نحوه کار با قطب نمای گوشی

جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
قطب نمایی در گوشی هوشمند
می‌توانید زمانی که GPS دستگاه کار نمی‌کند، به راحتی با استفاده از قطب‌نمای کالیبره‌شده‌ی گوشی مسیر خود را بیابید.
تبلیغات

امروزه در گوشی‌ هوشمند هر فردی GPS وجود دارد و می‌توان به کمک آن از اپلیکیشن‌های ناوبری مانند گوگل مپس و نشان استفاده کرد. با این حال، اگر درجایی باشیم که روی نقشه اطلاعاتی از آن وجود ندارد، این برنامه‌ها بی‌مصرف خواهند بود. پس چه باید کرد؟

در چنین شرایطی شما به قطب‌نما نیاز دارید تا بتوانید مسیر خود را بیابید. خوشبختانه در گوشی‌های امروزی اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که یکی از آن‌ها قطب‌نما است و می‌توان به راحتی از برنامه مذکور استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید از قطب‌نمای گوشی خود استفاده کرده و مسیر خود را بیابید. پس تا انتهای این مطلب همراه زومیت باشید.

آیا گوشی من قطب‌نما دارد؟

پاسخ مثبت است. گوشی‌های هوشمند دارای حسگر بسیار خوبی به نام مغناطیس‌سنج هستند که برای اندازه‌‌گیری قدرت و جهت میدان‌های مغناطیسی استفاده می‌شود. با تجزیه و تحلیل میدان مغناطیسی زمین، این حسگر به تلفن اجازه می‌دهد جهت‌های درست را نمایش دهد. به احتمال زیاد، گوشی هوشمند شما دارای چنین سنسوری است.

با این حال، برای استفاده از آن مغناطیس‌سنج، باید اپ قطب‌نما را روی گوشی خود نصب کنید. خبر خوب این است که چند برنامه رایگان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. البته اکنون روی بیشتر دستگاه‌ها اپلیکیشن مذکور به صورت پیش‌فرض نصب می‌شود.

چگونه از قطب‌نمای گوشی استفاده کنیم؟

روش کار کردن با قطب‌نمای گوشی بسیار آسان است. تنها باید اپلیکیشن آن را روی دستگاه خود اجرا کنید. این برنامه به انگلیسی Compass نام دارد و می‌توانید با جستجویی ساده در دستگاه خود آن را بیابید.

  • ابتدا برنامه قطب‌نما (Compass) را اجرا کنید.
  • اگر اولین بار باشد که این برنامه را اجرا می‌کنید، از شما خواسته می‌شود آن را کالیبره کنید. در بخش بعدی به طور کامل روش‌های انجام این کار را توضیح خواهیم داد.
  • پس از پایان تنظیم قطب‌نما، آن را روی سطحی صاف قرار دهید تا جهت به شما نمایش داده شود.
  • جهت‌های مختلف شامل (N)، جنوب (S)، شرق (E) و غرب (W) می‌شود و عموما سمت شمال با فلشی قرمز رنگ به نمایش درمی‌آید.
اسکرین شات صفحه اپلیکیشن های گوشی اندرویدی
اسکرین شات صفحه قطب‌نما و جهت‌ها
اسکرین شات صفحه قطب نما و درجه

به همین راحتی می‌توانید جهت خود را به کمک قطب‌نمای گوشی پیدا کنید.

کالبیره کردن قطب نمای گوشی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که هنگام استفاده از قطب‌نمای گوشی باید به آن توجه کنید، کالیبره کردن آن است. در این بخش روش‌ انجام این کار را به شما آموزش می‌دهیم.

عموماً پس از اجرای اپلیکیشن قطب‌نما، در صورت کالیبره نبودن برای شما اخطاری نمایش داده می‌شود. به راحتی می‌توانید گوشی هوشمند خود را مانند در 8 انگلیسی در هوا حرکت دهید تا تنظیمات لازم اعمال شود.

طرح حرکتی شبیه هشت که با فلش قرمز نشان داده شده

عموما این کار در خود اپلیکیشن قطب‌نما انجام می‌شود اما شاید لازم باشد برنامه نقشه را باز کرده و سپس انجامش دهید.

بهترین اپلیکیشن‌های قطب‌نما

به عنوان آخرین قسمت مقاله سراغ بهترین اپلیکیشن‌های قطب‌نما می‌رویم که می‌توانید آن‌ها را روی گوشی هوشمند اندرویدی و آیفون خود نصب کنید.

۱. اپلیکیشن Commander Compass Go

صفحه قطب نمای اپلیکیشن Commander Compass Go
صفحه قطب نما و اطلاعات جغرافیایی
صفحه قطب نما و اطلاعات جغرافیایی
  • قیمت: رایگان، پرداخت درون برنامه‌ای
  • سیستم‌عامل: iOS

Commander Compass Go مطمئنا برای کسانی مفید است که دوست دارند بیشتر از یک قطب‌نمای ساده روی گوشی هوشمندشان نصب باشد. این برنامه قدرتمند که به GPS نیز مجهز شده، ویژگی‌ها و عملکردهای بسیار بیشتری نسبت به یک قطب‌نمای ساده ارائه می‌دهد.

می‌توانید در Commander Compass Go مکان‌های خود را ذخیره و سپس آن‌ها را در مپس باز کنید. درضمن، برنامه مذکور به شما امکان می‌دهد لوکیشن خود را به اشتراک بگذارید. همچنین، با استفاده از آن می‌توان چندین هدف را به طور همزمان ردیابی کرد.

برنامه Commander Compass Go برای اجرا شدن به سیستم‌عامل iOS 8.2 یا جدیدتر نیاز دارد. همچنین با آیپد و آیفون نیز سازگار است.

۲. اپلیکیشن Compass

صفحه قطب نمای اپلیکیشن Compass
صفحه اطلاعات قطب نمای اپلیکیشن Compass
درجه ای که در وسط صفحه دیده می شود
  • قیمت: رایگان، پرداخت درون برنامه‌ای
  • سیستم‌عامل: اندروید

یکی دیگر از قطب‌نماهای خوب برای گوشی Compass نام دارد که می‌توانید از آن به عنوان دستیار ناوبری آفلاین استفاده کنید تا به اطلاعاتی درباره مختصات، آدرس‌ها، جهت‌ها و ... دسترسی داشته باشید. همچنین این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند آدرس فعلی دقیق را شناسایی کنید.

اگر می‌خواهید به مختصات خاصی بروید، Compass نیازی به اتصال به اینترنت ندارد زیرا از فناوری‌ای با دقت بالا برای اندازه‌گیری زاویه نسبی استفاده می‌کند.

۳. اپلیکیشن Spyglass

تصویر قطب نما و محیط جغرافیایی
تصویری از گوزن در پشت قطب نما
صفحه جغرافیایی قطب نما
  • قیمت: رایگان، پرداخت درون برنامه‌ای
  • سیستم‌عامل: iOS و اندروید

Spyglass یک برنامه GPS و قطب‌نمای آفلاین برای ناوبری خارج از جاده و استفاده در فضای باز است. این اپلیکیشن چندین ابزار مفید مانند دوربین دوچشمی، قطب‌نمایی با فناوری پیشرفته، نقشه‌های آفلاین، نمایشگر هدآپ، ردیاب، سرعت سنج، ارتفاع سنج و غیره دارد.

با Spyglass می‌توانید مکان فعلی و لوکیشن‌های مختلف را روی نقشه ذخیره و حتی مختصات مکان را به صورت دستی اضافه کنید. این برنامه همچنین دارای ویژگی فاصله‌یاب‌ نوری است که به شما امکان می‌دهد فاصله زمانی واقعی تا اشیاء را اندازه‌گیری کنید.

همچنین موقعیت قطبی، خورشید و ماه توسط Spyglass قابل ردیابی است. قطب‌نمای دیجیتال آن داده‌های جغرافیایی دقیقی را ارائه می‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم به شما روش استفاده از قطب‌نمای گوشی هوشمند و شیوه کالیبره کردن آن را آموزش داده و چند اپلیکیشن کاربردی مرتبط را معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید باشد.

لطفا نظر خود درباره قطب‌نمای گوشی، نحوه استفاده از آن و اپلیکیشن‌هایی که برای جهت‌یابی استفاده می‌کنید با ما و دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات