گوگل کیت مخصوص تولیدکنندگان ماژول پروژه‌ی Ara را منتشر کرد؛ امکان تعویض باتری بدون نیاز به خاموش کردن تلفن‌هوشمند

پنج‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
گویا دنیای تلفن‌های‌هوشمند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تولد تلفن‌هوشمندی متفاوت از دامن یک ایده‌ی نوپا خواهد بود. احتمالا نام پروژه‌ی Ara تا حال به گوشتان خورده است. این پروژه به اندازه‌ای برای گوگل ارزشمند است که حتی واگذاری موتورولا به لنوو نیز منجر به فراموشی آن و سپردن آن به چینی‌ها نشد. هدف از این پروژه تولید تلفن‌هوشمند ماژولاری است که کاربران را قادر می‌سازد، بنابر نیاز‌های خود قطعات مختلف تلفن‌هوشمند خود را انتخاب کرده و تحت یک استخوان‌بندی در کنار هم قرار دهند. گوگل با عرضه‌ی اولین کیت توسعه‌دهندگان ماژول (MDK) پرده از لایه‌های این پروژه برداشت.
تبلیغات

گوگل علاوه بر عرضه‌ی اولین کیت ماژول توسعه‌دهندگان اعلام کرده است که اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان پروژه‌ی Ara را هفته‌ی آتی برگزار خواهد کرد. همانطور که می‌دانید این تلفن‌هوشمند بر دو بخش تقسیم شده است که شامل یک اسکلت اصلی و قطعاتی است که می‌توان آن‌ها را بنابر نیاز تغییر داد. براساس اطلاعاتی که پس از عرضه‌ی MDK منتشر شده است، گوگل ماژول اسکلت این تلفن‌هوشمند را Endo نام گذاری کرده و در سه سایز مختلف عرضه کرده است. بزرگ‌ترین نمونه‌ی مورد نظر که در آینده‌ی نزدیک عرضه خواهد شد، یک اسکلت 4 در 7 خانه است. نمونه‌ی متوسط 3 در 6 و کوچکترین نمونه‌ی اسکلت اِندو از یک ساختار 2 در 5 خانه‌ای تشکیل شده است. گویا اِندو از یک ستون مرکزی به‌همراه دنده‌های افقی تشکیل شده است که به منظور تحکیم موقعیت ماژول اضافه شده در نظر گرفته شده‌اند.

AraInt2

براساس اطلاعات ارائه شده در مورد ماژول‌های پشتی نیز باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل برخی از محدودیت‌های این پلتفرم، تمامی ماژول‌ها را نمی‌توان روی همه‌ی اِندوها مورد استفاده قرار داد. سایز بزرگ‌ترین ماژول 2*2 بوده و اندازه‌ی کوچکترین آن نیز 1*1 خواهد بود. ماژول‌های با اندازه‌ی 1*1 را نمی‌توان در بزرگ‌ترین اِندو مورد استفاده قرار داد، همچنین ماژول‌های 2*2 نیز قابلیت استفاده در کوچک‌ترین اِندورا را ندارند. ماژول‌های 1*2 را می‌توان در هر سه اِندو مورد استفاده قرار داد و محدودتی در بکارگیری افقی یا عمودی آن‌ها وجود ندارد.

AraInt1

برای چفت شدن ماژول‌های جلویی نیز از فناوری بکار رفته در نوعی پیچ که اسپرینگ پلانگر نام دارد استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان اینگونه تصور کرد که ماژول‌ها برآمدگی‌های توپ مانندی دارند که در داخل توسط فنری فشرده شده به سمت بیرون فشار داده می‌شود. اسکلت فلزی دارای تو رفتگی‌هایی است که با اندازه‌ی برآمدگی‌های توپ مانند یکسان است. با فشردن ماژول به داخل خانه‌ای از اسکلت، به دلیل وجود فنر، توپ به داخل رفته و به محض رسیدن به تورفتگی اسکلت، توپ دراثر فشار فنر بیرون رفته و در داخل تورفتگی چفت می‌شود. به این‌صورت ماژول در محل خود قرار می‌گیرد. درصورت نیاز می‌توان با فشاری کوچک این ماژول را درآورد که آسیبی نیز به ماژول و اسکلت وارد نمی کند.

AraInt3

کاملا مشهود است که کاربران تلفن‌های‌هوشمند Ara قادرند تا بصورت همزمان از یک یا چند باتری استفاده نمایند. یعنی در صورت اتمام شارژ یک ماژول باتری، می‌توان بدون نیاز به خاموش کردن تلفن‌هوشمند، آن را با توجه به وجود باتری دیگر خارج کرده و جایگزین دیگری کرد. همچنین می‌توان تمامی ماژول‌های باتری را همزمان روی اِندو قرار داده و شارژ کرد که قابلیتی بسیار کاربردی است.

AraInt4

تیم توسعه دهنده امیدوار است تا پایان سال 2014 میلادی راهنمای کاملی را برای تولیدکنندگان ماژول‌های این محصول، منتشر کند. مطمئنا مدت کوتاهی پس از عرضه‌ی این راهنما می‌توان شاهد عرضه‌ی تجاری تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر فناوری پروژه‌ی Ara باشیم. برای دریافت کیت توسعه‌دهندگان ماژول می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات