توضیح مایکروسافت در مورد آنچه که ممکن است با آپگرید به ویندوز 10 موبایل از دست بدهید

شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
پس از مدت‌ها انتظار کاربران، دیروز کمپانی مایکروسافت نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ موبایل را برای لومیاهای قدیمی منتشر کرد. این کمپانی بلافاصله پس از انتشار بروزرسانی، بیانیه‌ای نیز در مورد آنچه که کاربران این دستگاه‌ها با بروزرسانی به ویندوز ۱۰ موبایل ممکن است از دست بدهند صادر کرد.
تبلیغات

ماه‌ها بود که کاربران ویندوزفون ۸.۱ در انتظار دریافت نسخه‌ی جدیدتر این پلتفرم با نام ویندوز ۱۰ موبایل بودند. پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام دیروز کمپانی مایکروسافت این بروزرسانی را در سراسر جهان برای دارندگان ۱۸ مدل لومیای نسبتا قدیمی که همگی از ویندوزفون ۸.۱ بهره می‌برند منتشر کرد. همان طور که می‌دانید، مایکروسافت تغییرات بسیاری را در این نسخه از ویندوز ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که ترجیح داده به جای ویندوز ۹، آن را ویندوز ۱۰ بنامد. بسیاری از این ویژگی‌های جدید در همه لومیاها قابل استفاده هستند؛ اما برخی از آنها همچون قابلیت کانتینیوم، تنها در گوشی‌هایی با سخت‌افزار بسیار قوی قابل استفاه هستند. بنابراین میزان تغییرات ایجاد شده پس از بروزرسانی، به قدرت سخت‌افزاری گوشی شما بستگی دارد. پس از دریافت و نصب این بروزرسانی، ممکن است برخی ویژگی‌ها را در گوشی هوشمند خود از دست بدهید. مایکروسافت در این مورد به کاربران هشدار جدی داده است.

اولین مورد این است که اگر تماس از دست رفته‌، پیامک یا ایمیل جدیدی داشته باشید، هیچ گونه اعلانی بر روی کاشی مخصوص مخاطبین (Contacts) شما قرار نخواهد گرفت. ویژگی‌های Me Tile و  Me Card دیگر در دسترس نبوده و از کاشی‌های گروهی نیز نمی‌توان برای دریافت بروزرسانی وضعیت شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. گرچه دستیار صوتی کورتانا هوشمندتر از پیش شده است، اما دیگر توانایی جستجو بین برنامه‌ها، تنظیمات، ایمیل‌ها، پیام‌های متنی، مخاطبین و QR Code های موجود در دستگاه را ندارد. این دستیار صوتی دیگر توانایی باز کردن برنامه‌ها از طریق دستورات صوتی را نداشته و حتی دستور Hey Cortana پس از بروزرسانی به ویندوز ۱۰ موبایل در برخی از دستگاه‌ها کار نخواهد کرد. پس از نصب این بروزرسانی، نقشه‌های موجود بر روی دستگاه (از جمله سرویس نقشه‌ی مایکروسافت) در برخی از مکان‌ها کار نخواهند کرد. برنامه OutLook Mail، فایل‌های پیوست EML و تقویم OutLook نیز از کار خواهند افتاد. افرادی که از لومیای خود استفاده‌ی تجاری می‌کنند باید توجه داشته باشند که برخی از ویژگی‌های اقتصاد محور از جمله حفاطت از داده‌ها تحت قفل، دیگر در دسترس نبوده و قابلیت MDM که برای جلوگیری از ثبت و به اشتراک‌گذاری فایل‌های آفیس کاربرد داشت نیز دیگر وجود ندارد!

ویندوز ۱۰ موبایل

از آنجا که انتشار ویندوز ۱۰ موبایل، بخشی از پروژه‌ی بزرگ ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود، همانند آن به صورت اتوماتیک بروزرسانی خواهد شد. مایکروسافت در این مورد می‌گوید:

کاربران ویندوز ۱۰ موبایل، تا زمانی که گوشی هوشمندشان در بازه‌ی زمانی پشتیبانی شرکت قرار داشته باشد، بروزرسانی‌های در دسترس را به صورت اتوماتیک دریافت می‌کنند. کاربران تجاری ویندوز ۱۰ موبایل می‌توانند دریافت بروزرسانی‌ها را به تعویق انداخته و مدتی بعد آن را انجام دهند؛ اما مدت زمانی که این افراد می‌توانند دریافت بروزرسانی را به تعویق بیندازند محدود خواهد بود. شرایط اضافی برای در‌یافت بروزرسانی‌ها نیز به مرور زمان ایجاد خواهند شد (برای مثال محدودیت‌های سخت‌افزاری دستگاه) و در دسترس بودن بروزرسانی‌ها نیز بسته به مشخصات سخت‌افزاری و مدل گوشی، دارنده‌ی دستگاه و بازار عرضه‌ی آن متفاوت خواهد بود. ممکن است بر اساس فاکتورهای خاصی، پشتیبانی هر دستگاه با دستگاه دیگر متفاوت باشد.

یکی از نکات مثبت در این بیانیه، امکان عقب انداختن زمان دریافت بروزرسانی است؛ زیرا اغلب کاربران بروزرسانی‌ها را در لحظه اول ارائه دانلود نمی‌کنند و در پیش گرفتن سیاست بروزرسانی اجباری در لحظه‌ی ارائه، کاری نادرست است. مایکروسافت هشدار داده که ممکن است برخی از برنامه‌ها، پرداخت‌های درون برنامه‌ای، فایل‌ها و تنظیمات تعیین شده توسط شما با نصب این بروزرسانی به طور کامل از بین رفته و یا به حالت اول برگردند. با وجود تمام این معایب، ویندوز ۱۰ موبایل ارزش آپگرید کردن را دارد؛ اما در هر صورت انتخاب با شماست. همانند هر بروزرسانی دیگری، پیش از اقدام به نصب باید به خوبی در این مورد فکر کنید و در نهایت گوشه‌ی چشمی هم به گزینه‌ی ساده‌تر اما پرهزینه‌تر خرید یک دستگاه جدید و به روز داشته باشید.

آیا شما هم بروزرسانی جدید ویندوز ۱۰ موبایل را بر روی لومیای خود نصب کرده‌اید؟ چه تغییراتی در فایل‌های مهم شما به وجود آمده است؟ آیا از تغییرات اعمال شده در این نسخه راضی هستید؟ تجربه خود را با ما و دوستانتان در زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات