توقف تولید گلکسی نوت 7 فرصتی طلایی برای پیکسل های گوگل

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با توقف تولید دائمی گلکسی نوت 7، جای خالی فروش چند میلیونی این گوشی باید توسط گوشی هوشمند دیگری پر شود.
تبلیغات

گلکسی نوت 7 گوشی بود که برای رکورد شکنی در فروش تولید شد، اما اوضاع آن‌گونه که سامسونگ می‌خواست پیش نرفت و این فبلت به عنوان مثالی برای آن چه که نباید در مسیر موفقیت انجام داد، به تاریخ پیوست. شرکت کره‌ای تولید فبلت پرچم‌دار خود را برای رقابت با آیفون ۷ با تعجیل انجام داد که منجر به اتفاقاتی عجیب و آتش گرفتن گوشی شد.

اما فراخوانی این گوشی‌ها نیز کارساز نبود و بار دیگر گوشی‌هایی که در واقع ایمن بودند، دچار آتش‌سوزی شدند تا بالاخره سامسونگ پایان تلخی را رقم زده و تولید گلکسی نوت ۷ را برای همیشه متوقف کند. اما این اتفاقات در بدترین زمان ممکن رخ دادند، سالی که شاهد تلاش گوگل برای شناخته شدن به عنوان یک شرکت سازنده‌ی گوشی هوشمند نیز بودیم.

زمانی که گلکسی نوت ۷ در تابستان معرفی شد، همه چیز بر وفق مراد سامسونگ پیش‌ می‌رفت چرا که این شرکت توانسته بود با گوشی‌های گلکسی اس ۷ و اس ۶ تحسین منتقدان را برانگیخته و همگان را با گوشی‌های مجهز به نمایشگر خمیده، شگفت‌زده کرد. از طرفی معرفی گیر اس ۲ که شاید بتوان آن را بهترین ساعت هوشمند زمان خود دانست نیز باعث شد تا سامسونگ از اواخر سال ۲۰۱۴، دو سال عالی را پشت سر بگذارد. اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف سامسونگ نیز همان نقطه قوت این شرکت است چرا که این شرکت تنها یک کمپانی سازنده‌ی سخت‌افزار است.

برای موفقیت یک محصول همراهی سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات امری ضروری است. اما توجه سامسونگ همواره روی سخت‌افزار بوده است و همواره در این بخش پیروز نیز شده است. مشخصات فنی قدرتمند، دوربین عالی و البته طراحی بسیار زیبا و منحصر بفرد همگی مواردی هستند که مربوط به سخت‌افزار گوشی می‌شوند. حالا سامسونگ به مشکلی بزرگ برخورده است که عملا همگان از آن مطلع شده‌اند.

پیکسل

البته قطعا سامسونگ بدون خدمات و نرم‌افزار نمی‌توانست بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشی‌های هوشمند باشد اما به جز سامسونگ پی، بقیه‌ی سرویس‌ها عملا به‌طور کامل از سوی گوگل تأمین می‌شوند. بدون اندروید و پلی استور گوشی‌های سامسونگ باید با سیستم عامل تایزن عرضه شوند که عملا فروش چند میلیونی مانند گلکسی‌های اندرویدی ندارد. نقشه‌ی سامسونگ استفاده از اندروید و ساختن سخت‌افزاری است که دیگران توانایی آن را ندارند تا خود را از بقیه جدا کند. اما اگر اعتماد مشتریان را از دست دهید، سخت‌افزار منحصر بفرد ارزش خود را نیز از دست می‌دهد.

سامسونگ به احتمال زیاد با گذر زمان می‌تواند شرایط خود را بهبود ببخشد، اما یک تازه وارد کار را برای گلکسی‌های سامسونگ سخت‌تر کرده است: پیکسل‌های گوگل. بخش بالارده‌ی گوشی‌های اندرویدی در سال‌های گذشته بی‌رقیب بوده و سامسونگ بیشتر درآمد این بخش را مال خود کرده است. پیکسل‌های گوگل با هدف پایان دادن به این قدرت سامسونگ عرضه شده‌اند، اما اتفاقات اخیر مسیر گوگل را راحت‌تر و کوتاه‌تر خواهد کرد.

حالا گوگل به جای پاسخ دادن به سؤال سخت «چرا باید پیکسل ایکس ال را به جای گلکسی نوت ۷ که طراحی بهتری دارد بخریم؟» می‌تواند به این نکته اشاره کند که گوشی‌های این شرکت از گلکسی اس ۷ بهتر هستند چرا که نرم‌افزار به روزتری داشته و برای مدت بیشتری آپدیت دریافت خواهند کرد و از طرفی پردازنده‌ی گوشی گوگل نیز قدرتمندتر از اس ۷ شرکت کره‌ای است.

قطعا اولین نسل از پیکسل‌های گوگل با توجه به محدودیت در عرضه از گلکسی‌های سامسونگ فروش بیشتری نخواهند داشت، اما موج مثبت ایجاد شده می‌تواند شرایط را در طولانی مدت به نفع گوگل رقم بزند.

شرایط چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت برای سامسونگ خوب به نظر نمی‌رسد، چرا که علاوه بر از دست دادن فروش در مدت تعطیلات زمستانه، باید با مشتریانی سروکله بزند که نمی‌دانند کدام گوشی سامسونگ مشکل دارد و به این دلیل از خرید همه‌ی آن‌ها حتی گلکسی اس ۷ نیز خودداری می‌کنند. این خریداران با توجه به احتمال تبلیغات گسترده‌ی گوگل برای گوشی‌های پیکسل به سمت این گوشی کشیده خواهند شد و برخلاف اپل که سیستم عاملی برای پایبند نگه داشتن طرفداران خود دارد، زمانی که سخت‌افزاری مناسب نداشته باشید، طرفداران شما نیز به سمت دیگر گوشی‌ها سوق پیدا خواهند کرد.

با گذر زمان و شناخته شدن برند پیکسل گوشی‌های گوگل روند رو به رشد طی خواهند کرد و حالا راه هموارتر از قبل است. گوگل البته با گذر زمان نیز علاوه بر بهبودها در طراحی، ویژگی‌های بیشتری مانند Google Assistant که مختص گوشی‌های پیکسل هستند اضافه خواهند شد تا آینده برای گوگل حتی روشن‌تر هم شود.

در حال حاضر ابعاد مشکل پیش آمده برای سامسونگ مشخص نیست اما می‌توان حدس زد که این اتفاق برای سال‌ها بر نام سامسونگ سایه خواهد افکند. اپل با وجود گذشت ۵ سال از معرفی آیفون ۴، همچنان به دلیل مشکلات آنتن‌دهی مورد تمسخر قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد اوضاع برای سامسونگ نیز اینگونه خواهد بود.

با این حال حداقل در آینده‌ی کوتاه، گوگل نمی‌تواند به تاج و تخت جهانی سامسونگ آسیبی بزند، اما قطعا این شرکت خواهد توانست خود را در بخش گوشی‌های بالارده‌ی اندرویدی بیشتر و راحت‌تر مطرح کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات