بهترین تراشه های گوشی موبایل ۲۰۲۲ [به همراه ویدیو]

جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
نگاهی به قدرتمندترین تراشه‌های دنیای موبایل در دسته‌بندی‌های پرچم‌دار، میان‌رده و پایین‌رده.
تبلیغات

از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی هوشمند می‌توان به تراشه آن اشاره کرد؛ قسمتی کوچک اما فوق‌العاده قدرتمند که تقریباً تمامی وظایف محول شده به تلفن همراه را مدیریت و پردازش می‌کند. درحقیقت تراشه هر گوشی هوشمندی را می‌توان قلب تپنده دستگاه دانست.

مقاله پیش‌رو در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۱ با افزوده شدن ویدئو بهترین تراشه‌های موبایل ۲۰۲۲ به‌روز شد.

تراشه‌ها در دنیای موبایل شامل بخش‌های مختلفی هستند. برای مثال می‌توان به واحد پردازندش مرکزی، واحد پردازندش گرافیکی، رم، کنترلگر حافظه، واحد پردازش عصبی و هوش مصنوعی و واحد پردازش سیگنال اشاره کرد. درواقع تمامی قطعات سخت‌افزاری یک گوشی هوشمند مانند باتری، دوربین، بلندگو و صفحه‌نمایش، همه و همه توسط پردازنده کنترل می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم بهترین تراشه‌های دنیای موبایل در سه دسته‌بندی پرچم‌دار، میان‌رده و پایین‌رده را معرفی کنیم.

ویدئو بهترین تراشه‌های گوشی موبایل در سال ۲۰۲۲

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

بهترین تراشه های پرچم‌دار ۲۰۲۲

A15 Bionic

اپل سال‌ها است که بر تخت پادشاهی قدرتمندترین تراشه دنیای موبایل تکیه زده است؛ جایگاهی که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها تغییری در آن ایجاد شود. آخرین تراشه کوپرتینویی‌ها یعنی A15 Bionic از شش هسته پردازشی متشکل از ۲ هسته پرقدرت Avalanche و ۴ هسته کم‌مصرف Blizzard بهره می‌برد.

اطلاعات سخت‌افزاری تراشه A15 Bionic اپل

غول دنیای تکنولوژی، تراشه A15 Bionic را برپایه لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه داده و وظیفه تولید آن نیز به شرکت TSMC سپرده شده است. از گوشی‌های مجهز به این تراشه می‌توان به سری آیفون ۱۳، آیفون SE 2022 و آیپد مینی 2021 اشاره کرد.

Dimensity 9000

مدیاتک با عرضه Dimensity 9000 پس از سال‌ها پایه‌های سلطنت کوالکام بر بازار تراشه‌های موبایل دنیای اندروید را به لرزه درآورد. درحقیقت این شرکت با بهره‌گیری از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC توانست به این مهم دست پیدا کند.

درحال حاضر تنها دو شرکت ویوو و شیائومی گوشی‌های ویوو X80 و ردمی K50 پرو را با استفاده از تراشه Dimensity 9000 معرفی کرده‌اند و متأسفانه به دلیل عرضه انحصاری هر دو دستگاه برای بازار چین، زومیت موفق به اجرای بررسی توان سخت‌افزاری هیچ‌یک از آن‌ها نشده است. ولی همچنان با توجه به بنچمارک‌های مختلفی که توسط منابع مختلف منتشر شده است می‌توان Dimensity 9000 را رقیبی جدی برای کوالکام و اپل در دنیای تراشه‌های پرچم‌دار موبایل دانست.

مدیاتک به‌تازگی تراشه +Dimensity 9000 را نیز معرفی کرده است که طبق اعلام این شرکت از ۱۰ درصد قدرت بیشتری درمقایسه با نسل پیشین برخوردار خواهد بود. مدل اصلاح‌شده همچنان از چینش ۴+۳+۱ برای هسته‌های خود بهره می‌برد و طبق اعلام این شرکت در پرچمداران آتی امسال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

Snapdragon 8 Gen 1

کوالکام در آخرین تلاش خود برای سلطه‌ی بیشتر بر بازار گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار، تراشه Snapdragon 8 Gen 1 را معرفی و عرضه کرده است. از نظر قدرت پردازشی، تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام پیشرفت چشمگیری را تجربه نکرده است؛ درواقع از نظر عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب تنها ۱۳٫۴ و ۱٫۳ درصد افزایش عملکرد را شاهد بودیم؛ اما با این وجود همچنان تراشه کوالکام یکی از بهترین‌های دنیای موبایل به‌شمار می‌رود.

عموم شرکت‌های تولیدکننده، نسل جدید گوشی‌های پرچم‌دار یا گیمینگ خود را به همراه Snapdragon 8 Gen 1 عرضه کرده‌اند؛ مانند سری شیائومی ۱۲، سری گلکسی S22، و وان پلاس ۱۰ پرو.

مقایسه عملکرد بهترین تراشه‌های پرچم‌دار

نام و کارایی بنچمارک / محصول

GeekBench 5

GFXBench

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

آیفون ۱۳ پرو مکس (ProMotion)

۱۷۴۵

۴۸۱۳

--

--

۴۸٫۹

۵۱٫۶

--

۵۹٫۹

۱۱۴٫۸

*ردمی K50 پرو

۱۲۹۰

۴۲۵۴

--

۴۳

--

۷۰

--

گلکسی S22 اولترا (Adaptive 1080p)

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۵۸

۳۸

۶۱

۴۳

--

۸۱

۹۲

--

* بررسی‌های ستاره‌دار را زومیت اجرا نکرده است

اما همان‌طورکه احتمالاً می‌دانید تراشه Snapdragon 8 Gen 1 با مشکل داغ شدن دست‌به‌گریبان است و بسیاری از شرکت‌ها مانند شیائومی تصمیم گرفته‌اند تا بهترین مدل از پرچمداران خود را با این تراشه معرفی نکنند. درحقیقت سامسونگ با معماری مملو از مشکل خود چنین شرایطی را برای کوالکام به‌وجود آورده است و تایوانی‌ها نیز برای حل مشکل دما، مدل میان‌نسلی خود یعنی Snapdragon 8+ Gen 1 را به TSMC سپرده‌اند. به‌دنبال این تصمیم در کنار کاهش مصرف انرژی، تراشه پرچم‌دار کوالکام تا ۱۰ درصد بهبود عملکرد را تجربه خواهد کرد.

بهترین تراشه‌های میان‌رده ۲۰۲۲

Snapdragon 870

در آخرین روزهای دی ماه سال ۹۹ (۱۹ ژانویه ۲۰۲۱) کوالکام در اقدامی غیرمنتظره از تراشه جدید خود با نام Snapdragon 870 رونمایی کرد که از نظر مشخصات سخت‌افزاری تفاوت چندانی با Snpadragon 865 و Snapdragon 865 Plus نداشت. به‌نظر می‌رسد که کوالکام با عرضه مجدد پرچم‌دار سال گذشته خود درنظر داشت تا طول عمر پردازنده‌های پیشین خود را بار دیگر تمدید کند؛ با این تفاوت که این‌بار بازار هدف Snapdragon 870 بازار گوشی‌های میان‌رده بود و نه پرچم‌دار.

پس از عرضه Snapdragon 870 شرکت‌های چینی طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند مجهز به این تراشه را معرفی کردند که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به پوکو F3، موتورولا اج S و وان پلاس 9R اشاره کرد.

Exynos 1080

سامسونگ اولین تراشه ۵ نانومتری خود را با نام Exynos 1080 در آبان ماه سال گذشته معرفی کرد. تراشه‌ای میان‌رده برپایه طراحی EUV FinFET که از سه کلاستر متشکل از ۸ هسته پردازشی بهره می‌برد.

متأسفانه تا زمان نگارش این مقاله تنها چند مدل انگشت‌شمار با استفاده از تراشه Exynos 1080، آن هم توسط ویوو (Vivo) معرفی شده‌اند که شامل مدل Vivo S15e و همچنین نسخه‌های چینی X60 پرو و X60 شرکت ویوو می‌شوند. پرواضح است که به علت عرضه دستگاه‌های یاد شده در بازار چین، امکان بررسی آن‌ها در دفتر زومیت وجود ندارد. بنابراین تنها می‌توانیم به بنچمارک تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای منتشر شده توسط دیگر وب‌سایت‌ها اشاره کنیم که Exynos 1080 موفق شده تا در این دو تست به ترتیب امتیازهای ۸۳۸ و ۲۹۳۸ را به‌دست آورد.

Dimensity 1200

تراشه‌های میان‌رده عموماً قدرت پایین‌تری در مقایسه با تراشه‌های پرچم‌دار دارند؛ اما این موضوع درباره Dimensity 1200 صدق نمی‌کند. شرکت تایوانی مدیاتک تراشه‌ای قدرتمند را برای رقابت در بازار میان‌رده‌ها طراحی و توسعه داده است که می‌تواند عملکردی مشابه تراشه‌های پرچم‌دار داشته باشد. درحقیقت مشابه آن‌چیزی که در Snapdragon 870 دیده‌ایم، در Dimensity 1200 نیز شاهد قدرتی مشابه تراشه‌های پرچم‌دار سال گذشته هستیم.

در مقام مقایسه تراشه Dimensity 1200، قلب تپنده گوشی شیائومی 11T که پیش‌تر بررسی آن را در زومیت خواندید، در بنچمارک Geekbench امتیاز کمتری را درمقایسه با تراشه Snapdragon 870 گوشی پوکو F3 به‌دست آورد. بااین‌حال، با نگاهی به عملکرد پایداری این دو گوشی متوجه عملکرد خیره کننده Dimensity 1200 با افت ناچیز ۲٫۵ درصدی خواهید شد که با درنظرگرفتن افت عملکرد ۱۰ درصدی پوکو F3، برتری خود را به رقیب آمریکایی ثابت می‌کند و از نظر قدرت در پله‌ای بالاتر از آن قرار می‌گیرد.

از گوشی‌های هوشمند شاخصی که به Dimensity 1200 مجهز شده‌اند می‌توان به شیائومی 11T، ریلمی GT Neo و وان‌پلاس نورد ۲ اشاره کرد.

Snapdragon 778G

یکی از محبوب‌ترین و صدالبته قدرتمندترین تراشه‌های میان‌رده قطعاً Snapdragon 778G است. تراشه‌ای که در طیف وسیعی از دستگاه‌های میان‌رده حاضر شده و عملکرد بسیار مناسب و پایداری را به‌جا گذاشته است.

تراشه Snapdragon 778G کوالکام

استفاده از سه‌کلاستر و هسته‌های قدرتمند Cortex-A78 کمک شایان ذکری به افزایش عملکرد تراشه درمقایسه با نسل‌های قبلی کرده است. البته استفاده از لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC را هم از یاد نبریم که کوالکام قسمت عمده پایداری تراشه Snapdragon 778G را مدیون این شرکت تایوانی خواهد بود.

همان‌طورکه گفته شد تراشه Snapdragon 778G در گوشی‌های هوشمند بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است که از میان آن‌ها می‌توان به گلکسی A52s 5G، گلکسی A73 5G، شیائومی ۱۱ لایت NE 5G و آنر ۵۰ اشاره کرد.

Snapdragon 860

Snapdragon 860 درحقیقت اولین تلاش کوالکام برای عرضه مجدد تراشه‌ای پرچم‌دار در بازار میان‌رده‌ها و قاتلان پرچم‌دار بود. این تراشه نسخه‌ای آورکلاک شده از Snapdragon 855 به‌شمار می‌رفت و از همان چینش هسته ۴+۳+۱ استفاده می‌کرد.

در زمینه قدرت پردازشی اگر بخواهیم مقایسه‌ای اجمالی میان دو تراشه Snapdragon 860 و Snapdragon 778G داشته باشیم، باید به قدرت بیشتر پردازنده مرکزی در SD778G و توان گرافیکی بالاتر SD860 اشاره کنیم. البته باید این موضوع را نیز درنظر بگیریم که SD860 از توان مصرفی ۱۰ وات بهره می‌برد اما این عدد در SD778G تنها ۵ وات است! در انتها نیز باید به پایداری مشابه هر دو تراشه اشاره کنیم.

تنها گوشی هوشمند عرضه شده با تراشه Snpadragon 860، پوکو X3 پرو شیائومی است که یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های بازار ایران نیز به‌شمار می‌رود. البته ریلمی نیز نسخه‌ای ویژه از ریلمی X7 پرو را با این تراشه عرضه کرد که به علت محدودیت در عرضه، از ذکر نام آن صرف‌نظر کرده‌ایم.

مقایسه عملکرد بهترین تراشه‌های میان‌رده

نام و کارایی بنچمارک / محصول

GeekBench 5

GFXBench

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

پوکو F3 (۱۲۰ هرتز)

۹۳۷

۳۲۸۱

۳۲

۲۰

۳۳

۲۱

--

۴۷

۵۲

--

*ویوو X60 پرو

۹۰۳

۳۳۴۴

--

--

--

--

--

*شیائومی 11T

۷۴۲

۲۸۳۴

--

۳۲

۲۸

--

--

--

گلکسی A52s 5G (۱۲۰ هرتز)

۷۷۱

۲۷۹۳

۱۹

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۸

۳۳

--

پوکو X3 پرو (۱۲۰ هرتز)

۷۸۳

۲۶۲۶

۲۸

۱۸

۲۷

۱۸

--

۴۰

۴۴

--

* بررسی‌های ستاره‌دار را زومیت اجرا نکرده است

بهترین تراشه‌های پایین‌رده ۲۰۲۲

Snapdragon 480 Plus 5G

تراشه‌های سری Snapdragon 4XX از ارزان‌قیمت‌ترین تراشه‌های شرکت کوالکام به‌شمار می‌روند. اما این شرکت با عرضه Snapdragon 480 Plus نشان داد که ارزان بودن به معنی قدرت پایین نیست!

تراشه Snapdragon 480 کوالکام

هسته‌های تراشه Snapdragon 480 Plus تا ۴۰ درصد قدرت بیشتری را در مقایسه با Snapdragon 680 ارائه می‌دهند. بدین معنی که تراشه پایین‌رده کوالکام عملکرد به‌مراتب بهتری را در مقایسه با تراشه میان‌رده همین شرکت ارائه می‌دهد.

در حال حاضر موتورولا G51 تنها گوشی هوشمندی است که با این تراشه قدرتمند عرضه شده است.

Snapdragon 480

کوالکام با عرضه Snapdragon 480 به نوعی تراشه‌های سری ۴ خود را بازیابی کرد. به‌طوری که در مقایسه با Snapdragon 460 شاهد افزایش قدرت ۱۱۰ درصدی در عملکرد تک‌هسته‌ای هستیم! همچنین در زمینه چندهسته‌ای نیز SD480 تا ۴۰ درصد بهتر از SD460 عمل می‌کند.

شرکت‌های شیائومی، نوکیا، موتورولا و اوپو از این تراشه استقبال زیادی کرده‌اند؛ برای مثال شرکت نوکیا از زمان عرضه این تراشه، بیش از ۵ مدل را برای بازارهای مختلف در جهان عرضه کرده است.

از مهم‌ترین دستگاه‌های مجهز به Snapdragon 480 می‌توان به نوکیا G50، موتو G50 و وان پلاس نورد N200 اشاره کرد.

Snapdragon 460

سومین نماینده برتر در دسته تراشه‌های پایین‌رده نیز همچنان تولید شرکت کوالکام است. درواقع پس از افزایش قدرت چشمگیر تراشه‌های میان‌رده و عرضه مجدد تراشه‌های پرچم‌دار در دسته میان‌رده و همچنین نیاز گوشی‌های هوشمند به قدرت سخت‌افزاری بیشتر سبب شده تا رغبت شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند به استفاده از تراشه‌های پایین‌رده بیش از پیش کاهش پیدا کند. به همین علت روند به‌روزرسانی تراشه‌ها در این دسته بسیار کندتر از دیگر دسته‌ها انجام می‌شود.

تراشه Snapdragon 460 برپایه لیتوگرافی ۱۴ نانومتری توسعه یافته است و از ۸ هسته پردازشی در دو کلاستر بهره می‌برد؛ کلاستر اول شامل ۴ هسته Cortex-A73 و کلاستر دوم نیز شامل ۴ هسته Cortex-A53 می‌شود.

باتوجه به عرضه در سال ۲۰۲۰، درحال‌حاضر مدل‌های تولید شده کمی در بازار وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وان پلاس نورد N100، نوکیا ۳٫۴ و موتو G Play اشاره کرد.

مقایسه عملکرد بهترین تراشه‌های پایین‌رده

نام و کارایی بنچمارک / محصول

GeekBench 5

GFXBench

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

*موتو G51 5G

۵۴۳

۱۶۹۶

--

--

--

۲۶

۱۶

--

*نوکیا G50

۵۱۴

۱۶۱۸

--

--

--

--

--

*وان‌پلاس نورد N100

۲۵۴

۱۱۵۲

--

--

--

--

--

* بررسی‌های ستاره‌دار را زومیت اجرا نکرده است

به‌نظر شما بهترین تراشه دنیای موبایل کدام است؟ دستگاه شما از چه تراشه‌ای استفاده می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات