چگونه کش یوتیوب را برای آزاد کردن فضا پاک کنیم؟

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
آیکون لوگو یوتیوب / YouTube / یوتوب روی نمایشگر آیفون
حذف کردن کش سرویس استریم ویدیویی‌ای مانند یوتیوب، باعث رفع خطاها و باگ‌ها در طولانی‌مدت می‌شود.
تبلیغات

احتمالاً چند ماهی بعد از خرید گوشی جدید، متوجه کند شدن یا نبود حافظه کافی برای ذخیره فایل‌های جدید خواهید شد. این اتفاق رایج در بیشتر مواقع به‌دلیل زیاد شدن کش برنامه‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های استریم ویدیو مانند یوتیوب رخ می‌دهد.

هر بار که شما ویدیو جدیدی را در اینستاگرام یا یوتیوب نگاه می‌کنید، داده‌های حاصل از تماشای آنلاین آن ویدیو به‌صورت فایل کش در گوشی، تبلت یا لپ تاپ شما ذخیره می‌شوند و از آن فایل‌هایی نیستند که در فایل منیجر نیز بتوان آن‌ها را مشاهده کرد. این داده‌ها شاید به‌اندازه حجم ویدیویی که دانلود می‌کنید، نباشند اما در طولانی‌مدت می‌توانند بر عملکرد دستگاه شما تأثیر بگذارند.

ما در این آموزش قصد داریم نحوه پاک کردن کش یوتیوب را در سیستم‌عامل‌های مختلف توضیح دهیم؛ بنابراین اگر از افرادی هستید که به دلایل مختلف وقت زیادی را در یوتیوب می‌گذرانید، شاید بد نباشد هر از چند گاهی دیتای کش آن را پاک کنید.

پاک کردن کش برنامه یوتیوب در iOS

متأسفانه اپل در گوشی آیفون روش خاصی برای پاک کردن کش برنامه‌ها ارائه نمی‌دهد و تنها راه موجود، حذف و نصب برنامه مورد نظر است؛ بنابراین اگر کش یوتیوب در گوشی آیفون شما تا حد آزاردهنده‌ای بالا رفته است، با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید آن را پاک کنید.

  • تنظیمات را باز کنید و در بخش General به iPhone Storage بروید.
  • در لیست برنامه‌ها یوتیوب را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی دو گزینه آبی و قرمز رنگ وجود دارد. گزینه آبی که Offload App نام دارد باعث می‌شود بخشی از دیتای اشغال‌شده توسط برنامه پاک شود اما باز هم داده‌های نهانی باقی می‌ماند که شما از آن بی‌خبرید. اگر آیفون شما به اندازه کافی حافظه دارد، می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید.
  • گزینه بعدی Delete App است که تمام دیتای آشکار و نهان برنامه را پاک می‌کند و بعد از این کار باید دوباره آن را از اپ استور دانلود کنید. در ادامه روی گزینه مذکور کلیک و سپس باز هم آن را تأیید کنید.
  • اگر با اکانت جیمیل خود از یوتیوب استفاده می‌کردید لازم نیست نگران چیزی باشید، زیرا تمام پلی لیست‌ها، ویدیوهایی که تماشا کردید و حتی سرچ‌های شما بدون تغییر باقی می‌مانند.
پاک کردن یوتیوب در اپل
پاک کردن یوتیوب در اپل
پاک کردن یوتیوب در اپل
  • همچنین روش دیگری نیز برای حذف کامل برنامه یوتیوب وجود دارد. در صفحه اصلی برنامه و خارج از فضای تنظیمات، انگشت خود را روی برنامه یوتیوب نگه دارید و سپس Remove App را انتخاب کنید. سپس در ادامه با ضربه زدن روی Delete App و Delete این کار تأیید کنید.

پاک کردن کش برنامه یوتیوب در اندروید

اگر از کاربران گوشی‌های اندرویدی هستید، نیازی نیست مانند iOS برای حذف کش برنامه آن را به‌طور کامل حذف کنید، بلکه کافی است از ویژگی این سیستم‌عامل برای پاک کردن کش برنامه‌ها در تنظیمات استفاده کنید.

  • تنظیمات را باز کنید و به بخش برنامه‌ها یا Apps بروید.
  • در لیست بازشده برنامه یوتیوب را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید.
  • وقتی که وارد جزئیات برنامه یوتیوب شدید، به قسمت حافظه و کش یا Storage & cache بروید. در این قسمت حافظه کشی را که توسط یوتیوب در گوشی ذخیره شده است، در کنار فضای کلی اشغال‌شده توسط این برنامه مشاهده خواهید کرد.
  • روی Clear cache کلیک کنید. این گزینه ممکن است در برخی رابط‌های کاربری مانند تصویر زیر در بالا و در برخی گوشی‌های دیگر مانند شیائومی یا سامسونگ در بخش پایینی باشد. باید بدانید که حذف کش یوتیوب از طریق روش توضیح داده‌شده، نه برنامه را حذف می‌کند و دیتای شما را؛ پس نگران داده‌های خود نباشید.
پاک کردن کش یوتیوب در اندروید
پاک کردن کش یوتیوب در اندروید
پاک کردن کش یوتیوب در اندروید

عملیات به‌سرعت پایان می‌یابد و لازم نیست منتظر بمانید. برای اطمینان بیشتر، قبل از اینکه به صفحه قبل یا هوم بروید به سایز دیتای کش توجه کنید که باید برابر صفر باشد.

حذف کش یوتیوب در مرورگرهای وب

برای اینکه دیتای کش یوتیوب را در مرورگرها حذف کنید، باید کل داده‌هایی را که به‌صورت کش ذخیره شده‌اند، پاک کنید. خوشبختانه در مرورگرهای جدید کش و کوکی دو بخش جداگانه هستند و حذف کش به کوکی‌ها ارتباطی ندارد. اگر می‌خواهید بدانید کوکی چیست و چه کاربردی دارد، کوکی‌ها در یک تعریف کلی داده‌های ذخیره‌شده مانند اطلاعات ورود شما در سایت‌های مختلف هستند و حذف آن‌ها باعث خارج شدن شما از اکانت‌هایتان می‌شود.

اینکه از چه مرورگری استفاده می‌کنید مهم است، مثلاً برای حذف داده‌های کش در مرورگر سافاری، ابتدا باید منوی Develop را فعال کنید. در ادامه با آموزش گام‌به‌گام حذف کش در کروم، اج و فایرفاکس همراه زومیت باشد.

پاک کردن کش گوگل کروم

اگر از گوگل کروم برای وب‌گردی استفاده می‌کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در محیط مرورگر روی سه نقطه بالا سمت راست کلیک کنید.
  • ماوس را روی گزینه More Tools ببرید و روی گزینه Clear Browsing Data کلیک کنید.
پاک کردن دیتای گوگل کروم
  • بعد از باز شدن منوی پاک کردن دیتای مرورگر، تیک همه گزینه‌ها بردارید و فقط گزینه Cached images and files را تیک بزنید.
  • در نهایت روی Clear data کلیک کنید و یک دور مرورگر را ببندید و مجدداً باز کنید.
پاک کردن دیتای گوگل کروم

پاک کردن کش مایکروسافت اج

اگر مرورگر پیش‌فرض شما مایکروسافت اج است، مراحل زیر را دنبال کنید:

در محیط مرورگر روی سه نقطه در بالا سمت راست کلیک و گزینه Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید.

پاک کردن دیتای مایکروسافت اج
  • در منوی بازشده در سمت چپ روی گزینه Privacy, search, and services کلیک و به پایین اسکرول کنید تا به بخش Clear browsing data برسید.
  • گزینه Choose what to clear را انتخاب کنید.
پاک کردن دیتای مایکروسافت اج
  • در زیر بخش Time range گزینه All Time را انتخاب کنید.
  • درست مانند کروم، تیک تمام گزینه‌ها به‌جز Cached images and files را بردارید و سپس روی Clear Now کلیک کنید. پس از این کار مرورگر تمامی کش‌ها از جمله کش یوتیوب را پاک می‌کند.
پاک کردن دیتای مایکروسافت اج

مایکروسافت اج واقعا بهترین مرورگر ویندوز است و امکانات بیشتر و بهینه‌تری را نسبت به سایر مرورگرها برای این سیستم‌عامل ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تخصصی بررسی ویژگی‌های مایرکروسافت اج را در زومیت مطالعه کنید.

پاک کردن کش فایرفاکس

در مرورگر فایرفاکس مراحل زیر را برای پاک کردن کش دنبال کنید:

  • در محیط مرورگر روی گزینه مشخص‌شده در بالا سمت راست کلیک و تنظیمات یا Settings را انتخاب کنید، درست مانند تصویر زیر.
پاک کردن دیتای فایرفاکس
  • سپس در سمت چپ روی گزینه Privacy & Security کلیک و به پایین اسکرول کنید تا به بخش Cookies and Site Data برسید.
  • گزینه Clear data را انتخاب کنید و تنها تیک Cached Web Content را بزنید.
  • در نهایت روی گزینه Clear کلیک کنید تا کش مرورگر به‌طور کامل پاک شود.
پاک کردن دیتای فایرفاکس

با پاک کردن کش یوتیوب، فضای ذخیره‌سازی خود را بازیابی کنید

همانطور که داده‌های کش به بهبود عملکرد کمک می‌کنند، این داده‌ها می‌توانند به سرعت فضای ذخیره‌سازی شما را از بین ببرند. اگر به‌طور منظم از یوتیوب استفاده می‌کنید، داده‌های حافظه پنهان برنامه می‌توانند به یک گیگابایت یا بیشتر نیز برسند. تنها راه برای بازیابی فضای ذخیره‌سازی، پاک کردن این داده‌های پنهان و شروع مجدد است.

این فرایند در اندروید با چند ضربه امکان‌پذیر است اما در iOS، باید برنامه را حذف کرده و دوباره آن را نصب کنید. در هر صورت از هر پلتفرمی که برای دسترسی به YouTube استفاده می‌کنید، آموزش‌های این مقاله می‌تواند مفید باشد. توجه کنید که باید این کار را به‌طور منظم انجام دهید، به‌خصوص اگر دستگاه شما فضای ذخیره‌سازی کافی ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات