۳۵ حقیقت جالب از گوشه و کنار جهان؛ از کروکدیل اهلی تا موتزارت انگلیسی

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
با خواندن این حقایق جالب و شگفت‌انگیز از هجوم اخبار روز و فشارهای زندگی فاصله بگیرید تا کمی به ذهنتان آرامش ببخشید و به گنجینه اطلاعات خود بیفزایید.
تبلیغات

زندگی در این دنیای پرتلاطم، زمان زیادی برای خودمان باقی نمی‌گذارد. در میان این هرج‌ومرج به‌ندرت بررسی گوشی‌های هوشمندمان را فراموش می‌کنیم؛ اما اغلب به فکر تجدید آرامش ذهن خود نمی‌افتیم.

برای اینکه امروز کودک درون کنجکاو خود را که در عمق مشکلات جهان پنهان شده است تغذیه کنید، شما را به خواندن اطلاعات جالبی که در انجمن اینترنتی Today I Learned منتشر شده و بازخورد خوبی گرفته است، دعوت می‌کنیم.

حقایق جالب از

یک ماهیگیر محلی در کاستاریکا پس از اصابت گلوله به سر یک کروکدیل، از او مراقبت کرد و پس از اینکه خزنده سلامتی خود را به دست آورد، آن را رها کرد تا به خانه‌اش برگردد. روز بعد مرد کشف کرد «پوچو» او را تا خانه دنبال کرده و در ایوان خوابیده است. پوچو برای ۲۰ سال عضوی از خانواده این مرد شد.

حقایق جالب از TIL

نروژ چوپان‌های نپالی را استخدام می‌کند تا در کوه‌های نروژ مسیر بسازد. حقوق دریافتی آن‌ها برای یک تابستان معادل ۳۰ سال کار در نپال است. این چوپان‌ها بیش از ۳۰۰ پروژه را به اتمام رسانده‌‌اند.

حقایق جالب از TIL

شهردار مدئین که یکی از خطرناک‌ترین شهرهای جهان است از یک معمار به نام آلخاندرو اشیوری درخواست کرد شهر را بازسازی کند. او ابتدا روی ساخت فقیرترین مناطق تمرکز کرد تا مردم و زیرساخت‌ها را به این محله‌ها برگرداند. پس از این اقدام، جرایم به طرز چشمگیری کاهش یافتند.

حقایق جالب از TIL

ریچارد نوریس ویلیامز یکی از بازماندگان تایتانیک بود که بیش از ۶ ساعت تا کمر در آب یخ مانده بود.  پزشکان می‌خواستند هر دو پایش را قطع کنند؛ اما او نپذیرفت. ریچارد در سال ۱۹۲۰ برنده مسابقه تنیس دونفره آقایان ویمبلدون شد.

حقایق جالب از TIL

شیمیدان‌ها برای پلاستیک‌های سوخت فسیلی، دو جایگزین پلاستیک گیاهی تولید کرده‌اند. با استفاده از بازیافت شیمیایی به جای بازیافت مکانیکی، می‌توان ۹۶ درصد از مواد اولیه را بازیابی کرد.

حقایق جالب از TIL

هلن کلر در سال ۱۹۰۰ در دانشگاه هاروارد پذیرفته شد. مارک تواین او را به مرد پرنفوذ شرکت استاندارد اویل، یعنی هنری راجرز معرفی کرد و هنری تمام هزینه تحصیل هلن را پرداخت کرد. هلن کلر اولین فرد نابینا و ناشنوایی بود که توانست در سال ۱۹۰۴ لیسانس بگیرد.

حقایق جالب از TIL

پیرترین فیل زنده جهان «واتسالا» است که در اردوگاه فیل‌ها در تایگر ریزرو هند زندگی می‌کند. این فیل با ۱۰۵ سال سن، دو برابر یک فیل آسیایی عمر کرده است. واتسالا بینایی خود را به خاطر آب‌مروارید از دست داده است؛ اما می‌تواند با استفاده از خرطومش و حمایت اعضای گله مسیریابی کند.

حقایق جالب از TIL

ریور فینیکس که در فیلم «مصاحبه با خون‌آشام» نقش گزارشگر را داشت، درست پیش از فیلم‌برداری یک صحنه درگذشت. این قسمت از فیلم با جایگزینی کریستین اسلیتر بازسازی شد. اسلیتر درآمد خود از این فیلم را به مؤسسه‌های Earth Save و Earth Trust که دو خیریه مورد علاقه فینیکس بودند، اهدا کرد.

حقایق جالب از TIL

نروژ ۴۰ سال پیش موفق به کشف نفت در کشورش شد. آن‌ها با دانستن اینکه سرانجام روزی ذخایر نفت به اتمام خواهد رسید، تصمیم گرفتند آن را در یک صندوق ثروت ملی سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق با ارزش بیش از ۱٫۳ تریلیون دلار، یکی از سودآورترین صندوق‌ها در جهان است که می‌تواند نروژ را برای سال‌ها خودکفا کند.

حقایق جالب از TIL

تنها ۹٫۷ درصد آمریکایی‌ها از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند؛ اما همین تعداد، ۴۷ درصد از تلفات جانی تصادفات اتومبیل را تشکیل می‌دهند.

حقایق جالب از TIL

توماس دو ماهی مارکی دو فاوراس، یک اشراف‌زاده فرانسوی بود که آخرین جمله‌ی زندگی‎‌اش را پس از خواندن حکم مرگش این‌گونه بیان کرد:

می‌بینم شما سه غلط املایی مرتکب شده‌اید.
حقایق جالب از TIL

جیمی کارتر طولانی‌ترین عمر را میان رئیس‌جمهورهای ایالات متحده دارد. او اولین رئیس جمهوری است که ۴۰ سال پس از تحلیف زنده مانده و اولین رئیس جمهوری است که به سن ۹۶ سالگی می‌رسد.

حقایق جالب از TIL

در پایان اصلی انیمیشن «زندگی جدید امپراتور» که با الهام از اینکاها ساخته شده بود، امپراتور جنگل را تخریب می‌کند تا پارک تفریحی خود را بسازد. «استینگ»، خواننده‌ی معروفی که ۲۰ سال برای دفاع از حقوق بومیان تلاش کرده بود، کارگردان را تهدید کرد که اگر پایان انیمیشن را تغییر ندهد، پروژه را ترک خواهد کرد.

حقایق جالب از TIL

ساعت هوشمند یک خانم ۵۹ ساله، به‌درستی ناهنجاری صربان قلب او را تشخیص و به او هشدار داده است که تقاضای کمک کند. پس از درخواست کمک، فیبریلاسیون دهلیزی در این خانم تشخیص داده شد و تحت درمان قرار گرفت. این هشدار باعث کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی شدید در او شد. در سال ۲۰۱۷، FDA استفاده از این فناوری را برای اهداف پزشکی تأیید کرد.

حقایق جالب از TIL

در جنگ جهانی دوم، سرگرد دیگبی تاتام-وارتر که به استفاده از چتر و پوشیدن کلاه بره در میدان جنگ معروف بود، توانست یک حمله با سرنیزه را رهبری کند. او بعداً با چتر خود یک ماشین زرهی آلمانی را از کار انداخت. دیگبی هنگام نجات یک روحانی از آتش دشمن به او گفت:

نگران باران گلوله‌ نباشید؛ من چتر دارم!
حقایق جالب از TIL

فلوریدا برای صید مارهای پایتون‌ تهاجمی برمه، ۲ مرد را از قبیله ایرولای هند آورده بود. درحالی‌که هزار شکارچی توانسته بودند فقط ۱۰۶ مار را کنترل کنند، این دو مرد طی ۴ هفته ۲۷ مار صید کردند؛ از جمله یک پایتون‌ ماده ۴٫۸ متری.

حقایق جالب از TIL

موزه اسمیتسونین در آمریکا بیش از ۳ میلیون تصویر دو‌بعدی و سه‌بعدی دارد که همه می‌توانند به‌صورت رایگان و برای اهدف تجاری از آن‌ها استفاده کنند.

حقایق جالب از TIL

شهر کارمل با ۱۳۸ دوربرگردان، دارای بیشترین تعداد دوربرگردان در ایالات متحده است. از آنجا که در این شهر تقاطع‌های عادی با دوربرگردان جایگزین شده‌اند، تعداد تصادفات ۴۰ درصد کاهش یافته است.

حقایق جالب از TIL

هنگامی که رزم‌ناو یواس‌اس وست ویرجینیا ۶ ماه پس از حمله به پرل هاربر نجات داده شد، در اتاقک محفوظ از هوای آن یک تقویم پیدا کردند که ۳ ملوان گرفتار در اتاقک تا زمان مرگشان، ۱۶ روز روی آن علامت گذاشته بودند.

حقایق جالب از TIL

در سال ۱۹۹۶ یک گانگستر هنگ‌کنگی ملقب به «بیگ اسپندر» پسر ثروتمندترین مرد آسیا را ربود و برای بازگشت او ۱۶۰ میلیون دلار باج خواست. او پس از دریافت پول، با مرد ثروتمند تماس گرفت و در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری مبلغ باج‌ مشاوره خواست!

حقایق جالب از TIL

«سیریو میهاراشی» ژاپن یک ایستگاه قطار است که هیچ ورودی و خروجی ندارد و جاده و راهی برای اتصال آن وجود ندارد. تمام چیزی که این ایستگاه ارائه می‌دهد یک چشم‌انداز زیبا به منظره‌ی پیش‌ رو است. مسافران قطار می‌توانند در این سکو پیاده شوند و از تماشای دره لذت ببرند.

حقایق جالب از TIL

در شرق آفریقا، فیلم‌ها اغلب جوکر ویدیویی (VJ) دارند که به‌صورت زنده و برای اهدافی مانند ترجمه، تفهیم یا کمدی، فیلم را روایت می‌کند.

حقایق جالب از TIL

در سال ۱۹۲۷ در جریان بدترین طغیان تاریخ رودخانه می‌سی‌سی‌پی، هربرت هوور و صلیب سرخ اردوگاه‌های کار اجباری تشکیل دادند و در این اردوگاه، افراد آفریقایی-آمریکایی را با زور اسلحه مجبور به کار روی خاک‌ریز رودخانه می‌کردند. در نهایت برای سرپوش گذاشتن روی این کار غیر انسانی، عوامل آن کمپین رسانه‌ای تشکیل دادند.

حقایق جالب از TIL

ماسک‌های موجود در هواپیما با ایجاد واکنش شیمیایی اکسیژن تولید می‌کنند. اگر فشار در کابین به هم بخورد، ماسک‌ها از محفظه بالای سر مسافران  پایین می‌افتند. کشیدن ماسک به سمت صورت باعث می‌شود پین محافظ رها شود، کلرات سدیم و پتاسیم پرکلرات با یکدیگر ترکیب شوند و اکسیژن تولید کنند.

حقایق جالب از TIL

عرضه نمک یددار در دهه ۱۹۲۰، میانگین ضریب هوشی ملی ایالات متحده را در یک دهه ۳٫۵ واحد افزایش داد. در ایالت‌های خاص که قبلاً سطح بالایی از کمبود ید وجود داشت، ضریب هوشی میانگین در دهه اول تا ۱۵ واحد افزایش یافت.

حقایق جالب از TIL

اولین پرواز انسان با اولین فرود به ماه، ۶۶ سال فاصله داشت. برادران رایت برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ موفق به پرواز با هواپیما شدند. در سال ۱۹۶۹ نیل آرمسترانگ اولین مردی بود که به ماه قدم گذاشت.

حقایق جالب از TIL

در سال ۱۹۹۵ سیاستی موسوم به «دیوار» ایجاد شد. این امر باعث سست شدن اشتراک اطلاعات بین CIA و FBI شد و نقشی اساسی در ناتوانی از توقف ۱۱ سپتامبر ایفا کرد. اوضاع دسترسی به اطلاعات به قدری وخیم شد که هر زمان هنگام تماس به مأموران گفته می‌شد دسترسی ممنوع شده است، آن‌ها سی‌دی «آجر دیگری در دیوار» از پینک فلوید را در تلفن پخش می‌کردند.

حقایق جالب از TIL

هنگامی که NHS، بی‌ام‌‌آی یک مرد انگلیسی را ۲۸۰۰۰ محاسبه کرد، با او تماس فوری گرفتند و از او در مورد اوضاع سلامتی‌اش سؤال کردند. آن‌ها قد ۶٫۲ فوتی (۱۸۹ سانتی‌متر) او را  به‌اشتباه ۶٫۲ سانتی‌متر نوشته بودند.

حقایق جالب از TIL

همان آنزیمی که باعث قهوه‌ای شدن سیب و سیب‎‌زمینی می‌شود، عامل برنزه شدن پوست انسان است.

حقایق جالب از TIL

آرتور تئودور، برادر بزرگ‌تر هنری هشتم، با نامزدش کاترین آراگون به زبان لاتین نامه‌نگاری می‌کرد.هنگامی که آن‌ها شخصاً یکدیگر را ملاقات کردند، قادر به برقراری ارتباط نبودند؛ زیرا هریک به گویش متفاوتی از زبان لاتین تسلط داشتند.

حقایق جالب از TIL

راندا روزی دارنده مدال برنز المپیک، قهرمان UFC و کشتی‌گیر WWE، قبلاً گرداننده یک انجمن پوکمون بود. او در بیوگرافی خود نوشته بود:

من زمان زیادی صرف جودو می‌کنم ... در حال حاضر در رتبه یک زیر ۲۰ سال قرار دارم. اگر باور نمی‌کنی برو سرچ کن.
حقایق جالب از TIL

در سال ۲۰۱۸، یک خانم به‌طور اتفاقی ۷۷۰۹ دلار بابت قهوه به یک کافه سوئیسی پرداخت کرد. او شماره پین خود را به‌عنوان هزینه وارد کرده بود. زمانی که خانم تماس گرفت تا پول خود را پس بگیرد، هیچ کس جواب نداد؛ زیرا کافه اعلام ورشکستگی کرده بود.

حقایق جالب از TIL

توماس لینلی، «موتزارت انگلیسی» نامیده می‌شد. موتزارت او را یک نابغه واقعی می‌دانست و می‌گفت او می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین‌ها تبدیل شود. متأسفانه توماس در ۲۲ سالگی در دریاچه غرق شد و بیشتر قطعه‌های هنری‌ او گم شدند یا در آتش سوختند.

یک نژاد اسب به نام یاکوتیان وجود دارد که بومی سیبری است. این نژاد از نژادهای دیگر عضلانی‌تر است، موهای بلندی روی پوستش دارد و می‌تواند دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

امیدواریم از خواندن این حقایق لذت برده باشید. اگر شما هم از مورد جالبی اطلاع دارید، آن را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات