کوالکام از رم LPDDR5X سامسونگ برای پلتفرم‌های اسنپدراگون استفاده می‌کند

شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ از تأیید کوالکام برای استفاده از حافظه‌ی DRAM جدید مبتنی‌بر ۱۴ نانومتر LPDDR5X این شرکت در پلتفرم‌های موبایل اسنپدراگون خبر داد.
تبلیغات

سامسونگ آبان ۱۴۰۰ به‌طور رسمی حافظه‌ی DRAM جدید LPDDR5X را برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد. این حافظه‌ ۱٫۲ برابر سریع‌تر از LPDDR5 است و ۲۰ درصد کمتر از آن انرژی مصرف می‌کند. رم LPDDR5X عملکرد ضبط ویدئویی را با وضوحی بسیار زیاد انجام خواهد داد و قابلیت‌ پردازش هوش مصنوعی را در محصولات پرچم‌دار نسل بعدی افزایش می‌دهد.

به‌گزارش Videocardz، غول فناوری کره‌ای روز ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ از تأیید کوالکام برای استفاده از تراشه‌ی ۱۶ گیگابایتی DRAM این شرکت که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده‌اند، در پلتفرم‌های موبایلی خود خبر داد.

درواقع، سامسونگ پس از معرفی رم LPDDR5X در نوامبر ۲۰۲۱، همکاری نزدیکی را با شرکت کوالکام آغاز کرد و این حافظه را با پهنای باندی ۷٫۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه‌ای برای استفاده در پلتفرم‌های موبایل اسنپدراگون بهینه‌سازی کرد. انتظار می‌رود که رم LPDDR5X سامسونگ ۱٫۲ برابر سریع‌تر از سرعت ۶٫۴ گیگابیت‌برثانیه رم LPDDR5 به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند پریمیوم امروزی باشد.

samsung-lpddr5x-3

یکی از مزایای مهم استفاده از حافظه‌ی LPDDR5X افزایش عملکرد ضبط ویدئویی با وضوح درخورتوجه و به‌کار‌گیری هوش مصنوعی برای تشخیص صدا و تصویر و پردازش زبان طبیعی در گوشی‌های هوشمند نسل بعدی است. این تراشه به‌کمک طر‌ح‌های مدار پیشرفته و مقیاس‌بندی دینامیکی ولتاژ و فرکانس (DVFS) می‌تواند مصرف برق دستگاه‌ها را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

مقیاس‌بندی دینامیکی ولتاژ و فرکانس (DVFS) درواقع همان درجه‌بندی پویای بسامد است که به مدیریت توان پردازنده‌ها کمک می‌کند.

جینمن هان، معاون اجرایی و رئیس بخش فروش و بازاریابی سامسونگ، در توضیح این خبر گفت:

تأیید خبر استفاده از حافظه‌های LPDDR5X در پلتفرم‌های موبایلی اسنپدراگون، گواهی بر پیشروبودن ما در فناوری DRAM است. انتظار داریم استفاده از این حافظه‌ی کارآمد و کم‌مصرف فقط به گوشی‌های هوشمند محدود نشود؛ بلکه در مراکز داده و کامپیوترهای شخصی و حتی خودروها نیز گسترش یابد و کارایی سیستم‌ها و دستگاه‌ها را بهبود بخشد.

زیاد اصغر، معاون مدیریت محصول کوالکام، نیز دراین‌باره اضافه کرد:

کوالکام همواره از به‌روزترین ویژگی‌های حافظه‌ی DRAM تراشه‌ی LPDDR استفاده می‌کند. به‌کار‌گیری حافظه‌‌ی LPDDR5X در پلتفرم‌های اسنپدراگون تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشد و عملکرد تراشه‌های این شرکت را هنگام اجرای بازی‌ها ارتقا می‌دهد. این حافظه‌ از جدیدترین راهکارهای هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دوربین‌ گوشی‌ها و اجرای بهتر برنامه‌ها استفاده خواهد کرد.

آنچه مسلم است، سامسونگ به‌طور مستمر برای توسعه‌ی محصولات DRAM کم‌مصرف تلاش می‌کند تا بتواند عملکردی بهینه‌تر و ظرفیت‌هایی بیشتر را برای پشتیبانی از مجموعه‌ای رو‌به‌رشد از سیستم‌های نسل بعدی ارائه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات