پاول دوروف دارندگان آیفون را بردگان دیجیتال نامید

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود پاول دوروف در یک اظهارنظر و انتقاد از اپل در کانال تلگرامی خود، دارندگان آیفون را بردگان دیجیتال نامیده است.
تبلیغات

کسانی که اخبار دنیای فناوری را دنبال می‌کنند، می‌دانند نگرش پاول دوروف، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی تلگرام، به اپل چندان مثبت نیست و به‌نوعی می‌توان گفت انتقاد از شرکت واقع در کوپرتینو و تمسخر آن یا محصولاتش، به یکی از عادت‌های دوروف تبدیل شده است. وی بارها گفته است اپل از توسعه‌دهندگان سرقت و از آن‌ها به‌عنوان منبع سود استفاده می‌کند، کمیسیون فروش درون‌برنامه‌ای می‌گیرد و همچنین در مورد آیفون ۱۲ پرو دید بسیار منفی دارد و آن را حجیم و باستانی می‌نامد.

در جدیدترین مورد، پاول دوروف پا را فراتر گذاشته و در بیانیه‌ای نه‌تنها به اپل، بلکه به طرفداران آن تاخته و صاحبان آیفون را برده دیجیتال نامیده است. اظهارنظر بنیان‌گذار تلگرام در واکنش به مقاله تایمز منتشر می‌شود که در آن، اپل به نظارت گسترده و سانسور به دستور چین متهم شد. دوروف معتقد است این شرکت آزادی کاربران را زیر پا می‌گذارد.

به ادعای دوروف، اپل به‌صورت بسیار کارآمد مدل تجاری خود را براساس فروش تجهیزات منسوخ‌شده با درنظرگرفتن قیمت تورمی به مشتریان محصور در اکوسیستم خود اجرا می‌کند. وی می‌گوید هر بار که مجبور است تلگرام را روی دستگاه‌های iOS آزمایش کند، احساس‌ می‌کند در قرون وسطی است. به گفته وی، نمایشگر ۶۰ هرتز آیفون‌ قادر به رقابت با نمایشگر ۱۲۰ هرتز گوشی‌های هوشمند مدرن اندرویدی نیست که به‌ لطف آن، انیمیشن‌ها بسیار نرم و روان‌تر اجرا می‌شوند.

پاول دوروف دستگاه‌های اپل را بسیار کند با تجهیزات قدیمی نامید و بار دیگر کسانی که صاحب آیفون هستند، «برده‌های دیجیتال» خواند. او در این باره می‌گوید:

... به هر حال، آن‌ها فقط می‌توانند از برنامه‌هایی که اپل اجازه دسترسی به آن‌ها را داده است استفاده کنند. به‌عنوان مثال، پشتیبان‌گیری فقط در آی‌کلاد در دسترس است؛ بنابراین از اینکه حزب کمونیست چین از رویکرد تمامیت‌خواهانه اپل قدردانی کرده است، اصلا متعجب نیستم؛ زیرا به لطف آن، اکنون، اپل کنترل کاملی بر برنامه‌ها و داده‌های همه شهروندان خود دارد که به آیفون اعتماد می‌کنند.

ادعا می‌شود اپل مصالحه‌ی زیادی با دولت چین برای نقض حریم خصوصی شهروندان انجام داده و اخیرا این روابط در کانون توجه برخی از اعضای کنگره ایالت متحده آمریکا قرار گرفته است. در حومه شهر گویانگ چین، به‌تازگی ساختمانی برای استقرار مرکز داده جدید اپل احداث شده است که سرورهای آن، داده‌های کاربر چینی را ذخیره می‌کنند و توسط یک شرکت دولتی چینی مدیریت می‌شوند. تیم کوک، استدلال می‌کند که داده‌های کاربران چینی کاملا ایمن خواهد بود؛ اما واضح است که اپل کنترل آن را تا حد زیادی به دولت چین واگذار کرده است.

مقامات دولت چین به‌طور فیزیکی رایانه‌هایی را کنترل می‌کنند که اطلاعات شخصی کاربران چینی در آن‌ها ذخیره شده است. علاوه بر این، به دلیل ممنوعیت مقامات چینی، اپل استفاده از فناوری‌های رمزگذاری را که در مناطق دیگر استفاده می‌شود، کنار گذاشته است. حتی کلیدهای دیجیتال که امکان رمزگشایی اطلاعات شخصی کاربران را فراهم می‌کنند، در مرکز داده چین در دسترس هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات