بررسی One UI 4 ؛ با جدیدترین تغییرات رابط کاربری سامسونگ آشنا شوید

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
سامسونگ با One UI 4 برخی از تغییرات ریز و درشت اندروید ۱۲ را در بخش‌های طراحی،‌ امنیت و شخصی‌سازی به گوشی‌های سری گلکسی می‌آورد. با بررسی One UI 4 سامسونگ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

بعد از انتشار رسمی اندروید ۱۲ برای گوشی‌های پیکسل، سامسونگ نیز پوسته‌ی کاربری اختصاصی خود بر مبنای نسخه‌ی جدید اندروید را با نام One UI 4 برای سری گلکسی S21 منتشر کرد. در زمان نگارش مقاله‌ی پیش رو، به‌روزرسانی One UI برای گوشی‌های گلکسی S21، گلکسی S21 پلاس و گلکسی S21 اولترا از راه رسیده و قرار است طی هفته‌ها و ماه‌های آتی برای دستگاه‌های دیگر سری اس، سری نوت، سری Z و سری A گلکسی بعلاوه‌ی تبلت‌های شرکت کره‌ای نیز در دسترس قرار بگیرد.

با وجود اینکه شاهد تغییرات نسبتا بزرگی در اندروید ۱۲ هستیم، سامسونگ ترجیح داده است در One UI 4 سبک و سیاق آشنای پوسته‌ی کاربری خود را حفظ و به تغییرات غیر بنیادین؛ اما کاربردی بسنده کند. اگر در مورد تغییرات نسخه‌ی جدید پوسته‌ی کاربری سامسونگ کنجکاو هستید، با بررسی One UI 4 همراه زومیت باشید.

تغییرات و ویژگی های One UI 4

طراحی

اگر بررسی اندروید ۱۲ را در زومیت مطالعه کرده باشید، حتما در جریان هستید که نسخه‌ی جدید سیستم عامل محبوب گوگل با زبان طراحی Material You تغییرات منحصربه‌فردی را در عناصر ظاهری به‌خود می‌بیند. بااین‌که امیدوار بودیم برداشت بیشتری از Material You را در پوسته‌ی کاربری سامسونگ هم ببینیم؛ اما به‌نظر می‌رسد بخش کوچکی از زبان طراحی گوگل در اختیار OEM-ها قرار داده شده است. شاید گوگل در به‌روزرسانی‌های آینده انتخاب‌های بیشتری را برای پوسته‌های شخص ثالث در دسترس قرار دهد.

تنظیمات پالت رنگی One UI 4

همچون اندروید ۱۲، در One UI 4 هم تم رنگی دستگاه براساس والپیپر انتخاب‌شده از سوی کاربر تغییر می‌کند و درصورتی‌که به بخش تنظیمات مراجعه کنید، می‌توانید از بین حداکثر سه پالت رنگی پیشنهادی،‌ یکی را به دلخواه خود انتخاب کنید. اپلیکیشن‌هایی هم که با طراحی Material You به‌روزرسانی شده باشند، از پالت رنگی دستگاه پیروی می‌کنند تا شاهد نوعی یکپارچگی و هماهنگی جدید در پوسته‌ی کاربری سامسونگ باشیم؛ البته در حال حاضر رنگ‌های موجود در پالتی که انتخاب می‌کنید روی آیکون اپلیکیشن‌های گوگل اعمال نمی‌شود و به اپلیکیشن‌های سامسونگ محدود است.

پالت رنگی One UI 4

داشبورد حریم شخصی

از آنجایی که One UI 4 بر پایه‌ی اندروید ۱۲ توسعه داده شده است، بنابراین بسیاری از بهبودهای سیستمی را که گوگل مانور زیادی روی آن‌ها داده، به‌همراه دارد. تعداد قابل توجهی از این بهبودها،‌ در بخش امنیت اندروید ۱۲ اتفاق افتاده‌اند و One UI 4 سامسونگ به‌نوعی گزینه‌های امنیتی جدید را به همراه دارد. سامسونگ قابلیتی را که در اندروید ۱۲ به نام داشبورد حریم شخصی می‌شناسیم، در بخش حریم شخصی One UI 4 ارائه می‌کند.

تنظیمات حریم شخصی در One UI 4

در منوی Privacy به‌طور خلاصه می‌توان دید که کدام اپلیکیشن‌ها به دوربین، میکروفون و موقعیت مکانی گوشی دسترسی دارند. در صورتی که بخواهید جزئیات دسترسی تمام اپلیکیشن‌ها را نیز مشاهده کنید کافی است گزینه‌ی All Permissions را در همین بخش انتخاب کنید.

زمانی که اپلیکیشن‌های مختلف در حال استفاده از دوربین یا میکروفون باشند، یک آیکون سبز در گوشه‌ی سمت راست بالای نمایشگر نشان داده می‌شود که با پایین آوردن پنل تنظیمات سریع و لمس آن،‌ می‌توان دید که کدام اپلیکیشن‌ها اخیرا به هرکدام از این دو بخش دسترسی داشته‌اند.

امنیت با پایش دسترسی‌ها در One UI 4

اطلاعات مبتنی‌بر موقعیت مکانی شالوده‌ی کار بسیاری از اپلیکیشن‌ها هستند. با توجه به ماهیت حساس داده‌های مذکور، کاربران این امکان را خواهند داشت تا روی درخواست موقعیت مکانی اپ‌های مختلف، بین دو گزینه‌ی دسترسی به داده‌ی «دقیق» یا «حدودی» انتخاب کنند. با چنین قابلیتی، بدون تحت تأثیر قرار گرفتن عملکرد اپلیکیشن‌ها، لایه‌ی امنیتی نسبتا مناسبی ایجاد خواهد شد.

رابط کاربری دوربین One UI 4

در One UI 4 رابط کاربری دوربین تغییرات کوچکی به خود می‌بیند. در چینش پیش‌فرض رابط کاربری دوربین برخی از گزینه‌ها حذف شده‌اند که البته می‌توانید در بخش تنظیمات آن‌ها را به دلخواه خودتان بازگردانید. سامسونگ تأخیر عملکرد دکمه‌ی شاتر در زمان ضبط ویدئو را نیز حذف کرده است. در نسخه‌های قبلی One UI ضبط ویدئو با رها کردن دکمه‌ی شاتر شروع می‌شود؛ اما حالا به محض اینکه شاتر را لمس کنید، ضبط ویدئو آغاز خواهد شد.

رابط کاربری دوربین در One UI 4

قابلیت های جدید گالری

سامسونگ در One UI 4 برای علاقه‌مندان به عکاسی، گزینه‌های جدیدی در بخش ویرایش عکس در نظر گرفته است که شامل Object Eraser هم می‌شود. این قابلیت که آن را در پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو با نام Magic Eraser می‌شناسیم، به شما امکان می‌دهد تا بعد از عکاسی، عناصر و اشیا مختلف را از عکستان حذف کنید.

حذف کردن یکی از برادران تامسون با قابلیت Object Eraser در One UI 4

محدودیت شارژ باتری

برای بیشتر شدن عمر باتری، سامسونگ قابلیت جدیدی را در One UI 4 برای زمان اتصال گوشی به شارژ در نظر گرفته است که بیشینه‌ی ظرفیت شارژ شدن باتری را به ۸۵ درصد محدود می‌کند. با فعال کردن این قابلیت، سلامت باتری و عمر آن تا مدت زمان طولانی‌تری تضمین خواهد شد.

قابلیت RAM Plus

سامسونگ با قابلیت RAM Plus به کاربران امکان می‌دهد تا با پارتیشن‌بندی ۴ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی داخلی، از آن به عنوان رم مجازی استفاده کنند. گوشی‌های سری گلکسی S21 از ۸ تا ۱۲ گیگابایت رم بهره می‌برند و به‌نظر می‌رسد چنین قابلیتی حداقل برای کاربران این سری مزیت چندان خاصی به حساب نمی‌آید،؛ اما سامسونگ RAM Plus‌ را برای سری S21 به صورت پیش‌فرض فعال کرده است و امکان غیرفعال‌کردن آن را نیز در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد.

وضعیت دستگاه و حافظه‌ی رم مجازی

گذشته از گوشی‌های قدرتمند خانواده‌ی گلکسی، وجود قابلیت RAM Plus می‌تواند تا حدی برای کاربران مدل‌های قدیمی‌تر کاربردی باشد. بااین‌حال، نباید فراموش کرد که استفاده از رم مجازی، نمی‌تواند بهبود عملکردی را که از اضافه شدن رم فیزیکی انتظار داریم، برای دستگاه به ارمغان بیاورد.

شخصی‌سازی AOD

خبر خوب برای آن دسته از افرادی که به نمایشگر همیشه روشن یا همان AOD اهمیت زیادی می‌دهند اینکه در One UI 4 امکانات شخصی‌سازی بیشتری برای این قابلیت در اختیار خواهند داشت. مثلا می‌توان تعیین کرد که AOD فقط در زمان دریافت اعلانات جدید فعال شود. علاوه‌براین، ویجت‌های بیشتری برای AOD‌ در نظر گرفته شده است و کاربران می‌توانند ایموجی یا گیف‌های دلخواهشان را هم برای به نمایش در آمدن روی AOD انتخاب کنند.

سایر تغییرات

علاوه‌بر تغییرات مهمی که One UI 4 در بخش‌های مختلف تجربه کرده است، تفاوت‌های کوچک دیگری هم نسخه‌ی جدید را از نسل قبل متمایز می‌کنند؛ هنگامی‌که گوشی را به شارژ متصل کنید، انیمیشن متفاوتی برایتان به نمایش در می‌آید. بخش‌های مختلف منوی تنظیمات هم دچار تغییر و تحول شده‌اند؛ مثلا در قسمت Device Care وضعیت کلی دستگاه با ایموجی به شما نشان داده می‌شود و همچنان می‌توانید مصرف شارژ اپلیکیشن‌های مختلف را از آخرین زمانی که گوشی را به شارژ وصل کرده‌اید، مشاهده کنید.

شخصی سازی AOD، ویجت‌ها و قابلیت Extra Dim در One UI 4

سامسونگ با پیروی از لانچر پیکسل، منوی انتخاب ویجت‌ها را به صورت لیست عمودی در آورده است که با وجود راحت‌تر کردن انتخاب ویجت برای هوم اسکرین گوشی، مزیت خاص دیگری با خود به همراه ندارد. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی One UI 4، گزینه‌ی Extra dim است که به تنظیمات سریع اضافه می‌شود و به‌موجب آن می‌توانید برای کار با گوشی در محیط‌های تاریک، یک سطح روشنایی مشخص را که خودتان از پیش تعیین کرده‌اید، فعال کنید.

تقویم انتشار One UI 4 برای گوشی های سامسونگ

سامسونگ برنامه‌ی منظمی برای انتشار به‌روزرسانی منتشر کرده است که تا جولای (اواسط تابستان) سال آینده، One UI 4 را به گوشی‌ها و تبلت‌های شرکت کره‌ای می‌آورد. در ادامه برنامه‌ی زمانی سامسونگ را مشاهده می‌کنید.

مدل

تاریخ دریافت به‌روزرسانی اندروید ۱۲

- گلکسی S21

- گلکسی S21 پلاس

- گلکسی S21 اولترا

نوامبر ۲۰۲۱ (منتشر شده)

- گلکسی زد فولد ۳

- گلکسی زد فلیپ ۳

دسامبر ۲۰۲۱

- گلکسی زد فولد ۲

- گلکسی فولد 5G

- گلکسی زد فلیپ 5G

- گلکسی زد فلیپ

- گلکسی S20 پلاس

- گلکسی S20 اولترا

- گلکسی S20 FE

- گلکسی نوت ۲۰

- گلکسی نوت ۲۰ اولترا

- گلکسی نوت ۱۰

- گلکسی نوت ۱۰ پلاس

ژانویه ۲۰۲۲

- گلکسی A52 5G

- گلکسی S20

- گلکسی S10 5G

- گلکسی S10 پلاس

- گلکسی S10e

- گلکسی S10 لایت

- گلکسی تب S7

- گلکسی تب S7 پلاس

فوریه ۲۰۲۲

- گلکسی S7 FE

مارس ۲۰۲۲

- گلکسی A51 5G

- گلکسی A71 5G

- گلکسی S7 FE 5G

- گلکسی تب S6 لایت

آوریل ۲۰۲۲

- گلکسی تب S6

- گلکسی تب اکتیو ۳

- گلکسی A42 5G

- گلکسی A32 5G

- گلکسی تب A7 مدل ۲۰۲۰

می ۲۰۲۲

- گلکسی تب A7 لایت

- گلکسی ایکس کاور پرو

ژوئن ۲۰۲۲

- گلکسی A21

- گلکسی A12

- گلکسی ایکس کاور ۵

- گلکسی A02s

- گلکسی A01

- گلکسی A11

جولای ۲۰۲۲

جمع‌بندی

سامسونگ از برخی قابلیت‌های جدید اندروید ۱۲ در راستای بهبود هرچند اندک؛ اما محسوس One UI 4 استفاده کرده است؛ تغییراتی که در بخش‌های بصری، امنیت و شخصی‌سازی بیشتر خود را نشان می‌دهند تا تجربه‌ی بهتری از کار با پوسته‌ی کاربری سامسونگ به دست دهند. با وجود اینکه کار با اندروید ۱۲ به مراتب حس تغییر بیشتری را نسبت به One UI 4 القا می‌کند،‌ می‌توان امیدوار بود که در به‌روزرسانی‌های بعدی، شاهد اضافه شدن المان‌های جدیدتر و پرکاربردتری به پوسته‌ی کاربری سامسونگ باشیم.

نکات مثبت

  • بهره‌گیری از زبان طراحی Material You برای یکپارچگی بصری
  • امکان پایش بهتر حریم شخصی
  • قابلیت‌های شخصی‌سازی جدید برای تم دستگاه و AOD

نکات منفی

  • اعمال نشدن تم دستگاه روی آیکون اپلیکیشن‌های گوگل

آیا گوشی شما در لیست دستگاه‌های دریافت‌کننده‌ی One UI 4 قرار دارد؟ نظرتان در مورد تغییرات نسخه‌ی چهارم One UI‌ چیست و کدام قابلیت‌ها به نظرتان از بقیه کاربردی‌تر است؟ اگر تغییری نظرتان را جلب کرده که در این بررسی در مورد آن صحبت نکرده‌ایم حتما آن را با ما و سایر کاربران محترم زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات