سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری TSMC در مقر جدید تولید پردازنده

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
TSMC برای حفظ جایگاه خود از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای ساخت مقر جدید تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری خبر داد.
تبلیغات

حضور در گود رقابت تولید پردازنده برای TSMC، هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت. بزرگ‌ترین شرکت قراردادی تولید پردازنده‌ در جهان، آماده‌ی سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در مقر جدید خود برای توسعه‌ی پردازنده‌های نانومتری می‌شود. این سرمایه‌گذاری از اهمیت زیادی برای TSMC برخوردار است و منجر به پیش‌رو شدن آن در صنعت تولید پردازنده‌ها خواهد شد.

TSMC بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌های اپل است و سالانه ۱۰ میلیارد دلار برای به روز نگه داشتن فناوری‌ تولید خود، هزینه می‌کند تا خود را در کنار بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال صنعت نیم‌هادی حفظ کند. با این حال هزینه‌ی رقابت در زمینه‌ی تولید پردازنده‌ها و استفاده از جدیدترین فناوری‌ها، رو به افزایش است. در در همین راستا مدیران TSMC تصمیم بر افزایش سرمایه‌گذاری سالانه به ۱۱ میلیارد دلار گرفته‌اند.

اما غول پردازنده‌ی آسیا برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای ساخت خط تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری کرده است. لیتوگرافی کوچک‌تر به معنای افزایش توان پردازشی در کنار کاهش میزان مصرف پردازنده است. TSMC نیز برای معرفی خود به عنوان برترین تولید‌کننده‌ی این حوزه تصمیم به ساخت کارخانه‌ای پیشرفته با قابلیت تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری گرفته است.

موریس چانگ موسس tsmc

موریس چانگ موسس TSMC که ماه ژوئن از سمت اجرایی خود کناره‌گیری کرد و سکان شرکت ۱۹۰ میلیارد دلاری خود را به مارک لیو و سی‌سی‌ وِی واگذار کرده است، در رابطه با کارخانه‌ی جدید این شرکت گفت:

من فکر می‌کنم حداقل ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ساخت خط تولید جدید نیاز باشد. البته این تخمین کمی‌ محافظه‌کارانه است و احتمالا این مبلغ تا ۲۰ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

لیو و وِی سکان شرکتی را بر عهده گرفته‌اند که در طول سه دهه فعالیت موفق به معرفی خود به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی قراردادی پردازنده در جهان شده و در حال حاضر ۳۰ برابر بزرگ‌تر از رقیب هم‌وطن خود، یونایتد میکروالکترونیکز (United Microrelectronics) است.

تولید پردازنده نیاز به سرمایه‌گذاری و هزینه‌ی بسیاری برای استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دارد. با تمرکز دولت چین بر این صنعت، به زودی شاهد ظهور رقبای جدیدی از این کشور در بازار تولید پردازنده‌ها خواهیم بود و TSMC برای حفظ جایگاه خود باید تلاش دوچندانی بکند. شرکت‌های Semiconductor Manufacturin International Corp و Tsinghua Unigroup برخی از رقبای نوظهور بازار تولید پردازنده هستند که چانگ از رقابت نزدیک با آن‌ها در آینده خبر می‌دهد. موسس TSMC در ادامه گفت:

با پول می‌توان امکان تولید با ظرفیت بالا را ایجاد کرد. اما پول نمی‌تواند تکنولوژی ایجاد کند و این جایی است که ما برتر خواهیم بود. استراتژی چینی‌ها در گسترش بازار نیمه‌هادی‌ها، موفقیت‌هایی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت؛ اما به نتیجه‌ای که به دنبال آن هستند نخواهد رسید. برای موفقیت در این بازار و صرف انرژی به زمان بیشتری نیاز است.

چانگ اخیرا در مراسمی از پیش‌بینی سود ۱۰ درصدی TSMC در سال ۲۰۱۷ در بازار ایالات متحده خبر داد. این آمار کمتر از سود ۱۱ درصدی این شرکت در سال ۲۰۱۵ و ۱۲.۴ درصدی سال ۲۰۱۶ است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات