مقایسه دوربین گوشی‌های میان‌رده؛ گلکسی ای 7، گلکسی ای 5، می 5 اس و نوا 2 پلاس- تابستان ۹۶

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
برای اطلاع از برترین دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ی بازار، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کاربران برای بهره‌مندی از محصولی توانمند با قابلیت‌های مناسب، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید پرچمداران دنیای موبایل ندارند. گوشی‌های میان‌رده طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند؛ کیفیت ساخت، جنس بدنه، نمایشگر، توان پردازشی و دوربین، بخشی از زمینه‌هایی است که این دسته از محصولات پیشرفت چشم‌گیری در آن‌ها کرده‌‌اند. 

اکنون به جرات می‌توان گفت که محصولات میان‌رده‌ی بازار با قیمت بین ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان به خوبی توانایی برآورده کردن نیاز‌های کاربران را دارند. محصولات سری گلکسی ای (Galaxy A) سامسونگ همواره جز پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌های بازار بودند. نسخه‌ی ۲۰۱۷ گلکسی ای ۷ و گلکسی ای ۵ با بهبود‌‌های متعددی همراه شده‌اند. بدنه‌ی باکیفیت و مقاوم در برابر نفوذ آب در کنار پردازنده‌ی توانمند تنها بخشی از بهبود‌های گوشی‌‌های نام‌برده است. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی اصلی و استفاده از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی، گلکسی ای ۵ و گلکسی ای ۷ ۲۰۱۷ را جز جذاب‌ترین گزینه‌های موجود در بازار برای کاربرانی با اولویت عکاسی، تبدیل کرده است.

هواوی نیز با تجهیز نوا ۲ پلاس به دوربین اصلی دوگانه و سنسور ۲۰ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی، کاربران و علاقه‌مندان به عکاسی را هدف قرار داده است. چیدمان دوربین دوگانه پیش از این تنها در پرچمداران دنیای موبایل به کار گرفته می‌شد و هواوی با تعبیه‌ی این قابلیت در گوشی میان‌رده‌ی خود به نوعی سنت‌شکنی کرده است.

یکی دیگر از جذاب‌ترین گوشی‌های بازار با قیمت کمتر از ۱.۵ میلیون تومان که توانایی زیادی در بخش دوربین دارد، پرچمدار سال گذشته‌ی شیائومی است. به لطف قیمت‌گذاری مناسب محصولات شیائومی (البته تا سال گذشته و پیش از افزایش قیمت پرچمدار امسال شیائومی) امکان خرید پرچمداران این برند با هزینه‌‌ای برابر برای میان‌رده‌های سایر برند‌‌ها در دسترس است. می ۵ اس که از دوربین به مراتب بهتری نسبت به می ۵ بهره می‌برد، گزینه‌ای جذاب برای آن دسته از کاربرانی است که عکاسی اولویت اصلی آن‌ها به شمار می‌رود. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مشابه با نمونه‌ی به کار رفته در گوگل پیکسل، به تنهایی دلیلی موجه برای قرارگیری شیائومی می ۵ اس در این مقایسه است.

نکاتی که پیش از شروع مقایسه باید به آن‌ها توجه کنید:

  • نام تلفن‌ها، مشخص نشده‌ است تا اگر به برند یا تلفن خاصی علاقه‌مند هستید، روی انتخاب بی‌طرفانه‌تان تأثیر نگذارد.
  • تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه بروزرسانی شده‌اند تا جدیدترین بهینه‌سازی‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • پس از ۳ روز از انتشار این مقاله، مشخص خواهیم کرد که تصاویر، مربوط به چه تلفن‌هایی هستند.
  • در پایین هر تصویر، نظرسنجی مربوط به آن وجود دارد و از طریق آن می‌توانید به گوشی که از نظر شما عکس بهتری گرفته است، رأی دهید.
  • برای آنکه به جزییات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش ۱۰۰ درصد نیز قرار داده‌ایم.
  • از هر کدام از سوژه‌ها، با هر تلفن ۳ تا ۵ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • با توجه به کاربری Point and Shoot دوربین‌های موبایل، ثبت تصویر روی دست انجام شده است تا توانایی گوشی‌های موجود در این مقاله در حذف لرزش‌ها نیز بررسی شود.
  • بررسی میزان توانایی برترین میان‌‌رده‌های حال حاضر دنیای موبایل، در ۱۲ آزمایش جداگانه انجام شده است. هر یک از این آزمایش‌ها معیاری برای بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات در زمینه‌های مختلف است. دوربین کانن 5D Mark IV مجهز به لنز 70-24 با F/2.8، نیز به‌عنوان معیار به کار گرفته شده است.
  • تمامی عکس‌ها در حالت اتوماتیک و بدون فعال کردن حالت HDR ثبت شده‌اند.

آزمایش ۱:

آزمایش اول مربوط به دقت ثبت رنگ در شرایط نوری طبیعی و مناسب است. دوربین‌های موبایل باید قادر به ثبت دقیق رنگ باشند.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش اول: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۲:

در این آزمایش نیز ما نیز مانند آزمایش اول، دقت ثبت رنگ بررسی شده است؛ با این تفاوت که سوژه مورد نظر در سایه قرار دارد و دوربین‌ها باید از تنظیمات لازم برای جبران نوردهی بهره ببرند. 

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش دوم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۳:

سومین آزمایش نیز مربوط به دقت ثبت رنگ‌ها است. با این تفاوت که آفتاب تابشی عمود بر سوژه دارد و دوربین‌ها باید قابلیت جلوگیری از ورود تابش آفتاب به لنز را داشته باشند.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش سوم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۴:

میزان گستره‌ی دینامیکی تصاویر رابطه‌ای مستقیم با توانایی سنسورها‌ دارد. گوشی‌های مجهز به دوربین توانمند باید قابلیت ثبت سطح مناسبی از جزئیات را در تمام بخش‌های قاب اعم از سوژه‌های موجود در سایه و همچنین بخش‌ها پرنور، داشته باشد. تفکیک مناسب برگ درختان در قسمت تاریک قاب در کنار ثبت متعادل برگ‌های بوته‌های قرار گرفته تحت تابش مستقیم آفتاب، موارد مهم این آزمایش هستند.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش چهارم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۵:

این آزمایش نیز توانایی سنسور‌ها در ثبت جزئیات مناسب در کنار دقت بالای ثبت رنگ‌ها را به چالش می‌کشد. جزئیات موجود در بخش تاریک زیر لوازم بازی، در کنار ثبت مناسب رنگ آسمان و جزئیات مناسب برگ درختان، باید ملاک این آزمایش قرار بگیرد.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش پنجم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۶:

آزمایش ۶ در زمان گرگ و میش و پیش از غروب کامل آفتاب گرفته شده است. شرایط مذکور آزمونی سخت برای دوربین‌ها و میزان گستره‌ی دینامیکی آن‌ها است. جزئیات ثبت شده در نقاط روشن و تاریک تصاویر، باید ملاک بررسی و مقایسه‌‌ی دوربین‌ها در نظر گرفته شود.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش ششم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۷:

توانایی عکاسی ماکرو یکی از قابلیت‌های مهم و کاربردی دوربین‌های گوشی‌های موبایل است. در این آزمایش سوژه تحت شرایط نوری مناسب و مصنوعی قرار گرفته است و دقت رنگ در کنار ثبت میزان بیشتری از جزئیات باید ملاک بررسی قرار گیرد.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش هفتم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۸:

تصاویر پرتره را می‌‌توان مهم‌ترین کاربرد دوربین‌های موبایل در حال حاضر دانست. با توجه به همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، شاهد افزایش روز‌افزون میزان اشتراک تصاویر پرتره هستیم. در این آزمایش دوربین‌ها اقدام به ثبت تصویر تحت شرایط نوری مناسب و مصنوعی کرده‌اند. رنگ طبیعی پوست در کنار ثبت میزان مناسبی از جزئیات، ملاک‌های اصلی بررسی قابلیت‌ عکاسی است. برش ۱۰۰ درصد نیز برای درک میزان جزئیات تصاویر ثبت شده، تهیه شده است.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

برش ۱۰۰ درصد:

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش هشتم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۹:

روز به روز به کاربرد و میزان اهمیت دوربین سلفی افزوده می‌شود. اهمیت این بخش از دوربین‌ها در حدی است که سازندگان دنیای موبایل اقدام به تعبیه‌ی سنسورهای ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی در محصولات خود برای ترغیب کاربران به خرید آن‌ها، کرده‌اند. در تصاویر ثبت شده قابلیت زیبا‌سازی غیرفعال بوده است تا شاهد بیشترین میزان از جزئیات باشیم. شرایط نوری نیز مساعد و تحت منبع نور مصنوعی است. برای انتخاب توانمند‌ترین گوشی باید به ثبت رنگ طبیعی پوست و حفظ میزان مناسبی از جزئیات توجه کرد.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش نهم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۱۰:

دقت رنگ ثبت شده در شرایط نوری مصنوعی، اهمیت بالایی در سنجش توانایی دوربین‌های عکاسی دارد. در این آزمایش عروسک به عنوان سوژه‌ی اصلی فوکوس شده است. شرایط نوری نیز مناسب بوده و تمامی گوشی‌ها با ایزو ۱۰۰ یا کمتر اقدام به ثبت عکس کرده‌اند. دقت رنگ اجسام موجود در قاب نسبت به نمونه‌ی مرجع، برای سنجش توانایی‌ گوشی‌ها باید سنجیده شود.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش دهم: کدام گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش ۱۱:

این آزمایش تحت شرایط نوری ضعیف و تاریک انجام شده است تا توانایی سنسور و الگوریتم پردازشی دوربین‌ها در ایزو‌های بالا بررسی شود. تمامی گوشی‌ها برای ثبت تصاویر مناسب اقدام به افزایش ایزو خود تا ۸۰۰ کرده‌اند. حفظ میزان مناسبی از جزئیات، مهم‌ترین ملاک این آزمایش است که برش ۱۰۰ درصد در این راه به انتخاب شما کمک شایانی خواهد کرد. در برش ۱۰۰ درصد، نوشته‌های روی مجله، رگ‌های موجود روی برگ گیاه، تفکیک موهای عروسک را به عنوان ملاک مقایسه خود در نظر بگیرید.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

برش ۱۰۰ درصد:

مقایسه دوربین گوشی های میان رده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات