بررسی iOS 16؛ بزرگ‌ترین غافلگیری نرم‌افزاری اپل در چند سال گذشته

جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 17 دقیقه
iOS 16 با تغییرات چشمگیر لاک اسکرین و انبوهی از قابلیت‌های کلیدی همراه است که سال‌ها منتظرشان بودیم. با بررسی iOS 16 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

کاربران اندروید و حتی برخی از کاربران آیفون معمولاً این‌طور شوخی می‌کنند که بیش از نیمی از قابلیت‌های به‌اصطلاح جدید iOS که هر سال به این سیستم‌عامل پرطرفدار اضافه می‌شود، درواقع ویژگی‌هایی است که اندروید چند سال پیش معرفی کرده بود؛ باقی قابلیت‌ها را نیز اپل از اپلیکیشن‌های دیگر برمی‌دارد و در خود سیستم‌عامل ارائه می‌دهد. راستش را بخواهید این شوخی تا‌حد زیادی برمبنای واقعیت است و اپل نیز عادت دارد گاهی این‌طور وانمود کند که این قابلیت‌ها از نوآوری‌های خودش بوده است. از نظر برخی، این استراتژی هوشمندانه است؛‌ چراکه با آمدن این قابلیت‌ها به iOS، دیگر نیازی به دانلود ده‌ها اپلیکیشن دیگر نیست. اما برخی دیگر، این موضوع را به‌ پای تنبلی اپل می‌گذارند و از کمبود ناامیدکننده‌ی نوآوری در این سیستم‌عامل به ستوه آمده‌اند.

iOS 16 نیز که ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) برای آیفون ۸ و جدیدتر منتشر شد، وضعیت مشابهی دارد؛ به‌جز یکی دو مورد، باقی قابلیت‌های اضافه‌شده از نوآوری‌‌های اپل نیستند و بسیاری از بهبودها آنقدر زیرپوستی است که احتمالاً به چشم نیاید. با‌این‌حال، اگر سری به صفحه‌ی تغییرات iOS 16 در وب‌سایت اپل بزنید، با فهرست بلندبالایی رو‌به‌رو خواهید شد که خواندن آن احتمالاً نیم ساعتی طول بکشد.

با‌ تمام این حرف‌ها، iOS این بار در ظاهر لاک‌اسکرین با تغییرات نه‌چندان نوآورانه، اما چشمگیری همراه شده است که بی‌شک بسیاری از کاربران این اکوسیستم را برای به‌روزرسانی هیجان‌زده خواهد کرد. با نگاه به سیر تکاملی سیستم عامل آیفون، شاید حتی بتوان iOS 16 را بهترین و پخته‌ترین به‌روزرسانی اپل در چند سال گذشته دانست. با بررسی iOS 16 همراه زومیت باشید.

آیفون‌هایی که به‌روزرسانی iOS 16 را دریافت خواهند کرد:

  • آیفون ۸
  • آیفون ۸ پلاس
  • آیفون X
  • آیفون XS
  • آیفون XS Max
  • آیفون XR
  • آیفون ۱۱
  • آیفون ۱۱ پرو
  • آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون ۱۲
  • آیفون ۱۲ مینی
  • آیفون ۱۲ پرو
  • آیفون ۱۲ پرو مکس
  • آیفون ۱۳
  • آیفون ۱۳ مینی
  • آیفون ۱۳ پرو
  • آیفون ۱۳ پرو مکس
  • آیفون SE (نسل دوم به بعد)
  • آیفون ۱۴
  • آیفون ۱۴ پلاس
  • آیفون ۱۴ پرو
  • آیفون ۱۴ پرو مکس

بزرگ‌ترین تغییرات iOS 16: لاک‌ اسکرین، فوکس، نوتیفیکیشن

اگر برای به‌روزرسانی سیستم عامل آیفون خود تنها یک دلیل نیاز داشته باشید، آن تغییر ظاهری لاک‌ اسکرین است. دیگر گذشت زمانی که فقط می‌توانستید تصویر لاک اسکرین را عوض کنید و احتمالاً زحمت این کار را هم به خود نمی‌دادید؛ iOS 16 حالا به شما امکان می‌دهد با نگه داشتن انگشت خود روی لاک اسکرین و وارد شدن به حالت شخصی‌سازی، فونت و رنگ تاریخ و ساعت را عوض کنید و مهم‌تر از آن، بااضافه کردن ویجت‌های اپل یا اپلیکیشن‌های دیگر، به لاک اسکرین جنبه‌ی کاربردی‌تری بدهید. علاوه‌براین، می‌توانید به هر تعداد که دوست داشتید، لاک اسکرین‌های مختلف ایجاد کنید و بین آن‌ها راحت جابه‌جا شوید. ویژگی Depth Effect نیز بخشی از تصویر را برای عمق بخشیدن، روی نمایش ساعت قرار می‌دهد؛ هرچند هنوز به‌مرحله‌ای نرسیده که برای تمام تصاویر به‌درستی کار کند. علاوه‌براین، با اضافه کردن ویجت، این قابلیت به دلایلی نامعلوم غیرفعال می‌شود.

شخصی‌سازی لاک اسکرین ؛ هیجان‌انگیزترین بخش iOS 16

احتمالاً جذابیت اضافه کردن ویجت‌ به لاک اسکرین بسیاری از کاربران را به دانلود اپلیکیشن‌های جدیدی که از ویجت پشتیبانی می‌کنند، تشویق کند. اگر به بخش Apps در اپ استور سری بزنید، مقاله‌ای با عنوان Add Widgets to Your Lock Screen خواهید دید که به معرفی چندین اپلیکیشن که از ویجت لاک اسکرین پشتیبانی می‌کنند، پرداخته است. ویجت‌های موردعلاقه‌ی من Paku برای نمایش شاخص آلودگی هوا، Motivation برای نمایش جملات انگیزشی و Waterllama برای یادآوری نوشیدن آب است. احتمالاً در چند روز آینده اکثر اپلکیکیشن‌ها ویجت ارائه دهند و این بخش از iOS را هیجان‌انگیزتر کنند. هرچند بخش ویجت‌ها در این نسخه از iOS 16 باگ آزاردهنده‌ای دارد؛ به‌این‌صورت که اگر اپلیکیشنی را حذف کنید، آیکون خالی ویجت آن کماکان در سینی ویجت‌ها هنگام شخصی‌سازی لاک‌اسکرین باقی می‌ماند.

قابلیت نمایشگر همیشه روشن که تقریباً در تمام گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و به‌تازگی به آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس راه پیدا کرده است و همچنین قابلیت جزیره پویا (Dynamic Island) که درواقع یک ناحیه‌ی اعلان در نزدیکی بریدگی جدید دوربین سلفی است که کاربر می‌تواند با آن تعامل داشته باشد، بخش لاک اسکرین و ویجت‌ها را کاربردی‌تر خواهد کرد. به‌محض اینکه این دو گوشی برای بررسی دراختیار زومیت قرار بگیرند، تجربه‌ی iOS 16 در Dynamic Island را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

لاک اسکرین در iOS 16
لاک اسکرین در iOS 16
لاک اسکرین در iOS 16

به‌نظر می‌رسد اپل با تغییرات ظاهری لاک اسکرین که کم‌شباهت به زبان طراحی Material You گوگل در اندروید ۱۲ نیست، قصد داشته آیفون را حتی زمانی‌که از آن استفاده نمی‌کنید، قابل‌استفاده کند؛ طوری‌که بدون نیاز به آنلاک کردن گوشی، با یک نگاه گذرا به اطلاعاتی که به دنبالش بودید، دسترسی پیدا کنید. این هدف درحال‌حاضر باتوجه به تعداد محدود ویجت‌ها و غیرتعاملی بودن آن‌ها چندان محقق نشده است، اما اپل در به‌روزرسانی‌های آینده فرصت زیادی برای تکمیل برنامه‌هایش برای لاک اسکرین دارد. علاوه‌براین، به‌روزرسانی‌های بعدی احتمالاً مشکل باگ‌های نرم‌افزاری را که مانع از نمایش داده شدن برخی ویجت‌ها، از جمله ویجت‌های اپلیکیشن‌های گوگل، می‌شوند، حل کنند.

حالت‌های مختلف Focus، بهترین بخش تغییرات لاک اسکرین

اما ویژگی جدید دیگر iOS 16 که توجه من را حتی بیشتر از ویجت‌ها به خود جلب کرد، بخش Focus است که در iOS 15 معرفی شد و حالا به پخته‌ترین حالت خود رسیده است. زمانی که وارد حالت شخصی‌سازی لاک اسکرین می‌شوید، با گزینه‌ی Focus در پایین تصویر پس‌زمینه روبه‌رو خواهید شد که دقیقاً جایی است که بخش بزرگی از جادوی اپل در آن اتفاق می‌افتد.

قابلیت Focus در iOS 16
قابلیت Focus در iOS 16
قابلیت Focus در iOS 16

با انتخاب گزینه‌ی Focus، فهرستی از حالت‌های مختلف از جمله Work یا Gaming برای افزایش بهره‌وری و تمرکز بهتر نمایش داده می‌شود که درواقع نسخه‌ای پیشرفته‌تر از حالت Do Not Disturb به‌حساب می‌آیند و به‌موجب آن‌ها می‌توان به اپ‌ها یا مخاطبان به‌خصوصی اجازه داد تا تنها در زمان‌هایی مقرر به شما دسترسی داشته باشند.

در iOS 16 اگر در انتهای این فهرست روی Focus Setting ضربه بزنید، وارد بخش تنظیمات می‌شوید و از اینجا می‌توانید به‌راحتی، اسامی افراد یا اپ‌هایی را که اجازه‌ی دسترسی به شما را دارند، وارد کنید یا در بخش Focus Filter، حالت تاریک یا روشن سیستم یا فعال شدن حالت کم‌مصرف را انتخاب کنید. با اضافه کردن لاک اسکرین‌های مختلف با حالت‌های شخصی‌سازی شده‌ی Focus، می‌توانید تنها با تغییر فوکس از بخش Control Center، کل تم گوشی را در کسری از ثانیه تغییر دهید؛ تجربه‌ای که شباهت زیادی به ایجاد دسکتاپ‌های مختلف در ویندوز دارد و اگرچه راه‌اندازی اولیه آن کمی وقت‌گیر است، ارزشش را دارد.

و در نهایت، اپل در راستای برنامه‌هایش برای انتقال بخش‌های مختلف UI به پایین صفحه‌نمایش، از جمله نوار جستجو در سافاری، حالا نمایش اعلانات را نیز به انتهای لاک اسکرین منتقل کرده است تا هم حواس کاربران کمتر پرت شود و هم زیبایی لاک اسکرین و ویجت‌ها بهتر خودنمایی کند.

نوتیفیکشن ها در iOS 16
نوتیفیکشن ها در iOS 16
نوتیفیکشن ها در iOS 16

اگر روی لاک اسکرین به سمت پایین سوایپ کنید، تمام نوتیفیکیشن‌ها مخفی شده و فقط تعداد اپلیکیشن‌هایی که در این مدت از آن‌ها اعلان دریافت کرده‌اید، کنار یک دایره‌ی کوچک و کلمه‌ی Notifications نمایش داده می‌شود. اگر به سمت بالا سوایپ کنید، اعلانات به‌صورت دسته‌های مشخص و براساس جدیدترین، نمایش داده می‌شوند و با ضربه زدن روی هر دسته، می‌توانید به تمام اعلانات دسترسی داشته باشید. ایده‌ی اپل برای معطوف کردن توجه به بخش انتهایی صفحه‌نمایش باتوجه به کشیده‌تر شدن نمایشگرها، هوشمندانه است و فکر می‌کنم افرادی که از طراحی مینیمال لذت می‌برند، از UI جدید اعلانات در iOS 16 استقبال کنند.

قابلیت‌های نوآورانه‌ iOS 16

صادقانه بگویم، بسیاری از قابلیت‌های جدید iOS 16 از مدت‌ها پیش در سیستم عامل‌های دیگر وجود داشته و بسیاری دیگر شاید حتی مورد توجه برخی از کاربران قرار نگیرند. اما اپل در iOS 16 دو قابلیت جدید معرفی کرده که درحال‌حاضر تنها مختص اکوسیستم خودش است؛ قابلیت Live Text در ویدئو و قابلیت Visual Look Up.

قابلیت Live Text که پیش‌تر در iOS 15 برای خواندن متن از روی تصاویر ارائه شده بود، حالا به ویدئو اضافه شده است؛ البته درحال‌حاضر فقط در مورد ویدئوهایی که با دوربین آیفون ثبت شده یا از صفحه‌نمایش فیلم‌برداری شده‌اند، قابل‌استفاده است. برای استفاده از Live Text کافی است ویدئو را متوقف کرده (در حالت ضبط فیلم، این قابلیت غیرفعال است) و سپس روی متن نمایش‌ داده شده، انگشت خود را نگه دارید تا گزینه‌های کپی، ترجمه و جستجو در وب فعال شود. البته این قابلیت بی‌عیب‌و‌نقص نیست و اغلب در تشخیص کلمات، دچار اشتباه می‌شود. علاوه‌براین، Live Text تنها برای آیفون‌های مجهز به تراشه A12 Bionic یا بالاتر، یعنی از آیفون‌های ۲۰۱۸ به‌ بعد دردسترس است.

قابلیت visual look up در iOS 16

قابلیت دومی که درحال‌حاضر تجربه‌‌ی آن را تنها با iOS 16 خواهید داشت، Visual Look Up نام دارد که برای برش سوژه‌ی عکس از پس‌زمینه تنها با فشار انگشت و سپس پیست کردن آن در اپلیکیشن‌های مختلف، از جمله Messages یا Notes به کار می‌رود. این تصویر می‌تواند اسکرین‌شات یا هر عکس ذخیره‌شده‌‌ای در Photos یا سافاری باشد و بهترین نتیجه را زمانی می‌گیرید که مرز بین سوژه و پس‌زمینه مشخص باشد. البته شاید فکر کنید این قابلیت کاربرد چندانی ندارد، اما از لحاظ تکنولوژی یکی از چشمگیرترین ویژگی‌های iOS 16 است.

قابلیت هایی که باید سال‌ها پیش اضافه می‌شد

در کنار تغییرات چشمگیر لاک‌اسکرین و قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد iOS 16، جدیدترین سیستم عامل آیفون پر از قابلیت‌هایی است که اپل به‌راحتی می‌توانست سال‌ها پیش آن‌ها را عرضه کند، اما به هر دلیلی این کار را نکرد. برخی از این قابلیت‌ها مدت‌ها است در اندروید یا اپلیکیشن‌های مختلف وجود داشته‌اند و حالا کاربران iOS نیز می‌توانند با به‌روزرسانی جدید سرانجام از آن‌ها در سطح سیستم‌عامل، بهره‌مند شوند.

بازخورد هپتیک کیبورد

تا قبل از iOS 16،‌ یکی از گزینه‌ها برای دسترسی به بازخورد هپتیک که لرزش خفیفی را هنگام تایپ کردن به کیبورد آیفون می‌آورد، استفاده از صفحه‌کلید Gboard گوگل بود. شما را نمی‌دانم، اما برای من حس لرزش هپتیک هنگام تایپ کردن روی نمایشگر لمسی به‌مراتب رضایت‌بخش‌تر از صدای کلیک یا خاموشی محض است. البته این قابلیت در حالت پیش‌فرض غیرفعال است و برای استفاده از آن باید از مسیر Settings > Sounds & Haptics > Keyboard Feedback < Haptics اقدام کنید.

بهبود Dictation و قابلیت تشخیص زبان فارسی

قابلیت Dictation البته فقط به کار آن دسته از کاربران ایرانی می‌آید که گاهی نیاز دارند به زبان انگلیسی تایپ کنند؛ بااین‌حال، بهبودهای صورت‌گرفته در این قابلیت به‌قدری قابل‌توجه است که نمی‌توان از آن‌ یادی نکرد. iOS 16 حالا قابلیت استفاده‌ی هم‌زمان از کیبورد و Dictation را ممکن کرده است؛ به‌طوری که در همان حال که گوشی کماکان به صدای شما واکنش نشان می‌دهد و حرف‌هایتان را به متن تبدیل می‌کند، خودتان نیز می‌توانید به‌صورت دستی تایپ کنید و اصلاحات لازم را در لحظه انجام دهید.

علاوه‌براین، Dictation حالا با تشخیص اینکه جمله‌یتان تمام شده است، به‌طور خودکار در پایان جمله نقطه می‌گذارد. قابلیت اضافه کردن ایموجی در حال Dictation نیز از جمله بهبودهای جالبی است که با گفتن «happy emoji» یا «heart emoji» به متن در حال تایپ اضافه می‌شود.

نمایی از هوم اسکرین آیفون ۱۴ پرو مکس

تا صحبت از Dictation است، جا دارد اضافه کنیم که در iOS 16، قابلیت تشخیص زبان فارسی برای خواندن متون با انتخاب صدای «داریوش» در بخش Accessibility > VoiceOver ممکن شده است؛ هرچند در بررسی ما، آیفون از خواندن زبان فارسی کاملاً عاجز بود و آن را با زبان عربی اشتباه می‌گرفت. امیدواریم در به‌روزرسانی‌های آینده این مشکل برطرف شود.

تغییرات گسترده iMessage

همان‌طورکه احتمالاً می‌دانید، اپلیکیشن iMessage به‌قدری برای اپل مهم است که آن را یکی از ارزشمندترین سلاح‌هایش برای انحصاری کردن اکوسیستم خود، به‌ويژه در آمریکای شمالی می‌داند؛ به‌طوری که ویژگی به‌ظاهر بی‌اهمیتی همچون تفاوت رنگ حباب پیام‌ها در آیفون و گوشی‌های اندرویدی، بسیاری از افراد جوان‌تر را به خرید آیفون سوق داده است. بااین‌حال، iMessage در تمام این مدت از چندین قابلیت کلیدی محروم بوده است که خوشبختانه در iOS 16 اضافه شده‌اند؛ ازجمله قابلیت ویرایش کردن یا لغو ارسال پیام.

در iMessage می‌توان هر پیام را تا ۵ بار ویرایش کرد

اپل قابلیت ویرایش پیام را صرفاً برای اصلاح اشتباهات تایپی اضافه کرده است؛ برای همین تاریخچه‌ی تمام ویرایش‌ها (پنج بار برای هر پیام) برای دریافت‌کننده دردسترس است. لغو ارسال پیام نیز تنها در فاصله‌ی دو دقیقه‌ای امکان‌پذیر است که به‌نظر منطقی می‌آید.

از دیگر ویژگی‌های اضافه شده به iMessage، قابلیت همکاری تیمی است؛ به‌این‌صورت که اگر فایلی را ازطریق Notes یا Safari یا iWork در iMessage به‌اشتراک بگذارید، با هر تغییری که در فایل اصلی ایجاد می‌کنید، مخاطب شما نیز بلافاصله در جریان آن قرار خواهد گرفت. این قابلیت اگرچه به‌خوبی انجام می‌شود، بعید می‌دانم کاربران بخواهند محیط iMessage را به اپلیکیشن‌های مخصوص کار تیمی از‌جمله تیمز ترجیح دهند. البته اپل API لازم را برای اپلیکیشن‌های متفرقه ارائه می‌دهد و باید دید آیا توسعه‌دهندگان بزرگی چون مایکروسافت حاضر به استفاده از آن می‌شوند یا خیر.

قابلیت ویرایش پیام iMessage در ios 16
قابلیت ویرایش پیام iMessage در ios 16
قابلیت ویرایش پیام iMessage در ios 16

ویژگی جالب‌توجه دیگری که به Messages اضافه شده، امکان مارک کردن پیام باز شده به‌صورت خوانده‌نشده است تا یادتان باشد سر فرصت به آن جواب دهید. یک ویژگی مخفی موسوم به Filter Unknown Senders نیز در بخش تنظیمات وجود دارد که فعال کردن آن از مسیر Settings > Messages امکان‌پذیر است. با فعال کردن این ویژگی، گزینه‌ی Filters در بالا سمت چپ Messages ظاهر می‌شود که با انتخاب Unread Messages از فهرست نمایش‌داده شده، می‌توانید تنها پیام‌هایی را که هنوز خوانده نشده‌اند، مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تا سی روز پس از پاک کردن پیام‌ها، آن‌ها را از بخش Recently Deleted بازیابی کنید.

قابلیت‌های کاربردی Mail

اپلیکیشن Mail آیفون حالا به قابلیت‌هایی مجهز شده که تقریباً هر اپلیکیشن ایمیل دیگری سال‌ها است آن‌ها را ارائه می‌داده است؛ از جمله لغو ارسال ایمیل یا تعیین زمانی در آینده برای ارسال آن.

به‌طور پیش‌فرض، با فشار دادن دکمه‌ی ارسال در Mail، ده ثانیه فرصت دارید تا ارسال آن را لغو کنید. اما اگر به مسیر Settings > Mail بروید، می‌توانید در انتهای صفحه، زمان وقفه در ارسال ایمیل را تا سی ثانیه افزایش دهید.

قابلیت‌های جدید Mail در iOS 16
قابلیت‌های جدید Mail در iOS 16
قابلیت‌های جدید Mail در iOS 16

برای تعیین زمان مشخص ارسال ایمیل، کافی است بعد از انتخاب آدرس گیرنده و نوشتن پیام، انگشت خود را روی دکمه‌ی آبی ارسال نگه داشته تا گزینه‌های تعیین زمان پدیدار شوند. می‌توانید برای راحتی کار از همان تاریخ پیشنهاد شده استفاده کنید یا با انتخاب Send Later وارد بخش تقویم شده و تاریخ و ساعت دقیق ارسال را انتخاب کنید.

همچنین با انتخاب Reply، به گزینه‌ی Remind Me دسترسی پیدا خواهید کرد تا خیالتان از بابت پاسخ دادن به ایمیل در وقت دیگر، راحت باشد.

حذف تصاویر و ویدئوهای مشابه

حذف تصاویر و ویدئوهای مشابه از آن دسته قابلیت‌هایی است که از خود می‌پرسید چرا اینقدر طول کشید تا به iOS بیاید. در iOS 16، اپلیکیشن Photos در تب Albums و زیر بخش Utilities، گزینه‌ای به نام Duplicates دارد که فهرستی از تصاویر و ویدئو‌های مشابه را به شما نشان خواهد داد (البته به شرطی که تصاویر مشابه در آلبوم وجود داشته باشند). زیر هر عکس نیز حجم فایل نوشته شده است تا به انتخاب خود، فایل با کیفیت‌تر را نگه دارید.

درضمن، آلبوم مربوط به تصاویر پنهان یا پاک شده از امنیت بیشتری برخوردار شده‌اند و تنها با Touch ID قابل دسترسی هستند.

قابلیت‌های جدید بخش سلامت و تندرستی

تیم‌ کوک زمانی گفته بود: «در آینده، اگر به پشت سرتان نگاه کنید و این سؤال را بپرسید که مهم‌ترین دستاورد اپل برای بشریت چه بود؟ جواب حوزه‌ی سلامت است.» این ادعا اگرچه برای شرکتی که حرفه‌ی اصلی‌اش ارائه‌ی خدمات درمانی نیست، جسورانه‌ است، می‌توان گفت تاحدودی درست است و iOS 16 بیشتر از هر وقت دیگری، به حوزه‌ی سلامت و تندرستی توجه داشته است.

Medications زمان مصرف دارو را یادآوری می‌کند

یکی از کاربردی‌ترین و جالب‌ترین قابلیت‌های اضافه شده در این بخش، اضافه کردن لیست داروهای مصرفی است که می‌توانید آن را از مسیر < Browse Medication در اپلیکیشن Health پیدا کنید. تنها کافی است کلید Add Medication را فشار دهید، اسم دارو و مشخصات دیگر آن را تایپ کنید، برای هر دارو شکل و رنگ مشخصی انتخاب کنید، ساعت مصرف دارو را مشخص کنید و سپس وظیفه‌ی یادآوری را به آیفون بسپارید. در ضمن، با انتخاب Taken (مصرف شده) یا Skipped (صرف‌نظر کرده) می‌توانید سوابق مصرف دارو را در اپلیکیشن Health ثبت کنید.

گزینه Medications در iOS 16
گزینه Medications در iOS 16
گزینه Medications در iOS 16

تا بحث سلامت و تندرستی است، این را هم بگوییم که اپل در iOS 16، اپلیکیشن Fitness را که پیش از این مستلزم داشتن اپل واچ بود، به مجموع اپ‌های پیش‌فرض اضافه کرده است. این اپلیکیشن بدون اپل واچ تنها قادر است تعداد قدم‌های کاربر را به‌کمک حسگرهای حرکتی آیفون ثبت کند و براساس آن میزان کالری سوزانده‌شده را تخمین بزند. البته برای ثبت تعداد گام‌ها لازم است که هنگام حرکت همیشه گوشی دستتان باشد؛ به‌همین‌خاطر احتمالاً این اپلیکیشن کارایی زیادی نداشته باشد.

جمع‌بندی: آیا iOS 16 همان چیزی است که منتظرش بودیم؟

iOS 16 به‌روزرسانی پایدار و تقریباً بدون باگی است و در چند روزی که در حال بررسی آن روی آیفون SE 2022 بودم، به مشکل بزرگی همچون تخلیه باتری یا داغ شدن دستگاه برنخوردم. درواقع، تنها باگی که در این مدت متوجه آن شدم، مربوط به نمایش ویجت‌ها بود. ازاین‌رو، اگر برای تجربه‌ی iOS 16 هیجان‌زده‌اید و نمی‌توانید تا انتشار به‌روزرسانی‌های بعدی صبر کنید، گمان نمی‌کنم با اولین نسخه‌ی این به‌روزرسانی با مشکل خاصی رو‌به‌رو شوید.

بااین‌حال، برخی از قابلیت‌های معرفی شده در رویداد WWDC 2022، از جمله Live Activities و اپلیکیشن Freeform که به کاربران اجازه می‌دهد از داخل iMessage روی پروژه‌های تیمی کار کنند، هنوز در این نسخه ارائه نشده است. چند مورد از قابلیت‌ها نیز تنها برای برخی آیفون‌ها دردسترس است؛ برای مثال، قابلیت Live Text و Visual Look Up و بهبودهای Dictation تنها برای آیفون‌ XS به بعد موجود است. نمایش درصد شارژ گوشی در داخل آیکون باتری نیز به دلایلی نامعلوم برای آیفون 11، XR و 12 و 13 مینی موجود نیست.

iOS 16 در آیفون ۱۴ پرو مکس

با تمام این حرف‌ها، آیا می‌توان گفت iOS 16 تمام انتظارات ما را از سیستم عامل آیفون برآورده کرده است؟ راستش را بخواهید، جواب این سؤال تاحدی به برنامه‌های آینده‌ی اپل و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بستگی دارد. اپل تمرکز اصلی iOS 16 را بر شخصی‌سازی لاک اسکرین و اضافه کردن ویجت‌ها گذاشته است؛ اما درحال‌حاضر، غیرتعاملی بودن و تعداد محدود ویجت‌ها ناامید‌کننده است و آن شور و هیجانی که کریگ فدریگی هنگام معرفی ابزار جدید شخصی‌سازی لاک‌اسکرین از خود نشان داد، چندان به کاربر منتقل نمی‌شود.

بااین‌حال، نمایشگر همیشه‌روشن و قابلیت Dynamic Island در آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس، قابلیت‌های جدید iOS 16 و لاک اسکرین را به شکل به‌مراتب بهتر و کارآمدتری به نمایش خواهند گذاشت و زمانی‌که توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌های خود را برای بهره‌مند شدن از تغییرات UI سیستم عامل جدید آیفون سازگار کنند، iOS 16 می‌تواند بهترین به‌روزرسانی اپل در چند سال اخیر باشد.

درنهایت، باید به این نکته نیز اشاره کرد که جدا از یکی دو مورد تغییر چشمگیر، iOS 16 بیشتر مربوط به بهبودهای کوچک است که احتمالاً از چشم بسیاری از کاربران پنهان بماند. اگر اپل ایده‌‌های بلندپروازانه و نوآورانه در سر داشته باشد، بعید می‌دانم بخواهد از آن‌ها در سیستم عامل آیفون استفاده کند و احتمالاً برای دیدن آن‌ها باید تا عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی یا خودروهای برقی این شرکت صبر کنیم.

نظر شما درباره‌ی به‌روزرسانی‌ جدید اپل چیست؟ آیا iOS 16 توانسته است سطح انتظارات شما را از سیستم عامل آیفون برآورده کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات