سیستم خنک‌کننده Josbo پایداری SSDهای مبتنی بر نسل پنجم PCIe را تضمین می‌کند

چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
همواره SSDهای NVMe M.2 با گذشت هر نسل و بالا رفتن عملکرد کلی‌شان، داغ‌تر و تشنه‌ی انرژی می‌شوند؛ اما شرکت چینی Josbo سیستم خنک‌سازی جدیدی را معرفی کرده است که می‌تواند نویدبخش حل این چالش باشد.
تبلیغات

در سال‌های اخیر SSDها که معمولاً در انحصار محصولات اندک و بسیار گران‌قیمتی بودند، راه خود را به سیستم‌های خانگی، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و حتی کنسول‌های نسل‌نهمی مایکروسافت و سونی باز کرده‌اند و به‌طور روزافزون شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه هستیم؛ به‌طوری که سرعت خواندن و نوشتن بیش از پنج گیگابایت در PCIe 4.0 در حال تبدیل شدن به استانداری واحد است که به‌زودی جای خود را به SSDهای مبتنی‌بر نسل پنجم PCIe خواهد داد.

با وجود پیشرفت زیاد، همواره کنترل دمای این قطعات سخت‌افزاری بسیار سریع، پاشنه‌ی آشیلی برای محصولات و شرکت‌های تولیدکننده بوده است. مانند هر قطعه‌ی کامپیوتری دیگر، گرمای بیش‌ از حد می‌تواند سبب افت عملکرد و کاهش عمر مفید SSD شود؛ بنابراین، قطعات سخت‌افزاری یادشده به‌خصوص SSDهای پشتیبانی‌کننده از نسل چهارم و پنجم PCIe نیاز به سیستم خنک‌سازی جداگانه دارند و شرکت‌های سازنده معمولاً همراه با SSDهایشان یک سیستم خنک‌سازی (هیت سینک) نسبتاً ساده نیز ارائه می‌هند.

با این‌ حال، شواهد نشان می‌هد که حافظه‌های ذخیره‌سازی یادشده در برخی سناریوها به‌قدری داغ می‌شوند که حتی بهترین هیت سینک‌های موجود در بازار را نیز به چالش می‌کشند و فرایند یادشده با نسل پنجم PCIe و سرعت خواندن/نوشتن سرسام‌آور بیش از ۱۰ گیگابایت در ثانیه، دوچندان خواهد شد. البته تاکنون سیستم‌های خنک‌سازی متعددی همچون ElecGear و RaidSonic به بازار عرضه شده‌اند اما شرکت چینی جاسبو سیستم خنک‌کننده‌ی جدیدی را مبتنی‌بر طراحی فنِ دمنده به‌نام Qiao Sibo رونمایی کرده است که می‌تواند سطح پایداری و عمر مفید SSD جدید M.2 را به حداکثر برساند.

گفته می‌شود که راه‌حل خنک‌کننده‌ای که جاسبو ارائه می‌دهد، عملکرد به‌مراتب بهتری را نسبت به طراحی خنک‌کننده‌ی غیرفعال (بدون فن) به‌ ارمغان می‌آورد. از نظر طراحی، خنک‌کننده‌ی مذکور برای درایوهای SSD PCIe NVMe M.2 دارای ابعاد 76mm x 24.5mm x 70.5mm است و در بالای SSD M.2 قرار می‌گیرد. افزون‌ بر این، Qiao Sibo‌ دارای یک پد حرارتی در زیر پایه‌ی تماس است که SSD M.2 را به خنک‌کننده متصل می‌کند و در نهایت یک هیت سینک آلومینیومی یکپارچه، گرما را کاهش می‌دهد.

هیت سینک مستقیماً به SSD متصل می‌شود و هوای گرم را با استفاده از فن که با سرعت ۳۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد ​​خارج می‌کند. سیستم خنک‌سازی یادشده حداکثر جریان هوای 4.81 CFM را با نهایت نویز 27.3 dBA خارج می‌کند. در مقام مقایسه، خنک‌کننده‌ی ElecGear M11، دارای یک فن کوچک‌تر است که با سرعت ۹۳۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد؛ اگرچه تنها می‌تواند حداکثر جریان هوای 3.16 CFM را خارج کند.

رندرهای منتشرشده نشان می‌دهند که کل سیستم درون شاسی مشکی‌رنگی پیکربندی شده است که تقریباً مانند کارت گرافیک کوچکی به‌نظر می‌رسد و طبق فرضیات، فن دمنده هوای گرم را به‌جای پشت شاسی، از جلو خارج می‌کند.

متأسفانه تا این لحظه قیمت و زمان عرضه‌ی Qiao Sibo اعلام نشده است. ما همچنین هیچ اطلاعاتی در مورد عملکرد خنک‌کننده‌ی آن نداریم. به‌طور کلی، خنک‌کننده‌های M.2 برای درایوهای SSD PCIe 4.0 بسیار مفید هستند؛ اما می‌توانند برای نسل بعدی SSD‌های PCI 5.0 پیش‌نیازی الزامی باشند. SSDهای مذکور که اکثر آن‌ها احتمالاً دارای کنترلر Phison E26 هستند، حداکثر سرعت خواندن/نوشتن را به‌صورت تئوری دو برابر می‌کنند. این افزایش عملکرد طبیعتاً منجر به افزایش نیاز به برق و افزایش تولید گرما از کنترلر/DRAM SSD و NAND همراه خواهد شد.

در این‌ میان، سازندگان مادربرد و SSD می‌کوشند تا راه‌حل‌های خنک‌کننده‌ی غیرفعال بهتر و پیشرفته‌تری را روی بردهای نسل فعلی Z690 ارائه دهند، اما این راه‌حل‌ها ممکن است کافی نباشند و برای پایداری نسل بعدی PCIe Gen 5 NVMe به خنک‌سازی بیشتری نیاز باشد. انتظار می‌رود که سازندگان از اولین SSD‌های مبتنی‌بر نسل پنجم PCIe خود در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ رونمایی کنند؛ بنابراین به‌زودی شاهد عرضه و بررسی عملکرد آن‌ها خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات