بلک‌بری به دنبال سهم بیشتری از موبایل‌های پرمیوم است

جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فرانکو ماهیو، مدیر ارشد بازرگانی بلک‌بری قصد دارد تا برند بلک‌بری موبایل را دوباره احیاء کند.
تبلیغات

بلک‌بری موبایل (BlackBerry) یکی از واحد‌های شرکت چینی TCL است که امتیاز ساخت گوشی‌های بلک‌بری را از شرکت اصلی کانادایی بلک‌بری دریافت کرده است. این شرکت همچنین گوشی‌های مقرون به‌صرفه‌ی خود را تحت نام آلکاتل تولید و به بازار عرضه می‌کند. از زمان راه‌اندازی بلک‌بری موبایل در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷، این واحد مأموریت داشته است تا برند بلک‌بری را به‌ عنوان یک گزینه‌ی قابل اتکا احیاء کند.

فرانکو ماهیو حدود یک‌سال است که سمَت مدیر ارشد بازرگانی در بلک‌بری موبایل را در اختیار دارد، او انتظارات بالایی از مسیر آینده‌ی این شرکت دارد. ماهیو در گفتگو با خبرنگاران در جلسه هیئت نمایندگی پیش از کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸ (MWC 2018) اظهار امیدواری کرد که بلک‌بری در آینده، سه تا پنج درصد از سهم بازار تلفن‌های همراه پریمیوم را به خود اختصاص دهد.

ماهیو می‌گوید:

قرار نیست که کسب‌وکار [بلک‌بری موبایل]، فوق‌العاده باشد؛ اما من از اینکه سهم بلک‌بری در بازار گوشی‌‌های هوشمند پریموم، همواره زیر یک درصد باشد، رضایت نخواهم داشت.

اما بلک‌بری در حال حاضر، دقیقا به چنین وضعیتی دچار است. نیل شاه، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research تخمین می‌زند که بلک‌بری در سه‌ماهه‌ی چهارم سال‌ پیش تنها ۱۷۰٬۰۰۰ تلفن همراه فروخته است. شاه اعتقاد دارد با توجه به مجموع فروش گوشی‌های هوشمند پرمیوم (گوشی‌های بالای ۴۰۰ دلار) که معادل ۳۲۰ میلیون عدد گوشی در سال گذشته بود، بلک‌بری موبایل برای رسیدن به سهم سه تا پنج درصدی باید در هر سال حدود ۱۰ میلیون به‌فروش برساند که معادله فروش دو تا سه میلیون گوشی در هر سه‌ماهه است.

شاه می‌گوید:

درحال حاضر انجام این کار بسیار دشوار است.

انتظارات بالا مبنی بر دستیابی به سهم سه تا پنج درصدی از بازار تلفن‌های همراه پرمیوم نشان‌دهنده‌ی اعتماد‌ به‌ نفس کاذبی است که در مدیران اجرایی TCL و بلک‌بری موبایل پس از تأسیس مجدد برند بلک‌بری، پس از تغییر سیاست‌های بلک‌بری اصلی از ساخت تلفن همراه به سمت کسب‌وکار‌های خدماتی و نرم‌افزاری سودآور‌تر، ایجاد شده است.

بلک‌بری در کنار نوکیا، دو برند باسابقه‌ای محسوب می‌شوند که در تلاش بودند تا با اهرمی به‌نام نوستالژی، کاربران را دوباره به محصولات خود علاقه‌مند کنند. در هر صورت بازگشت بلک‌بری به مفهوم افزایش آزادی عمل و گسترش حق انتخاب کاربران در خرید گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

ایجاد اعتبار مجدد

درحالی که بلک‌بری در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ تنها ۱۷۰٬۰۰۰ تلفن همراه فروخته، اپل در مدت زمان مشابه ۷۷ میلیون آیفون به فروش رسانده است. با این وجود ماهیو اعتقاد دارد که تیم او تلاش بسیاری را به منظور ایجاد پشتیبانی پایه‌ای اپراتور‌های مخابراتی از گوشی‌های بلک‌بری و در دسترس بودن آن‌ها برای کاربران انجام داده است.

ماهیو می‌گوید:

احساس می‌کنیم که به مرحله‌ای از ماجراجویی خود رسیده‌ایم که در آن اعتبار خود را دوباره به‌دست آورده‌ایم. ما شاهد پذیرش رو‌به‌رشد محصولات خود از جانب مشتریان و خرده‌فروشان هستیم که این موضوع سبب رشد بیشتر ما خواهد شد. 

با این وجود، هدف ماهیو برای تصاحب تنها سه درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند پرمیوم یک تغییر شگرف در وضعیت بلک‌بری نسبت به سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد؛ زمانی که این شرکت بر اساس داده‌های Statista کنترل ۲۰ درصد از بازار گوشی‌‌های هوشمند را در اختیار داشت.

ماهیو می‌گوید که در زمان آغاز‌ به‌کار مجدد بلک‌بری در سال گذشته، کسب‌وکار این شرکت با تردید بسیاری مواجه بود؛ در حال حاضر نیز، برخی در مورد بلک‌بری دچار تردید هستند. در این زمینه، رامون لاماس، یکی از تحلیل‌گران IDC می‌گوید، رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند برای بلک‌بری بسیار دشوار خواهد بود.

بر اساس گزارش گارتنر؛ شرایط کلی برای رشد در بازار تلفن‌های همراه مطلوب نیست، بازار گوشی‌های هوشمند برای اولین بار در سه‌ماهه‌ی چهارم سال گذشته سقوط کرد. بسیار بعید به نظر می‌رسد شرکت‌های قدرتمندی چون اپل و سامسونگ در این بازار عقب‌نشینی کنند.

تجدیدنظر غافل‌گیرکننده

شاه می‌گوید، بلک‌بری موبایل نیاز دارد تا تلاش بیشتری برای ورود خود به بازارهای مهم تلفن‌های همراه پرمیوم نظیر ایالات متحده، ژاپن، کره و غرب اروپا انجام دهد. برای مثال در ایالات متحده تنها با اپراتورهای مخابراتی AT&T و اسپرینت همکاری می‌کند، بدین ترتیب بیش از ۵۰ درصد بازار مورد نظر را که در اختیار ورایزن (Verizon) و T-Mobile است از دست خواهد داد.

از آنجا که گوگل از بلک‌بری در لیست Android Enterprise Recommnded (گوشی‌های مناسب مشتریان سازمانی) به همراه دیگر برندهایی چون ال‌جی، نوکیا و هواوی حمایت کرده، فرصت مناسبی برای تقویت این برند ایجاد شده است. این لیست شامل الزاماتی نظیر به‌روزسانی‌های امنیتی سریع‌تر اندروید، حداقل ویژگی‌های سخت‌افزاری برای سیستم‌ عامل اندروید 7 یا بالاتر و راه‌هایی سازگارتر برای مدیریت پروفایل کاربران در تلفن همراه است که شرکت‌های نام‌برده را مجاب می‌کند تا این الزامات را رعایت کنند. ماهیو می‌گوید، این لیست همان چیزی است که بسیاری از مشتریان شرکتی به دنبال آن هستند.

بنابراین به عنوان یکی از کارمندان مشتری‌های سازمانی حتی اگر از گوشی‌های بلک‌بری خرید نکنید، این احتمال وجود دارد که شرکت شما یک گوشی بلک‌بری به شما ارائه دهد.

یکی دیگر از دلایلی که مدیران اجرایی بلک‌بری به آینده این شرکت خوشبین هستند این است که مشخصات مشتریان تلفن‌های همراه KeyOne و Motion نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها در محدوده‌ی سنی ۲۵ تا ۴۵ سال قرار دارند. به گفته‌ی مدیران بلک‌بری، آن‌ها انتظار نداشتند که بیشتر مشتریان آن‌ها در این محدوده‌ی سنی قرار داشته باشند. از شواهد اینگونه بر می‌آید که تنها طرفداران قدیمی این برند نیستند که از محصولات آن استفاده می‌کنند؛ بلکه جوانان بسیاری میان آن‌ها یافت می‌شود.

ماهیو می‌گوید:

عنصری وجود دارد که برند بلک‌بری را برای بسیاری از افراد و نه تنها نسل قدیم معنادار می‌کند؛ محصولات این شرکت صرف‌نظر از هر سنی برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

با این حال برای تبدیل رؤیای مدیران اجرایی بلک‌بری به واقعیت، زمان زیادی لازم است، البته اگر این رؤیا دست‌یافتنی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات