تنظیمات پیش‌فرض گوشی‌های شیائومی که باید آن‌ها را تغییر دهید!

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
صفحه‌ی برنامه‌های گوشی شیائومی
در این مقاله با برخی از قابلیت‌های گوشی‌های شیائومی که برای بهتر شدن تجربه کاربری‌تان بهتر است آن‌ها را فعال کنید، آشنا می‌شویم.
تبلیغات

شیائومی همواره با انتشار نسخه‌های جدید MIUI قابلیت‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌دهد؛ بااین‌حال تنظیمات زیادی در MIUI وجود دارند که به‌نظر می‌رسد از دید کاربران پنهان شده‌اند؛ البته به این معنی نیست که شیائومی نمی‌خواهد کاربرانش از این ویژگی‌ها استفاده کنند و اگر چنین بود اصلاً آن‌ها به رابط‌ کاربری‌اش اضافه نمی‌کرد؛ اما احتمالاً کاربرانی هستند که از وجود این ویژگی‌ها بی‌خبرند. علاوه‌براین، برخی از عملکردهای مفید گوشی شیائومی به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند که کاربران دستگاه‌های Mi، Redmi یا Poco می‌توانند با انجام یک‌سری از مراحل از آن‌ها بهره‌مند شوند؛ ازاین‌رو، در این مقاله قصد داریم به تنظیمات پیش‌فرض گوشی‌های شیائومی که باید آن‌ها را تغییر دهید، بپردازیم؛ قابلیت‌هایی که تااین‌لحظه برای بسیاری از کاربران شیائومی ناشناخته باقی مانده‌اند.

گفتنی است عملکردهایی که در ادامه خواهیم گفت برای اکثر گوشی‌هایی که از رابط‌کاربری MIUI 11 استفاده می‌کنند در دسترس قرار دارند؛ بااین‌حال، امیدواریم در نسخه‌های پایین‌تر نیز بتوانید از آن‌ها بهره‌ی لازم را ببرید.

غیرفعال کردن تبلیغات در مرورگر

درحالی‌که در همه‌ی گوشی‌های هوشمند از شیائومی گرفته تا گوشی‌های سامسونگ از تبلیغات در امان نیستید، به‌نظر می‌رسد شیائومی به‌دلیل نوع تبلیغاتی که ارائه می‌دهد، بیشتر از بقیه سزاوار انتقاد است. اگر از مرورگر MIUI استفاده می‌کنید احتمالاً متوجه شده‌اید که صفحه‌ی اصلی پر از تبلیغات نامناسب است. اگرچه بسیاری‌ از کاربران از این مسئله شکایت دارند، اینطور که به‌نظر می‌رسد شیائومی هیچ کنترلی بر محتوای مذکور ندارد. خوشبختانه راهی برای فرار از مشکل وجود دارد و می‌توانید تبلیغات مرورگر را به‌طور کامل غیرفعال کنید.

برای غیرفعال کردن تبلیغات مزاحم، تنها کافی است مرورگر وب را باز کنید و روی نماد پروفایل در گوشه‌ی پایین سمت راست ضربه بزنید. سپس روی نماد تنظیمات (چرخ دنده) کلیک کنید. حالا به منوی پیشرفته (Advanced) بروید و کلید‌های نمایش تبلیغات (Show ads) و Block Pop-Ups را خاموش کنید. پس از انجام این مراحل دیگر با تبلیغات مواجه نخواهید شد.

غیرفعال‌کردن تبلیغات مرورگر در مرورگر شیائومی

App Drawer را فعال کنید

احتمالاً می‌دانید که شیائومی از زمان آغاز به‌ کار، کشوی برنامه نداشت؛ اما پس از راه‌اندازی پوکو، گزینه‌ی کشوی برنامه درنهایت به گوشی‌های شیائومی آورده شد و پس از مدتی هم کاربران گوشی‌های ردمی و سایر دستگاه‌های شیائومی از آن بهره‌مند شدند. با مراحلی که در ادامه شرح خواهیم داد، می‌توانید این گزینه را در MIUI فعال کنید.

ابتدا انگشتتان را به‌مدت چند ثانیه روی فضای خالی صفحه‌نمایش نگه دارید و روی نماد تنظیمات ضربه بزنید. حالا بیشتر (More) را لمس کنید و سپس تنها کافی است وارد صفحه‌ی اصلی (Home Screen) شوید و With App Drawer را انتخاب کنید.

فعالسازی حالت App Drawer در شیائومی

افزون‌براین، MIUI ویژگی جالبی را برای حفظ حریم شخصی کاربران ارائه می‌دهد و اگر فکر می‌کنید کسی ممکن است چت‌هایتان را بخواند، می‌توانید پیش‌نمایش برنامه را در گفت‌وگوهای اخیر پاک کنید. برای این کار انگشتتان را به‌مدت چند ثانیه روی برنامه‌ی مدنظرتان نگه‌ دارید و از میان گزینه‌های موجود به اطلاعات برنامه (App Info) بروید. حالا به پایین اسکرول کنید و Blur app previews را فعال کنید. به‌طور مشابه می‌توانید این فرایند را برای برنامه‌های دیگر نیز انجام دهید.

فعال‌کردن حالت Blur App Previews

شمارش معکوس را برای DND و حالت بی‌صدا تنظیم کنید

گاهی اوقات، پس از فعال‌کردن حالت DND یا Silent فراموش می‌کنیم آن را غیرفعال کنیم و همین مسئله موجب می‌شود فرصت پاسخ‌ دادن به بسیاری‌ از تماس‌ها و پیام‌ها را از دست بدهیم‌. برای رفع این مشکل در MIUI می‌توانید شمارش معکوس تنظیم کنید تا پس‌ از به پایان‌ رسیدن زمان برنامه‌ریزی‌شده، حالت بی‌صدا یا DND غیرفعال شود؛‌ بنابراین دیگر تماس مهمی را از دست نخواهید داد.

برای فعال‌کردن شمارش معکوس در گوشی شیائومی، دکمه‌ی ولوم (کم و زیاد کردن صدا) را فشار دهید و سپس روی نماد سه‌نقطه ضربه بزنید. در مرحله‌ی بعد گزینه‌ی «Silent» یا «DND» را لمس کرده و درنهایت زمان شمارش معکوس را انتخاب کنید. به‌همین راحتی می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

نحوه‌ی تعیین شمارش معکوس برای حالت بی‌صدا

درست مانند ویژگی «آزاد کردن فضا» در Google Photos، MIUI اکنون دارای قابلیتی مشابه در برنامه‌ی گالری است؛ بااین‌حال، فرایند آزادسازی فضای ذخیره‌سازی کمی متفاوت است. برنامه‌ی گالری به‌طور خودکار میم‌ها، ویدیوهای قدیمی و سنگین، تصاویر واتساپ و بسیاری از فایل‌های ناخواسته‌ی دیگر را ذخیره می‌کند؛ بنابراین می‌توانید برنامه‌ی گالری را باز کنید و فایل‌های اضافه را به‌راحتی حذف کنید. برای دسترسی به این ویژگی، برنامه‌ی گالری را باز کنید و روی نماد سه‌نقطه ضربه بزنید. حالا Free up space را انتخاب کنید.

مراحل آزادسازی فضای گالری

میانبرهای اثر انگشت

یکی از ویژگی‌های جالب MIUI میانبرهای اثر انگشت است که استفاده‌از تلفن هوشمند را راحت‌تر می‌کند و کاربر با یک حرکت ساده و قابل دسترس می‌تواند کارهای زیادی را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک برنامه‌ی خاص مثل دوربین را باز کنید یا تنها با لمس طولانی این حسگر، با استفاده‌ از QR پرداخت‌های خود را انجام دهید. برای فعال‌کردن این قابلیت، مراحل زیر را پیش ببرید:

ابتدا وارد بخش تنظیمات شوید و سپس رمز عبور و امنیت (Passwords and Security) را انتخاب کنید. حالا قفل اثر انگشت (Fingerprint unlock) را باز کنید و روی میانبرها (Shortcuts) ضربه بزنید. در اینجا، کلید میانبرهای اثر انگشت (Fingerprint Shortcuts) را فعال کرده و حالت مورد نظرتان را تنظیم کنید.

فعالسازی قابلیت Fingerprint Shortcut

درخواست کمک اضطراری یا Emergency SOS

درخواست کمک اضطراری یا Emergency SOS از دیگر قابلیت‌های مهم MIUI است که هرچه سریع‌تر باید آن‌ را فعال کنید. چنانچه در یک موقعیت اضطراری قرار گرفته‌اید می‌توانید با پنج بار فشار دادن پشت سرهم دکمه روشن/خاموش یک پیام SOS حاوی موقعیت مکانی و تاریخچه‌ی تماس به مخاطبین تعیین‌شده ارسال کنید. برای فعال‌کردن این قابلیت، در بخش تنظیمات تلفن‌همراه وارد گذرواژه‌ها و امنیت (Passwords and Security) شوید و درخواست کمک اضطراری (Emergency SOS) را فعال کنید. پس از روشن‌کردن این ویژگی، می‌توانید افراد موردنظرتان را که انتظار دارید در موقعیت‌های اضطراری احتمالی به کمکتان بیایند به لیست اضافه و گزینه‌ی تاریخچه‌ی تماس (call history) را فعال کنید.

فعالسازی درخواست کمک اضطراری در MIUI

Notification Shade را در صفحه‌ی قفل غیرفعال کنید

اکثر کاربران شیائومی از اهمیت غیرفعال کردن اعلانات در صفحه قفل غافل هستند؛ درحالی‌که، این ویژگی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای می‌تواند امنیت دستگاه را بهبود ببخشد. فرض کنید تلفن هوشمندتان دزدیده شده است؛ اگر گزینه‌ی Notification Shade را فعال کرده باشید، شخص موردنظر نمی‌تواند با خاموش‌کردن اینترنت دستگاه و موقعیت مکانی در ردیابی گوشی خللی ایجاد کند؛‌ بنابراین حتی اگر سیمکارت را از دستگاه خارج کند، بازهم WiFi و GPS روشن خواهند ماند و برای ردیابی گوشی دزدیده‌شده شانس بیشتری خواهید داشت.

گفتنی است که با فراگیر‌شدن سیمکارت‌های الکترونیکی در آینده سارقان نمی‌توانند هیچ‌کدام از گزینه‌ها را در صفحه‌ی قفل غیرفعال کنند؛ بااین‌حال در گوشی‌های شیائومی این امکان را دارید که دسترسی به پنل تنظیمات سریع در صفحه‌ی قفل را مسدود کنید. برای انجام این کار در تنظیمات به‌ بخش اعلان‌ها (Notifications) و سپس Notification Shade بروید و تنظیمات لازم را اعمال کنید.

فعالسازی Notification Shade

از Task Toolbox مخفی استفاده کنید

شیائومی در آخرین به‌روزرسانی برنامه Notes قابلیت جدیدی موسوم‌ به Task Toolbox را اضافه کرده است. این ویژگی درست مانند نوار کناری عمل می‌کند که با استفاده‌ از آن کاربر می‌تواند در هر لحظه و بدون توجه به جایی که در آن قرار دارد، تنها با یک حرکت به‌ تمام برنامه‌ریزی‌ها و یادآوری‌هایش دسترسی داشته باشد. برای فعال‌کردن این قابلیت، برنامه‌ی Notes را باز کنید و به بخش وظایف (Tasks) بروید. حالا نماد سه‌نقطه را لمس کرده و تنظیمات را انتخاب کنید. در اینجا use Task Toolbox را فعال کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، نواری عمودی در لبه‌ی سمت چپ صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود و تنها کافی است نوار را لمس کرده و به سمت راست بکشید تا به Task Toolbox دسترسی پیدا کنید.

نوار Task Toolbox

تاریخ و سن را در Calculator محاسبه کنید

ماشین حساب گوشی شیائومی به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است و ویژگی‌های جالبی ارائه می‌دهد. اگر از کاربران شیائومی هستید، می‌توانید با استفاده‌ از برنامه‌ی Calculator در MIUI، تفاوت بین دو تاریخ را از نظر سال، ماه و روز محاسبه کنید. همچنین این امکان را دارید که با وارد کردن تاریخ تولد از سن دقیقتان آگاه شوید. در بخش Life اپلیکیشن ماشین حساب می‌توانید به هردو ویژگی مذکور دسترسی داشته باشید.

محاسبه‌ی تاریخ و سن در ماشین‌حساب

Mi Share را روشن کنید

بسیاری از برندهای گوشی‌های هوشمند نرم‌افزارهایی اختصاصی برای انتقال فایل‌ها ارائه می‌دهند و Mi Share روشی جدید برای انتقال فایل‌ها در دستگاه‌های شیائومی است که برای استفاده‌ از آن تنها کافی است وای‌فای، بلوتوث و موقعیت مکانی را روشن کنید. Mi Share این امکان را می‌دهد که دیگر نیازی به برنامه‌های جانبی انتقال فایل مانند Shareit نداشته باشید و به‌راحتی فایل‌ها را ارسال کنید یا به‌سرعت دستگاه‌های اطراف را شناسایی کنید.

نکته‌ی‌ جالب درمورد Mi Share این است که برای ارسال یا دریافت فایل‌ها، نیازی نیست حتماً فرستنده یا گیرنده گوشی شیائومی داشته باشند و این امکان را دارید که برای گوشی‌های ویوو، اپو و ریلمی نیز ارسال اطلاعات را انجام دهید. به‌طورکلی، شیائومی هم مانند تولیدکننده‌های دیگر سرویسی مشابه AirDrop در اکوسیستم اندروید ایجاد کرده است که عملکرد قابل‌قبولی ارائه می‌دهد.

اما متأسفانه این ویژگی به‌طور پیش‌فرض در گوشی‌های شیائومی خاموش است و شاید تنها ایراد برنامه همین باشد؛ بااین‌حال، برای فعال‌کردن Mi Share وارد بخش Connection and Sharing شوید و Mi Share را باز کنید. در این مرحله باید Mi Share و Turn on Mi Share automatically را فعال کنید.

تنظیمات Mi Share

بهینه‌سازی باتری شیائومی

یکی از عملکردهایی که در نسخه‌ی بتای MIUI 11 مورد آزمایش قرار گرفت، قابلیت Ultra Battery Saver بود و با اینکه به نسخه‌ی جهانی راه پیدا نکرد، در برخی از کشورها از طریق منوی Security دردسترس قرار دارد؛ بااین‌حال اگر این ویژگی را در تنظیمات دستگاهتان مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید آن را با استفاده‌ از اپلیکیشن Activity Launcher فعال کنید.

ویژگی Ultra Battery Saver

برای این کار ابتدا برنامه‌ی مذکور را از گوگل‌پلی دانلود کرده و سپس به بخش Battery and performance وارد شوید. در منوی این بخش روی Extreme Battery Saver ضربه بزنید تا به صفحه‌ی تنظیمات Ultra Battery Saver هدایت شوید. حالا تنها کافی است کلید مربوطه را فعال کنید تا برای افزایش طول عمر باتری فعالیت‌های پس‌زمینه، اعلان‌ها، خدمات رادیویی و موارد دیگر را خاموش کند.

از Sky Filters استفاده کنید

Sky Replacement یکی از قابلیت‌های مبتکرانه‌ی شیائومی است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را فعال کنید. اگر عکسی دارید که بخشی از آن را آسمان تشکیل می‌دهد، می‌توانید با طیف وسیعی از فیلترها، حال و هوای آسمان را تغییر دهید. این ویژگی تاکنون به‌خوبی عمل کرده است و اگر می‌خواهید بدانید چگونه عمل می‌کند، گالری را باز کرده و تصویر مدنظرتان را انتخاب کنید. حالا در قسمت ویرایش (Edit) گزینه‌ی فیلتر را لمس کنید. سپس روی Sky ضربه بزنید تا پردازش تصویر شروع شود. این فرایند ممکن است کمی زمان ببرد؛ اما کمی بعد به فیلترهای متعددی دسترسی خواهید داشت که با انتخاب هریک از آن‌ها می‌توانید زیبایی خاصی به‌منظره ببخشید. البته این ویژگی ممکن است در نسخه‌های بالاتر MIUI حذف شده باشد.

کم‌ شدن صدای زنگ هنگام پاسخ‌ دادن به تماس

اگر از افرادی هستید که همیشه تلفن‌همراه را در حالت زنگ نگه می‌دارید، بد نیست قابلیت Quiet Ringer When Lifted را در دستگاهتان فعال کنید. در این‌ صورت، زمانی‌که تلفن را برای پاسخ‌دادن به تماس دریافتی بلند می‌کنید، صدای زنگ کاهش پیدا می‌کند. برای روشن کردن این ویژگی به تنظیمات دستگاه بروید و در بخش Incoming call settings، دکمه‌ی لغزشی Quiet ringer when lifted را به سمت راست بکشید تا فعال شود. علاوه‌براین، در این بخش به تنظیمات دیگری مانند «افزایش حجم آهنگ زنگ» و «تغییر برای خاموش کردن زنگ» نیز دسترسی خواهید داشت.

روشن کردن قابلیت Quiet Ringer When Lifted

به تنظیمات پنهان MIUI دسترسی پیدا کنید

همانطور که گفتیم، برخی از امکانات مانند Ultra Battery Saver در دستگاه‌های شیائومی در دسترس قرار دارند اما به‌نوعی پنهان هستند و کاربر به‌طور مستقیم نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. برای سهولت در استفاده‌ از این امکانات، یک توسعه‌دهنده برنامه‌ای به اسم Settings for MIUI یا تنظیمات مخفی برای MIUI ارائه داده که کاملاً رایگان است و امکان بهره‌گیری از این ویژگی‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند؛ برای مثال می‌توانید به تنظیماتی مانند پیکربندی DNS خصوصی، پیکربندی مودم، صفحه تست سخت‌افزار و موارد دیگر دسترسی داشته باشید.

Quick Replies یا پاسخ‌های سریع را روشن کنید

اگر می‌خواهید حین بازی، تماشای فیلم، خواندن کتاب الکترونیکی یا… در شبکه‌های اجتماعی چت کنید، بد نیست گزینه‌ی Quick Replies را فعال کنید. پاسخ‌های سریع یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی شیائومی است که برای بهره‌گیری از آن باید در تنظیمات تلفن همراه به بخش ویژگی‌های خاص (Special Features) بروید و سپس روی Quick Replies ضربه بزنید. در این بخش ابتدا کلید مربوطه را فعال کنید و درنهایت برنامه‌های موردنظرتان را انتخاب کنید. گفتنی است که این گزینه در نسخه‌های مختلف MIUI ممکن است نام‌های متفاوتی داشته باشد.

فعالسازی پنجره‌ی شناور در تنظیمات

سوالات متداول زومیت

  • نحوه‌ی فعال‌کردن حالت App Drawer در گوشی شیائومی چگونه است؟

    برای فعال‌کردن این قابلیت در شیائومی، وارد تنظیمات گوشی شوید و در بخش Home Screen گزینه‌ی With App Drawer را فعال کنید.

  • ویژگی Ringer When Lifted گوشی‌های شیائومی چیست؟

    با فعال‌کردن این ویژگی در MIUI هنگامی‌که تلفن را برای پاسخ‌دادن به تماس بلند می‌کنید، میزان صدای زنگ کاهش پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات