امکان استفاده از پردازنده ویژوال کُر پیکسل برای توسعه‌دهندگان فراهم شد

یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از گذشت چندین ماه از عرضه پیکسل ۲ توسط گوگل، این شرکت امکان استفاده از پردازنده کمکی Visual Core را برای سایر اپلیکیشن‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ فراهم کرده است.
تبلیغات

گوگل سال گذشته هنگام عرضه جدیدترین پرچم‌دار خود اعلام کرد که پردازنده‌ی کمکی ویژوال کُر در قلب این محصول جای گرفته است. این پردازنده کمکی، اولین قطعه سیلیکونی است که گوگل به‌صورت اختصاصی برای محصولات قابل عرضه و تجاری خود طراحی و تولید کرده است. اما به هر حال گوگل تصمیم گرفت این پردازنده را برای چندین ماه خاموش نگه دارد و امکان استفاده از قابلیت‌های آن را در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار ندهد.

اما از دوشنبه گذشته، گوگل اقدام به فعال‌سازی پردازنده کمکی ویژوال کُر در گوشی‌های پیکسل کرده است. این پردازنده از هشت هسته سفارشی بهره می‌برد که وظیفه‌ای بسیار جزئی اما مهم بر عهده دارد. این چیپ می‌تواند برای بهبود کیفیت تصاویر ثبت‌شده توسط کاربر، ۳ میلیون پردازش در ثانیه انجام دهد. این قابلیت از این پس در اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ و اسنپ‌چت نیز در دسترس خواهد بود.

پس از ایجاد امکان استفاده از این پردازنده برای توسعه‌دهندگان، تنها سه اپلیکیشن بالا امکان بهره‌برداری از آن را دارند. اما به‌زودی برنامه‌های بیشتری به همراه پشتیبانی از تمام قدرت سخت‌افزاری پیکسل برای ثبت تصویر‌های باکیفیت، در دسترس قرار می‌گیرند. این اپلیکیشن‌ها از قابلیت +HDR استفاده خواهند کرد که مجموعه‌ای از پردازش‌های پس از عکس‌برداری برای جلوه بهتر تصویر است و آن‌ را متعادل‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت نشان می‌دهد. برنامه دوربین موجود روی پیکسل از هنگام عرضه تاکنون، از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و شاید به همین دلیل توانسته است امتیاز بسیار بالایی در DxOMark کسب کند. دارندگان پیکسل‌ می‌توانند پس از انتشار آپدیت، از این قابلیت در سایر برنامه‌ها نیز بهره بگیرند.

اما چرا گوگل پردازنده کمکی پیکسل را تنها به قابلیت +HDR اختصاص داده است درحالی‌که می‌توانست به‌عنوان چیپ عکس‌برداری از آن استفاده کند؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید اشاره کنیم که +HDR تفاوت بسیار زیادی با HDR معمولی دارد. آیزاک رینولدز، مدیر پروژه دوربین پیکسل، می‌گوید:

طرز کار +HDR به طرز معجزه‌آسایی متفاوت با سایر تکنیک‌ها است. درحالی‌که HDR معمولی تنها سه تصویر متوالی را برای دریافت خروجی بهتر با یک‌دیگر ادغام می‌کند؛ در +HDR شاهد استفاده از ۱۰ تصویر مشابه هستیم. هر یک از این تصاویر برای بهبود جزئی عکس نهایی به کار گرفته می‌شود و در نهایت یک تصویر واحد را با یک دیگر تشکیل می‌دهند. این فناوری مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش نویز تصویر و بهبود کیفیت رنگ‌ها اشاره کرد.

اِروه ماکودزینسکی، مدیر DxOMark، درباره این پردازنده می‌گوید:

+HDR فناوری بسیار خوبی است که موجب حفظ اطلاعات تصویر می‌شود و می‌تواند نویز عکس‌های ثبت‌شده را کاهش دهد. گوگل توانسته است به کمک آن، تصویری با جزئیات بالا و نویز کم ثبت کند. این فناوری بسیار تحسین‌ برانگیز است؛ زیرا گوگل آن را به‌صورت بسیار بهینه و قدرتمند اجرا کرده است.

در تصویر پایین می‌توانید نمونه‌ای قبل و بعد از عملکرد +HDR را مشاهده کنید.

hdr+

میزان کاربرد قابلیت +HDR بیشتر به محیط عکس‌برداری بستگی دارد. به‌طور مثال در محیط‌های کم نور یا وقتی که آفتاب پشت سوژه قرار دارد، بسیار کاربردی است. البته گوگل تنها شرکتی نیست که از این قابلیت بهره می‌برد؛ اما به‌طور مشخص توانسته است بهتر از سایر رقیب‌ها، کار خود را به ثمر برساند. پردازنده Visual Core پیکسل دارای چندین کاربرد دیگر نیز هست. یکی از آن‌ها RAISR نام دارد و می‌تواند تصویر‌های زوم‌شده را شارپ‌تر نشان دهد. دیگری نیز مربوط به کاهش لگ شاتر است.

اوفر شاچام، مدیر مهندسی چیپ گوگل نیز در رابطه با Visual Core به نکاتی اشاره دارد:

با اینکه اکنون استفاده از این پردازنده ممکن شده است؛ اما کاربران هم‌چنان تغییرات چندانی احساس نمی‌کنند. قابلیت کلیدی آن مربوط به سرعت بالا است که می‌تواند پنج برابر سریع‌تر از هرچیزی، تصویر را پردازش کند؛ درحالی‌که تنها یک دهم انرژی را مصرف می‌کند. به کمک این پردازنده توانسته‌ایم مصرف باتری را نسبت به گذشته کاهش دهیم و به همین دلیل مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

وی هم‌چنین به دلایل پیدایش این پردازنده کمکی اشاره می‌کند. به گفته او، گوگل یک شرکت نرم‌افزاری است و به همین دلیل علاقه دارد به‌صورت مداوم الگوریتم‌های خود را تغییر دهد و آن‌ها را بهبود ببخشد. به همین دلیل است که پردازش عکس‌ها را تنها روی دوش اسنپدارگون ۸۳۵ قرار نداده و چیپ مخصوص خود را عرضه کرده که علاوه بر شخصی‌سازی، بسیار منعطف است. هم‌چنین Visual Core قابل برنامه‌ریزی است و اکنون در اختیار قابلیت +HDR قرار دارد؛ اما ممکن است در آینده، گوگل آن را برای مقاصد دیگری مورد استفاده قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات