پنج ویژگی برتر One UI 4 که باید آن‌ها را امتحان کنید

یک‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در این آموزش، با پنج ویژگی جدید و برتر تازه‌ترین نسخه‌ی رابط کاربری One UI سامسونگ آشنا خواهید شد.
تبلیغات

One UI 4.0 جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری سامسونگ برای گوشی‌ها و تبلت‌های گلکسی است که برمبنای نسخه‌ی دوازدهم اندروید گوگل توسعه داده شده است و هم‌اکنون، کاربران آخرین پرچم‌داران سامسونگ، یعنی سری گلکسی اس ۲۱ و گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳، به نسخه‌ی پایدار آن دسترسی دارند. این نسخه مطابق زمان‌بندی سامسونگ برای سایر دستگاه‌های واجد شرایط گلکسی عرضه خواهد شد.

سامسونگ تلاش‌های بسیاری برای عرضه‌ی اندروید ۱۲ در سریع‌ترین زمان ممکن کرده که خوشبختانه تا حد زیادی این امر محقق شده است. افزون‌براین، امسال سامسونگ فاصله‌ی زمانی انتشار این نسخه از اندروید ملبس به پوسته‌ی اختصاصی خود را با پیکسل‌های گوگل بسیار کمتر و امکان آزمایش نسخه‌های بتا را نیز زودتر از سال‌های قبل در تمامی پرچم‌داران واجدشرایط خود فراهم کرده است.

ازنظر امکانات و ویژگی‌ها، One UI 4 تغییرات عمده‌ و بنیادینی نکرده و سامسونگ بیشتر روی بهبود قابلیت‌ها و تجربه‌ی کاربری متمرکز بوده است. باوجوداین‌، این رابط کاربری دستخوش برخی تغییرات بصری و زیرپوستی شده است و دست کاربران را در شخصی‌سازی بیشتر رابط کاربری بازتر می‌گذارد. در این مطلب، به برخی از ویژگی‌های جدید One UI 4 اشاره خواهیم کرد که می‌تواند به بهره‌وری بیشتر کاربران از گوشی خود کمک کند.

۱. شخصی‌سازی‌های برگرفته از زبان طراحی Material You

امسال، اندروید ۱۲ عمده‌ترین تحولات ظاهری را پس از چندین سال به‌لطف زبان طراحی به‌روزشده‌ی گوگل با عنوان Material You به خود دیده است. این زبان طراحی هم‌اکنون اختیار بیشتری در تغییر رنگ‌ولعاب و ظاهر سیستم‌عامل به کاربران می‌دهد. مهم‌ترین آن امکان تولید پالت‌های رنگی براساس رنگ‌های غالب در تصویر زمینه‌ و اعمال آن به‌عنوان تم کلی سیستم و برنامه‌های سازگارشده با این زبان طراحی است. بااین‌حال، گوگل API آن را Monet می‌نامد و دراختیار شرکای خود قرار نداده است؛ ازاین‌رو، سامسونگ خودش دست‌ به‌ کار شده و نمونه‌ی مشابه آن را در رابط کاربری خود پیاده کرده است که البته با برنامه‌های گوگل نیز سازگاری دارد.

شخصی‌سازی رابط کاربری مبتنی بر Material You در One UI 4

تم رنگی رابط کاربری امری است که به سلیقه‌ی افراد بازمی‌گردد؛ اما به‌طورکلی، به‌نظر می‌رسد شیوه‌ی انتخاب رنگ سامسونگ بهتر عمل می‌کند و طیف گسترده‌تری از رنگ‌های زنده را برمی‌گزیند؛ درحالی‌که در گوشی‌های پیکسل، رنگ‌های استخراج‌شده شدت اشباع کمتری دارند. تغییر تم رنگی سیستم در رابط کاربری One UI به همان سادگی انتخاب تصاویر زمینه است، کافی است پس از انتخاب تصویر زمینه‌ی مدنظر از بین پالت‌های رنگی پیشنهادشده یکی را انتخاب کنید. این رنگ‌ها در دکمه‌ها و منو‌ها و آیکون‌ها اعمال خواهند شد.

۲. آیکون پک‌ها

بی‌شک رابط کاربری One UI یکی از پوسته‌های اندروید برتر و منعطف برای سفارشی‌سازی شناخته می‌شود؛ باوجوداین، قابلیت‌های شخصی‌سازی در نسخه‌ی چهارم آن بازهم افزایش یافته و سامسونگ پشتیبانی از آیکون پک‌ها را نیز به آن افزوده است. این ویژگی از One UI 3.1.1 اضافه شده بود؛ اما در انحصار دستگاه‌های تاشدنی جدید سامسونگ قرار داشت. بااین‌حال، در نسخه‌ی فعلی به‌عنوان ویژگی استاندارد آن شمرده می‌شود.

آیکون پک ها در One UI 4

برای استفاده از بسته‌های آیکون‌های سفارشی که مجموعه‌ی بی‌شماری از آن‌ها در فروشگاه گوگل‌پلی و گلکسی استور موجود است، باید برنامه‌ی Theme Park از خانواده‌ی ابزار Goodlock را در دستگاه خود نصب داشته باشید. سپس با بازکردن این برنامه و انتخاب گزینه‌ی Icons در پایین صفحه، تم جدیدی را با انتخاب Create New بسازید. در صفحه‌ی بعدی، بخشی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث اختصاص داده شده است و از آن قسمت می‌توانید مجموعه‌ی آیکون دلخواه خود را با انتخاب یکی از آن‌ها اعمال کنید. برنامه‌ی Theme Park را می‌توانید از گلکسی استور دانلود کنید.

۳. صفحه‌نمایش همیشه‌روشن برای اعلان‌های جدید

در نسخه‌های سابق One UI، سه گزینه برای نمایش AOD یا همان نمایشگر همیشه‌روشن وجود نداشت: ۱. با یک بار ضربه‌زدن روی صفحه‌ی خاموش؛ ۲. نمایش دائم؛ ۳. نمایش براساس زمان‌بندی. هم‌اکنون، گزینه‌ی جدیدی اضافه شده است که با انتخاب آن، هربار اعلان جدیدی دریافت کنید، AOD به‌نمایش درمی‌آید و تا زمان بررسی‌نکردن گوشی روشن می‌ماند.

روشن شدن نمایشگر همیشه روشن در صورت دریافت اعلان در One UI 4

۴. ویجت‌ها

ویجت‌ها به‌طورکلی ویژگی‌ای نیستند که بخواهیم از آن‌ها به‌عنوان قابلیتی نوآورانه یا خلاقانه یاد کنیم؛ چراکه اندروید به‌طور پیش‌فرض از اولین سال‌های عمرش به داشتن ویجت می‌بالیده است. دلیل انتخاب ویجت‌ها این است که در اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4 پس از سال‌ها بازنگری اساسی و اکنون مفید‌تر و سازگارتر شده‌‌اند و عملکرد بهبودیافته‌تری از خود نشان می‌دهند.

ویجت ها در One UI 4

در این بخش، علاوه‌براینکه به تمامی ویجت‌های بازطراحی‌شده‌ و تعاملی گوگل دسترسی دارید، سامسونگ نیز بخش ویجت‌ها را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کرده است تا با جلوه‌های بصری اندروید ۱۲ مطابقت داشته باشد. همچنین، گوشه‌های آن‌ها گرد شده است.

۵. اپلیکیشن‌های پیش‌فرض بهبودیافته

بخشی دیگر از تمرکز سامسونگ در فرایند توسعه‌ی One UI 4 روی بهبود اپلیکیشن‌های پیش‌فرض رابط کاربری خود بوده است. اکنون برنامه‌های سامسونگ با شخصی‌سازی‌های Material You آمیخته شده‌اند و تجربه‌ی کاربرپسند‌تری به‌ارمغان می‌آورند. هرچند برنامه‌ی دوربین بهبود‌های جزئی به خود دیده، نحوه‌ی استفاده از آن را آسان‌تر کرده است. برای مثال، آیکون درخت روی دکمه‌های زوم جای خود را به ضریب‌هایی عددی از بزرگ‌نمایی داده است.

اپلیکیشن های بازطراحی شده One UI 4

برنامه‌ی هواشناسی نیز اورهال اساسی تجربه کرده و پیش‌بینی‌های آب‌و‌هوا با انیمیشن‌هایی نرم و چشم‌نواز همراه شده است. همچنین، تبلیغات از آن کاملا حذف شده‌اند. پیش‌تر، سامسونگ تصمیم گرفته بود در برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود تبلیغات نمایش دهد که این امر با انتقادات شدید کاربران مواجه شد. حال به‌نظر می‌رسد غول کره‌ای از این تصمیم پشیمان شده است.

درمجموع، می‌توان One UI 4 را به‌روزرسانی موفق و سریع سامسونگ دانست که بهترین قابلیت‌های اندروید ۱۲ را در قالب رابط کاربری سرراست و ساده برای گوشی‌های گلکسی به‌ارمغان می‌آورد. تا اینجا که با برخی از ویژگی‌های برتر این رابط کاربری آشنا شده‌اید، توصیه می‌کنیم بررسی زومیت از One UI 4 را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات