تراشه A11 اپل از ۶ هسته پردازشی بهره می‌برد

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
جزئیات جدیدی از تراشه A11 آیفون X به‌ دست آمده است که به عرضه این چیپ‌ست با ۶ هسته پردازشی اشاره می‌کند.
تبلیغات

نسخه‌ نهایی سیستم‌عامل آی‌او‌اس ۱۱ باعث شده است جزئیات زیادی از گوشی‌های آیفون جدید اپل بدانیم. اطلاعات فاش شده از نسخه «گلد مستر» iOS 11، نام آیفون‌های جدید اپل را مشخص می‌کند و به همین جهت، اکنون باید منتظر عرضه سه گوشی با نام‌های آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X باشیم.

استیون تروتن - اسمیت، توسعه‌دهنده برنامه برای سیستم‌عامل iOS با بررسی کدهای نسخه «گلد مستر» آی‌او‌اس ۱۱ به جزئیاتی در مورد تراشه A11 پی برده است. این توسعه‌دهنده ادعا می‌کند که چیپ‏‌ست رده‌بالای جدید اپل در مجموع از ۶ هسته پردازشی استفاده خواهد کرد که دو هسته‌ی Mistral آن، قدرت‌مند هستند و چهار هسته Monsoon نیز برای چیپ‌ست A11 در نظر گرفته شده است که پردازش محتوای سبک‌ را برعهده دارند و مصرف انرژی کم‏تری نسبت به هسته‏‌های پردازشی Mistral خواهند داشت.

برای مثال، پردازش وظایف سبک مانند اجرای برنامه پخش‌کننده موسیقی یا چک کردن ایمیل، به هسته‌های پردازشی ضعیف‌‏تر Monsoon واگذار می‌شود و پردازش محتوای سنگین بر دوش دو هسته‌ی پردازشی قدرت‏‌مند Mistral خواهد بود. 

برای مقایسه، چیپ‌ست A10 Fusion به‌کاررفته در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، یک جفت هسته‌ پردازشی قدرت‌مند و یک جفت هسته پردازشی کم‌مصرف با بهره‌وری بالا دارد. نسخه قدرت‌مند چیپ‌ست A10 که با نام A10X معرفی شده است و تبلت‌های آیپد پرو 2017 اپل از آن استفاده می‌کنند، با سه هسته قدرت‌مند Hurricane و سه هسته کم‏‌مصرف‌تر Zephyr همراه شده است.

شرکت اپل برای طراحی چیپ‌ست A10X از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری TSMC بهره برده است و انتظار می‌رود تراشه‌ی A11 که در آیفون X به‌کار گرفته خواهد شد، مبتنی بر همین معماری پردازشی تولید شود.

با وجود اینکه گمان می‌رود تمامی مدل‌های آیفون ۲۰۱۷ اپل به یک تراشه مشابه مجهز شده باشد، این احتمال نیز وجود دارد که شرکت اپل، تنها چیپ‌ست A11 را برای آیفون X در نظر بگیرد و دو آیفون دیگر یعنی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس با تراشه ضعیف‌تری عرضه شود. به هر حال در شایعه جدید، هنوز مشخص نشده است که کدام‌یک از آیفون‌های جدید اپل با تراشه A11 با ۶ هسته پردازشی راهی بازار خواهد شد.

اپل از آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) رونمایی خواهد کرد و انتظار می‌رود که حداقل دو مدل یعنی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس تا پایان ماه سپتامبر عرضه شود. آیفون X نیز ممکن است با تأخیر یک ماهه، اواخر اکتبر یا اوایل ماه نوامبر در بازار عرضه شود. گمان می‌رود تغییرات صورت‌گرفته در آیفون X باعث تأخیر در عرضه این مدل باشد؛ از جمله تغییراتی که اپل در آیفون X اعمال کرده است، می‌توان به حذف حاشیه‌‏های نمایشگر، ارائه‌ی سیستم تشخیص چهره‌ سه‌بعدی، حذف دکمه هوم و استفاده از دوربین دوگانه عمودی با پشتیبانی از واقعیت افزوده اشاره کرد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون ۸ به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات