بررسی ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی [با بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
مطالعه 16 دقیقه
آیا شیائومی با عرضه مجدد محصول سال گذشته می‌تواند توجه خریداران را به‌خود جلب کند؟ محصولی که تفاوت چندانی با ردمی ۱۰ ندارد و مدلی تغییرنام یافته از ردمی نوت ۱۱ 4G به‌شمار می‌رود. با بررسی ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند سری ردمی شیائومی، محصولاتی با ویژگی‌های چشمگیر هستند که در قالب دستگاهی مقرون‌به‌صرفه و خوش قیمت راهی بازار می‌شوند. ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی با شعار محصولی اقتصادی با توانایی‌های متنوع عکاسی راهی بازار شد؛ محصولی که جانشین مدل سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود؛ اما حداقل از نظر ظاهری تفاوتی با مدل سال پیش خود ندارد. از طرفی تفاوتی نیز میان ردمی نوت ۱۱ 4G و دو مدل نامبرده وجود ندارد. میان مدل‌ها و اعداد و ارقام وجود ندارد و علت وضع‌نکردن روشی درست برای نام‌گذاری محصولات نیز مشخص نیست. پیشنهاد می‌کنیم برای مقایسه انواع سری‌های گوشی شیائومی مقاله محمدحسین معیدفر را مطالعه کنید.

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ درحال‌حاضر در بازه قیمتی ۴٫۵ تا ۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و درکنار ردمی 10C و گلکسی A13 یکی از گزینه‌های خرید به‌شمار می‌رود. درادامه ارزش خرید این محصول و دامنه توانایی بخش‌های مختلف آن از باتری گرفته تا دوربین و صفحه‌نمایش را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی از سوی فروشگاه تسک میران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

بررسی ویدیویی ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

ردمی ۱۰ شیائومی درظاهر هیچ تفاوتی با مدل سال ۲۰۲۱ و ردمی نوت ۱۱ 4G ندارد و همچنان از بدنه‌ای پلاستیکی با ابعاد ۱۶۲ در ۷۵٫۵ میلی‌متر و ضخامت ۸٫۹ میلی‌متر استفاده می‌کند. ۸۳ درصد از قسمت جلوی دستگاه را نمایشگر ۶٫۵ اینچی تشکیل می‌دهد که شامل پنلی از نوع LCD با نرخ‌نوسازی ۹۰ هرتز می‌شود. حاشیه‌های نمایشگر چندان چشمگیر نیست و حاشیه قسمت پایینی آن نیز تنها در ابتدای کار کمی جلب توجه می‌کند و رفته‌رفته از چشم کاربر پنهان می‌شود.

در لبه بالا و پایین بدنه، دو بلندگو قرار دارند و برخلاف دیگر اعضای خانواده نسل دهمی ردمی، خبری از نام‌های پرزرق‌وبرق مانند JBL نیست. در کنار بلندگوی بالایی، فرستنده مادون‌قرمز (IR) به‌چشم می‌خورد که برای کنترل لوازم برقی کاربرد دارد. درحقیقت فرستنده IR در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از وجوه متمایزکننده محصولات شیائومی با دیگر برندها تبدیل شده است که در محصول هیچ برند دیگری یافت نمی‌شود. از طرفی بسیاری از کاربران استفاده‌ای از این فرستنده ندارند؛ اما همچنان وجود آن را به‌عنوان ویژگی اضافه و «شاید» کاربردی، به‌فال نیک می‌گیریم.

لبه پایینی بدنه ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی
چینش دوربین‌های ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی
حاشیه قسمت پایین نمایشگر ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی
جک هدفون ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

خوشبختانه در محصولات اقتصادی و میان‌رده شیائومی همچنان استفاده از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون موضوعیت دارد؛ اما شاید بهتر بود باتوجه به نحوه قرارگیری دستگاه در جیب کاربر، پورت مذکور به لبه پایینی بدنه منتقل می‌شد. هرچند که با فراگیر شدن روزافزون هدفون‌های تمام بی‌سیم، رفته‌رفته استفاده از جک هدفون نیز کاهش پیدا می‌کند و در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌طور کلی در گوشی‌های هوشمند به خاطرات سپرده خواهد شد.

سخت‌افزاری مشابه با ۳ نام متفاوت؛ اقدامی عجیب که تنها از شیائومی برمی‌آید

حسگراثرانگشت ردمی ۱۰ در سمت راست آن و به‌صورت ترکیبی با دکمه قفل، تعبیه شده است. حسگری خازنی که از سرعت و دقت بسیار خوبی بهره می‌برد و انگشت کاربر را به‌سرعت شناسایی می‌کند. روند رجیستر انگشت جدید نیز به‌سرعت و در مدت کوتاهی انجام می‌شود و کاربر می‌تواند درمجموع ۵ اثرانگشت به دستگاه معرفی کند؛ البته که با ترفندهای خلاقانه می‌توانید هر ۱۰ انگشت خود را به گوشی معرفی کنید. در سمت مخالف شیار سیم‌کارت وجود دارد که تنها تفاوت میان نسخه ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود. درحقیقت شیائومی با ترکیب محفظه کارت حافظه با سیم‌کارت دوم، حتی امکانات دستگاه نسبت به مدل سال قبل را کاهش داده است! عجیب اما واقعی.

فریم ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ به‌زیبایی طراحی شده است و تاحدودی هم طراحی سری محصولات گلکسی در ذهن کاربر تداعی می‌کند. حتی طراحی ماژول دوربین نیز شباهت‌هایی به گلکسی S20 اولترا دارد. صحبت از ماژول دوربین شد و باید این نکته را اضافه کنیم که دوربین اصلی دستگاه، ماژولی نیست که در کنار عبارت 50MP قرار دارد؛ بلکه لنز پایینی، حسگر دوربین اصلی را در پسِ خود دارد! شاید طراحان شیائومی ارادت خاصی به رونالدینیو افسانه‌ای دارند و می‌خواهند با این کار خود ادای دِینی به او داشته باشند! (صرفاً محض شوخی)

پوششی از جنس پلاستیک مات در نمای پشتی دستگاه می‌بینیم که در نگاه نخست شباهت زیادی به شیشه مات خواهد داشت؛ اما قطعاً پس از مدتی کوتاه به پلاستیکی بودن آن پی خواهید برد. باوجود پلاستیکی بودن بدنه، ردمی ۱۰ ساختاری منسجم و مستحکم دارد و به‌خوبی حس امنیت و دوام را به دارنده آن منتقل می‌کند. از طرفی استفاده از پلاستیک در دستگاهی با حجم باتری بالا علاوه‌بر کمک به سبک‌تر شدن بدنه، به دوام آن در طولانی مدت نیز کمک شایان ذکری خواهد کرد.

بدنه چندان مستعد جذب اثرانگشت نیست و چربی دست را نیز تاحدامکان پنهان می‌کند؛ اما درصورت تابیدن نور به‌سرعت تمامی چربی‌ها نمایان خواهد شد. در انتها این نکته را نیز یادآور شویم که به‌علت بیرون زدگی نسبتاً زیاد مجموعه دوربین، بدنه روی سطوح صاف لق خواهد زد؛ اما می‌توانید با قابی که در جعبه وجود دارد می‌توانید مشکل را تا حد زیادی حل کنید.

پخش ویدیو ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

صفحه‌نمایش و اسپیکر ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

پنل LCD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز آن‌هم با وضوح +FHD برای یک گوشی میان‌رده گزینه‌ای مناسب برای استفاده‌های سرگرمی اعم از تماشای ویدیو و انجام بازی به‌شمار می‌رود. با اینکه پنل در نمایش رنگ‌ها در دامنه رنگی DCI-P3 مشکل دارد و از طرفی پروفایل‌های رنگی قرار گرفته در تنظیمات نیز کمکی به بهبود این اوضاع نمی‌کنند، اما همچنان در تولید رنگ‌هایی دقیق به‌خوبی عمل می‌کند. ازاین‌رو برای دستیابی به بهترین دقت رنگ می‌توانید از پروفایل Standard استفاده کنید.

عملکرد نمایشگر ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

۰٫۴

۱٫۲۷

۲۱۰٫۸

۵٫۵

۲۶۹٫۵

۱۶۵٫۹

۵٫۸

۲٫۶ (Standard)

گلکسی A22 4G

۲٫۱

۰

۵۶۸

۰

۸۵۸

۴٫۳

۲٫۲ (Natural)

گلکسی A13

۲٫۶

۳٫۳۴

۳۲۸

۳٫۷

۳۳۴٫۵

۹۸

۵٫۱

۵٫۱

ریلمی C11

۰٫۲

۲٫۲۵

۲۳۴٫۷

۲٫۶

۲۳۴٫۵

۱۰۴٫۳

۳٫۳

۳٫۳

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

۶٫۰۲

۰

۶۵۲٫۵

۰

۱۰۷۱

۲٫۶

۱٫۳ (Standard)

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

۲٫۸۳

۰

۶۳۷٫۵

۰

۱۰۴۸٫۵

۳٫۹

۱٫۱ (Standard)

ردمی نوت ۱۰ 4G

۲٫۵۵

۰

۶۴۶٫۵

۰

۱۱۰۵

۳٫۲

۲٫۳ (Natural)

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۲٫۶

۰

۶۶۹٫۵

۰

۹۰۵

۳٫۷

۱٫۲ (Original)

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

متأسفانه ردمی ۱۰ در ارائه روشنایی مناسب به‌خوبی ظاهر نمی‌شود و روشنایی پنل درنهایت به ۲۱۰ نیت در حالت دستی و ۲۷۰ نیت در حالت خودکار می‌رسد؛ البته شیائومی با ترفندهای نرم‌افزاری، خوانایی محتوا در زیر نور مستقیم آفتاب را افزایش می‌دهد؛ اما همچنان ممکن است با چالش‌هایی در این زمینه روبه‌رو شوید. اگر به استفاده از دستگاه در محیط‌های تاریک نیز عادت دارید، خبر خوب اینکه کمینه روشنایی پنل ردمی ۱۰ تنها معادل ۰٫۴ نیت است که عددی بسیار خوب محسوب می‌شود.

نمایشگری باکیفیت اما با سطح روشنایی محدود

به‌ادعای شیائومی، نمایشگر ردمی ۱۰ از نوع Adaptive است که تنها در گوشی‌های بالارده یافت می‌شود و می‌تواند نرخ‌نوسازی را بسته به محتوا بین سه‌حالت ۹۰، ۶۰ و ۴۵ هرتز تغییر دهد. نکته اول اینکه امکان تغییر نرخ‌نوسازی در بازه ۶۰ و ۹۰ یا ۱۲۰ (بسته به نوع نمایشگر) امری مرسوم است و در سال ۲۰۲۲ دستگاهی را نمی‌توان یافت که صرفاً با نرخ‌نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز فعالیت کند. نکته بعدی اینکه در طول بررسی ردمی ۱۰، تنها موفق به نمایش محتوا با نرخ‌نوسازی ۹۰ و ۶۰ هرتز بودیم و در هیچ‌یک از سناریوها عدد ۴۵ هرتز را مشاهده نکردیم. از طرفی به‌دلیل ماهیت پنل‌های LCD خبری از ویژگی نمایشگر همیشه روشن یا Always on Display هم نیست تا نمایشگر در آن حالت به ۴۵ هرتز تغییر پیدا کند. از این رو مشخص نیست که حالت اعلامی از سوی شیائومی درچه‌زمانی فعال می‌شود.

کمی هم درباره بلندگوها صحبت کنیم. دو بلندگو استریو گوشی اقتصادی شیائومی عملکرد مناسبی در پخش موزیک‌های شلوغ ندارند. با کاهش حجم صدا به ۸۰ درصد، تاحدودی وضعیت بهبود پیدا می‌کند. ازاین‌رو کیفیت خروجی موزیک‌های خلوت‌تر به‌مراتب بهتر خواهد بود و تفکیک صدا به‌شکل بهتری انجام می‌شود. حجم صدای خروجی نیز بایکدیگر برابر است در حین تماشای ویدیو یا انجام بازی، دقیقاً در مرکز صدا قرار خواهید داشت و کف دست نیز خروجی صدا را مسدود نخواهد کرد.

نرم افزار و رابط کاربری ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

انتظار داشتیم شیائومی برای نسخه ۲۰۲۲ گوشی هوشمند ردمی ۱۰، حداقل از اندروید ۱۲ استفاده کند؛ اما همچنان شاهد استفاده از اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12.5 هستیم. انتظار داشتیم پوسته به‌خوبی بتواند با نرخ‌نوسازی ۹۰ هرتز تطبیق پیدا کند و عملکردی نرم را دراختیارمان بگذارد. اما متأسفانه به‌صورت مستمر و در بخش‌های مختلف لگ‌هایی آزاردهنده را مشاهده کردیم که احتمالاً به‌مرور و با نصب نرم‌افزارهای مختلف حتی بیشتر نیز شود!

از نظر امکانات پوسته MIUI یکی از کامل‌ترین و پرامکانات‌ترین پوسته‌های دنیای اندروید به‌شمار می‌رود که طیف وسیعی از قابلیت‌های مختلف اعم از ساخت نسخه Clone از برنامه‌ها، اپلیکیشن‌های شناور، شخصی‌سازی‌های مختلف، حالت‌های ویژه برای پخش ویدیو، حالت Game Mode و بسیاری دیگر را دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ البته وجود حجم بالایی از ویژگی‌های مختلف تا حد زیادی باعث سنگین شدن پوسته نیز شده است.

اندروید ۱۱ به‌همراه پوسته MIUI 12.5 ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

برای آشنایی بیشتر با نسخه دوازدهم پوسته MIUI پیشنهاد می‌کنیم مقاله نگاهی عمیق به رابط کاربری MIUI 12 شیائومی به‌قلم مبین احمدی را مطالعه کنید. درنظر داشته باشید که برخی از ویژگی‌های گفته شده در این مقاله در ردمی ۱۰ وجود نخواهند داشت؛ چراکه شیائومی بسته به مدل دستگاه ویژگی‌ها را نیز حذف یا اضافه می‌کند تا درنهایت بهترین عملکرد و تجربه کاربری از نرم‌افزار کسب شود.

سخت افزار، تجربه بازی و عمر باتری ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

شیائومی به‌منظور انجام وظایف در ردمی ۱۰ تراشه Helio G88 ساخت شرکت مدیاتک را برگزیده است؛ تراشه‌ای ۱۲ نانومتری شامل ۲ هسته Cortex-A75 و ۶ هسته Cortex-A55 که به‌ترتیب با فرکانس ۲ و ۱٫۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. شیائومی ردمی ۱۰ را در ۳ پیکربندی ۴/۶۴، ۴/۱۲۸ و ۶/۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌کند ما نیز در زومیت مدل ۴ | ۶۴ گیگابایتی آن را دراختیار داشتیم.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

۳۰۸٫۵۱

۲۳۹٫۰۸

۹۹٫۲۲

۱۴۶٫۸۳

گلکسی A22 4G

۳۰۰٫۴

۲۴۶٫۸

۱۱۱٫۵

۶۸٫۷

گلکسی A13

۳۰۸٫۰۲

۲۲۲٫۶۱

۱۰۱٫۴

۶۵٫۹

ریلمی C11

۲۶۶٫۴۵

۱۳۶٫۱

۳۰٫۴۲

۴۵٫۳۹

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

۹۹۸٫۷۸

۸۱۳٫۷

۲۳۲٫۸۴

۲۱۲٫۷۷

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

۴۹۸٫۷۲

۴۷۲٫۴۵

۱۹۳٫۲۱

۱۸۲٫۲۸

ردمی نوت ۱۰ 4G

۵۱۴٫۵

۲۶۸٫۶۳

۱۳۴٫۹۹

۱۲۲٫۸۱

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۹۰۹٫۳۲

۷۵۹٫۱۷

۲۰۲٫۹

۲۰۰٫۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ردمی ۱۰ از حافظه ذخیره‌سازی eMMC 5.1 استفاده می‌کند که نسبتاً فناوری قدیمی در دنیای حافظه‌ها به‌شمار می‌رود؛ اما همچنان در بنچمارک AndroBench عملکرد قابل قبولی را به‌نمایش می‌گذارد. سرعت حافظه ذخیره‌سازی تأثیر مستقیمی بر حذف و نصب اپلیکیشن‌ها و همچنین اجرای آن خواهد داشت و در طول بررسی نیز اپلیکیشن‌ها با سرعت مطلوبی نصب و اجرا می‌شدند. به‌طور کلی می‌توان سرعت حافظه ردمی ۱۰ را با گلکسی A22 و گلکسی A13 برابر دانست.

تراشه‌ای با قدرت کافی به‌منظور انجام کارهای روزمره

ردمی ۱۰ بازی Call of Duty Mobile را با تنظیمات گرافیکی Medium و تنظیمات نرخ‌فریم High بدون مشکل با نرخ ۵۸ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند. در طول بازی و حتی در سنگین‌ترین سناریوها (از نظر جزئیات تصویر و بار پردازشی) نیز خبری از لگ یا کندی نبود و عملکرد کاملاً پایداری را شاهد بودیم. از طرفی خبری هم از داغی بدنه دستگاه و حتی بالارفتن جزئی بدنه نبود.

عملکرد ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

(۹۰ هرتز)

۸۷۱۰

۲۸٫۵

۱۲۶۴

۳۶۷

۱۲۸۵

۵٫۴

۳٫۴

۴٫۷

۳٫۱

--

۸٫۷

۹٫۹

--

گلکسی A22 4G

(۹۰ هرتز)

۶۷۴۵

۲۸٫۶

۱۱۵۰

۳۷۶

۱۳۷۹

۹٫۵

۳٫۳

۹٫۳

۲٫۹

--

۱۶

۹٫۳

--

گلکسی A13 4G

۵۰۴۷

۱۶٫۳۳

۶۱۷

۱۵۷

۵۸۹

۳٫۳

۲٫۲

۳٫۴

۲٫۲

--

۵٫۱

۶٫۱

--

ریلمی C11

۴۴۶۱

۱۱٫۶

۹۲

۱۲۶

۴۵۷

۳٫۸

۱٫۲

۳٫۴

۱٫۱

--

۴٫۹

۳٫۰

--

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۸۴۲

۵۴٫۱

۲۵۷۶

۷۲۰

۲۰۰۶

۱۶

۱۱

۱۶

۱۰

--

۲۱

۲۶

--

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۶۳۶

۱۹٫۴۵

۱۲۹۸

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۲

۷٫۹

۱۲

۸٫۲

--

۱۷

۲۰

--

ردمی نوت ۱۰ 4G

۷۸۹۰

۴۰٫۶

--

۵۴۳

۱۶۸۰

۵٫۷

۳٫۷

۵٫۴

۳٫۶

--

۸٫۲

۹٫۵

--

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۱۰۱۶۶

--

۲۳۰۷

۷۹۰

۳۰۰۰

۲۰

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۹

۳۳

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ردمی ۱۰ شیائومی به‌عنوان دستگاهی اقتصادی با تکیه به پردازنده مرکزی Helio G88 و پردازنده گرافیکی Mali-G52، عملکرد درخور توجهی را ارائه می‌کند. به‌طوری که قدرت خام پردازنده مرکزی ردمی ۱۰ حدود ۲٫۲ برابر و پردازنده گرافیکی نیز ۲ برابر بیشتر از تراشه گلکسی A13 سامسونگ است. به‌منظور بررسی دقیق‌تر عملکرد، از GFXBench، بنچمارک شبیه‌ساز بازی کمک گرفتیم و در هر سه آزمون، نماینده شیائومی موفق شد از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.

پنل پشتی ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

همان‌طورکه در بخش نرم‌افزار نیز گفته شد، بااینکه ردمی ۱۰ از قدرت کافی برای استفاده‌های روزمره و انجام کارهای سبک و حتی گیمینگ برخوردار است؛ اما وجود پوسته MIUI تاحدودی دستگاه را در ارائه تجربه‌ای دلچسب با مشکل مواجه می‌کند. به‌بیان دیگر رابط کاربری شیائومی در گوشی‌های اقتصادی تبدیل به پاشنه آشیلی شده است که درنهایت سبب کاهش رضایت کاربر از محصول خواهد شد.

عملکرد باتری ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲:۱۰

۱۱:۲۵

۷:۴۸

گلکسی A22 4G

(۹۰ هرتز)

۶٫۴ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲:۲۹

۲۵:۰۰

۱۵:۰۸

گلکسی A13

۶٫۶ اینچ

۲۴۰۸ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲:۱۸

۱۴:۱۵

۱۲:۰۰

ریلمی C11

۶٫۵۲ اینچ

۱۶۰۰ × ۷۲۰

۵۰۰۰

--

۱۲:۳۰

Failed

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۰:۲۸

۲۲:۳۷

۹:۱۵

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰:۴۷

۱۵:۳۳

۱۱:۱۹

ردمی نوت ۱۰

۶٫۴۳ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۲۵:۱۹

۱۵:۱۹

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۵۰

۱:۰۰

۲۵:۰۰

۱۱:۰۰

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی ردمی ۱۰ شیائومی می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربر برای حداقل یک روز کاری باشد. درصورت انجام بازی، کارهای سنگین‌تر و وب‌گردی طولانی مدت به‌صورت ترکیبی، می‌توانید روی SoT حدود ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای حساب کنید.

گوشی اقتصادی شیائومی به‌همراه شارژر نه‌چندان سریع ۱۸ واتی به‌فروش می‌رسد؛ به‌طوری که برای شارژ کامل باید بیش از ۲ ساعت صبر کنید؛ درطول مدت ۳۰ دقیقه نیز تنها موفق به شارژ ۲۵ تا ۳۰ درصدی باتری خواهید شد. از این رو می‌توان گفت که «شارژ سریع» در ردمی ۱۰ وجود ندارد.

عکاسی با ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

دوربین ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی

گوشی اقتصادی شیائومی درمجموع به ۵ دوربین شامل ۴ دوربین پشتی و یک دوربین سلفی مجهز شده است. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی در محیط‌هایی با نورپردازی متفاوت، دچار مشکل می‌شود. به‌عنوان نمونه با نگاهی به تصویر زیر، می‌توان متوجه گستره دینامیکی محدود حسگر شد که به تبع آن روشن‌تر کردن بخش‌های تیره و بیرون کشیدن جزئیات بیشتر از قسمت‌های روشن با مشکل مواجه می‌شود.

دوربین اولتراواید نیز شرایط مشابهی دارد و بااینکه رنگ‌ها بسیار روشن‌تر و زنده‌تر از تصویر دوربین اصلی هستند، اما با کمی دقت می‌توان دامنه دینامیکی برابر را مشاهده کرد و نتیجه گرفت که روشنایی گفته شده به دلیل نقطه فوکوس متفاوت حاصل شده است. به‌دلیل حسگر ۸ مگاپیکسلی دوربین اولتراواید، جزئیات چندانی در تصویر مشاهده نمی‌شود.

نمونه عکس دوربین اصلی در شرایط نوری چالش‌برانگیز
نمونه عکس دوربین اولتراواید در شرایط نوری چالش‌برانگیز

اگر شرایط نوری مساعد باشد، دوربین اصلی می‌تواند عکس‌های قابل قبولی را به‌همراه جزئیات بسیار زیاد، ثبت کند. اندازه مناسب حسگر باعث شده تا دامنه فوکوس نیز افزایش پیدا کند و از مجسمه مرفیوس در تصویر زیر تا روزنامه پشت به‌طور کامل با جزئیات زیادی ثبت شوند.

نمونه عکس دوربین اصلی در شرایط نوری مناسب
نمونه عکس دوربین اولتراواید در شرایط نوری مناسب

با کاهش نور، دوربین اصلی با چالش چندانی در جذب نور مواجه نمی‌شود؛ اما همچنان در زمینه جزئیات تصویر افت محسوسی را تجربه می‌کند. در طرف دیگر، دوربین اولتراواید عملکرد قابل قبولی را ارائه نمی‌کند و به‌دلیل نبود حالت Night Mode برای این دوربین، عملا نمی‌تواند انتظار کاربر را در محیط‌های تاریک برآورده کند. از طرفی دوربین اصلی نیز نمی‌تواند رسالت حالت Night Mode را درست انجام دهد و در پردازش رنگ‌ها دچار مشکل می‌شود و غلظت کافی را ارائه نمی‌کند. به‌همین علت عکس‌های نهایی با حالت شب، کمی رنگ‌و‌رو رفته و مُرده به‌نظر می‌رسند.

نمونه عکس دوربین اصلی در نور کم
نمونه عکس نایت مود دوربین اصلی

دوربین سومی نیز تحت عنوان ماکرو و با وضوح ۲ مگاپیکسل قرار داده شده است و کاربر می‌تواند عکس‌های ماکرو قابل قبولی را درصورت وجود نور کافی ثبت کند؛ البته سطح جزئیات آنطور که از یک دوربین ماکرو انتظار می‌رود، بالا نیست؛ اما همچنان می‌توان از آن به‌عنوان گزینه‌ای اضافی و تاحدودی کاربردی یادکرد.

دوربینی محبوب سلفی در ردمی ۱۰ از حسگر ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و کمی بیشتر از حدو‌اندازه‌های خود ظاهر می‌شود و با ثبت درست جزئیات و دقت رنگ نسبتاً بالا، عملکردی قابل‌توجه را از خود به‌جا می‌گذارد. تنها نکته منفی درباره دوربین سلفی را می‌توان گستره دینامیکی محدود آن دانست که کمی حسگر را در تنظیم درست سطح روشنایی سوژه با چالش مواجه می‌کند؛ اما به‌طور کلی و بدون درنظر گرفتن این مورد، عکس‌های سلفی ثبت شده با ردمی ۱۰ کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهند.

حالت پرتره نیز در منوی دوربین وجود دارد که با فعال کردن آن، مقداری از جزئیات صورت توسط هوش‌مصنوعی نرم‌افزار حذف یا به‌اصطلاح روتوش می‌شود. افزون براین روشنایی چهره نیز افزایش محسوسی را تجربه می‌کند.

نمونه عکس سلفی
نمونه عکس سلفی پرتره

جمع‌بندی

همچنان وجود ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ برایمان جای تعجب دارد؛ دستگاهی که نه ارتقایی سخت‌افزاری را تجربه کرده و نه بهبودی نرم‌افزاری را به‌خود دیده است. محصولی تغییر نام‌یافته از ردمی ۱۰ ۲۰۲۱ و ردمی نوت ۱۱ 4G. باتوجه به افزایش قیمتی که نسخه ۲۰۲۲ در بازار ایران تجربه می‌کند، و استفاده مجدد از اندروید ۱۱، خرید این مدل چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. چراکه هردومدل تنها به‌روزرسانی اندروید ۱۲ را دریافت خواهند کرد و احتمالاً خبری از اندروید ۱۳ برای این گوشی‌های اقتصادی نخواهد بود. از طرفی حذف شیار اختصاصی کارت حافظه microSD به‌تنهایی می‌تواند دلیلی برای انتخاب مدل سال گذشته به‌شمار برود.

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی در دستان کاربر

از منظر سخت‌افزاری و ویژگی‌های نرم‌افزاری، ردمی ۱۰ چه نسخه سال جاری باشد و چه نسخه سال گذشته، همچنان از برتری قابل‌توجهی درمقایسه با گوشی‌های هم‌رده مانند گلکسی A13 برخوردار است و گزینه ارزشمندتری محسوب می‌شود.

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲ شیائومی از سوی فروشگاه تسک میران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی با وضوح +FHD
  • قدرت کافی برای انجام کارهای روزمره
  • عمر باتری بالا
  • حسگر اثرانگشت دقیق و سریع

نکات منفی

  • عملکرد ضعیف دوربین در شب
  • عرضه با اندروید ۱۱
  • طولانی بودن شارژ مجدد
  • لگ‌های متعدد در رابط کاربری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات