سونی اکسپریا ایکس زد وان اولین گوشی هوشمندی است که با اندروید 8.0 عرضه می‌شود

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
عرضه‌ی گوشی هوشمند سونی اکسپریا ایکس‌زد وان آغاز شده است. این محصول اولین گوشی هوشمندی است که به طور پیش‌فرض با اندورید ۸.۰ اوریو به‌فروش می‌رسد.
تبلیغات

معمولا هنگامی که گوگل نسخه‌ی جدیدی از سیستم عامل اندروید را منتشر می‌کند، محصولات سری نکسوس و پیکسل این شرکت جزء اولین دستگاه‌هایی هستند که این آپدیت‌های جدید را دریافت می‌کنند. امسال نیز همین وضعیت برقرار بوده و اندروید ۸.۰ اوریو برای گوشی‌های جدید سری پیکسل و نکسوس پیش از هر گوشی‌ هوشمند دیگری منتشر شده است.

اما اولین گوشی هوشمندی که به طور پیش‌فرض به همراه سیستم عامل اندروید ۸.۰ به بازار عرضه می‌شود ساخت کدام برند است؟ مسلما پاسخ این سوال، شرکت گوگل نیست. در عوض امسال سونی اولین گوشی هوشمند مجهز به اندروید ۸.۰ را روانه‌ی بازار خواهد کرد. این کمپانی اخیرا گوشی جدیدی به‌نام سونی اکسپریا ایکس‌زد وان معرفی کرده و حالا این محصول در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. گوشی هوشمند اکسپریا ایکس زد وان هم‌اکنون با قیمت ۷۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد. 

این اولین‌باری نیست که یک شرکت به‌غیر از گوگل، اولین گوشی هوشمند مجهز به جدیدترین نسخه‌ی موجود اندروید را به بازار عرضه می‌کند. سال گذشته کمپانی کره‌ای ال‌جی با معرفی ال‌جی وی ۲۰، اولین گوشی هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید ۷.۰ نوقا را عرضه کرد. اما امسال نوبت شرکت سونی است؛ هرچند به‌زودی گوشی‌های هوشمند بیشتری به طور پیش‌فرض با اندروید ۸.۰ به بازار عرضه خواهند شد. انتظار می‌رود گوگل در رویداد ۴ اکتبر (۱۲ مهرماه) دو گوشی هوشمند جدید به‌نام پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال را معرفی کند.

درهرحال به موضوع سونی برمی‌گردیم. گوشی هوشمند پرچمدار جدید این شرکت، به امکاناتی مجهز شده که از یک محصول رده‌بالا در سال ۲۰۱۷ انتظار دارید. از جمله ویژگی‌های این گوشی هوشمند می‌توان به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم اشاره کرد. اکسپریا ایکس‌زد ۱ همچنین از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی ذخیره‌سازی بهره می‌برد و علاوه بر این ضدآب است. افزون بر این گوشی مورد بحث به دوربین بسیار باکیفیتی مجهز شده است. در واقع سونی از یک دوربین پشتی ۱۹ مگاپیکسلی در این پرچمدار جدید استفاده کرده است؛ دوربینی که امکان ثبت فیلم‌های صحنه آهسته با نرخ شگفت‌انگیز ۹۶۰ فریم بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

گوشی هوشمند مورد اشاره همچنین به یک دوربین جلویی ۱۳ مگاپیکسلی مجهز شده که برای تماس‌های تصویری و ثبت تصاویر سلفی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. از دیگر قابلیت‌های اکسپریا ایکس‌زد ۱ می‌توان به پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی، بهره بردن از درگاه یو‌اس‌بی ۳.۰ نوع سی، باتری با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی‌ آمپرساعت و پشتیبانی از شارژ سریع اشاره کرد.

البته این محصول نقاط ضعفی هم دارد که شاید این موارد برای برخی از افراد اهمیت زیادی داشته باشند. به‌عنوان مثال مدل مخصوص آمریکا این گوشی هوشمند به سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز نیست. اگرچه نمایشگر ۵.۲ اینچی این دستگاه از پخش محتوای اچ‌دی‌آر پشتیبانی می‌کند، اما رزولوشن آن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است؛ این در حالی است که بسیاری از پرچمداران امروزی به صفحه نمایش‌هایی با وضوح تصویری ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و یا حتی بیشتر مجهز شده‌اند.

علاوه بر این سونی هنوز به روند کاهش ابعاد حاشیه‌های نمایشگر در گوشی‌های هوشمند نپیوسته است. با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد این محصول با قیمت ۷۰۰ دلار، فروش خوبی را تجربه نکند. اما این احتمال وجود دارد که به زودی مدل جدیدی این گوشی هوشمند توسط سونی معرفی شود؛ مدلی که گفته می‌شود با نام اکسپریا ایکس‌زد وان کامپکت روانه‌ی بازار خواهد شد و مشخصات فنی آن تقریبا با مشخصات مدل فعلی این محصول مشابه است. مهم‌ترین فرقی که بین این دو مدل وجود دارد این است که اکسپریا ایکس‌زد وان کامپکت از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی بهره خواهد برد و رزولوشن این محصول نیز ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود قیمت مدل کامپکت گوشی مورد بحث ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل معمولی این محصول باشد.

نظر شما در مورد اکسپریا ایکس‌زد وان چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات