چگونه از دوربین گوشی اندروید به‌عنوان وب‌کم کامپیوتر استفاده کنیم؟

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
استفاده از دوربین اندروید به عنوان وب کم
تبدیل گوشی به وب‌کم با ابزار داخلی ویندوز امکان‌پذیر است و به‌سادگی می‌توانید اینکار را انجام دهید.
تبلیغات

اگر می‌خواهید از دوربین گوشی اندرویدی خود به‌عنوان وب‌کم کامپیوتر استفاده کنید، با استفاده از ابزار Phone Link مایکروسافت می‌توانید دوربین جلو یا عقب گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی یا هر گوشی اندرویدی دیگری را به وبکم کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۱ تبدیل کنید.

برنامه‌های متفرقه‌ی زیادی برای تبدیل گوشی به وب‌کم در ویندوز 11 وجود دارند اما استفاده از روش Phone Link مایکروسافت، درحال‌حاضر بهترین و یکپارچه‌ترین راهکار محسوب می‌شود. همچنین برای تبدیل گوشی به وب‌کم در ویندوز 10 می‌توانید از برنامه‌های مختلفی که برای همین‌کار طراحی شده‌اند استفاده کنید.

پیش‌نیاز استفاده از دوربین گوشی به جای وب کم

پیش‌از شروع آموزش استفاده از دوربین گوشی اندروید به‌عنوان وبکم کامپیوتر، باید مطمئن شویم که امکان انجام اینکار روی رایانه‌ی ویندوز ۱۱ شما وجود دارد.

  • درحال‌حاضر فقط کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۱ که عضو برنامه‌ی اینسایدر مایکروسافت باشند، از قابلیت تبدیل گوشی اندروید به وبکم پشتیبانی می‌کنند.
  • جدیدترین نسخه‌ی Phone Link باید روی گوشی و کامپیوتر نصب باشد.
  • سیستم‌عامل گوشی شما باید اندروید ۹ یا بالاتر باشد. برای اطلاع از نسخه‌ی اندروید گوشی خود، می‌توانید به تنظیمات مراجعه کرده و روی About ضربه بزنید.
  • تنظیم ویندوز 11 برای استفاده از دوربین گوشی اندرویدی به‌عنوان وبکم

    ابتدا باید اپلیکیشن Phone Link را روی کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۱ خود راه‌اندازی و آن را به گوشی اندرویدی متصل نمایید. اگر نحوه‌ی راه‌اندازی این برنامه را نمی‌دانید، می‌توانید از مقاله‌ی آموزش استفاده از Phone Link کمک بگیرید. پس‌از برقراری ارتباط، مراحل زیر را برای فعال‌سازی استفاده‌ی بی‌سیم از دوربین گوشی به‌عنوان وبکم ویندوز ۱۱ دنبال کنید:

    ۱. با فشردن کلیدهای ترکیبی Win + I، وارد Settings شوید.

    ۲. به بخش Bluetooth & devices و سپس Mobile devices بروید.

    ۳. روی دکمه‌ی Manage devices کلیک کنید.

    مدیریت دستگاه ها در ویندوز ۱۱

    ۴. در بخش My devices، گزینه‌ی Use as a connected camera را فعال کنید.

    استفاده از گوشی اندرویدی به‌عنوان وبکم در ویندوز ۱۱

    پس‌از انجام تنظیمات، می‌توانید در هر برنامه‌ای روی کامپیوتر ویندوز ۱۱ از گوشی اندرویدی خود به‌عنوان وبکم استفاده کنید. همچنین برای تست خروجی دوربین می‌توانید وارد Settings ویندوز شوید سپس به مسیر Bluetooth & devices > Camera > Windows Virtual Camera بروید.

    در بخش Windows Virtual Camera باید تصویر دوربین گوشی خود را روی ویندوز مشاهده کنید. هم‌زمان با نمایش تصویر، پنجره‌ی کوچکی روی کامپیوتر باز می‌شود که به شما اجازه می‌دهد بین دوربین جلو و عقب جابه‌جا شوید یا ویدیو را متوقف کنید. ازطریق همین پنجره می‌توانید جلوه‌های مختلفی مثل محوکردن پس‌زمینه، فوکوس خودکار، فوکوس نرم و HDR را نیز اعمال کنید.

    استفاده از دوربین گوشی به عنوان وبکم

    هنگام استفاده از گوشی اندروید به‌عنوان وبکم ویندوز ۱۱، روی گوشی خود نیز کنترل‌های مشابهی برای دوربین در اختیار خواهید داشت. همچنین نوتیفیکیشنی با عنوان Your camera is connected مشاهده می‌کنید که نشان‌ می‌دهد درحال استفاده از دوربین هستید. نکته‌ی مهم اینکه اگر هنگام استفاده از گوشی به عنوان وبکم، آن را به‌صورت دستی قفل یا تماس تلفنی دریافت کنید، ارسال تصویر دوربین به‌صورت خودکار متوقف خواهد شد.

    برنامه Phone Link روی گوشی اندروید
    برنامه Phone Link روی گوشی اندروید
    برنامه Phone Link روی گوشی اندروید

    با استفاده قابلیت Phone Link مایکروسافت می‌توانید از گوشی اندرویدی خود در هر اپلیکیشن کنفرانس ویدیویی مثل Teams، گوگل‌میت و زوم به‌عنوان وبکم استفاده کنید. پس‌از اینکه کار شما با وبکم تمام شد، به‌سادگی پنجره‌ی کنترل‌های دوربین را ببندید و برای قطع اتصال، گزینه‌ی Disconnect را انتخاب کنید.

    قطع ارتباط گوشی و ویندوز ازطریق Phone Link

    استفاده از دوربین گوشی به‌ جای وب کم در ویندوز 10

    اگر از ویندوز ۱۰ یا نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل مایکروسافت استفاده می‌کنید، برای تبدیل گوشی به وب کم می‌توانید از برنامه‌های کاربردی مثل DroidCam بهره بگیرید. بدیهی است امکان استفاده از این روش روی ویندوز ۱۱ نیز وجود دارد. برنامه‌ی DroidCam در دو نسخه‌ی رایگان و پریمیوم دردسترس است که شما می‌توانید از نسخه‌ی رایگان آن هم استفاده کنید. برای تبدیل گوشی به وب کم در این سیستم‌عامل‌ها با استفاده از اپلیکیشن مذکور مراحل زیر را دنبال کنید:

    ۱. ابتدا برنامه‌ی DroidCam را برای کامپیوتر و موبایل خود دانلود و آن را روی هر دو دستگاه نصب کنید.

    صفحه دانلود اپ Droidcam
    صفحه اطلاعات اپ Droidcam
    صفحه اطلاعات اپ Droidcam

    ۲. پس‌از راه‌اندازی، می‌توانید آدرس IP دستگاه را در برنامه وارد کنید. یافتن آدرس IP و واردکردن آن کار سختی نیست و فقط باید برنامه را روی گوشی اجرا کنید تا بتوانید به این اطلاعات، دسترسی پیدا کنید.

    تنظیم کردن دوربین گوشی در IP cam
    صفحه آی پی اپلیکیشن Ip Webcam

    ۳. پس‌از اجرای برنامه در موبایل، اطلاعات وای‌فای برایتان به‌نمایش در می‌آید. اکنون باید آن‌ها را در کامپیوتر وارد کنید تا اتصال برقرار شود.

    نکته: در‌صورتی‌که بخواهید از‌طریق USB متصل شوید، تنها کافی است موبایل خود را ازطریق کابل به سیستم متصل کنید.

    دو اسکرین شات نرم افزار Droidcam و اطلاعات ip

    ۴. کیفیت فایل ویدئویی را نیز می‌توانید تنظیم کنید. پس از آماده‌شدن، باید روی گزینه‌ی شروع (Start) کلیک کنید تا تصویر گوشی روی کامپیوتر نمایش داده شود.

    تصویر آنلاین صفحه در نرم افزار Droidcam

    نسخه‌ی رایگان DroidCam اگرچه قابلیت‌های زیادی ارائه می‌دهد اما محدودیت‌هایی نیز دارد. به‌عنوان مثال، شما فقط می‌توانید از وبکم در حالت افقی استفاده کنید. همچنین، بزرگ‌نمایی، وضوح تصویر، روشنایی و سایر کنترل‌ها محدود هستند. اگر قصد دارید قابلیت‌های بیشتری در‌اختیار داشته باشید، باید نسخه‌ی پیشرفته‌ی برنامه را که با نام DroidCamX شناخته می‌شود تهیه کنید.

    تبلیغات
    در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
    0
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    تبلیغات

    نظرات