مقایسه دوربین آیفون 7 با اکسپریا ایکس زد، گلکسی اس 7، نکسوس 6 پی، ال جی جی 5 و اچ تی سی 10

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
آیفون ۷ ادعای بهترین دوربین را در دنیای موبایل دارد، اما این گوشی در مقابل رقبای اندرویدی چطور عمل می‌کند؟
تبلیغات

طی هفته‌های اخیر شاهد عرضه‌ی پرچمداران شرکت‌های مختلف بودیم که همه‌ی آن‌ها بر روی دوربین و تجربه‌ی عکاسی توجه ویژه‌ای شده است. در همین راستا مقایسه‌ای بین دوربین آیفون 7 با گلکسی اس 7، ال جی جی 5، اچ‌تی‌سی 10، هواوی پی 9 و اکسپریا ایکس زد و نکسوس 6 پی ترتیب دادیم تا دید بهتری نسبت به قدرت عکاسی هر کدام بدست بیاورید. همراه زومیت باشید.

نکاتی که پیش از شروع مقایسه باید به آن‌ها توجه کنید:

  • نام تلفن‌ها، مشخص نشده‌اند تا اگر به برند یا تلفن خاصی علاقه‌مند هستید، روی انتخاب بی‌طرفانه‌تان تاثیر نگذارد.
  • از آنجایی که حجم هر کدام از تصاویر زیاد است، تصاویر را بخش بندی کردیم و برای نمایش هر کدام باید روی دکمه‌ی مربوطه کلیک کنید. پس از کلیک کردن بر روی دکمه‌ها، براساس سرعت اینترنت شما ممکن است نمایش تصاویر مربوط به آزمایش‌ها، کمی طول بکشد.
  • تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه بروزرسانی شده‌اند تا جدیدترین بهینه‌ سازی‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • پس از ۵ روز از انتشار این مقاله، مشخص خواهیم کرد که تصاویر، مربوط به چه تلفن‌هایی هستند.
  • در پایین هر تصویر، نظرسنجی مربوط به آن وجود دارد و از طریق آن می‌توانید به گوشی که از نظر شما عکس بهتری گرفته است، رای دهید.
  • برای آنکه به جزییات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش ۱۰۰ درصد نیز قرار داده‌ایم.
  • فشرده‌سازی تصاویر روی حداقل تنظیم شده تا با افت کیفیت روبرو نشویم، به همین دلیل نیز حجم این صفحه حدود دو مگابایت است و برای لود شدن کامل تصاویر باید صبور باشید.
  • از هر کدام از سوژه‌ها، با هر تلفن ۳ تا ۵ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • برای آنکه لرزش احتمالی دست روی عکاسی تاثیر گذار نباشد، تمام دوربین‌ها را بر روی پایه قرار دادیم و همچنین از تایمر ۳ تا ۵ ثانیه برای عکاسی استفاده کردیم. 
  • برای آنکه الگوی مناسبی مخصوصا برای رنگ صحیح سوژه‌ها در اختیار داشته باشیم، از دوربین Canon 5D MKIII به همراه لنز 70-24 F2.8 استفاده کردیم. 
  • تمامی عکس‌ها در حالت اتوماتیک و بدون فعال کردن حالت HDR ثبت شده‌اند البته در یک آزمایش برای مقایسه‌ی این ویژگی HDR را فعال کرده‌ایم.
  • در این آزمایش تلفن‌‌های آیفون 7، گلکسی اس ۷ ، اکسپریا ایکس زد، هواوی پی ۹، ال جی جی ۵ و اچ‌تی‌سی ۱۰  و نکسوس 6 پی مقایسه شده‌اند.

 همچنین در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با گوشی‌هایی که در این مقایسه شرکت داده شده‌اند می‌توانید به بررسی اختصاصی هر کدام در زومیت مراجعه کنید:

آزمایش اول

در پس زمینه‌ی این آزمایش مایکرو، نور شدید وجود دارد که کار را برای عکاسی از سوژه دشوار می‌کند. در این آزمایش مایکرو، میزان فلو شدن پس زمینه، ثبت رنگ صحیح گل و جزئیات مربوط به گلبرگ‌ها را در انتخاب خود مد نظر قرار دهید. برخی از دوربین‌ها جزئیات گلبرگ‌ها را از بین برده‌اند و برخی نیز به طور کامل رنگ گل را اشتباه ثبت کرده‌اند. برخی از دوربین‌ها هم آنقدر سوژه را شارپ کرده‌اند که از حالت واقعی و طبیعی خارج شده است.

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

رای دهید:

آزمایش ۱: کدامیک عکس ماکرو بهتری گرفته است؟

آزمایش دوم

آزمایش دوم در نور بسیار کم مصنوعی گرفته شده است. در این تصویر نقطه‌ی فوکوس روی نوشته‌های روزنامه است. ثبت جزئیات، ثبت رنگ صحیح چوپ و الگوی آن و البته جزئیات در سایر بخش‌ها به خصوص در نوشته‌های روزنامه بخش‌هایی هستند که برنده‌ را تعیین می‌کنند.

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

آزمایش ۲ برش ۱۰۰ درصد

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

رای دهید:

آزمایش ۲: کدام گوشی عکس بهتری گرفته است؟

آزمایش سوم

آزمایش سوم در نور مصنوعی داخلی انجام شده است. در این تصاویر ثبت رنگ درست سوژه‌ها، ثبت جزئیات سوژه‌ها و همچنین ثبت رنگ واقعی چوبی که سوژه‌ها روی آن قرار دارند، می‌تواند نکته‌ی تعیین کننده باشد. توجه داشته باشید که در نور مصنوعی تنظیم وایت‌بالانس و ثبت رنگ صحیح برای دوربین‌های موبایل کار دشواری است.

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

رای دهید:

آزمایش ۳: کدام گوشی در نور مصنوعی بهتر عکس گرفته است؟

آزمایش چهارم

در این آزمایش امکان کنترل بهتر نوردهی یا اکسپوژر به چالش کشیده شده است. در پشت برگ‌ها نور آفتاب وجود دارد و خود سوژه نیز زیر نور مستقیم است. دوربینی که بتواند جزئیات پس زمینه و خود درخت را صحیح ثبت کند، عملکرد بهتری داشته است. البته کنترل نور و حذف آن از عکس نیز موردی است که در این آزمایش بسیار تعیین کننده است.

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

رای دهید:

آزمایش ۴: کدامیک گوشی عملکرد بهتری داشته است؟

آزمایش پنجم

این آزمایش برای بررسی عملکرد HDR دوربین‌ها است. در این آزمایش همه موبایل‌ها بر روی حالت HDR تنظیم شده‌اند. برای انتخاب بهترین گزینه، علاوه بر دقت روی پس زمینه و ثبت جزئیات در سایه باید روی شن که نور شدیدی روی آن می‌تابد نیز دقت داشته باشید. دوربینی که بتواند در سایه و هم در نور شدید جزئیات بیشتری ثبت کند، عملکرد بهتری داشته است.

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

رای دهید:

آزمایش ۵: حالت HDR در کدام دوربین بهتر عمل کرده است؟

آزمایش ششم

این آزمایش در نور زیاد روز گرفته شده است. در این آزمایش به جزئیات تصویر بر روی دیوار آجری و همچنین پس‌زمینه‌ی تصویر دقت کنید. برخی از دوربین‌ها به دلیل وجود نور در پس زمینه جزئیات مربوط به شاخه‌ها را از بین برده‌اند. برخی نیز به شدت تصویر را شارپ کرده‌اند و دیوار را غیرطبیعی جلوه داده‌اند. 

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

رای دهید:

آزمایش ۶: کدامیک عمکرد بهتری داشته اند؟

آزمایش هفتم

در این آزمایش بار دیگر قدرت ثبت جزئیات در تصاویر ماکرو به چالش کشیده شده است. همچنین باید به پس زمینه و رنگ فلز مربوط به نیمکت نیز برای انتخاب بهتر دقت کرد.

مقایسه دوربین آیفون 7 گلکسی اس 7 نکسوس 6 پی

رای دهید:

آزمایش ۷: کدامیک عملکرد بهتری داشته است؟

تا پیش از اعلام نتایج، حدس بزنید هر کدام از دوربین‌ها مربوط به کدام گوشی بوده است و آن‌ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات