اپل درحال ارتقاء میلیون‌ها دستگاه iOS به فایل سیستم APFS است

شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اپل با انتشار سیستم عامل iOS 10.3، فایل سیستم دستگاه‌های مبتنی‌ بر iOS را به APFS ارتقاء داده که تغییر بزرگی است.
تبلیغات

سیستم عامل iOS 10.3 اپل همراه با ویژگی‌های جدید از جمله گزینه‌ای برای یافتن اِیرپاد (AirPod) کاربر و بهبودهایی در CarPlay از دو روز پیش به‌صورت عمومی منتشر شده است. بیشتر ویژگی‌های افزوده‌شده در iOS 10.3 اساسی نیستند؛ اما اپل در واقع یک تغییر نسبتا بزرگ برای همه‌ی آیپدها و آیفون‌های کاربران به ارمغان آورده است. در سیستم عامل iOS 10.3، فایل سیستم تمامی دستگاه‌های پشتیبانی کننده به APFS تغییر خواهد یافت. فایل سیستم یادشده که در اصل، در رویداد WWDC سال گذشته معرفی شد؛ برای استفاده در آیفون، آیپد (iPad)، اپل واچ (apple watch)، رایانه‌ی مک و اپل تی‌وی در نظر گرفته شده است. 

شرکت اپل به مدت ۳۱ سال از فایل سیستم سلسله مراتبی (HFS) برای دستگاه‌های iOS و macOS خود استفاده می‌کرد. در واقع فایل سیستم یادشده برای رایانه‌های مک مجهز به فلاپی و دیسک سخت (HDD) طراحی شده است؛ نه برای دستگاه‌های موبایل پیشرفته‌ای که دارای حافظه‌ی ذخیره‌سازی حالت جامد هستند. حتی فایل سیستم +HFS جانشین آن هم برای بهره‌برداری کامل از امکانات دستگاه‌های موبایل پیشرفته کافی نبود. فایل سیستم APFS برای مقیاس وسیعی از انواع دستگاه‌های پیشرفته و جدید که از حافظه‌های فلش یا SSD بهره می‌برند، طراحی شده است. این فایل سیستم به گونه‌ای مهندسی شده که رمزگذاری، جزو ویژگی‌های اولیه و بنیادین آن است و حتی از قابلیت‌هایی مانند اسنپ‌شات (snapshot) بهره می‌برد که می‌تواند در آینده بازگردانی فایل‌ها را در رایانه‌ی مک یا حتی دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم عامل iOS بسیار ساده‌تر از قبل کند.

آیفون 7 و آیفون 7 پلاس قرمز اپل

فایل سیستم APFS برای دستگاه‌های پیشرفته‌ی اپل طراحی شده است

از آنجایی که فایل سیستم APFS برای داشتن زمان تأخیر کمتر در تبادل اطلاعات طراحی شده است؛ می‌تواند باعث بهبود سرعت خواندن و نوشتن در دستگاه‌های iOS و رایانه‌های مک شود. شرکت اپل در رویداد WWDC 2016 با استفاده از دو رایانه‌ی مک که از فایل سیستم APFS و +HFS بهره می‌بردند، اقدام به مقایسه‌ی سرعت فایل سیستم‌های یادشده کرد و با ثبت زمان کپی شدن یک فایل نمونه، این مورد را به اثبات رسانید. اگرچه بیشتر کاربران آیفون و آیپد متوجه تفاوت‌های اعمال‌شده در سیستم عامل iOS 10.3 نخواهند بود؛ اما این تغییر می‌تواند برای برخی از کاربران حرفه‌ای، یک پیشرفت فوق‌العاده در سطح فضای ذخیره‌سازی محسوب شود. بنا بر گزارش آزمایش‌کننده‌های نسخه‌ی بتای سیستم عامل آی‌او‌اس ۱۰.۳، پس از بروزرسانی آیفون به این نسخه، فضای ذخیره‌سازی آزاد بیشتری در دسترس آن‌ها قرار گرفته است که اصولا به علت روش محاسبه‌ی داده‌های در دسترس فایل سیستم APFS است.

به غیر از افزایش اندک فضای ذخیره‌سازی، بعید است که در حال حاضر کاربران هرگونه مزایای دیگر فایل سیستم جدید را در آیپد یا آیفون خود مشاهده کنند. این فایل سیستم به پی‌ریزی اپل برای جابه‌جایی کامل به نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی در سیستم عامل iOS کمک شایانی خواهد کرد. طبق عقیده‌ی بیشتر متخصصان، این جابه‌جایی با معرفی سیستم عامل iOS 11 رخ خواهد داد. آنچه کاربران متوجه آن خواهند شد، طولانی بودن زمان نصب iOS 10.3 است. این زمان نباید بسیار زیاد باشد؛ اما به خاطر این‌که اپل وظیفه‌ی بسیار بزرگی برای بروزرسانی دقیق و بی‌صدای سیستم فایل دستگاه‌های iOS میلیون‌ها کاربر به عهده دارد، مدت‌زمان نصب کمی بیشتر از حد معمول طول خواهد کشید.

آیا دستگاه iOS خود را بروزرسانی کرده‌اید؟ چه تغییرات مهمی را با iOS 10.3 تجربه کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات