آپدیت جدید دوربین پیکسل، لنز فلیر را رفع می‌کند

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل با انتشار آپدیتی برای گوگل کمرا، نخستین گام را برای برطرف کردن مشکل لنز فلیر گوشی‌های پیکسل برداشت.
تبلیغات

لنز فلیر یا هاله‌ی نور، جدی‌ترین مشکل دوربین گوشی‌های گوگل پیکسل از زمان آغاز عرضه‌ی آن‌ها بوده است. اگرچه لنز هر دوربینی درصورتی‌که در جهت مناسبی در مقابل منبع نور قرار گیرد، گاهی اوقات دچار پدیده‌ی لنز فلیر می‌شود؛ اما این مشکل در گوشی‌های پیکسل جدی‌تر است، به‌طوری که گاهی اوقات حتی در زمان قرارگیری منبع نور در گوشه‌ی تصویر نیز پدیده‌ی یادشده در عکس‌ها و ویدئوها رخ می‌دهد.

در ابتدا کاربران امیدوار بودند این نقص تنها مربوط به تعداد محدودی از گوشی‌های پیکسل باشد؛ اما بعدها گوگل تائید کرد که این ایراد سخت‌افزاری، در حقیقت در تمام گوشی‌های جدید این شرکت وجود دارد. البته گوگل در آن زمان اعلام کرد به‌زودی آپدیت نرم‌افزاری جدیدی منتشر خواهد کرد که با استفاده از توان پردازشی HDR+، لنز فلیر را شناسایی و آن را از تصاویر حذف می‌کند (یا حداقل اثر آن را کاهش می‌دهد).

سرانجام پس از چند هفته از اظهار نظر گوگل در این رابطه، امروز برای اپلیکیشن گوگل کمرا به‌روزرسانی جدیدی در پلی‌استور منتشر شد و اگرچه در لیست تغییرات رسمی آن اطلاعات چندانی اعلام نشده است؛ اما به نظر می‌رسد گوگل روند برطرف کردن مشکل لنز فلیر را آغاز کرده است. اگرچه عملکرد آن بی‌نقص نیست؛ اما در تست‌هایی که وب‌سایت Phandroid انجام داده، مشخص شده است که اکنون HDR+ Auto اقدام به حذف پدیده‌ی هاله‌ی نور یا کاهش اثر آن در تصاویر می‌کند؛ موردی که در نسخه‌‌ی پیشین اپلیکیشن گوگل کمرا مشاهده نمی‌شد. در ادامه می‌توانید تصاویر این وب‌سایت را مشاهده کنید:  

تصویر پیکسل با لنز فلیر
تصویر پیکسل بدون لنز فلیر

واضح است که هنوز زمان زیادی تا برطرف شدن کامل لنز فلیر باقی است؛ اما حداقل تلاش گوگل در این جهت و جلب رضایت کاربران، نشانه‌‌ی خوبی است. مورد قابل ذکر دیگر، بهبود عملکرد HDR+ Auto است که منجر به ثبت تصاویری با جزئیات بالاتر، کنتراست بهتر و دقت بیشتر در وایت‌بالانس می‌شود.

توانایی گوگل در عکاسی رایانشی (Computational Photography) بسیار تحسین‌برانگیز و قابل اتکا است؛ این کمپانی چند هفته‌ی پیش اپلیکیشنی برای اسکن تصویر منتشر کرد که با کمک قدرت یادگیری ماشینی، می‌تواند به‌طور کامل درخشش را از اجسام براق حذف کند؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که این توانایی گوگل در رفع مشکل لنز فلیر گوشی‌های پیکسل نیز به کار آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات