نسل بعدی گوشی های همراه احتمالا دیگر گوشی نخواهند بود!

چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های لمسی با ورود خود تغییر و تحولات زیادی در فناوری ایجاد کردند و باعث شدند که افراد بیشتری به فضای مجازی روی بیاورند. حالا مدت‌ها گذشته است و سازندگان گوشی‌های همراه هر سال گوشی‌‌های جدیدی ارائه می‌دهند؛ اما فعلا با جهش و تغییر چشم‌گیری مواجه نبوده‌ایم. با زومیت همراه باشید تا ببینیم شرکت‌های مطرح دنیا در این رابطه چه در سر دارند.
تبلیغات

نزدیک به یک دهه است که آیفون قالب معمول گوشی‌های همراه را در هم شکسته است . سوالی که اکنون ایجاد شده، این است که این تکامل و تغییر تا کجا می‌خواهد پیش‌روی کند؟ حتی اپل هم روند دوران قدیم را پیش گرفته و گوشی جدیدی که امسال روانه‌ی بازار کرد تنها یک صفحه‌نمایش کوچک ۴ اینچی داشت و با تغییر خاص دیگری همراه نبود.

کارشناسان صنعت معتقدند که نوآوری گوشی‌های هوشمند راه را برای ورود امکانات نرم‌افزاری در دیگر دستگاه‌ها نظیر خودروها، یخچال‌ها، ساعت‌های مچی و جواهرآلات باز کرده است و تحلیل‌گران و طراحان محصولات می‌گویند پیشرفت‌های جدیدی باید بتواند محدودیت های فعلی را برطرف کند. برای مثال در مورد گوشی‌های هوشمند، در بخش سخت‌افزاری مانند اندازه‌ی گوشی، عمر باتری و ظرفیت شبکه، محدودیت‌هایی وجود دارد.

"کریستین لیندهولم" که مخترع کیبوردهای نوشتن پیام در گوشی‌های قدیمی نوکیا است -ابتکاری که با عث شد این گوشی‌ها جزء پرفروش‌ترین‌های بازار شوند- می‌گوید:

در حال حاضر در صنعت تلفن همراه، همه چیز یک روند افزایشی را طی می کند: سرعت گوشی‌ها کمی بیشتر می‌شود. اندازه‌ی آن‌ها کمی بزرگ‌تر می‌شود. ظرفیت حافظه‌ی آن‌ها کمی بالاتر می‌رود یا وضوح تصویرشان بهتر می‌شود.

سه شرکت اپل، گوگل و مایکروسافت بالاترین سهم بازار را در سال گذشته داشته‌اند و حالا باید دید که این بار نوبت کدام شرکت است که جهشی در نسل بعدی گوشی‌های همراه ایجاد کند و محصولی فرای کلیشه‌های فعلی عرضه کند.

بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند که ارتباط کاربر با دنیای اطراف، از طریق هریک از حواس لامسه، بینایی و شنوایی صورت گیرد.

برای مثال دستگاه‌هایی مثل دستیار شخصی صوتی می‌تواند به شکل جواهرات آویز نظیر "گردن‌بند هوشمند" ساخته شود که در آن میکروفن‌ها یا گوشی‌های کوچکی قابل جاسازی باشد. از این رو کاربر دستورات خود را به صورت شفاهی مطرح می‌کند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در دنیا چنین قابلیتی را در گجت های هوشمند خود عرضه کرده‌اند. در حال حاضل اپل از دستیار صوتی سیری، مایکروسافت از دستیار صوتی کورتانا، گوگل با Google Now و آمازون، الکسا را ارائه کرده‌اند. این دستیارها می‌توانند ضمن خواندن پیام‌های متنی و ایمیل‌های کاربران، سوالات آن‌ها را پاسخ دهند، قابلیت‌های گوشی را کنترل کنند، به ارتباطات عمومی رسیدگی کنند یا یک نقشه را بخوانند.

"ریچارد ویندسور" که یک تحلیل‌گر مالی مستقل است، می‌گوید:

همه چیز در حال تکامل است. گجت‌های تلفن همراه هم راه تکاملی خود را در زندگی دیجیتال پیدا خواهند کرد.

در حال حاضر لیندهولم سرپرستی توسعه و فشرده‌سازی KoruLab را به عهده گرفته است. KoruLab یک نرم‌افزار فوق‌العاده کارآمد برای گجت‌های پوشیدنی است. او عملکرد دستگاه‌های هوشمند را به دو دسته تقسیم می‌کند: گروهی از دستگاه‌ها که امکانات قدرتمندی در اجرای برنامه‌های بازی یا سرگرمی دارند و گروه دوم دستگاه‌هایی که پوشیدنی بوده و برای فعالیت‌هایی مثل چک کردن تقویم، پیگیری وضعیت تناسب اندام یا پرداخت‌های مالی، مناسب هستند.

آمارها و تصمیمات آینده

تحلیل‌گران مالی یو بی اس، درآمد امسال سازندگان گوشی‌های هوشمند را ۳۲۳ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌اند که این مقدار نسبت به درآمد سال قبل ۱.۴% کمتر است. اپل به تنهایی صاحب نیمی از این درآمد است که بنا بر اظهار نظر محققان آژانس تحلیلی Strategy Analytics این مقدار بیش از ۷۵% سود تمام شرکت‌ها است.

به دنبال افت فروش آیفون، اپل محصول ارزان‌تر آیفون SE را با صفحه‌نمایش ۴ اینچ ارائه کرد.

گوگل هم تقریبا تمام درآمد خود را از راه فروش تبلیغاتی که در کنار سرویس‌های وب‌سایتش ارائه می‌داد، به دست آورد و قسمت کمی از درآمدش مربوط به اندروید بود. پلتفرمی که ۸۰% گوشی‌های جهان را تصاحب کرده است.

برآورد درآمد حاصل از تبلیغات گوشی‌های همراه کار ساده‌ای نیست؛ با این حال تحلیل‌گران حدود یک چهارم تا یک سوم از این ۷۵ میلیارد دلار را به علت تبلیغات گوشی های هوشمند برآورد کرده‌اند.

سال گذشته مایکروسافت، در تجارت گوشی‌های همراه با یک ضرر ۷.۶ میلیارد دلاری مواجه شد که نتیجه‌ی همکاری بی‌ثمرش با نوکیا بود. حالا مایکروسافت، سرویس‌های رایانش ابری را نشانه گرفته است تا با فروش آن‌ها تجارت خود را به سرعت رشد دهد.

در حال حاضر، گوشی‌های همراه، مصداق چاقوهای ارتشی سوئیسی در عصر الکترونیک را دارند و جدای از کاربرد ضروری خود، با صفحه‌نمایش براق و چشم‌نواز و گوشه‌های گرد شده، برنامه‌ها و سرویس‌هایی را ارئه می‌دهند که اغلب وابسته به اینترنت هستند.

"باب ادانل" تحلیل‌گر لوازم الکترونیکی مصرفی و رئیس مرکز پژوهشی Technalysis Research در شهر فاستر می‌گوید:

شبکه‌های تلفن همراه به سمتی پیش می‌روند که بتوانند به تمام دستگاه‌ها متصل شوند.

به هر حال هر پلتفرمی که بخواهد جایگزین گوشی‌های فعلی شود با سوالاتی در مورد طول عمر باتری روبرو است. از طرفی با تماشای بیش از پیش فیلم‌های ویدیویی، معضل طول عمر باتری پر رنگ‌تر شده است.

صفحه‌نمایش دستگاه بعدی لازم است که انعطاف‌پذیر بوده و قابلیت کارکرد در شرایط نوری مختلف را داشته باشد. این یک رویای قدیمی علاقه‌مندان فناوری است که بالاخره روزی رهبران سامسونگ و ال‌جی به دعوای چندین ساله‌ی خود پایان دهند و صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر را در مقیاس انبوه وارد بازار کنند.

بنا بر گفته‌ی ریچارد ویندسور، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر می‌تواند به صورت غلتکی یا تاشو تا حداکثر ۱۰ یا ۱۴ اینچ قابل تنظیم باشد. از این رو کاربر در هر زمان آزاد است که سایز صفحه‌نمایش را خود انتخاب کند. ویندسور اعتراض خود به نوع ساختار تبلت را این گونه مطرح می‌کند:

تبلت دیگر چیست؟ چرا خود را با داشتن یک تبلت اذیت کنید؟ بازار تبلت هم یک شبه تعطیل خواهد شد!

نظر شما در رابطه با آینده‌ی گوشی‌های هوشمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات