بهترین کاستوم رام‌ها؛‌ تجربه اندروید به‌روز با گوشی‌های قدیمی

جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
رام های سفارشی
تعداد زیاد کاستوم رام‌ها، انتخاب بهترین گزینه را کمی چالش‌برانگیز کرده است؛ آشنایی با بهترین رام‌های سفارشی می‌تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند.
تبلیغات

اندروید جامعه‌ی توسعه‌دهندگان بسیار بزرگی دارد و یکی از مزیت‌های آن، توانایی توسعه‌ی رام‌های سفارشی سیستم‌عامل مذکور است. این رام‌ها براساس کد منبع اندروید خالص که گوگل ارائه می‌دهد توسعه داده می‌شوند و در بیشتر موارد امکان تجربه‌ی نسخه‌های جدید اندروید را روی دستگاه‌های قدیمی‌ و ضعیف فراهم می‌کنند. به‌هرحال انتخاب بین تعداد زیاد کاستوم رام‌ها می‌تواند کمی چالش‌‌برانگیز باشد. در این مقاله شما را با بهترین گزینه‌ها در سال ۲۰۲۴ آشنا خواهیم کرد.

۱. Pixel Experience

محیط رام سفارشی Pixel Exprience
محیط رام سفارشی Pixel Exprience
محیط رام سفارشی Pixel Exprience

Pixel Experience یکی از بهترین رام‌های سفارشی اندروید محسوب می‌شود و سه‌دلیل اصلی برای این انتخاب وجود دارد:‌ پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها، ارائه‌ی ویژگی‌های مشابه گوشی گوگل پیکسل در سایر دستگاه‌های اندرویدی و پشتیبانی داخلی از خدمات و برنامه‌های گوگل موسوم‌به GCam. این کاستوم رام همچنین پایداری بسیار بالایی دارد و بین نمونه‌های مشابه، عملکرد بسیار روانی ارائه می‌دهد.

اگر به‌دنبال پایداری و ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید مشابه گوشی‌های سری پیکسل گوگل هستید، Pixel Experience یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. البته این رام بلافاصله پس‌از انتشار نسخه‌های جدید اندروید، به‌روزرسانی نمی‌شود و باید مدتی منتظر بمانید تا تیم توسعه، نسخه‌ی کاملاً پایدار آن را آماده و منتشر کنند.

۲. LineageOS

کاستوم رام Lineage OS

LineageOS یکی از محبوب‌ترین رام‌های سفارشی جهان محسوب می‌شود که درواقع همان CyanogenMod معروف است؛ رام سفارشی بسیار پرطرفداری که توسعه‌ی آن در پاییز ۲۰۱۶ متوقف شد. از آن زمان به‌ بعد جامعه‌ی توسعه‌دهندگان این پروژه را تحت نام LineageOS زنده نگه داشته‌اند.

LineageOS برپایه‌ی پروژه‌ی منبع‌باز اندروید گوگل (AOSP) ساخته شده است و به‌عنوان رام مستقل و همچنین پایه‌ای برای بسیاری از کاستوم رام‌های دیگر استفاده می‌شود. این برنامه گسترده‌ترین تیم توسعه‌دهنده را دارد و به‌طور رسمی از بیش‌از ۱۹۰ دستگاه پشتیبانی می‌کند. رام مذکور شامل ویژگی‌های اساسی اما مفیدی همچون سفارشی‌سازی نوار وضعیت، تغییر تم کلی، ویرایش نوار ناوبری و موارد دیگر می‌شود.

LineageOS پایداری بسیار بالایی دارد و برای افرادی که به‌دنبال انواع تم‌ها و سفارشی‌سازی‌های ظاهری هستند، گزینه‌ای جذاب محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال حفظ حریم‌ خصوصی و امنیت در میان رام‌های سفارشی هستید، LineageOS باز هم یکی از بهترین انتخاب‌ها است. سرعت توسعه‌ی نسخه‌های جدید این رام سفارشی بسیار بالاست و همین‌حالا نسخه‌ی مبتنی‌بر اندروید ۱۴ را برای چندین مدل از گوشی‌های هوشمند منتشر کرده است.

۳. Paranoid Android

رام سفارشی Paranoid Android

Paranoid Android یکی از قدیمی‌ترین و تحسین‌شده‌ترین رام‌های سفارشی اندروید محسوب می‌شود. تیم توسعه‌ی این کاستوم رام، تولید اولین نسخه‌های بتای مبتنی‌بر اندروید ۱۴ را آغاز کرده‌اند. تمرکز اصلی این پروژه بر سادگی و بهینه‌سازی است.

منوی تنظیمات رام سفارشی Paranoid Android با هدف سادگی بیشتر اصلاح شده و ژست‌های حرکتی و قابلیت‌های اضافه‌ی دیگر را دردسترس کاربران قرار می‌دهد. Paranoid Android از تعداد زیادی دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند اما اکثر نسخه‌های آن از جولای ۲۰۲۳ به‌روزرسانی نشده‌اند. البته توسعه‌ی نسخه‌های به‌روز رام مذکور برای بسیاری از مدل‌های گوشی شیائومی همچنان فعال است. این پروژه بیشتر برای گوشی‌های نسبتاً مدرن منتشر می‌شود و جدیدترین به‌روزرسانی آن بر پایه‌ی اندروید ۱۴ توسعه یافته است.

۴. GrapheneOS

رام سفارشی GrapheneOS روی گوشی در دست کاربر

GrapheneOS با هدف جلوگیری از ردیابی موقعیت مکانی و داده‌های خصوصی کاربران ازطرف گوگل طراحی شده‌ است. این رام سفارشی از سندباکس بهره می‌برد که به زبان ساده، شبیه‌سازی و اجرای برنامه‌ها را در محیط ایزوله انجام می‌دهد.

GrapheneOS فقط روی گوشی‌های پیکسل گوگل دردسترس است. این پروژه شباهت بسیار زیادی به پروژه‌ی منبع‌باز گوگل دارد و ویژگی‌های سفارشی‌سازی زیادی ارائه نمی‌دهد. درواقع این رام سفارشی بیشتر برای کسانی درنظر گرفته شده‌ است که تمایل دارند امنیت و حریم‌خصوصی خود را درمقابل روش‌های جمع‌آوری اطلاعات گوگل بهبود دهند.

۵. Evolution X

رام سفارشی Evolution X
رام سفارشی Evolution X
رام سفارشی Evolution X

Evolution X نام جدید رام سفارشی Resurrection Remix است. این کاستوم رام ویژگی‌های سفارشی‌سازی بسیار زیادی ارائه می‌دهد و پایداری نسبتاً بالایی دارد. Evolution X کدهای مختلف را در قالب پروژه‌ای یکپارچه ادغام کرده و به‌همین‌دلیل امکانات متعددی دراختیار دارندگان بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی قرار می‌دهد؛ البته همین ویژگی مثبت، باعث کندتر شدن روند انتشار نسخه‌های جدید شده است. به‌هر حال سازندگان این رام سفارشی به ارائه‌ی آپدیت‌های منظم، متعهد هستند.

Evolution X اخیراً انتشار نسخه‌های جدید مبتنی‌بر اندروید ۱۴ را آغاز و امکان تجربه‌ی طعم جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی گوگل را در بسیاری از دستگاه‌های قدیمی و جدید فراهم کرده است. رام مذکور امکانات سفارشی‌سازی بسیار جذابی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هر بخشی از رابط کاربری از نوار وظیفه گرفته تا صفحه‌ی اصلی را به‌دلخواه خود تغییر دهید. بدین‌ترتیب اگر به‌دنبال کاستوم رام با امکانات شخصی‌سازی بسیار زیاد هستید، Evolution X یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

۶. Project Elixir

رام سفارشی Project elxixir

اگر به‌دنبال بهترین رام سفارشی مبتنی‌بر اندروید ۱۴ هستید، Project Elixir گزینه‌ای بسیار جذاب محسوب می‌شود. این کاستوم رام، ویژگی‌های گوشی‌های پیکسل را به‌همراه تعداد زیادی گزینه‌ی شخصی‌سازی ارائه می‌دهد و ظاهر نسخه‌ی متن‌باز اندروید را حفظ می‌کند. رام مذکور با ویژگی Essense، تجربه‌ی منحصر‌به‌فردی از صفحه‌ی قفل را ارائه می‌دهد که در هیچ رام سفارشی دیگری وجود ندارد.

بهترین ویژگی Project Elixir، انتشار به‌موقع به‌روزرسانی‌های جدید و وصله‌های نرم‌افزاری برای رفع مشکلات است. این رام سفارشی برای طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های اندرویدی ازجمله گوشی شیائومی، گوشی نوکیا، گوشی وان پلاس، گوشی ناتینگ، گوشی سامسونگ و محصولات بسیاری برندهای دیگر دردسترس قرار دارد.

۷. PixelOS

رام PixelOS روی گوشی روی میز

PixelOS یکی دیگر از رام‌های سفارشی اندروید با طرحی شبیه رابط کاربری گوشی‌های پیکسل گوگل است. این کاستوم رام مثل اکثر نمونه‌های مشابه، امکانات اضافه‌ی متعددی ارائه نمی‌دهد و درعوض روی بهینه‌سازی ابزارهای ضروری که کاربران واقعاً از آن‌ها استفاده می‌کنند تمرکز دارد. رام مذکور پایداری بسیار بالایی دارد و اخیراً انتشار نسخه‌ی جدید مبتنی‌بر اندروید ۱۴ آن آغاز شده است.

رام سفارشی PixelOS برای گوشی‌های سامسونگ، گوشی ایسوس، گوشی موتورولا، گوشی ریلمی و تعدادی برند دیگر دردسترس است. تیم توسعه‌دهنده سعی دارد همیشه به‌روز باشد و بیلدهای جدید را با ویژگی‌های آپدیت‌شده و وصله‌های امنیتی ارائه می‌دهد.

۸. crDroid

رام سفارشی crDroid
رام سفارشی crDroid
رام سفارشی crDroid

اگر ثبات اندروید خام را هم‌زمان با ویژگی‌های شخصی‌سازی متعدد می‌خواهید، crDroid گزینه‌ای ایدئال برای شما خواهد بود. این رام سفارشی محبوبیت بسیار بالایی میان کاربران اندروید به‌دست آورده و تیم توسعه‌دهنده‌ی بسیار فعالی دارد. از ویژگی‌های جذاب crDroid می‌توان به پشتیبانی از تعداد زیادی از دستگاه‌های قدیمی اشاره کرد که تجربه‌ی نسخه‌های جدید اندروید را برای دارندگان این گوشی‌ها امکان‌پذیر کرده است.

crDroid تجربه‌ای شبیه پروژه‌ی منبع‌باز اندروید ارائه می‌دهد و درکنار آن ویژگی‌های کاربردی متعددی دارد. این رام برپایه‌ی LineageOS توسعه یافته و به‌ همین دلیل عملکرد روانی دارد و در مصرف باتری نیز بسیار بهینه است. crDroid را می‌توان مشابه LineageOS توصیف کرد که امکانات اضافه‌ای ارائه می‌دهد و از تعداد بیشتری دستگاه‌های اندرویدی قدیمی و جدید پشتیبانی می‌کند.

۹. Havoc OS

رام سفارشی Havoc OS
رام سفارشی Havoc OS
رام سفارشی Havoc OS

Havoc OS ازنظر ظاهری شباهت زیادی به سایر رام‌های سفارشی اندروید دارد و امکانات مختلفی برای سفارشی‌سازی نوار وضعیت، دکمه‌ها، ژست‌های حرکتی و تنظیمات ارائه می‌دهد.

می‌توان Havoc OS را رقیب اصلی Resurrection Remix دانست با این تفاوت که نسخه‌های جدید آن خیلی سریع‌تر برپایه‌ی آپدیت‌های جدید اندروید دردسترس کاربران قرار می‌گیرد.

۱۰. Bliss ROM

رام سفارشی Bliss ROM
رام سفارشی Bliss ROM
رام سفارشی Bliss ROM

Bliss ROM نامی نسبتاً جدید در فضای کاستوم رام‌های اندروید محسوب می‌شود اما پتانسیل بسیار زیادی دارد. این رام علاوه‌بر گوشی‌های هوشمند برای تبلت‌ها و دستگاه‌های ویندوزی ازجمله سرفیس پرو مایکروسافت نیز توسعه یافته است. ازجمله ویژگی‌های جذاب این رام می‌توان به ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بسیار جذاب با استفاده از لانچر سفارشی و همچینن پشتیبانی از حالت دسکتاپ اشاره کرد.

Bliss ROM همچنین سیستم ناوبری جدیدی ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند به‌دلخواه خود از انواع پوسته‌ها برای تغییر شکل همه‌ی المان‌های بصری رابط کاربری استفاده کنند.

با نصب Bliss ROM و استفاده از قابلیت‌های شخصی‌سازی متعدد این رام سفارشی، ظاهر رابط کاربری دستگاه شما نسبت‌به حالت پیش‌فرض آن تغییر زیادی خواهد کرد. این کاستوم رام پنل تنظیمات جداگانه‌ای به‌نام Blissify دارد که ازطریق آن می‌توان تقریباً همه‌ی اجزای محیط کاربری، از تم‌ها و انیمیشن‌ها گرفته تا صفحه‌ی قفل را تغییر داد. به طور کلی اگر به‌دنبال رام سفارشی متفاوت هستید، Bliss ROM یکی از بهترین گزینه‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات