چطور گوشی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
پنل پشتی گلکسی S24 اولترا
برای اطمینان از اصل بودن گوشی هنگام خرید، توجه به برخی نکات ضروری است؛ با راهکارهای مختلفی می‌توان مدل‌های اصلی را از گوشی‌های فیک تشخیص داد.
تبلیغات

درحال‌حاضر برندهای بسیاری در بازار گوشی‌های هوشمند حضور دارند که هرکدام تعداد زیادی دستگاه با مشخصات و قیمت‌های متفاوت به‌فروش می‌رسانند. دراین‌میان، متأسفانه سودجویان گوشی‌های تقلبی را به‌جای گوشی‌های اصل به مشتریان می‌فروشند.

خرید گوشی تقلبی می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند باشد؛ زیرا این محصولات نه تنها کیفیت و کارایی گوشی‌های اصل را ارائه نمی‌دهند، بلکه در اکثر موارد عمر کوتاهی دارند. به‌همین دلیل اطلاع از روش‌های تشخیص گوشی‌های اصل از مدل‌های تقلبی هنگام خرید خیلی مهم است. در این مقاله بهترین روش‌ها را برای تشخیص گوشی‌های تقلبی از نمونه‌های اصلی توضیح می‌دهیم.

تشخیص گوشی اصل و فیک از طریق شناسه‌ IMEI

هر گوشی موبایلی چه هوشمند و چه ساده، شناسه‌ی منحصربه‌فردی به‌نام IMEI دارد که ازطریق آن می‌توان به اطلاعات مفیدی درمورد دستگاه دست یافت. برای پیداکردن کد IMEI گوشی می‌توان از چند راهکار استفاده کرد:

  • شماره‌گیری کد #06#*: با شماره‌گیری این کد، شناسه‌ی IMEI گوشی شما روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود.
  • بررسی جعبه‌ی گوشی: کد IMEI گوشی معمولاً روی جعبه گوشی درج شده است.
  • بررسی تنظیمات گوشی: به تنظیمات گوشی خود بروید و در بخش "About Phone" یا "General" عبارت IMEI را پیدا کنید.
  • اگر شناسه‌ی IMEI روی گوشی با کد IMEI که روی جعبه‌ی دستگاه درج شده مطابقت داشته باشد، گوشی مورد نظر اصل است.

    نکته‌ی مهم درمورد شناسه‌ی IMEI این است که متأسفانه امکان تغییر آن روی بسیاری از گوشی‌ها وجود دارد و به‌بیان دیگر امکان دارد کد IMEI یک گوشی اصلی که خراب شده است را به‌عنوان کد IMEI نسخه‌ی فیک آن ثبت کنند. در این شرایط می‌توان از روش‌های دیگر برای بررسی اصل بودن دستگاه استفاده کرد. همچنین امکان دارد برخی افراد شناسه‌ی IMEI تعویضی را به‌صورت برچسب روی جعبه‌ی آن بچسبانند و متأسفانه در این شرایط بسیاری از افراد فریب می‌خورند و گوشی تقلبی را به‌عنوان محصول اصلی خریداری می‌کنند.

    تشخیص گوشی اصل و فیک ازطریق سامانه‌ همتا

    سامانه‌ی همتا که برای رجیستری گوشی‌ها طراحی شده است، امکاناتی برای استعلام IMEI ارائه می‌دهد که می‌توان از آن برای تشخیص گوشی‌های اصلی از مدل‌های تقلبی استفاده کرد.

    شما می‌توانید از سایت همتا برای دسترسی به امکانات این سامانه استفاده کنید اما روش ساده‌تر، استفاده از کد USSD است. برای استعلام IMEI گوشی مورد نظر خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کد #7777* را شماره‌گیری کنید و روی دکمه‌ی تماس ضربه بزنید.
  • از میان گزینه‌ها، عدد روبه‌روی «استعلام اصالت» را وارد کنید تا به مرحله‌ی بعد بروید.
  • کد IMEI گوشی که روش مشاهده‌ی آن را در بالا توضیح دادیم وارد کرده و منتظر نتیجه بمانید.
  • اگر گوشی مورد نظر شما اصل باشد، اطلاعات مربوط به آن به‌همراه نام شرکت واردکننده به شماره‌‌ی شما پیامک خواهد شد.

    تشخیص گوشی اصل و فیک از طریق بسته‌بندی

    جعبه‌گشایی آیفون ۱۴ پرو مکس

    بسته‌بندی گوشی‌های اصل با گوشی‌های تقلبی تفاوت‌هایی دارد. کلاهبرداران همواره نهایت تلاش خود را برای ارائه‌ی بسته‌بندی کاملاً شبیه‌به گوشی‌های اصل انجام می‌دهند؛ اما با کمی تحقیق و مشاهده‌ی ویدیوهای آنباکس رسمی گوشی‌ها می‌توان بسته‌بندی اصل را از بسته‌بندی فیک تشخیص داد.

    ازطرفی بسته‌بندی گوشی‌های اصلی معمولاً کیفیت بسیار بالاتری نسبت‌به نمونه‌های تقلبی دارد و در برخی موارد هولوگرام ویژه‌ای روی جعبه‌ی برخی گوشی‌ها مثل آیفون ۱۵ پرو حک می‌شود تا خریداران راحت‌تر دستگاه اصلی را از دستگاه فیک تشخیص دهند.

    تشخیص گوشی اصل از فیک براساس ظاهر دستگاه

    رنگ مشکی تیتانیومی گلکسی S24 اولترا

    گوشی‌های اصل از نظر ظاهری نیز با گوشی‌های تقلبی تفاوت‌هایی دارند. گوشی‌های اصل معمولاً از مواد باکیفیت ساخته شده‌اند و به‌طور دقیق و ظریف مونتاژ می‌شوند. در مقابل، گوشی‌های تقلبی معمولاً از مواد بی‌کیفیت ساخته شده‌اند و ایراداتی در مونتاژ آن‌ها وجود دارد.

    با مشاهده‌ی ویدیوها و تصاویر رسمی گوشی‌ مورد نظر خود می‌توانید ازطریق شکل ظاهری، مدل‌های تقلبی را تشخیص دهید؛ فقط باید کمی دقت کرده و عکس مدل اصلی را با دستگاهی که قصد خریدش را دارید مطابقت دهید.

    تشخیص گوشی اصل از فیک با بررسی عملکرد دستگاه

    گلکسی S24 اولترا در دست بهزاد

    گوشی‌های اصل از نظر عملکرد با گوشی‌های تقلبی تفاوت‌های زیادی دارند. گوشی‌های اصل معمولاً عملکرد روان و سریعی دارند و برنامه‌ها را بدون مشکل اجرا می‌کنند. در مقابل، گوشی‌های تقلبی ممکن است عملکردی کند و نامنظم داشته باشند و برنامه‌ها به‌درستی روی آن‌ها اجرا نشوند.

    در بازار نمونه‌های تقلبی زیادی برای گوشی آیفون وجود دارد که گاهی ازنظر ظاهری و حتی محیط کاربری شباهت بسیار زیادی به مدل‌های اصلی دارند. در این شرایط کافی است یک فایل APK یک برنامه یا بازی را با آن گوشی دانلود کنید؛ درصورتی که فایل مورد نظر روی دستگاه نصب شود یعنی از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد و این مهم‌ترین نشانه از فیک بودن گوشی مذکور است؛ زیرا آیفون‌های اصلی از سیستم‌عامل iOS بهره می‌برند که به‌صورت اختصاصی فقط روی گوشی‌های این شرکت نصب می‌شوند و هیچ برند دیگری نمی‌تواند از پلتفرم مورد اشاره استفاده کند.

    دقت کنید درمورد آیفون‌های فیک، شرکت‌ها گاهی ظاهر سیستم‌عامل اندروید را آنقدر تغییر داده‌اند که در نگاه اول کاملاً شبیه iOS به‌نظر می‌رسد اما با روش نصب فایل APK به‌راحتی می‌توان اصل بودن دستگاه را تشخیص داد.

    بنچمارک‌ها ابزار مفید دیگری برای بررسی عملکرد دستگاه و تشخیص مدل‌های اصل از فیک هستند. با کمی جستجو در گوگل می‌توانید به‌راحتی امتیاز بنچمارک گوشی‌ مورد نظرتان را در گیک‌بنچ، آنتوتو و سایر معیارها به‌دست آورید. اکنون باید اپلیکیشن بنچمارک را روی دستگاهی که قصد خرید آن را دارید نصب و درنهایت امتیاز به‌دست آمده را با امتیاز معیار مطابقت دهید و اگر اختلاف زیادی بین آن‌ها وجود داشته باشد یعنی دستگاه شما اصل نیست.

    تشخیص گوشی اصل از فیک براساس کیفیت نمایشگر

    داینامیک آیلند آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
    عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

    کیفیت نمایشگر گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار امروزی واقعاً خوب است و هنگام خرید می‌توان به‌راحتی با بررسی کیفیت صفحه نمایش این دستگاه‌ها، از اصل بودنشان اطمینان حاصل کرد. درواقع اکثر گوشی‌های تقلبی از نمایشگرهای بی‌کیفیت بهره می‌برند که رنگ‌ها را با دقت بسیار پایین نمایش می‌دهند؛ اگر با گوشی اصلی کار کرده باشید به‌راحتی متوجه وضوح و کیفیت پایین نمایشگر دستگاه فیک خواهید شد.

    تشخیص گوشی اصلی سامسونگ از فیک

    سری گلکسی اس ۲۳ سامسونگ

    گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار سامسونگ معمولاً از نمایشگر بسیار باکیفیت بهره می‌برند و مدل‌های فیک این محصولات در اکثر موارد به نمایشگر بی‌کیفیت مجهز شده‌اند که با کمی بررسی می‌توان به‌راحتی تقلبی بودن چنین دستگاه‌هایی را تشخیص داد.

    راه دیگر برای تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ استفاده از کد زیر است:

    *#0*#

    با شماره‌گیری کد فوق و ضربه زدن روی دکمه‌ی تماس، منوی بررسی قطعات و امکانات مختلف گوشی سامسونگ باز خواهد شد. در میان گزینه‌های پایین صفحه روی Version ضربه بزنید. اکنون مشخصات دستگاه را مشاهده خواهید کرد که یکی از آن‌ها Model است و شناسه‌ی مدل دستگاه را نشان می‌دهد. برای بررسی اصل بودن دستگاه این شناسه را با شماره مدل اصلی گوشی مطابقت دهید؛ شناسه‌ی مذکور روی جعبه‌ی دستگاه و معمولاً کنار سریال‌نامبر و کد IMEI درج شده است.

    برای مشاهده‌ی شناسه‌ی مدل گوشی سامسونگ نام آن گوشی را به‌همراه عبارت Model Name در گوگل جستجو کنید. همچنین این شناسه در بخش محصولات زومیت نیز وجود دارد.

    تشخیص گوشی اصلی آیفون از فیک

    هوم اسکرین آیفون ۱۴ پرو

    ما قبلاً در مقاله‌ی آیفون ریفربیش شده چیست و آیفون ریپک چه تفاوت‌هایی با آیفون اصلی دارد، راهکارهایی برای تشخیص مدل‌های اصلی با مدل‌های بازسازی‌شده و دست‌دوم ارائه دادیم. به‌هرحال برای تشخیص مدل تقلبی آیفون از مدل اصلی می‌توان از شماره سریال استفاده کرد؛ بدین‌منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد Settings > General شوید.
  • روی گزینه‌‌ی About ضربه بزنید.
  • شماره‌ سریال گوشی را کپی کنید.
  • وارد بخش بررسی شماره سریال در سایت اپل شوید.
  • شماره‌ سریال آیفون را وارد کنید.
  • با انجام مراحل فوق اگر گوشی آیفون اصل نباشد با پیام Invalid Serial Number مواجه خواهید شد. همچنین درصورتی‌که دستگاه تاکنون استفاده نشده باشد پیام This phone has not been activated را مشاهده خواهید کرد.

    توجه داشته‌ باشید سریال آیفون‌های ریپک معمولاً با عدد ۵ شروع می‌شود و اگرچه این گوشی‌ها فیک نیستند اما نباید آن‌ها را به‌عنوان محصول نو خریداری کنید.

    راه دیگر برای تشخیص اصل بودن آیفون این است که ابتدا کد زیر را در شماره‌گیر وارد کرده و دکمه‌ی تماس را فشار دهید:

    *3001#12345#*

    اکنون منوی داشبورد برای شما باز خواهد شد که در آن اطلاعات مختلفی درمورد شبکه‌ی موبایلی مشاهده خواهید کرد. درصورتی که با کد فوق هیچ اتفاقی روی دستگاه رخ نداد آن گوشی فیک است.

    علاوه‌بر این کد زیر اعلان‌های اضطراری را روی گوشی آیفون فعال می‌کند در صورتی که اجرای آن هیچ تأثیری روی دستگاه نداشت نشانه‌ی دیگری از اصل نبودن دستگاه است.

    *5005*25371#

    برای غیرفعال‌سازی هشدارهای اضطراری روی آیفون که درواقع عکس عملیات فوق است، کد زیر را در شماره‌گیر وارد کنید و روی دکمه‌ی تماس ضربه بزنید:

    *5005*25370#

    نکات مهم هنگام خرید گوشی

    در ادامه نکات مهمی که هنگام خرید گوشی باید مدنظر داشته باشید را مرور می‌کنیم:

  • از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.
  • قیمت گوشی را با قیمت بازار مقایسه کنید؛ اگر قیمت گوشی مورد نظرتان نسبت‌به قیمت بازار خیلی پایین‌تر بود، به احتمال زیاد آن دستگاه تقلبی است.
  • قبل از خرید، گوشی را به‌طور کامل بررسی کنید: حتماً جعبه و ظاهر گوشی را به‌طور کامل بررسی و عملکرد گوشی را تست کنید.
  • از گارانتی گوشی اطمینان حاصل کنید: گوشی‌های اصل معمولاً دارای گارانتی هستند.
  • تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز
    تبلیغات

    نظرات