کاستوم رام چیست؟ هرآنچه باید بدانید

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
لوگو LineageOS روی گوشی
با فلش‌کردن کاستوم رام روی گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید دستگاه قدیمی‌تان را احیا و به‌طیف وسیعی‌ از ویژگی‌های جدید دسترسی پیدا کنید.
تبلیغات

اگر به‌دنبال راهکاری برای فرار از محدودیت‌های اندروید یا بهره‌وری بیشتر از گوشی قدیمی‌تان هستید، همه‌ی این‌ها را می‌توانید با نصب کاستوم رام محقق کنید.

محدودیت‌های اندروید از‌جمله امکان سفارشی‌سازی ظاهری براساس میل و سلیقه‌ی شخصی و حذف برنامه‌های پیش‌فرض و از همه‌مهم‌تر افزایش عملکرد گوشی‌های قدیمی که از دریافت نسخه‌های جدید اندروید بی‌بهره می‌مانند، همگی از دلایلی هستند که سبب شدند توسعه‌دهندگان در تلاش برای یافتن راه‌حلی قدرتمند، به ایجاد رام‌های سفارشی روی بیاورند.

در این مقاله، با زومیت همراه شوید تا مزایا و معایب و تمام جوانب کاستوم رام را بررسی کنیم.

کاستوم رام چیست؟

کاستوم رام‌ها نسخه‌های اصلاح‌شده‌ای از سیستم‌عامل اندروید هستند که گزینه‌های سفارشی‌سازی و عملکرد بهبود‌یافته‌تری را در‌مقایسه‌با سیستم‌عامل فعلی ارائه می‌دهند، با این تفاوت که توسعه‌دهندگان مستقل آن‌ها را شخصی‌سازی کرده‌اند. باتوجه‌به منبع‌باز‌بودن اندروید، توسعه‌دهندگان با دراختیار داشتن کد منبع اندروید، آزادند تا سیستم‌عامل را براساس تخیل و مهارت‌هایشان اصلاح و بهینه‌سازی و نسخه‌های سفارشی خود را ایجاد کنند.

توسعه‌دهنده می‌تواند هرکسی باشد؛ از برنامه‌نویسی باحوصله و علاقه‌مند گرفته که اوقات فراغتش را صرف ساخت رام سفارشی کرده است یا گروه‌ بزرگ‌تری همچون LineageOS که با تیمی حرفه‌ای نوع خاصی از رام را روانه‌ی دنیای اندروید می‌کند و پس از مدتی، به‌عنوان بهترین رام سفارشی شناخته می‌شود.

کاستوم رام برای افرادی مناسب است که می‌خواهند کنترل بیشتری روی سیستم‌عامل دستگاهشان داشته باشند و فراتر از نرم‌افزار فعلی اندروید قدم بردارند. برای نصب کاستوم رام، قبل از هرکاری باید گوشی هوشمندتان را روت کنید و سپس به‌سراغ فلش‌کردن رام بروید. فلش در این‌‌جا اساساً همان معنی بارگذاری یا نصب را می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، با فلش رام جدیدی را روی دستگاه نصب و رام قدیمی را کاملاً پاک می‌کنید.

مزایا و معایب کاستوم رام

برای کاربرانی که مایل‌اند محدودیت‌های اندروید را دور بزنند، کاستوم‌ رام‌ مزایای متعددی ارائه می‌دهد. باوجوداین، فقط دانستن این موضوع کافی نیست و کسی که ایده‌ی نصب کاستوم رام را در سر دارد، باید بداند که در ازای نصب رام جدید، چه قابلیت‌ها و مزیت‌هایی را دریافت خواهد کرد و درمقابل چه امکاناتی را از دست خواهد داد. بیایید مزایا و معایب رام سفارشی را به‌ترتیب اولویت مرور کنیم.

مزایای کاستوم رام

بارزترین مزیتی که کاستوم رام برای دستگاه‌های اندرویدی به‌ارمغان می‌آورد، امکان کنترل بیشتر و سفارشی‌سازی بهتر سیستم‌عامل است. بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی معمولاً با نسخه‌های سفارشی‌شده سیستم‌عامل و رابط‌ کاربری و برنامه‌های از‌پیش‌نصب‌شده همراه هستند.

کاربران می‌توانند با نصب رام سفارشی از این محدودیت‌ها رهایی یابند و لذت استفاده از رابط‌ کاربری ساده‌تر با امکان شخصی‌سازی بیشتر را به‌ خود هدیه بدهند. رام‌های سفارشی با بهره‌مندی از طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سفارشی‌سازی، به کاربران اجازه می‌دهند تا لانچر، تم، بسته‌های آیکون و سایر عناصر بصری مدنظرشان را براساس سلیقه‌ی خود تغییر دهند.

نصب کاستوم رام روی گوشی اندروید

مزایای رام سفارشی فقط مختص‌ به تغییرات ظاهری و رابط‌ کاربری دستگاه نیست؛ چراکه با بهینه‌سازی منابع سیستم و حذف bloatware و الگوریتم‌های کارآمد، تجربه‌ی کاربری روان‌تر و بهتری ارائه می‌دهند و عملکرد کلی سیستم را بهبود می‌بخشند. این پیشرفت‌ها بیش‌ازهمه برای دارندگان دستگاه‌های قدیمی‌تر می‌تواند مفید باشد.

علاوه‌براین، رام‌های سفارشی اغلب راهی برای دریافت آخرین نسخه‌های اندروید در دستگاه‌های قدیمی‌تر فراهم می‌کنند. بدین‌ترتیب، حتی اگر گوشی به‌روزرسانی‌های رسمی را دریافت نکند، کاربران می‌توانند به ویژگی‌های جدیدتر و پیشرفت‌های امنیتی و بهبودهای رابط کاربری دسترسی داشته باشند.

ویژگی‌ها و ترفندهای اضافی و محافظت از آسیب‌پذیری‌های احتمالی و امکان حذف bloatware و برنامه‌های از‌پیش‌نصب‌شده را می‌توان از دیگر مزایای نصب کاستوم رام به‌شمار آورد. از همه‌ی این‌ها که بگذریم، به‌طور‌کلی مزیت استفاده از کاستوم‌ رام‌ها در توانایی آن‌ها برای دورزدن محدودیت‌ها و بهبود عملکرد دستگاه‌های قدیمی‌تر نهفته است. خوشبختانه هیچ محدودیتی در نصب کاستوم‌ رام‌ها وجود ندارد و حتی روی گوشی‌های قدیمی نیز می‌توان رام سفارشی را با کمی زحمت نصب کرد.

معایب کاستوم رام

خوشبختانه مزایای نصب کاستوم رام بسیار بیشتر از معایب آن است؛‌ بااین‌حال، پیش از نصب دو نکته‌ی مهم را باید در نظر بگیرید:

  • فرایند نصب بسیار پیچیده‌تر از به‌روز‌رسانی نرم‌افزار معمولی دستگاه است؛ زیرا اول باید دستگاه را در حالت ریکاوری بوت کنید و چندین مرحله را برای فلش کاستوم رام پیش ببرید. نصب نادرست کاستوم رام می‌تواند به دستگاه آسیب برساند؛ بنابراین، رعایت صحیح دستورالعمل‌ها هنگام نصب کاستوم رام بسیار مهم است. همچنین، ازآن‌جاکه ممکن است نصب کاستوم رام باعث از‌دست‌رفتن اطلاعات شود، باید قبل از شروع فرایند، از اطلاعات مهم نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.
  • باتوجه‌به اینکه روت‌کردن و نصب رام‌های سفارشی گارانتی دستگاه را باطل می‌کند، چنانچه دستگاه پس از نصب آسیب ببیند، دیگر نمی‌توان روی گارانتی گوشی حساب باز کرد.

آیا کاستوم رام‌‌ها امن هستند؟

نصب کاستوم رام روی گلکسی اس 6

کاستوم‌ رام‌ها عملکرد گوشی را تقویت می‌کنند و براساس نسخه‌های جدیدتر اندروید ارائه می‌شوند و پیشرفت‌های بصری زیادی را فراهم می‌کنند؛ اما آیا به‌اندازه‌ی کافی امنیت دارند؟

پیش از شروع، باید گفت که قطعیتی درباره‌ی امن‌بودن کامل نرم‌افزارها وجود ندارد و همیشه باید این نکته را در نظر گرفت که هر برنامه‌ای ممکن است با سوء‌استفاده و هک مواجه شود. بااین‌حال، اگر از رام‌های معتبر و شناخته‌شده‌ای استفاده کنید که گروهی معتبر و فعال از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با اطمینان بیشتری رام را نصب کنید؛ چراکه از‌نظر امنیتی بررسی‌های لازم صورت گرفته است.

برخی از توسعه‌دهندگان رام‌های کاستوم به‌منظور حفظ امنیت، آپدیت‌های امنیتی را به‌طور منظم ارائه می‌دهند و کاربران با نصب آپدیت‌های امنیتی، می‌توانند از دستگاهشان دربرابر مشکلات امنیتی محافظت کنند.

برای اطمینان از امنیت رام‌های سفارشی، رام‌ها را فقط از منابع معتبری دانلود کنید که توسعه‌دهنده می‌گوید. اگر مبتدی هستید، از رام‌های گمنام دوری کنید و به‌سراغ رام‌هایی بروید که بسیاری از افراد آزمایش و بررسی کرده‌اند. قبل از نصب کاستوم رام نیز، باید مجوزها و دسترسی‌های موردنیاز را بررسی کنید. طبعاً کاستوم رامی که به دسترسی‌های نامناسب یا مجوزهای بیش‌ازحد و نامعقول نیاز دارد، می‌تواند تهدیدی برای امنیت دستگاه و اطلاعات شخصی‌تان باشد.

بهترین کاستوم رام‌های اندروید

لوگوی برخی از محبوب‌ترین رام‌های سفارشی اندروید

توسعه‌دهندگان عمدتاً از کد منبع پروژه‌ی منبع‌باز اندروید (AOSP) برای ایجاد کاستوم‌ رام‌ها استفاده می‌کنند؛ بااین‌حال، هرکدام تجربه‌ی کاربری متفاوتی ارائه می‌دهند. در این بخش، با تعدادی از بهترین کاستوم رام‌های اندروید آشنا می‌شویم.

Pixel Experience: این رام همان‌طور‌که از نامش پیدا است، از رام مشابه گوشی‌های گوگل پیکسل استفاده می‌کند و درحال‌‌حاضر، یکی از کاستوم‌ رام‌های رایج‌ موجود است. اگر به تجربه‌ی اندروید خالص علاقه‌مندید، می‌توانید برای تبدیل گوشی به گوگل پیکسل از Pixel Experience استفاده کنید.

LineageOS: رام سفارشی LineageOS که قبلاً با نام CyanogenMod شناخته می‌شد، یکی از کاستوم‌ رام‌های محبوبی است که با آن مواجه خواهید شد. این رام مجموعه‌ای از ویژگی‌های عالی را ارائه می‌دهد و تاکنون بیش از ۱٫۵ میلیون دستگاه اندرویدی به آن مجهز شده‌اند. در مقاله‌ی هرآنچه باید درمورد LineageOS بدانیم، می‌توانید به اطلاعات جامع‌تری در این زمینه دست یابید.

ArrowOS: این رام سفارشی به کاربران اجازه می‌دهد تا جنبه‌های مختلف دستگاه‌های اندرویدی خود را تنظیم کنند و کنترل بیشتری بر ظاهر و رفتار گوشی‌های هوشمند خود داشته باشند. ArrowOS مناسب افرادی است که می‌خواهند گوشی هوشمندشان را مطابق سلیقه‌ی خود شخصی‌سازی کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله، تمام جوانب نصب رام‌های سفارشی را بررسی کردیم. تمام نکاتی که باید درزمینه‌ی کاستوم‌ رام‌ها مدنظر بگیرید، استفاده از رام‌های معتبر و شناخته‌شده و آگاهی از باطل‌شدن گارانتی دستگاه است.

اگر زمان زیادی از خرید گوشی‌تان نمی‌گذرد، شاید بهتر باشد برای نصب کاستوم رام عجله نکنید. همچنین، توصیه می‌شود درصورتی‌که آگاهی لازم درباره‌ی انجام فرایند نصب را ندارید، برای پیشگیری از آسیب‌رساندن به دستگاه، حتماً از شخصی متخصص کمک بگیرید.

ما در زومیت، آموزش نصب کاستوم رام LineageOS را به‌صورت قدم‌به‌قدم توضیح داده‌ایم. اگر تصمیمتان برای نصب کاستوم رام قطعی است، می‌توانید از این آموزش برای انجام فرایند نصب استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات