باورنکردنی؛ ذخیره کردن انیمیشن شرک روی یک فلاپی دیسک

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک کاربر خوش‌ذوق ردیت موفق شده است کدک تصویری جدیدی ابداع کند که به وسیله‌ی‌ آن می‌توان تمام فیلم شرک را روی یک فلاپی دیسک ذخیره کرد.
تبلیغات

در حال حاضر با پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف روبه‌رو هستیم. یکی از بخش‌های دنیای فناوری که بیشتر از بقیه با تغییر عمده روبه‌رو شده، پخش فیلم و فرمت‌های مختلف برای افزایش کیفیت و کاهش حجم است. اکنون می‌توان با استفاده از تلویزیون‌ 8K، فیلم‌هایی با کیفیت بصری بی‌نظیر مشاهده کرد و صداهای فوق‌العاده از طریق کانال‌های صوتی پیشرفته به بهترین شکل به گوش ما می‌رسند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر بشود یک فیلم کامل را در یک فلاپی دیسک جای داد، چه می‌شود؟ مدت‌زمان زیادی است که حتی کمتر کسی از دی‌وی‌دی استفاده می‌کند؛ اما شاید نوبت آن شده است که فلاپی‌ دیسک بار دیگر به دنیای ما بازگردد. البته اگر بتوان این کار را انجام داد، مطمئنا به دستگاه خاصی برای پخش کردن ویدئوهای کم‌حجم ذخیره‌شده در فلاپی دیسک نیاز است.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی ردیت به نام u/GreedyPaint اعلام کرده است که در حال انجام فرایندی برای ذخیره کردن یک فیلم کامل در فلاپی دیسک  است. براساس اطلاعات منتشرشده در حساب کاربری او، این کاربر در حال نوشتن یک کدک تصویری مخصوص X265 است که می‌تواند فیلم را به رزولوشن ۱۲۰ در ۹۶ پیکسل و سرعت ۴ فریم بر ثانیه کاهش دهد. به همین ترتیب‌، او توانسته است انیمیشن شرک را به فضایی با حجم فقط ۱٫۴۴ مگابایت (حدود ۰٫۰۳ درصد ظرفیت ۴٫۷ گیگابایتی دی‌وی‌دی) اضافه کنند. در واقع u/GreedyPaint موفق شده است حجم انیمیشن شرک را به ۱٫۳۷ مگابایت کاهش دهد؛ این حجم به قدری کم است که پس از ذخیره شدن در فلاپی دیسک، هنوز فضای خالی وجود داشت. اگر بخواهید دقیق‌تر متوجه کم بودن حجم این فرمت شوید، باید بدانید اکنون موسیقی‌هایی منتشر می‌شوند که بیش از ۱۰ مگابایت حجم دارند و تلفن‌های هوشمند می‌توانند عکس‌هایی با حجم بیش از ۳۰ مگابایت ثبت کنند.

برای پخش نسخه بسیار کم‌حجم و ۴ فریم بر ثانیه‌ای شرک، این کاربر به‌عنوان بخشی از سیستم پخش سفارشی فلاپی دیسک‌ که آن را LimaTek Diskmaster می‌نامد، یک فلاپی درایو را به Raspberry Pi متصل کرده است. هنگامی که دستگاه روشن می‌شود،‌ یک انیمیشن کوتاه خانگی پخش می‌شود که از کاربر می‌خواهد دیسک فیلم را وارد کند. وقتی این کار انجام شود، فیلم به‌طور خودکار پخش می‌شود. کار با دستگاه پخش‌کننده این فرمت مخصوص دقیقا مانند دیگر گزینه‌هایی است که تاکنون ساخته شد‌ه‌اند.

در حساب کاربری u/GreedyPaint فیلمی آپلود شده است که شیوه عملکرد دستگاه و پخش فیلم را به نمایش می‌‎گذارد. گفته می‌شود پس از کاهش حجم بی‌سابقه‌ی فیلم شرک، قسمت صدا بیشترین آسیب را دیده که این امر کاملا طبیعی است. اگر بخواهیم صادقانه درباره‌ی نسخه‌ی ۱٫۳۷ مگابایتی این فیلم نظر دهیم، باید بگوییم کیفیت آن به‌شدت افت کرده است. البته شاید این اولین قدم برای فناوری باشد که می‌تواند دنیای کدک‌ تصویری را تغییر دهد. عموما گام‌های ابتدایی خروجی‌های بی‌نظیر ندارند. کاربر مذکور اعلام کرده است که قصد دارد کدک‌های دیگری بنویسد که حجم را به قدری کاهش بدهد که بتوان در صفحه‌های گرامافون نیز فایل‌های مختلف ذخیره کرد.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی این کدک تصویری جدید چیست؟ آیا به نظر شما می‌توان امید داشت که این فناوری، روزی برای ساخت فرمت‌های بهتر با حجم کم و کیفیت بالا استفاده شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات