانه نیز برای گرفتن عکس سلفی به‌کار رفته‌اند.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

درمقابل، هواوی هر ۴ دوربین ۴۰، ۱۶، ۸ مگاپیکسلی و دوربین TOF را در پشت دستگاه تعبیه کرده تا از همین حسگرها برای ثبت عکس سلفی در حالت تاشده نیز بهره گیرد.

باتری و قیمت گوشی

چینی‌ها با وجود ضخامت نازک میت ایکس توانسته‌اند باتری لیتیوم‌پلیمری با ظرفیت ۴،۵۰۰ میلی‌آمپرساعت را در این دستگاه قرار دهند. به‌علاوه، قابلیت شارژ سریع ۵۵ واتی دستگاه خیال کاربر را از تأمین نیروی دستگاه راحت می‌کند. درمقابل، محصول ضخیم‌تر کره‌ای‌ها باتری ۴،۳۸۰ میلی‌آمپرساعتی دارد و سرعت شارژ آن ۱۸ وات است.

درباره‌ی قیمت، شاید این اولین‌بار باشد که سامسونگ در‌مقایسه‌‌با قیمت گوشی‌های اندرویدی با اختلاف اول می‌شود. گوشی تاشونده‌ی سامسونگ قیمتی درحدود ۲۰۰۰ یورو دارد و این، یعنی ۳۰۰ یورو از گوشی تاشونده‌ی هواوی ارزان‌تر است.

باوجوداین، باید دید کاربران هزینه‌ی اضافه را می‌پذیرند و محصول چینی باریک‌تر را انتخاب می‌کنند یا خیر. گلکسی فولد به‌دلیل قیمت ارزان‌تر و البته آوازه‌ی سازنده‌‌اش، انتخاب بیشتر کاربران خواهد بود. شما درباره‌ی این دو گوشی تاشو چه فکر می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را با زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات