تماشا کنید: سرعت خیره‌کننده‌ی حافظه SSD مبتنی‌بر PCIe 5.0

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل ویدئوی جدید را در توییتر منتشر کرده است که نشان می‌دهد سیستمی مجهز به SSD جدید PM1743 PCIe NVMe سامسونگ به سرعت خواندن و نوشتن بالغ‌بر ۱۳ گیگابایت‌ بر ثانیه دست می‌یابد.
تبلیغات

با نزدیک‌ شدن به زمان برگزاری نمایشگاه سالانه‌ی CES، شرکت‌ها در حال آماده‌شدن برای رونمایی از جدیدترین محصولاتشان هستند. یکی از جالب‌توجه‌ترین رونمایی‌های این رویداد، SSDهای مبتنی‌بر PCIe 5.0 خواهند بود که از لحاظ تئوری سرعت خواندن/نوشتن سرسام‌آور ۱۴ گیگابایت‌ بر ثانیه را نوید می‌دهند. حال، اینتل ویدئوی آزمایشی جدیدی را منتشر کرده که در آن از SSD جدید PM1743 PCIe NVMe سامسونگ، همراه با پردازنده‌ی Core i9-12900K برای رسیدن به سرعت داده‌ی بیش از ۱۳ گیگابایت‌ بر ثانیه در دنیای واقعی استفاده شده است.

البته باید به این نکته توجه داشت که استاندارد شدن سرعت انتقال داده‌ی بیش از ۱۳ گیگابایت‌ بر ثانیه، سال‌ها می‌تواند به‌ طول بینجامد؛ زیرا در حال‌ حاضر دستیابی به آن نیازمند سیستم بالارده‌ی مجهز به قدرتمندترین تراشه‌های اینتل و نسل جدید SSDهای کم‌یاب است و طبیعتاً تمامی این‌ها قیمت بسیار زیادی را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند. بنابراین احتمالاً افراد کمی می‌توانند از SSDهای جدید مبتنی‌بر PCIe 5.0 در سیستم‌هایشان بهره بگیرند.

البته آزمایش اینتل عملکرد چشمگیری را از توانایی نسل بعدی حافظه‌های ذخیره‌سازی نوید می‌دهد و در نهایت، عموم کاربران نیز می‌توانند با کمی تأخیر و پس از کاهش قیمت‌ها، در سال‌های آینده این سرعت هیجان‌انگیز را تجربه کنند. به‌طور کلی، دلیل این آزمایش بدون شک نشان‌ دادن پشتیبانی از PCIe 5.0 در تراشه‌های نسل‌ دوازدهمی آلدرلیک است. اینتل نشان داده است که چگونه با بهره‌گیری از پردازنده‌ی Core i9-12900K Alder Lake و SSD سامسونگ به توان عملیاتی ۱۳.۸ گیگابایت‌ بر ثانیه در بنچمارک IOMeter دست یافت.

جالب است بدانید که اینتل در ابتدا قصد داشت این پیش‌نمایش را در CES نشان دهد؛ اما این شرکت هفته‌ی گذشته اعلام کرد که به‌ دلیل شیوع نوع جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا، از حضور در نمایشگاه یادشده صرف‌نظر می‌کند. همین امر سبب شد که رایان شروت، استراتژیست ارشد اینتل، نسخه‌ی آزمایشی را به‌صورت عمومی ازطریق توییتر به اشتراک بگذارد.

ناگفته نماند سرعت ۱۳.۸ گیگابایت‌ بر ثانیه ممکن است برای کاربران معمولی دسکتاپ بیش از حد باشد؛ اما این سرعت برای اجرا و بارگذاری بافت‌ها در بازی‌های AAA، کار با فایل‌های ویدئویی 8K یا تصاویر با وضوح فوق‌العاده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

ظاهراً سامسونگ جزو اولین تولیدکنندگانی خواهد بود که درایوهای SSDهای PCIe 5.0 را عرضه می‌کند و به‌ همین‌ دلیل، اینتل تصمیم گرفت از SSD‌ غول فناوری کره برای انجام این آزمایش استفاده کند. علاوه‌بر سامسونگ، چندین شرکت دیگر نظیر آی‌دیتا نیز در حال آماده‌سازی SSD‌های PCIe 5.0 و کنترلرهای SSD برای رایانه‌های شخصی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات