قیمت SSD به‌زودی ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
بهترین حافظه SSD بازار
قیمت SSD-های عادی و سازمانی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴ به‌صورت دو رقمی افزایش پیدا خواهد کرد.
تبلیغات

طبق جدیدترین پیش‌بینی‌ مؤسسه‌ی ترندفورس، در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴، در تمامی دسته‌بندی‌های محصولات NAND مانند SSD شاهد افزایش دو رقمی قیمت‌ها خواهیم بود.

به‌گفته‌ی ترندفورس، قیمت SSD-های مخصوص کاربران عادی در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، حداکثر ۱۵ درصد افزایش می‌یابد؛ این محصولات در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۴ نیز دچار افزایش قیمت ۲۳ تا ۲۸ درصدی شدند.

این افزایش قیمت‌ در بازار درایو‌های مصرفی، فراتر از افزایش قیمت در ویفرهای فلش NAND سه‌بعدی است. ترندفورس این موضوع را به عواملی مانند استراتژی‌ تولیدکنندگان SSD، کاهش فروش محصولات مرتبط و ذخیره‌نکردن تولیدات در انبار نسبت می‌دهد.

جدول پیشبینی افزایش قیمت محصولات SSD در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴

درحالی که افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت نیز برای مصرف‌کنندگان خوشایند نیست؛‌ اما اوضاع بدتر از این هم می‌توانست باشد. ترندفورس انتظار دارد که قیمت‌های SSD-های سازمانی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کنند.

از جمله عوامل مؤثر بر قیمت‌ SSD تجاری می‌توان به تقاضای قوی از سوی شرکت‌های مخابراتی مستقر در ایالات متحده و چین، سفارش‌های تکمیل‌نشده برای درایو‌های با ظرفیتِ بالا و انتظار برای انباشت موجودی بعضی شرکت‌ها اشاره کرد.

افزایش قیمت‌، سایر محصولات فلش NAND را نیز بی‌نصیب نخواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود که فضاهای ذخیره‌سازی موبایل مانند حافظه‌های eMMC و UFS نیز درست مانند قیمت SSD مصرف‌کننده، شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی باشند.

افزایش مداوم قیمت‌ها از کمبود عرضه‌ی فلش NAND نشئت می‌گیرد. با‌ اینکه بازیگران اصلی این حوزه مانند کیوکسیا و وسترن دیجیتال تولیدات خود را افزایش داده‌اند، اما تاکنون سایر تولیدکنندگانِ بهترین SSD ها مانند سامسونگ، رویکرد‌های محافظه‌کارانه‌تری را برای تولید و عرضه در پیش گرفته‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات