بررسی موتورولا اج ۳۰ پرو [به‌همراه بررسی ویدئویی]

دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 33 دقیقه
نامی آمریکایی روی محصولی چینی؛ آیا اتحاد شرق و غرب سبب تولید محصولی تمام‌عیار خواهد شد؟ با بررسی موتورولا اج ۳۰ پرو همراه زومیت باشید.
تبلیغات

موتورولا برای بسیاری از ما یادآور گوشی‌های نوستالژیک قدیمی مانند RAZR است؛ دستگاهی باریک، سبک و جذاب که بدنه آلومینیومی آن تعریف جدیدی از کیفیت و لوکس‌بودن ارائه می‌داد. برای موتورولا همواره کیفیت جایگاهی ویژه داشت و مشتریان آن نیز به‌واسطه دوام بالا و طراحی‌های منحصربه‌فرد، جذب برند آمریکایی شده بودند.

به سال ۲۰۲۲ می‌آییم. موتورولا حضور پررنگی در بازار گوشی‌های هوشمند ندارد و با عرضه مدل‌های محدودی در سال، تنها به حفظ نام و برند خود امید بسته است. بخش موبایل موتورولا دیگر شرکتی آمریکایی محسوب نمی‌شود و زیر پرچم لنوو فعالیت می‌کند. البته فعالیت برند کهنه‌کار دنیای تلفن‌های همراه بیشتر از قبل شده است و مدل‌های بیشتری را درمقایسه‌با سال‌های پیشین به‌بازار عرضه می‌کند.

موتورولا اج ۳۰ پرو آخرین پرچم‌دار آمریکایی‌ها به‌شمار می‌رود و درکنار بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند، امکانات ویژه‌ای را نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد تا همین امکانات تبدیل به وجه تمایزی برای محصولات موتورولا شوند. مدل اج ۳۰ پرو هرآنچه از گوشی پرچم‌دار انتظار می‌رود، با خود به‌همراه دارد؛ اما در برخی قسمت‌ها با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم که در این مقاله به‌طورمفصل تمامی بخش‌های محصول را بررسی و قوت‌ها و ضعف‌های آن را دراختیار شما مخاطبان عزیز زومیت قرار خواهیم داد.

گوشی موتورولا اج ۳۰ پرو را شرکت هماتلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدئویی موتورولا اج ۳۰ پرو

لطفاً با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت موتورولا اج ۳۰ پرو

زبان طراحی موتورولا از اواخر سال ۲۰۲۱ تغییرات مختلفی را تجربه کرده است؛ از گِردترشدن گوشه‌های قاب دوربین تا برجسته‌کردن دوربین‌ها و تا زاویه‌دارکردن گوشه‌های دستگاه. علاوه‌براین، طراحان موتورولا دکمه‌های قفل و صدا را بالاتر از حد معمول قرار داده‌اند؛ به‌طوری‌که حتی برای انگشتان بلند هم دردسترس نخواهد بود و شرایطی چالش‌برانگیز را برای افراد چپ‌دست ایجاد خواهد کرد.

استفاده از پنل شیشه‌ای مات برای پشت دستگاه انتخاب هوشمندانه به‌شمار می‌رود؛ چراکه علاوه‌بر کاهش لغزندگی و افزایش اصطکاک، تاحدممکن از جذب چربی و اثرانگشت نیز جلوگیری می‌کند. قاب جدید و بیضی‌شکل دوربین مجموعه‌ای از ۳ حسگر دوربین را شامل می‌شود که در دو مرحله بیرون‌زدگی جزئی را تجربه کرده‌اند.

موتورولا برای کاهش جذب گردوخاک در اطراف قاب دوربین، لبه‌های آن را به داخل خم کرده و این اتفاق باعث شده است تا بیرون‌زدگی دوربین‌ها هم جز در لبه سمت چپ لنزها اصلاً حس نشود؛ طراحی‌ای عجیب، اما کاربردی که البته ظاهر چندان جذابی ندارد.

به‌نظر بنده، زبان طراحی جدید کمی دوربین‌ها را «خنگ» جلوه می‌دهد و برخلاف نماینده‌های آیفون یا سری گلکسی سامسونگ، خبری از المان‌های اقتدارگرایی نیست. مشکل اصلی در بیرون‌زدگی دوربین نه جمع‌شدن گردوخاک، بلکه لق‌زدن گوشی در زمان قرارگیری روی سطح صاف است که همچنان در پرچم‌دار موتورولا وجود دارد.

لبه پایینی موتورولا اج ۳۰ پرو
قسمت بالای نمایشگر و روزنه نمایشگر موتورولا اج ۳۰ پرو
نیمه پایینی نمایشگر موتورولا اج ۳۰ پرو
لوگوی موتورولا در پنل پشتی موتورولا اج ۳۰ پرو

باوجود براق و بی‌نقص بودن انعکاس‌های فریم اج ۳۰ پرو، موتورولا استفاده از پلاستیک را برای فریم ترجیح داده است. قطعاً این انتخاب با‌‌توجه‌‌به برچسب قیمتی دستگاه، نکته‌ای منفی در انتخاب آن تلقی خواهد شد. نماینده‌های شیائومی در قیمت‌هایی به‌مراتب ارزان‌تر از فریم فلزی بهره می‌برند و حتی گوشی‌های قاتل پرچم‌دار سامسونگ مانند گلکسی S21 FE نیز از چنین متریالی برای فریم استفاده می‌کنند.

باید در نظر داشته باشیم که استفاده از متریال ارزان‌قیمت‌تر روشی برای ایجاد فضا برای افزایش قدرت یا امکانات در دیگر بخش‌های دستگاه به‌شمار می‌رود؛ ازاین‌رو باید ببینیم که موتورولا با انتخاب پلاستیک به‌عنوان فریم، چه امتیاز دیگری در پرچم‌دار خود به‌ارمغان آورده است.

فاصله پنل پشتی تا فریم در چهار گوشه دستگاه کمی بیشتر از حد معمول است؛ تا این حد که می‌توان یک برگه کاغذ را خیلی راحت وارد دستگاه کرد. با اینکه به‌دلیل نبود گواهی IP برای مقاومت دستگاه دربرابر گردوغبار و مایعات انتظار زیادی از چفت‌وبست بدنه نداشتیم، انتظار چنین فاصله‌ زیادی میان فریم و بدنه را نیز نداشتیم.

لبه‌های سمت راست و چپ اج ۳۰ پرو همانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به داخل خم شده‌اند تا دستگاه ثبات بهتری در دستان کاربر داشته باشد؛ اما این اتفاق در لبه‌های صفحه‌نمایش به‌چشم نمی‌خورد و با پنلی کاملاً تخت رو‌به‌رو هستیم. علاوه‌براین، طراحان تصمیم گرفته‌اند تا شیشه محافظ گوریلا گلس ۳ را مستقیماً روی فریم قرار دهند؛ درنتیجه، از لاستیک‌های محافظ برای کاهش فشار فریم به نمایشگر درمواقع ضربه به دستگاه خبری نیست.

صحبت از شیشه محافظ گوریلا گلس شد و چه بهتر که به نکته عجیب دیگری درباره اج ۳۰ پرو اشاره کنیم. با اینکه موتورولا از نسخه قدیمی‌تر گوریلا گلس ۳ برای محافظت از صفحه‌نمایش استفاده کرده، برای پنل پشتی از نسخه پنجم شیشه محافظ کورنینگ بهره برده است! معمولاً عموم تولیدکننده‌ها روی محافظت از پنل نمایشگر تمرکز می‌کنند، نه پنل پشتی دستگاه!

لبه پایین بدنه پذیرای بلندگو، درگاه USB-C، میکروفون تماس و شیار سیم‌کارت دوگانه است. سطح براقیت پلاستیک شیار سیم‌کارت با بدنه کمی تفاوت دارد و نحوه انعکاس محتوای آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. در لبه سمت چپ چیزی دیده نمی‌شود و در قسمت بالای دستگاه نیز، تنها بلندگوی ثانویه قرار دارد.

حسگر اثرانگشت موتورولا اج ۳۰ پرو

دکمه قفل موتورولا اج ۳۰ پرو ضخامت بیشتری درمقایسه‌با دکمه صدا دارد و دلیل آن هم قرارگیری حسگر اثرانگشت به‌همراه این دکمه است. روند تنظیم اثرانگشت جدید بسیار سریع بود و امکان ثبت انگشت جدید در کمتر از ۱۵ ثانیه وجود دارد. شناسایی انگشت نیز به‌سرعت انجام می‌شود و با قراردادن انگشت خود در کسری از ثانیه و با بازخورد ویبره‌ای نرم از جانب دستگاه، قفل‌گشایی انجام خواهد شد.

درمجموع، پرچم‌دار موتورولا دستگاهی خوش‌دست و زیبا است که تنها ایراد اصلی طراحی آن، محل قرارگیری دکمه‌های قفل و صدا به‌شمار می‌رود. درواقع، شما با یک دست امکان افزایش صدا را نخواهید داشت و حتی برای دست دیگرتان نیز محل قرارگیری دکمه‌ها در ابتدا ناآشنا خواهد بود و ممکن است بارها به‌جای دکمه کاهش صدا، دکمه قفل را فشار دهید.

نمایشگر و اسپیکر موتورولا اج ۳۰ پرو

نمایشگر را می‌توان اصلی‌ترین ویژگی اج ۳۰ پرو دانست؛ جایی که موتورولا همانند سال گذشته برای پرچم‌دار خود از پنل ۶٫۷ اینچی OLED با دقت +FHD و پشتیبانی از یک‌میلیارد رنگ استفاده کرده است. نرخ‌نوسازی در بیشترین حد به ۱۴۴ هرتز می‌رسد و با‌‌توجه‌به حاشیه‌های نسبتاً کم، چیزی درحدود ۸۷ درصد از پنل جلو دستگاه به نمایشگر آن اختصاص دارد.

به‌دلیل تغییر نسبت نمایشگر از ۱۹٫۵:۹ به ۲۰:۹، با وجود ثابت‌بودن اندازه نمایشگر، مساحت صفحه ۲ سانتی‌متر مربع کاهش پیدا کرده است. به‌دنبال این تغییر، شاهد افزایش چگالی پیکسلی صفحه‌نمایش به ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ هستیم.

عملکرد نمایشگر اج ۳۰ پرو دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

اج ۳۰ پرو

۲٫۴

۰

۶۸۰

۰

۹۶۵

۳٫۲ (Saturated)

۱٫۵ (Natural)

وان پلاس ۱۰ پرو

۲٫۱

۰

۶۰۵

۰

۹۷۵

۳٫۵ (Vivid)

۰٫۸ (Natural)

شیائومی ۱۲ پرو

۲٫۰

۰

۵۸۲

۰

۱۳۷۷

۳٫۶ (Vivid)

۱٫۰ (Original)

گلکسی S22 اولترا

۲٫۵

۰

۰

۱۶۸۲

۳٫۲ (Vivid)

۱٫۷ (Natural)

آیفون ۱۳ پرو مکس

۲/۰۷

۰

۱۰۶۵

۰

۱۴۴۹ (HDR)

۱٫۱ (فضای sRGB)

۱٫۱ (فضای sRGB)

گلکسی S22 پلاس

۲٫۶

۰

۱۰۹۸٫۵

۶۵۴٫۵

۰

۱۷۱۲٫۵

۴٫۹ (Vivid)

۳٫۶ (Natural)

گلکسی S22

۲

۰

۱۰۵۸

۶۲۸٫۵

۰

۱۲۱۵

۴٫۵ (Vivid)

۲ (Natural)

پیکسل ۶ پرو

۲/۱

۰

۶۰۲

۰

۱۱۳۷

۲٫۴ (Adaptive)

۱٫۳ (Natural)

آیفون ۱۳

۲/۰۵

۰

۹۹۹

۰

۱۳۷۹ (HDR)

۱٫۵ (فضای sRGB)

۱٫۵ (فضای sRGB)

گلکسی S21 اولترا

۱٫۹

۰

۶۲۶

۰

۱۳۹۱

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۹ (Natural)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

صفحه‌نمایش موتورولا اج ۳۰ پرو از دو پروفایل رنگی Natural و Saturated بهره می‌برد و به‌صورت پیش‌فرض پروفایل روی Saturated قرار دارد. در این حالت، رنگ‌ها در دامنه رنگی DCI-P3 نمایش داده می‌شوند و طبق بررسی‌های ما، ۹۹٫۲ درصد از دامنه رنگی پوشش داده می‌شود. در این حالت، رنگ‌ها کمی اغراق‌شده‌تر و غلیظ‌تر نمایش داده خواهند شد و دمای رنگ‌ها نیز کمی به سردی تمایل دارند.

با‌‌توجه‌‌به DeltaE 3.2، نمی‌توان انتظار نمایش دقیق رنگ‌ها را داشت؛ اما برای این کار می‌توانید از پروفایل Natural استفاده کنید. در این حالت، نمایش رنگ‌ها به پوشش ۹۵ درصدی فضای رنگی sRGB محدود خواهند شد و دمای رنگ نیز خنثی می‌شود. میانگین دقت رنگ نیز برابر با DeltaE 1.5 خواهد بود که عددی مناسب و دقیق به‌شمار می‌رود.

موتورولا از سطح روشنایی نمایشگر صحبتی نکرده است؛ اما با‌‌توجه‌‌به آزمون‌های زومیت، حداکثر روشنایی در حالت دستی را ۶۸۰ نیت اندازه‌گیری کردیم. این عدد در حالت Auto و زیر نور مستقیم آفتاب به ۹۶۳ نیت می‌رسد. البته حسگرهای اج ۳۰ پرو در شناسایی نور شدید کمی تنبل هستند و این امکان وجود دارد که حتی در نور شدید باشید؛ اما همچنان نمایشگر حداکثر نور ۶۰۰ تا ۶۵۰ نیت را تولید کند.

فراموش نکنید که یکی از عوامل کاهش حداکثر نور نمایشگر را می‌توان داغ‌شدن پنل به‌واسطه افزایش مصرف انرژی آن و درنتیجه افزایش گرمای تولید شده دانست. در این حالت، به‌دلیل داغ‌شدن دستگاه سیستم‌عامل به‌صورت هوشمند نور صفحه را کاهش می‌دهد تا از آسیب‌های احتمالی به دستگاه جلوگیری کند.

به‌واسطه ۱۴۴ هرتزبودن پنل، امکان انتخاب نرخ نوسازی تصویر در سه حالت خودکار و ۶۰ هرتز و ۱۴۴ هرتز وجود دارد؛ اما با انتخاب حالت Auto، نرخ نوسازی از ۱۲۰ هرتز فراتر نمی‌رود و تنها بین ۱۲۰ و ۶۰ هرتز جا‌به‌جا می‌شود. البته در زمان روشن‌بودن Always on Display، نرخ نوسازی به ۴۸ هرتز کاهش پیدا می‌کند. درحقیقت، پنل تنها در همین زمان نرخ نوسازی را به ۴۸ هرتز کاهش می‌دهد.

همچنین، به‌دلیل باگی در نرم‌افزار دستگاه پس از پخش ویدئو در یوتیوب، حتی اسکرول صفحه نیز ۶۰ هرتز خواهد بود؛ در‌صورتی‌که پیش از پخش ویدئو برای تجربه بهتر اسکرول ویدئوهای یوتیوب نرخ نوسازی روی ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود. موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و اگر در این حالت وارد بخش Overview یا فهرست برنامه‌های در حال اجرا شوید، نمایشگر همچنان روی ۶۰ هرتز خواهد بود!

نمایشگر موتورولا اج ۳۰ پرو

استفاده از پنل ۱۰ بیتی شاید در استفاده روزمره تغییر درخورتوجهی را به‌وجود نیاورد؛ اما اگر عاشق جزئیات باشید، قطعاً تفاوت‌هایی عمده را درمقایسه‌با پنل ۸ بیتی مشاهده خواهید کرد. برای مثال، اگر در اج ۳۰ پرو عکسی از غروب خورشید را تماشا کنید، طیف رنگی آسمان تغییر نرم‌تری را تجربه خواهد کرد و از تکه‌تکه‌شدن رنگ‌ها خبری نیست؛ اتفاقی که در پنل‌های ۸ بیتی امری مرسوم تلقی می‌شود.

علاوه‌براین، ۱۰ بیتی‌شدن پنل به‌معنی نمایش یک‌میلیارد رنگ به‌جای ۱۶ میلیون رنگ خواهد بود. بنابراین، می‌توانید تا ۶۴ برابر رنگ‌های بیشتری را در‌مقایسه‌با پنل‌های مرسوم مشاهده کنید و این اتفاق بستر لازم برای استاندارد +HDR10 را نیز فراهم کرده است. ازاین‌رو، رنگ‌ها در صفحه‌نمایش موتورولا اج ۳۰ پرو زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند و به زنده‌ترین حالت نمایش داده می‌شوند. با وجود این استاندارد، حتی می‌توانید طراوت و تازگی یک سیب سبز را نیز از پشت دریچه دنیای دیجیتالی، حدس بزنید. صدالبته برای کسب تجربه مناسب باید به محتوای +HDR10 دسترسی داشته باشید.

با اینکه تنظیم نرخ نوسازی روی ۱۴۴ هرتز مصرف باتری را افزایش می‌دهد، باتوجه‌‌به لذت‌بخش‌بودن کار با دستگاه در این حالت، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن استفاده کنید. متأسفانه در زمان بررسی اندروید 12L دردسترس نبود؛ چراکه با انیمیشن‌های جدید و نرم نسخه جدید اندروید، تجربه فوق‌العاده‌ای روی موتورولا اج ۳۰ پرو خواهید داشت. تجربه‌ای که مدام شما را وادار به باز‌وبسته‌کردن نرم‌افزارها و مشاهده اعلانات می‌کند.

خوشبختانه موتورولا برخلاف مدل سال قبل در اج ۳۰ پرو از بلندگوهای استریو استفاده کرده است که کیفیت بسیار خوبی را نیز ارائه می‌کنند. تفکیک صدا به‌خوبی انجام می‌شود و درزمینه حجم صدا نیز مشابه پرچم‌دارانی چون آیفون ۱۳ عمل می‌کند. نکته مهم اینکه حتی با تنظیم حجم صدا روی بیشترین حد ممکن، پایداری فرکانس‌ها با اختلال مواجه نخواهد شد و همچنان صدایی کریستالی و شفاف و صدالبته تفکیک‌شده را خواهید شنید.

هر دو بلندگو تقریباً حجم صدای مشابهی را ارائه می‌کنند؛ اما بلندگوی پایین حجم صدای بیشتری دارد. فرکانس‌های میانی کیفیت بسیار خوبی دارند و این اتفاق برای فرکانس‌های پایین نیز رخ می‌دهد؛ اما صداهای بیس با اینکه کیفیت بسیار خوبی دارند، کمی صدای نپخته‌ای را ارائه می‌کنند. این موضوع تنها زمانی نمود پیدا می‌کند که با دستگاه دیگری مقایسه شود.

نرم‌افزار و رابط کاربری موتورولا اج ۳۰ پرو

به‌نظر من، بهترین تجربه اندروید همواره در نسخه خام آن کسب می‌شود. موتورولا نیز جزو معدود شرکت‌هایی است که گوشی‌های خود را به‌همراه اندروید خام عرضه می‌کند. اج ۳۰ پرو به‌صورت پیش‌فرض اندروید ۱۲ را اجرا می‌کند و تا ۲ به‌روزرسانی بزرگ اندروید، یعنی اندروید ۱۴ را نیز دریافت خواهد کرد. طبق گفته‌های موتورولا، اج ۳۰ پرو هر دو ماه یک بار و تا ۳ سال به‌روزرسانی‌های امنیتی دریافت خواهد کرد؛ اما تا زمان نگارش این بررسی، اج ۳۰ پرو پچ امنیتی ژانویه ۲۰۲۲ را اجرا می‌کند. این در حالی است که بیش از ۵ ماه از عرضه عمومی آن گذشته است.

اندروید ۱۲ تغییرات عمده‌ای را درمقایسه‌با اندروید ۱۱ تجربه کرده است که برای جلوگیری از طولانی‌شدن بررسی، پیشنهاد می‌کنیم بررسی اندروید ۱۲ را به قلم زینب عابدی‌راد مطالعه کنید. بسیاری از ویژگی‌های پیش‌فرض اندروید ۱۲ در اج ۳۰ پرو وجود ندارد. برای مثال، می‌توان به ویژگی Back Tap، ویژگی‌های مختلف موجود در بخش Gestures یا Game Space اشاره کرد.

موتورولا سعی کرده است تا بسیاری از ویژگی‌ها را با نسخه‌های بومی خود جایگزین کند. به‌عنوان مثال، در اندروید ۱۲ به‌صورت پیش‌فرض امکان اسکرین‌شات با کشیدن سه انگشت وجود دارد؛ اما در نسخه بومی موتورولا، باید سه انگشت را روی صفحه نگه‌ دارید یا ویژگی Game Space با نسخه اختصاصی و البته پرامکانات‌تری با نام Gametime جایگزین شده است. ژست‌های حرکتی مختلفی نیز در وجود دارد که از جالب‌ترین و پرکاربردترینِ آن‌ها می‌توان به اجرای دوربین با تکان گوشی گوشی یا روشن‌کردن فلاش با دو بار تکان گوشی به پایین اشاره کرد.

موتورولا اج ۳۰ پرو در دست کاربر

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب نرم‌افزاری Ready For نام دارد. ویژگی Ready For کارکردی مشابه DeX در گوشی های گلکسی سامسونگ را ارائه می‌دهد و پس از اتصال به تلویزیون هوشمند یا کامپیوتر، می‌توانید ظاهری مشابه دسکتاپ را در دستگاه خود تجربه کنید. در این حالت، تمامی نرم‌افزارها قابلیت تغییر اندازه دارند و می‌توانید چندین اپلیکیشن را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید.

با اینکه پس از اتصال به صفحه‌نمایش یا کامپیوتر گوشی امکان تبدیل‌شدن به ترک‌پد یا کنترل را دارد، عملکرد آن چندان مطلوب نیست و باید حتماً از ماوس و کیبورد استفاده کنید. در بخش Ready For، گزینه‌های دیگری شامل Webcam و Mobile data sharing نیز وجود دارد که به‌ترتیب برای تبدیل گوشی به وب‌کم و مودم کاربرد دارند. نرم‌افزار کامپیوتر Ready For Assistant نیز امکان انتقال فایل به گوشی ازطریق Drag & Drop را فراهم می‌کند.

گزینه‌های شخصی‌سازی نیز به بخشی با نام Personalize در صفحه اصلی منتقل شده است و شامل گزینه‌هایی چون تغییر فونت، اندازه/شکل آیکن‌ها، حالت روشن/تاریک، رنگ قالب و بسیاری دیگر می‌شود. علاوه‌براین، می‌توانید از بخش Themes قالب‌های متنوعی را تنظیم کنید تا به‌راحتی و با یک تپ بین قالب‌های محبوبتان جابه‌جا شوید.

اگر بخواهم تجربه خود در زمان کار با اج ۳۰ پرو را در یک کلمه خلاصه کنم، آن کلمه «عالی» خواهد بود. دلیل استفاده‌نکردن از کلمه «فوق‌العاده» تنها به‌بدلیل نبود به‌روزرسانی بعد از حدود ۵ ماه از زمان عرضه دستگاه است. علاوه‌براین، ترجیح می‌دادم تا در چنین نمایشگر فوق‌العاده‌ای تجربه روان‌ترِ اندروید 12L را داشتم.

سخت‌افزار، تجربه بازی و عمر باتری موتورولا اج ۳۰ پرو

یکی از دلایلی که اج ۳۰ پرو به‌عنوان گوشی پرچم‌دار شناخته می‌شود،‌ تراشه Snapdragon 8 Gen 1 آن است. به‌دلیل عملکرد بد تراشه پرچم‌دار سری ۸ کوالکام، احتمالاً ذوق چندانی برای مطالعه این بخش نداشته باشید؛ اما خوشبختانه تمامی شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند به‌نوعی در حال حل مشکل داغی در نماینده‌های پرچم‌دار خود هستند و هریک ترفند خاص خود را اجرا می‌کند. بنابراین، مشاهده تلاش موتورولا یا شاید بهتر باشد بگوییم «لنوو» برای کنترل دمای پردازنده اج ۳۰ پرو قطعاً تماشایی خواهد بود.

گیمینگ در گوشی موتورولا اج ۳۰ پرو

تراشه Snapdragon 8 Gen 1 برپایه لیتوگرافی ۴ نانومتری و نودهای سامسونگ توسعه یافته است. این تراشه ۸ هسته‌ای از یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 بهره می‌برد که به‌ترتیب در فرکانس‌های ۳، ۲٫۵ و ۱٫۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. درکنار این تراشه، موتورولا اج ۳۰ پرو از ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم نیز استفاده می‌کند که ازطریق ویژگی RAM Boost تا ۳ گیگابایت دیگر افزایش‌پذیر خواهد بود.

کاربران می‌توانند پرچم‌دار موتورولا را در یکی از ۳ ظرفیت ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت انتخاب کنند. در مبحث گرافیکی نیز، کوالکام از تراشه گرافیکی Adreno 730 استفاده می‌کند که درمجموع با داشتن ۳ واحد اجرایی، از یک واحد بیشتر درمقایسه‌با نسل قبل بهره می‌برد. فرکانس تراشه گرافیکی روی ۸۱۸ مگاهرتز تنظیم شده است و قدرت آن نیز به ۲٫۲ ترافلاپس می‌رسد که درمقایسه‌‌با نسل قبل افزایشی ۳۰ درصدی را شاهد هستیم.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی اچ ۳۰ پرو دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

اج ۳۰ پرو

۱۷۶۹٫۸۴

۱۰۴۴٫۳۹

۳۰۹٫۷

۳۳۲٫۶۱

وان‌پلاس ۱۰ پرو

۱۶۰۱٫۳

۱۲۷۰٫۱

۲۷۸٫۲

۲۶۲٫۷

شیائومی ۱۲ پرو

۱۸۹۵٫۸

۱۴۷۹٫۸

۳۲۷٫۳

۴۱۹٫۷

گلکسی S22 اولترا

۱۹۱۹٫۹

۱۲۶۲٫۰۲

۲۳۵٫۵۲

۲۶۱٫۹

شیائومی Mi 11i

۱۵۱۴٫۶

۵۸۹٫۸۱

۱۸۳٫۳۱

۲۰۱٫۱۳

شیائومی می ۱۰

۱۳۷۴٫۴

۶۴۹٫۴۵

۲۱۳٫۸۲

۲۱۷٫۴۱

گلکسی S22

۱۵۹۶٫۸

۹۹۳٫۵۷

۳۲۹٫۱۶

۲۲۴٫۳۹

پیکسل ۶ پرو

۵۴۴٫۱

۲۴۳٫۳

۱۳۳٫۸۸

۱۹۰٫۶۱

گلکسی S21 اولترا

۱۸۹۲٫۷

۱۳۰۵٫۴۷

۳۱۳٫۰۶

۲۸۶٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی سخت‌افزاری اج ۳۰ پرو را با بررسی حافظه ذخیره‌سازی آن آغاز می‌کنیم. پرچم‌دار موتورولا همانند دیگر پرچم‌دارهای مجهز به تراشه Snapdragon 8 Gen 1، عملکردی مطلوب و سریع را از خود به‌جای می‌گذارد، با این تفاوت که سرعت نوشتن ترتیبی آن از شیائومی ۱۲ پرو و گلکسی S22 اولترا به‌ترتیب ۵۰ و ۲۰ درصد کندتر عمل می‌کند. در این مقایسه اج ۳۰ پرو رقیبی شایسته برای S22 اولترا نیست؛ اما شیائومی ۱۲ پرو نماینده‌ای هم‌رده برای اج ۳۰ پرو به‌شمار می‌رود.

عملکرد اج ۳۰ پرو دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

اج ۳۰ پرو

(۱۴۴ هرتز)

۱۵۶۱۷

۹۷

۷۲۱۲

۱۱۹۵

۳۷۷۲

۵۹

۳۴

۵۸

۳۸

--

۶۳

۷۰

--

اج ۳۰ پرو

(۶۰ هرتز)

۱۱۷۳۰

۹۶

--

--

۵۷

۳۸

۵۸

۳۸

--

۶۰

۷۹

--

وان پلاس ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز، 1080p)

۱۳۸۰۶

۱۱۵٫۱

۷۴۲۰

۱۲۶۰

۳۳۵۲

۵۸

۴۱

۵۹

۴۴

--

۶۰

۹۷

--

شیائومی ۱۲ پرو

(Dynamic

1080p)

۱۲۸۴۱

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۲۴۶

۳۷۱۸

۵۷

۳۸

۵۸

۴۱

--

۷۷

۸۹

--

گلکسی S22 اولترا

(Adaptive

1080p)

۱۴۲۴۱

۱۱۹

۵۸۳۵

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۵۸

۳۸

۶۱

۴۳

--

۸۱

۹۲

--

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

--

۲۴۷

۱۴۳۲۶

۱۷۴۵

۴۸۱۳

--

--

۴۸٫۹

۵۱٫۶

--

۵۹٫۹

۱۱۴٫۸

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۹۴۴

۱۱۲

۴۶۵۰

۱۱۳۵

۳۶۹۴

۴۰

۲۷

۴۴

۳۰

--

۵۷

۶۷

--

پیکسل ۶ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۳۹۶

۱۰۶

۷۲۲۳

۹۶۹

۲۶۱۴

۲۴

۲۵

۲۳

۲۳

--

۳۴

۵۶

--

آیفون ۱۳

--

۲۴۳

۱۰۷۸۵

۱۷۳۹

۴۶۰۶

--

--

۵۱٫۸

۴۱٫۲

--

۵۹٫۹

۱۰۲٫۳

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive

1080p)

۱۳۰۴۴

۸۳٫۶

--

۱۰۹۰

۳۵۰۴

۴۲

۲۸

۳۶

۲۸

--

۴۹

۶۰

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با مقایسه اج ۳۰ پرو با دیگر پرچم‌داران دنیای اندروید، متوجه اختلاف عملکرد ناچیز آن در بنچمارک‌های مختلف خواهید شد. برای مثال، نماینده موتورولا در آزمون تک‌هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ عملکرد مشابهی را درمقایسه‌با شیائومی ۱۲ پرو و گلکسی S22 اولترا کسب است؛ اما با نگاهی به نتایج عملکرد تراشه گرافیکی متوجه برتری ۱۰٫۷ و ۲۳٫۵ درصدی دربرابر نماینده شیائومی و سامسونگ خواهیم شد.

گفتنی است به‌واسطه نبود حالتی با عنوان Performance Mode در پرچم‌دار موتورولا، قدرت یادشده را همواره می‌توانید در تمامی نرم‌افزارها استفاده کنید. البته در زمان اجرای بازی‌ها، حالتی با همین نام در بخش Gametime وجود دارد که تفاوت چندانی را در بازی‌ها به‌وجود نمی‌آورد.

عملکرد اج ۳۰ پرو تا زمانی مشابه دیگر پرچم‌داران است که مقایسه خود را تنها با نماینده‌های دنیای اندروید انجام دهیم. با افزودن آیفون‌های اپل تفاوتی فاحش را چه در قدرت پردازنده مرکزی و چه قدرت تراشه گرافیکی تجربه خواهیم کرد؛ به‌طوری‌که تراشه گرافیکی Adreno 730 پرچم‌دار موتورولا درمقایسه‌با آیفون ۱۳ کاملاً ضعیف‌تر عمل می‌کند.

تفاوت عملکرد پردازنده مرکزی در آزمون چندهسته‌ای و تک‌هسته‌ای نیز به‌ترتیب ۱۸٫۱۰ و ۴۵٫۵۲ درصد خواهد بود. ازاین‌رو، پرچم‌داران اپل همچنان پادشاهان بلامنازع در جدول مقایسه سخت‌افزاری زومیت خواهند بود.

برتری دستگاه‌ها تنها به قدرت تراشه آن‌ها محدود نمی‌شود؛ بلکه فاکتور دیگری با نام «پایداری تراشه» در ارائه عملکردی بهتر تأثیرگذار خواهد بود. برای بررسی پایداری تراشه از بنچمارک PCMark کمک گرفتیم و پس از ۲۰ بار اجرا به‌طورمداوم، به پایداری ۶۰٫۴ درصد دست پیدا کردیم.

درحقیقت تا اجرای هشتم، تراشه ۳۹٫۱ درصد از قدرت خود را از دست خواهد داد و پس‌ازآن با پایداری یکسان، ۱۲ اجرای دیگر را پشت‌سر می‌گذارد. گفتنی است که این هشت اجرا حدود ۸ دقیقه طول خواهد کشید و پس‌ازآن عملکرد باثبات‌تر و صدالبته ضعیف‌تری را شاهد هستیم.

آزمایش پایداری عملکرد موتورولا اج ۳۰ پرو

برای بررسی گیمینگ، سراغ بازی‌های پرطرفدار و گرافیکی رفتیم و حین اجرای ۱۰ دقیقه‌ای هر بازی، رفتار دستگاه به‌طورمستمر پایش شد. CoD Mobile یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر است که طرفداران بسیاری را در سراسر دنیا، ازجمله ایران دارد. متأسفانه نسخه اندروید این بازی از نرخ نوسازی زیاد پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین، حداکثر استفاده از نمایشگر ۱۴۴ هرتز اج ۳۰ پرو را نخواهید برد. درعوض، در منوهای بازی نرخ نوسازی نمایشگر روی ۱۴۴ هرتز تنظیم خواهد شد و عملکرد روان‌تری را شاهد خواهید بود.

در بازی نیز، به‌صورت خودکار پنل روی ۶۰ هرتز تنظیم می‌شود و با تنظیمات گرافیکی Very High، فریم‌های پایداری را شاهد هستیم. باتوجه‌‌به مدل تراشه، چنین عملکردی کاملاً قابل‌انتظار بود. کنترل دما نیز به‌خوبی انجام می‌شود و از داغی‌های آزاردهنده خبری نیست. درواقع، حین بازی اصلا دمای بدنه را حس نخواهید کرد.

با اجرای بازی Genshin Impact، شرایط کمی متفاوت خواهد شد. احتمالاً می‌دانید که Genshin یکی از گرافیکی‌ترین بازی‌های موبایلی به‌شمار می‌رود؛ ازاین‌رو، گزینه‌ای مناسب برای بررسی عملکرد تراشه گرافیکی خواهد بود. بازی را با تنظیمات گرافیکی Medium اجرا کردیم تا شرایط با دیگر دستگاه‌های بررسی‌شده یکسان باشد.

با اجرای بازی نرخ‌ نوسازی نمایشگر به ۹۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند؛ اما میانگین نرخ فریم بازی به این عدد حتی نزدیک هم نمی‌شود. درحقیقت، در ۲ دقیقه ابتدایی ناپایداربودن نرخ فریم باعث افت‌فریم و بعضاً لگ‌های شدیدی می‌شود؛ اما پس از ۲ دقیقه بازی به‌صورت ۴۵ فریم و نرخ بسیار پایدار اجرا می‌شود و دیگر از لگ‌های متعدد خبری نخواهد بود.

مقایسه عملکرد موتورولا اج ۳۰ پرو با شیائومی 12X، آیفون SE ۲۰۲۲ و نسخه اگزینوس گلکسی S22

موتورولا در حالی موفق به ارائه عملکردی پایدار در اج ۳۰ پرو شده است که نماینده دیگر مجهز به Snapdragon 8 Gen 1، یعنی شیائومی ۱۲ پرو، با وجود دستیابی به نرخ‌فریم بیشتر، همچنان دچار نبود ثبات نسبی است. در طرف دیگر نیز، گلکسی S22 مجهز به تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ وضعیت نابه‌سامان‌تری را تجربه می‌کند. دراین‌میان، تنها آیفون SE 2022 موفق شده است با تکیه به تراشه قدرتمند خود، نرخ‌ فریم ۶۰ را با پایداری بی‌نظیری ارائه کند.

برای تجربه گیمینگ با نرخ‌فریم نامحدود نیز، بازی ‌Real Racing یکی از بهترین گزینه‌ها به‌شمار می‌رود. خوشبختانه برخلاف وان‌پلاس ۱۰ پرو، سیستم‌عامل اجرای بازی با نرخ فریم چشمگیر را محدود نمی‌کند و با ثباتی بسیار خوب، نرخ‌ فریم میانگین ۱۴۴ هرتز را شاهد هستیم. گفتنی است تنها در زمان تنظیم نمایشگر روی ۱۴۴ هرتز می‌توانید از این تجربه بی‌نظیر لذت ببرید و با انتخاب حالت Auto نرخ فریم به ۱۲۰ هرتز محدود خواهد شد.

به‌عنوان آخرین گزینه نیز، به‌سراغ بازی جدید Diablo Immortals رفتیم و در این بازی نیز پرچم‌دار موتورولا موفق شد تا عملکردی مثال‌زدنی از خود به‌جا بگذارد. تراشه دستگاه می‌تواند این بازی را با تنظیمات گرافیکی High به‌صورت ۶۰ فریم با نرخ فریم پایدار اجرا کند. در طول بررسی، هیچ‌گونه افت فریمی مشاهده نکردیم؛ بنابراین، می‌توانید تجربه‌ای لذت‌بخش، بدون افت عملکرد و داغی بدنه را انتظار داشته باشید.

در مقام مقایسه، خالی از لطف نیست که به نسخه اگزینوس گلکسی S22 اولترا نیژ اشاره کنیم. پرچم‌دار سامسونگ بازی Immortals را در تنظیمات گرافیکی High با نرخ‌فریم ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌کند که تفاوتی فاحش با پرچم‌دار موتورولا دارد. ناگفته نماند که در تمامی بازی‌ها حالت Performance Mode را در Gametime فعال کردیم تا حداکثر توان پردازشی را شاهد باشیم.

عملکرد اج ۳۰ پرو در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

وضعیت اجرا

Real Racing 3

--

۱۴۴ فریم‌برثانیه

عملکرد بسیار پایدار

Call of Duty Mobile

Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

عملکرد بسیار پایدار

Genshin Impact

Medium

۴۵ فریم‌برثانیه

عملکرد نه‌چندان پایدار و ضعیف‌تر از رقبا

Diablo Immortals

High

۶۰ فریم‌برثانیه

عملکرد بسیار پایدار

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

اج ۳۰ پرو برای تأمین انرژی موردنیاز خود از باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که ازطریق شارژر ۶۸ واتی نیز شارژ می‌شود. خوشبختانه شارژر درون جعبه وجود دارد و نیازی به صرف هزینه اضافه نخواهد بود. حجم باتری دستگاه برای استفاده سنگین روزمره کافی خواهد بود.

برای بررسی دقیق باتری از ویدئو معیار زومیت استفاده کردیم و پس از تنظیم روشنایی صفحه‌نمایش روی ۲۰۰ نیت و نرخ نوسازی Auto، باتری اج ۳۰ پرو توانست تا ۲۱ ساعت و ۵۱ دقیقه شارژدهی کند. با تغییر نرخ‌نوسازی به ۱۴۴ هرتز این عدد با کاهشی ۱۲٫۵ درصدی به ۱۹ ساعت و ۷ دقیقه می‌رسد.

برای بررسی دقیق‌تر بنچمارک باتری PCMark را نیز اجرا کردیم که کارکرد رومزه را شبیه‌سازی می‌کند. در این آزمون، پرچم‌دار موتورولا موفق شد در حالت ۱۴۴ هرتز نمایشگر عمر باتری ۱۰ ساعت و ۶ دقیقه را به‌دست بیاورد. با تغییر نرخ‌نوسازی نمایشگر به ۶۰ هرتز، این عدد تنها ۳۳ دقیقه دیگر افزایش خواهد یافت. بنابراین با‌‌توجه‌‌به نتایج به‌دست‌آمده، پیشنهاد می‌کنیم از حالت ۱۴۴ هرتز نمایشگر لذت ببرید و نگران مصرف باتری نباشید.

عملکرد باتری اج ۳۰ پرو دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

اج ۳۰ پرو

(۱۴۴ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۸۰۰

۰۰:۵۵

با شارژر ۶۸ واتی

۱۹:۰۷

۱۰:۰۶

اج ۳۰ پرو

(۶۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۸۰۰

--

۲۱:۵۱

۱۰:۳۹

وان پلاس ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز، 1080p)

۶٫۷ اینچ

۳۲۱۶ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۳۴

با شارژر ۸۰ واتی

۳۳:۵۸

۱۱:۵۷

شیائومی ۱۲ پرو

(Dynamic

1080p)

۶٫۷۳ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۶۰۰

۰۰:۱۸

با شارژر ۱۲۰ واتی

۳۱:۲۲

۷:۴۴

گلکسی S22 اولترا

(Adaptive

1080p)

۶٫۸ اینچ

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

N/A

۲۰:۴۳

۱۰:۴۹

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۴۳۷۳

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۳۵:۱۷

--

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۱:۲۰

۲۱:۳۱

۹:۵۰

گلکسی S22 پلاس

(Adaptive)

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۰۱

با شارژر ۲۵ یا ۴۵ واتی

۲۰:۱۶

۱۱:۱۳

گلکسی S22

(Adaptive)

۶٫۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱:۰۳

۲۰

۸:۳۱

آیفون ۱۳

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۳۲۴۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۱۹:۳۶

--

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive

1080p)

۶٫۸ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۹:۰۷

۷:۲۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌منظور شارژ مجدد دستگاه، می‌توانید روی شارژ سریع ۶۸ واتی آن حساب کنید و از این طریق ۰ تا ۱۰۰ باتری را در ۵۵ دقیقه شارژ کنید. انتظار داشتیم مدت شارژ کمتر باشد؛ به‌همین‌دلیل، باردیگر شانس خود را در زمان خاموش‌بودن دستگاه امتحان کردیم؛ اما تنها ۴ دقیقه زودتر شارژ شد. ۸۰ درصد از حجم باتری نیز در ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود. البته این امکان وجود دارد که با‌‌توجه‌‌به داغ‌شدن دستگاه، نتایج مختلفی نیز کسب شود. ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم در زمان شارژ تاحدممکن گوشی را خنک نگه دارید.

علاوه‌براین، اگر پس از یک روز پرمشغله در فصل تابستان به خانه آمده‌اید و از خستگی توان کافی برای شارژ دستگاه خود ندارید، می‌توانید تنها با قراردادن گوشی روی پد شارژر بی‌سیم، با توان ۱۵ وات گوشی خود را شارژ کنید. درصورتی‌که هدفون تمام‌بی‌سیمتان نیز شارژ کافی برای پخش موسیقی ندارد، می‌توانید با فعال‌کردن Power Sharing با قدرت ۵ وات هدفون یا دیگر دستگاه‌های مجهز به شارژ بی‌سیم را شارژ کنید.

دوربین موتورولا اج ۳۰ پرو

دوربین را می‌توان بخشی از پرچم‌دار موتورولا دانست که روی کاغذ انتظار زیادی از آن می‌رود. وجود حسگر ۱/۱٫۵۵ اینچی با وضوح ۵۰ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی و استفاده از حسگری ۵۰ مگاپیکسلی برای دوربین اولتراواید، سطح انتظارات را از خروجی عکس‌ها افزایش می‌دهد. گفتنی است که دوربین اولتراواید به‌واسطه بهره‌مندی از فوکوس خودکار می‌تواند عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی ماکرو نیز ثبت کند؛ اما در کمال تعجب، سنسور سوم فقط برای تشخیص عمق تصاویر پرتره کاربرد دارد.

پیش از پرداختن به بررسی کمی و کیفی عکس‌های خروجی مجموعه دوربین اج ۳۰ پرو، ابتدا به ویژگی‌های نرم‌افزاری‌های آن اشاره می‌کنیم. همان‌طورکه در بخش نرم‌افزار نیز اشاره شد، امکان اجرای دوربین با تکان گوشی وجود دارد. برای جابه‌جایی میان دوربین جلو و پشت نیز می‌توانید از همین ژست حرکتی استفاده کنید. رابط کاربری دوربین شباهت زیادی به Google Camera دارد و حتی با پایین‌کشیدن انگشت از مرکز صفحه، می‌توانید به بخش تنظیمات هر بخش دسترسی پیدا کنید.

نرم‌افزار دوربین موتورولا اج ۳۰ پرو

ازنظر سخت‌افزاری، محدودیتی برای فیلم‌برداری 4K با نرخ‌ ۶۰ فریم‌برثانیه وجود ندارد؛ اما به‌دلایلی نامعلوم، موتورولا آن را به ۳۰ فریم‌برثانیه محدود کرده است. امکان ضبط ویدئوهای 8K با نرخ ۲۴ و ۳۰ فریم نیز وجود دارد و می‌توانید از امکان ضبط ویدئوهای ۱۰ بیت +HDR10 نیز بهره‌مند شوید. پرواضح است که برای مشاهده ویدئوها به نمایشگر ۱۰ بیت، مشابه پنل اج ۳۰ پرو نیاز خواهید داشت.

از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار دوربین می‌توان به امکان اسکن‌کردن بارکد و مدارک، عکس‌برداری/فیلم‌برداری هم‌زمان با دروبین پشت و جلو، عکاسی پانوراما، حالت Pro، حالت Cinemagraph و سلفی گروهی اشاره کرد. به‌طورکلی، هرآنچه از دوربین انتظار دارید، در یک‌جا و در اپلیکیشن Camera گرد‌هم آمده‌اند و به نصب برنامه‌های سوم شخص نیازی نیست.

مجموعه دوربین اج ۳۰ پرو در قالب دستگاهی «پرچم‌دار» ارائه شده است؛ اما همچنان درمقایسه‌با پرچم‌داران تمام‌عیاری چون آیفون ۱۳ پرو مکس در پله‌ای پایین‌تر قرار دارد. ازاین‌رو، تصمیم گرفتیم تا برای محک‌زدن عملکرد دوربین آن، آیفون ۱۲ پرو مکس را به‌عنوان حریف تمرینی در نظر بگیریم.

عملکرد دوربین اصلی موتورولا اج ۳۰ پرو

نور کافی

در بررسی‌هایمان همواره سعی می‌کنیم تا خودکارترین حالت ممکن را ایجاد کنیم تا بررسی شرایط و ایجاد تنظیمات مناسب به خود دوربین سپرده شود. ازاین‌رو، در عکس گرفته‌شده در نور کافی، اج ۳۰ پرو به‌اشتباه فوکوس را روی روزنامه تنظیم کرده؛ درحالی‌که آیفون ۱۲ پرو مکس با تشخیص درست سوژه فوکوس را روی فیگور قرار داده است. به‌اجبار باید بازوی فیگور بنفش را به‌عنوان تنها نقطه مشترک انتخاب کنیم.

در نمونه عکس ثبت‌شده با دوربین اصلی، به‌وضوح می‌توان کنتراست بیشتر و رنگ‌های طبیعی‌تر دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس را مشاهده کرد. در آن‌ سوی میدان،‌ تصویر اج ۳۰ پرو به‌دلیل بهره‌مندی از رنگ‌های سردتر و روشنایی بیشتر، بار سینمایی کمتری دارد؛ به‌همین‌دلیل، تصاویر آیفون دل‌نشین‌تر به‌نظر می‌رسند.

عکس موتورولا اج ۳۰ پرو
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس

در شرایط نوری چالش‌برانگیزتر مانند عکس زیر، گستره دینامیکی محدود آیفون آن را در پله‌ای پایین‌تر از رقیب خود قرار می‌دهد. در محیط داخلی، اجسام در عکس آیفون روشن‌تر به‌نظر می‌رسند؛ اما محیط بیرون پنجره به‌طورکامل سفید یا با اصلاح «سوخته» است. با اینکه اج ۳۰ پرو دچار چنین مشکلی نیست، به‌دلیل افزایش ایزو سطح نویز بیشتری در تصویر وجود دارد که به‌تبع آن در بخش‌های تیره، جزئیات کمتری نیز به‌چشم می‌خورند. درمجموع جزئیات کلی تصویر درخورتوجه است و موضوع گفته‌شده تنها به همان قسمت‌های تاریک‌تر محدود می‌شود.

عکس موتورولا اج ۳۰ پرو
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس

نور کم

با کاهش نور، ضعف آیفون در جذب نور کافی از اجسام مشخص می‌شود؛ اما در سناریو مشابه، اج ۳۰ پرو با جذب نور بیشتر و افزایش ایزو، عکس روشن‌تری نیز دراختیارمان گذاشت که خوشبختانه نویز چندانی نیز در آن به‌چشم نمی‌خورد. نکته جالب اینکه در این عکس هم، اج ۳۰ پرو برخلاف آیفون، به‌اشتباه پس‌زمینه را به‌عنوان نقطه فوکوس انتخاب کرده است.

عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم (نایت مود)
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم (نایت مود)
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم (نایت مود)
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم (نایت مود)

با فعال‌کردن حالت شب (Night Mode)، عکس‌های آیفون بهبود درخورتوجهی را تجربه می‌کنند؛ اما عکس‌های پرچم‌دار موتورولا افزایش شدید نویز و کاهش جزئیات را شامل می‌شود. این در حالی است که عموماً با فعال‌سازی حالت شب، باید جزئيات بیشتری از دل تاریکی بیرون کشیده شود. ازاین‌رو، الگوریتم‌های پردازش تصویر موتورولا می‌توانست بهتر عمل کند.

نکته دیگر تفاوت نگرش دو شرکت به موضوع نایت مود است. شرکت‌های اندرویدی عموماً ترجیح می‌دهند فضای شب را روشن کنند؛ اما به‌عقیده اهالی کوپرتینو، بهتر است آن چیزی ثبت شود که می‌توان با چشم مشاهده کرد. این تفاوت نگرش سبب شده است خروجی تصویر نیز متفاوت باشد و افزایش شدید روشنایی در عکس موتورولا اتفاق بیفتد.

عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم

عملکرد دوربین اولتراواید موتورولا اج ۳۰ پرو

نور کافی

مشکل فوکوس‌کردن اج ۳۰ پرو در دوربین اولتراواید وجود ندارد و سوژه به‌خوبی در دامنه فوکوس قرار می‌گیرد. درمقایسه‌با عکس آیفون، وضوح تصویر به‌مراتب بهتر است و پیکسل‌ها شارپ‌تر از رقیب ثبت شده‌اند. دلیل این موضوع را می‌توان در نویز بیستر تصویر پیش از پردازش و سافت‌کردن تصویر پس از پردازش دانست که طراحان الگوریتم را مجاب می‌کند تا برای افزایش وضوح تصویر شارپنس سنگینی روی آن اعمال کنند. به‌دنبال این تغییرات، ممکن است خروجی تصاویر درمقایسه‌با آیفون کمی کارتونی‌تر به‌نظر برسند که البته شدت چندانی ندارد و همچنان راضی‌کننده تلقی می‌شود.

عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در شرایط نوری مناسب
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در شرابط نوری مناسب
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در شرایط نوری مناسب
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در شرابط نوری مناسب
عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در شرایط نوری چالش‌برانگیز
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در شرایط نوری چالش‌برانگیز
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در شرایط نوری چالش‌برانگیز
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در شرایط نوری چالش‌برانگیز

نور کم

اگر نور کاهش پیدا کند، برتری پرچم‌دار موتورولا بیش‌ازپیش نمود پیدا می‌کند. از عکس ثبت‌شده با آیفون جزئیات چندانی را نمی‌توان برداشت کرد. به‌نظر می‌رسد آیفون برای کاهش نویز، از افزایش ایزو جلوگیری کرده؛ اما اج ۳۰ پرو ایزو را تا ۲۵ هزار افزایش داده است. باوجوداین، الگوریتم کاهش نویز به‌خوبی موفق شده است تاحدممکن نویز را محو و جزئیات تصویر را حفظ کند تا تصویری رضایت‌بخش به کاربر ارائه شود.

عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم

با فعال‌کردن حالت شب (Night Mode)، ورق کاملاً به‌سوی آیفون بازخواهد گشت و شاهد تصویری مطلوب‌تر هستیم؛ اما این بار نویزها گریبان‌گیر آیفون ۱۲ پرو مکس شده‌اند تا دوربین در ثبت جزئیات بیشتر عاجز باشد. درمقابل، اج ۳۰ پرو عکسی رنگ‌ورورفته‌تر از قبل را ثبت کرده است که با وجود مناسب گ‌نبودن، همچنان جزئیات بیشتری را دراختیارمان می‌گذارد.

عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم (نایت مود)
عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم (نایت مود)
برش عکس موتورولا اج ۳۰ پرو در نور کم (نایت مود)
برش عکس آیفون ۱۲ پرو مکس در نور کم (نایت مود)

عکس‌های پرتره موتورولا اج ۳۰ پرو

اج ۳۰ پرو موتورولا درزمینه عکس‌های پرتره نیز بهتر از آیفون عمل می‌کند و ثبت درست‌تر رنگ‌ها نماینده کوپرتینویی‌ها را خجالت‌زده می‌کند. درحقیقت، رنگ‌های عکس پرتره آیفون ۱۲ پرو مکس غلظت کافی ندارد و به‌دلیل کنتراست کم، رنگ سوژه و دیگر المان‌های داخل تصویر از حالت طبیعی خارج شده است.

عکس پرتره موتورولا اج ۳۰ پرو
عکس پرتره آیفون ۱۲ پرو مکس

عکس ماکرو موتورولا اج ۳۰ پرو

امکان ثبت عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی امکانی ویژه است که در کمتر گوشی هوشمندی می‌توان نظیرش را یافت. افزایش رزولوشن حسگر به‌معنی جذب نور بیشتر و درنتیجه، افزایش جزئیات تصویر است که برای عکس ماکرو فاکتوری بسیار مهم به‌شمار می‌رود. همان‌طورکه در عکس‌های زیر نیز مشاهده می‌کنید، اج ۳۰ پرو موفق شده است علاوه‌بر ثبت رنگ‌های غلیظ‌تر، جزئیات بی‌نظیری را ثبت کند. پس می‌توانیم عکاسی ماکرو در پرچم‌دار موتورولا را کاربردی بدانیم و کیفیت چشمگیر عکس‌های خروجی آن را تحسین کنیم.

عملکرد دوربین سلفی موتورولا اج ۳۰ پرو

دوربین سلفی ۶۰ مگاپیکسلی اج ۳۰ پرو در حدواندازه‌های اسمش ظاهر نمی‌شود. گستره دینامیکی در عکس سلفی آیفون محدود است؛ اما همچنان جزئیات تصویر بیشتری را درمقایسه‌با پرچم‌دار موتورولا ارائه می‌دهد. با فعال‌کردن حالت پرتره، افزایش کنتراست شدیدی روی عکس خروجی اج ۳۰ پرو اعمال می‌شود که حتی رنگ تی‌شرت را تغییر می‌دهد. رنگ پوست نیز از حالت طبیعی خارج می‌شود و با اعمال جلوه‌های ناخواسته، صورت را سمت کارتونی شدن سوق می‌دهد.

علاوه‌براین، دوربین اصلاحات عمده‌ای را روی صورت کاربر انجام می‌دهد که سبب می‌شود چهره از حالت طبیعی خارج شود. برای مثال، مردمک چشم‌ها بزرگ‌تر از حد معمول می‌شود و به‌طورکلی، اسکلت‌بندی سرِ کاربر تغییر می‌کند. با اینکه ویژگی مذکور امکان غیرفعال‌سازی دارد، با وجود اعمال تغییرات وسیع، به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال نیست.

عکس سلفی موتورولا اج ۳۰ پرو
عکس سلفی آیفون ۱۲ پرو مکس
عکس سلفی پرتره موتورولا اج ۳۰ پرو
عکس سلفی پرتره آیفون ۱۲ پرو مکس
برش عکس سلفی پرتره موتورولا اج ۳۰ پرو
برش عکس سلفی پرتره آیفون ۱۲ پرو مکس

جمع‌بندی و مقایسه موتورولا اج ۳۰ پرو با رقبا

گوشی هوشمند اج ۳۰ پرو موتورولا پرچم‌داری تمام‌عیار نیست و به‌وضوح جای خالی مدلی با عنوان اولترا یا اسمی فراتر از «پرو»، احساس می‌شود. موتورولا برای کاهش هزینه‌ها و مقرون‌به‌صرفه‌کردن پرچم‌دار خود استفاده از فلز به‌عنوان فریم را کنار گذاشته است و در مجموعه‌دوربین نیز نبود دوربین تله‌فوتو به‌شدت احساس می‌شود؛ اما این کاستی‌ها سبب نشده است بخش‌هایی مثل صفحه‌نمایش، اسپیکر و و عملکرد سخت‌افزاری دستگاه دستخوش تغییراتی به‌منظور کاهش هزینه‌ها شوند. بنابراین، اج ۳۰ پرو با‌‌توجه‌‌به ‌قیمت خود پرچم‌داری شایسته و قدرتمند به‌شمار می‌رود.

موتورولا اج ۳۰ پرو در دستان بهزاد مرعشیان

تمامی کم‌و‌کاستی‌های اج ۳۰ پرو را با وجود تجربه فوق‌العاده‌ای که دراختیار کاربر قرار می‌دهد، می‌توان نادیده گرفت؛ به‌جز قیمت آن. درحقیقت با برچسب قیمتی پرچم‌دار موتورولا، می‌توانید شیائومی ۱۲ را بخرید و حتی مبلغ زیادی در جیبتان بماند. افزون‌براین، نبود لوازم جانبی کافی برای نماینده موتورولا می‌تواند به کاهش ارزش خرید آن کمک کند؛ اما اگر این فاکتورها برایتان مطرح نیست و قصد دارید محصولی خاص، شیک و سریع را داشته باشید، قطعاً اج ۳۰ پرو یکی از بهترین گزینه‌ها به‌شمار می‌رود.

گوشی موتورولا اج ۳۰ پرو را شرکت هماتلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • پنل OLED با نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتز
  • عملکرد نسبتاً پایدار
  • کیفیت مناسب دوربین
  • تجربه‌ لذت‌بخش اندروید خالص

نکات منفی

  • نبود گواهی IP نفوذ گرد و غبار و مایعات
  • نبود فیلم‌برداری 4K@60fps
  • مدت‌زمان شارژ طولانی
  • سیاست به‌روزرسانی محدودتر از رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات