هفت پیش‌بینی بیل گیتس در مورد آینده‌‌ جهان

جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت، پیش‌بینی‌هایی در مورد سلامت عمومی، محیط زیست و رباتیک کرده است که به احتمال زیاد تحقق خواهند یافت. در ادامه با پیش‌بینی‌های جدید بیل گیتس، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

بیل گیتس که در عین حال ثروتمند‌ترین فرد دنیا است، کارهای بشردوستانه‌ی زیادی نیز انجام می‌دهد. او روزی چشم از جهان فرو خواهد بست، اما ایده‌هایش دنیا را در بر خواهد گرفت و با تمام وجود، او را در زندگی خود حس خواهیم کرد. پیش‌بینی‌های قبلی بیل گیتس این بود که تعداد گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد و اکنون شواهد نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های جدید او نیز به حقیقت خواهد پیوست.

آفریقا در تامین غذا خودکفا خواهد شد

کشاورزی

در سال ۲۰۱۵ بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که بهره‌وری کشاورزی آفریقا تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و کل قاره‌ی آفریقا از نظر تولید غذا خودکفا خواهد شد. در حال حاضر این قاره سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد در حالی که ۷۰ درصد ساکنان کشورهای جنوب صحرای آفریقا، کشاورز هستند.

براساس پیش‌بینی بیل گیتس، نوآوری‌هایی که در بخش کشاورزی خواهند شد، وابستگی غذایی آفریقا را تا ۱۵ سال دیگر از بین خواهد برد. امروزه در سراسر جهان از کودهایی استفاده می‌شود که عملکرد بهتری دارند و محصولات کشاورزی مقاوم در برابر آفات گوناگون و خشکسالی، پرورش داده می‌شوند. کشاورزان آفریقایی با دسترسی به این تجهیزات و فناوری‌ها می‌توانند تولید سالانه خود را به ۲ برابر برسانند.

بانکداری همراه زندگی افراد فقیر را متحول خواهد کرد

بانکداری همراه

به دلیل اینکه در کشورهای آفریقا امرار معاش کار بسیار دشواری است، مردم معمولا برای پرداخت هزینه‌های مورد نیاز برای هزینه‌های بهداشت و سلامت، غذا، تحصیلات و تعمیرات با مشکلات زیادی مواجه هستند. به اعتقاد بیل گیتس، تمام این مشکلات به علت ضعیف بودن زیرساخت‌های بانکداری است. سرویس‌های مالی مانند M-PESA خدماتی را ارایه می‌دهند که دسترسی افراد به حساب‌های بانکی دیجیتالی در کشورهایی مثل کنیا و اوگاندا را فراهم کنند.

بیل گیتس در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرده بود که تا سال ۲۰۳۰، ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان که امروزه دارای حساب بانکی نیستند، می‌توانند پول‌های خود را از طریق این حساب‌های دیجیتالی ذخیره کرده و مبالغ مختلفی را به راحتی با گوشی‌های خود پرداخت کنند. همچنین این شرکت‌ها برای افزایش سطح زندگی مردم می‌توانند خدمات دیگری را از ایجاد سپرده تا تامین اعتبار برای شرکت‌ها، ارایه دهند.

تقریبا کشور فقیری وجود نخواهد داشت

کشور فقیر

در سال ۲۰۱۴ بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که در صورت تداوم کمک‌های خارجی به کشورهای فقیر تا سال ۲۰۳۵ هیچ کشور فقیری وجود نخواهد داشت. از زمان روی کار آمدن ترامپ بودجه‌هایی که برای کمک به کشورهای فقیر در نظر گرفته می‌شد، بنابه دلایل سیاسی به شدت کاهش پیدا کرده است ولی او همچنان به تاثیر این بودجه‌ها امیدوار است.

براساس اطلاعاتی که از طرف بانک جهانی اعلام شده است، بیل گیتس، کشورهایی را که درآمد روزانه‌ی آنها کمتر از ۱.۹۰ دلار است، فقیر دانسته که با این حساب ۳۵ کشور دنیا در چنین وصعیتی قرار دارند. او می‌گوید در آینده درآمد تقریبا همه‌ی کشورها به حدی خواهد رسید که امروزه آن را متوسط به پایین می‌نامیم. این کشورها در زمینه‌های مختلفی از کشورهای ثروتمند و پیشرفته الگوبرداری خواهند کرد و از نوآوری‌هایی مانند بذرهای بهتر، واکسیناسیون و انقلاب دیجیتالی بهره‌مند خواهند شد.

بیوتروریسم جان میلیون‌ها نفر را خواهد گرفت

بیوتروریسم

بیل گیتس در ماه فوریه در کنفرانسی در مونیخ آلمان اعلام کرد که عامل بیماری‌زای منتشر شده در هوا ترکیبی از ویروس آنفولانزا و آبله است که به صورت عمد و غیراخلاقی در هوا توسط بیوتروریست‌ها منتشر می‌شود. اپیدمیولوژیست‌ها (متخصصانی که در مورد نحوه انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا در نژادهای مختلف، مطالعه می‌کنند) معتقدند احتمال اینکه چنین فاجعه‌ای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در جهان رخ دهد بسیار بالا است.

در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، هر ساله ۳۳ میلیون نفر کشته خواهند شد. بنیاد بیل و ملیندا گیتس اخیرا اتحادیه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند تا از طریق توسعه‌ی واکسن‌های مختلف، از شیوع بیماری‌های واگیردار جلوگیری کنند.

انسان به یک منبع انرژی پاک دست خواهد یافت

 انرژی‌های تجدیدپذیر

یکی از پیش‌بینی‌های امیدوارکننده‌ی بیل گیتس در سال ۲۰۱۶، این بود که تا سال ۲۰۳۰، انرژی باد، خورشید و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر، بیشترین بخش انرژی جهان را تامین خواهند کرد. او می‌گوید: یکی از بزرگترین چالش‌های ما، تامین انرژی مورد نیاز مردم است. این چالش فراتر از تصور مردم است اما انرژی‌های تجدیدپذیر فرصتی هستند که باید از آنها بهره برد.

بیشتر کشورهایی که گیتس به آنها سفر کرده است، از آب سالم یا برق برخوردار نیستند. وضعیت زندگی مردم در این کشورها به قدری وخیم است که شب‌ها نمی‌توانند خانه‌های خود را گرم کرده و روشنایی منازل خود را تامین کنند، حتی توانایی تاسیس مراکز درمانی را نیز ندارند. گیتس می‌گوید اگر جهان بتواند به یک منبع انرژی پاک و ارزان دست پیدا کند، معضل تغییرات اقلیمی از بین خواهد رفت و زندگی میلیون‌ها فقیر در سرتاسر جهان دگرگون خواهد شد.

مشاغل زیادی به علت اتوماسیون از بین خواهند رفت

اتوماسیون

گیتس می‌گوید تا ۲۰ سال آینده انسان‌ها از انبارها و کارخانه‌های جهان اخراج می‌شوند و ربات‌ها جایگزین کارگران خواهد شد. ربات‌ها این توانایی را دارند که سریعا گسترش پیدا کنند و همان وظایفی را که نیروی انسانی قبلا انجام می‌دادند، با دقت کامل انجام دهند. ربات‌ها مزایای زیادی نسبت به انسان دارند؛ ربات‌ها نمی‌خوابند، نیازی به بیمه‌‌های درمانی ندارند و به تعطیلات هم نمی‌روند. همه این موارد کارفرمایان را خوشحال می‌کنند.

او معتقد است این جایگزنی به نسبت روندی که خواهد داشت، باعث از بین رفتن هزاران شغل و یا حتی میلیون‌ها شغل خواهد شد. طبق گفته‌ی بیل گیتس، در حال حاضر کارگری که در کارخانه کار می‌کند، باید قسمتی از حقوقش را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. اگر قرار باشد رباتی جایگزین او شود، صاحب کارخانه باید به همان میزان که کارگر مالیات می‌داد، به دولت مالیات بدهد.

فلج اطفال به‌طور کامل ریشه‌کن خواهد شد

 polio

جدیدترین آمار ارایه شده در سال ۲۰۱۶، نشان داد که فقط ۳۷ مورد بیماری فلج اطفال در جهان گزارش شده است، درحالی که در دهه ۱۹۸۰، نزدیک به ۴۰۰ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده‌ بود. براساس آخرین اطلاعات گزارش شده، هم‌اکنون تنها چند صد نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند که بیل گیتس امیدوار است که فلج اطفال بعد از آبله، دومین بیماری خواهد بود که به طور کامل نابود خواهد شد.

در سال ۲۰۱۳ گیتس اعلام کرد که اعضای جامعه جهانی فلج اطفال، در حال انجام مراحل پایانی برنامه‌ای با جزییات کامل هستند. در صورت اجرایی شدن این برنامه، تا 6 سال دیگر این بیماری که زمانی سالانه ۴۰۰ هزار کودک را معلول می‌کرد، ریشه‌کن خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات