گرمای هوا در خاورمیانه رکورد شکنی می کند

جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته دماسنج‌ها در منطقه‌ی میتریبا در کویت عدد ۵۴ درجه‌ی سلسیوس را نشان دادند. این عدد بالاترین دمای ثبت شده بر روی کره‌ی زمین بعد از منطقه‌ی دره‌ی مرگ در کالیفرنیا است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سازمان جهانی هواشناسی، WMO، در پی ثبت گرمای ۵۴ درجه‌ای در کویت جلسه‌ی تخصصی خود را برگزار می‌کند؛ دمای منطقه‌ی میتریبا، Mitrabah، در روز ۳۱ تیر رکوردی جدید را برای آسیا و در کل برای نیم‌کره‌ی شرقی ثبت کرد. همچنین در تاریخ اول مرداد شهروندان شهر بصره در عراق دمای ۵۳.۹ و جنوب مراکش دمای بین ۴۳ تا ۴۷ درجه‌ی سلسیوس را تجربه کردند. استان خوزستان هم از این موج گرما بی‌نصیب نماند و دماسنج‌ها به خصوص در اولین روز مرداد ماه عددهای بالای ۵۰ درجه را نشان می‌دادند.

در همین حال مناطق مرکزی و شرقی ایالات متحده‌ی آمریکا هم از موج گرما بی‌نصیب نمانده‌اند؛ دمای هوا در این مناطق بین ۳۵ تا ۳۸ درجه‌ در نوسان بوده‌ است.  

بر طبق داده‌های موجود در سازمان جهانی هواشناسی بالاترین دمای ثبت شده در کره‌ی زمین مربوط به دره‌ی مرگ در ایالت کالیفرنیا است. دمای ثبت شده در روز ۱۰ ژوئیه سال ۱۹۱۳ در این منطقه عدد ۵۶.۷ سلسیوس را نشان می‌دهد. بیشینه دمای قابل تحمل برای انسان نزدیک به ۷۶ درجه‌ی سلسیوس است.

این سازمان وابسته به سازمان ملل با انتشار بیانه‌ای اعلام کرد:

تحقیقات ما توسط اقلیم‌شناسان و هواشناسان در مورد گرمای بی‌سابقه‌ی کویت در جریان است. متخصصین ما با استفاده از زیرساخت‌های موجود در منطقه، مشاهدات عینی و دیگر امکانات به جمع‌آوری حداکثری داده‌ها خواهند پرداخت.مدت زمان، شدت و تکرار موج‌های گرمایی تا پایان قرن حاضر افزایش خواهد یافت. کمیته‌ی تخصصی ما به بررسی پدیده‌های مختلف و تاثیر آن‌ها بر گرمایش زمین نیز می‌پردازد.

سازمان WMO اضافه می‌کند بسیاری از پدیده‌های اکستریمی که به خصوص در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ شاهد بودیم، با ادامه‌ی فعالیت‌های انسانی احتمال تکرار بیشتری دارند.

موج گرمای موجود در خاورمیانه و آفریقا نگرانی‌های زیادی را به خصوص در مورد بهداشت و سلامت شهروندان به وجود آورده است.باید در نظر گرفت که مردم این مناطق نیز به دلیل جنگ یا فقر از امکانات کمی برخوردار هستند در نتیجه قضیه بحرانی‌تر می‌شود.

بیشتر مناطق دنیا درگیر گرمای شدید هستند و این پدیده مختص کشور خاصی نیست. به عنوان مثال ایالت راجستان در هنوستان دمای ۵۱ درجه‌ای را تجربه کرد.

گرمای شدید به خصوص برای ساکنین منطقه‌ی خاورمیانه و حوزه‌ی خلیج فارس با پدیده‌ی کوچ اجباری همراه خواهد شد. بر اساس گزارشی که سال گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که تا سال ۲۱۰۰ میلادی گرما و رطوبت در خاورمیانه به حدی شدید می‌شود که انسان قادر به تحمل آن نخواهد بود.

چند روز پیش نیز وزیر نیرو با بحرانی دانستن شرایط آبی در کشور، این موضوع را تهدیدی برای بقای تمدن ایرانی معرفی کرد.

نظر شما چیست؟ مشاهدات خود را در چند روز گذشته با دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات