اندروید برای تازه کارها: توصیه‌های ساده‌ی امنیتی

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
حتما تا به حال در مورد آسیب پذیری اندروید در برابر ویروس‌ها و تروجان‌ها اخبار زیادی به گوش‌تان رسیده است.
تبلیغات

مطالعات آزمایشگاهی انجام شده توسط Bluebox Security - که یک اپ امنیتی نیز برای اندروید دارد- نشان می‌دهد که بسیاری از افراد تازه کار به احتمال زیاد دچار یکی از مشکلات امنیتی می‌شوند.

خب اگر این طور است چرا از همین شرکت و اپ امنیتی آن استفاده نکنیم؟ با استفاده از اپ رایگان Bluebox Security شما می‌توانید احتمال آلودگی دستگاه‌تان به وسیله‌ی یکی امضای دیجیتال جعلی را تشخیص دهید.

در واقع شخصی که اپ مخرب را طراحی کرده است با تغییر کدهای امنیتی اپ‌های دستگاه شما، به اطلاعات شخصی شما دسترسی یافته و موجب عملکرد مخرب اپ هایتان می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما ممکن است به هیچ وجه متوجه چنین اتفاقی نشوید.

Bluebox بسیار ساده است و در سه بعد عمل می‌کند: وصله‌های امنیتی، اپ‌های ناشناخته که از Google Play نصب نشده اند و تحلیل اپ‌های مخرب. این اپ را به راحتی می‌توانید از طریق Google Play دانلود و نصب کنید، خوبی قضیه اینجاست که این اپ کاملا رایگان است.

BlueboxSecurityScanner

خب برای دور ماندن از این اپ‌ها مخرب چه باید کرد؟ همانطور که می‌دانید همواره پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین اولین قدم ما برای دور ماندن از خطرات احتمالی دوری از عوامل خطرزا است. احتمالا ابزار اندرویدی شما هم حاوی اطلاعات خصوصی و ارزشمند زیادی است که نمی‌خواهید کسی به آن‌ها دسترسی داشته باشد ولی حتی اگر هیچ اطلاعات خاصی ندارید آیا هنوز علاقه‌ای به مشترک شدن ابزارتان با دیگران را دارید؟! پس به توصیه‌های ساده‌ی امنیتی عمل کنید تا از هر گونه خطری در امان بمانید، و البته فراموش نکنید که خطر همواره در کمین است!

اولین قدم کنترل روی منبع اپ هایتان است. Google Play امن ترین جایی است که می‌توانید برای نصب اپ هایتان به آن مراجعه کنید. برای نصب از سایر منابع به فعال کردن گزینه‌ی Allow unknown sources نیاز دارید که شما را از نظر امنیتی قدری در خطر قرار می‌دهد. پس اگر این گزینه را فعال کردید، از مطمئن بودن منبع اپ هایتان اطمینان یابید، تا با مشکلی مواجه نشوید.

دومین قدم برای پیشگیری خواندن اجازه دسترسی هاست. هرچند ممکن است این کار بسیار خسته کننده و غیرضروری به نظر برسد ولی در واقع انجام این کار بسیار مهم و حیاتی است. هر باری که شما اقدام به نصب اپی می‌کنید می‌بایست از درستی دسترسی‌های خواسته شده مطمئن باشید. این مورد حتی برای اپ‌های Google Play نیز صدق می‌کند، البته گوگل اپ‌های مشکل دار را به محض اطلاع حذف می‌کند ولی چه کسی می‌داند شما تا چه حد بدشانس هستید؟

اگر حس کردید اپی بیش از آنچه که نیاز دارد از شما اجازه دسترسی می‌خواهد بهتر است از خیر آن اپ بگذرید و آن را نصب نکنید. مثلا اگر یک اپ عکاسی ساده از شما اجازه دسترسی به ایمیل‌ها و لیست تماستان را بخواهد مطمئن باشید که یک جای کار می‌لنگد.

قدم سوم نصب ضدویروس برای دستگاه اندرویدیتان است. درست است اندروید ویندوز XP نیست ولی اندروید گزینه‌ی بسیار مناسبی برای هکرها و ویروس نوسان خلاق و کنجکاو است تا اندکی بیشتر با قربانیان مورد هدف خود آشنا شوند! اپ‌های اینچنینی کم نیستند، پس سعی کنید حتما از ضدویروس‌ها استفاده کنید.

توصیه‌های ابتدایی نیز نبایستی فراموش شوند. بهتر است برای ابزار خود رمز عبور تعریف کنید، کسی چه می‌داند کافی است تنها چند ثانیه ابزار اندرویدی خود را فرد نسبتا کنجکاوی –و البته باهوشی- تنها بگذارید تا تمام اطلاعات شما کاملا برخط در اختیار دوست خوبتان قرار بگیرد! از خاموش کردن بلوتوث نیز غافل نشوید، یک بلوتوث روشن مثل یک در باز برای سارقین محترم است، پس در صورت عدم نیاز آن را خاموش کنید.

خب اگر توصیه‍‌‎‌های بالا مفید بودند و البته اگر شما نیز توصیه‌های دیگری برای من و سایر دوستان زومیتی دارید، لطفا در نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات