حافظه‌های DDR5 حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به DDR4 گران‌تر خواهند بود

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
شرکت MSI با انتشار توییتی رسمی اعلام کرد قیمت ماژول‌های حافظه DDR5 نسبت به نسل قبل با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی روبه‌رو خواهد شد.
تبلیغات

براساس اطلاعاتی که به‌تازگی منتشر شده، قیمت حافظه‌های DDR5 به‌طرز محسوسی بیشتر از حافظه‌های DDR خواهد بود. درحالی‌که تولیدکنندگان ماژول‌های حافظه، سخت درگیر عرضه‌ محصولات خود به خرده فروشان هستند، شرکت‌های تولیدکننده‌ مادربرد نیز به‌صورت پیوسته از برنامه‌های خود برای نسل جدید تراشه‌های سری ۶۰۰ اینتل رونمایی می‌کنند. تاریخ عرضه رسمی پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل (Alder Lake) و مادربردهای Z690 چهارم نوامبر (۱۳ آبان) اعلام شده و این محصولات باید در این روز در دسترس خریداران قرار بگیرند.

بااین‌حال، اکنون حدود سه ماه است که برخی منابع فروش کیت‌های حافظه DDR5 را آغاز کرده‌اند و این مسئله می‌تواند نشان دهد دیگر مانعی برای دسترسی به این فناوری وجود ندارد. سرعت استاندارد JEDEC این تراشه‌ها از ۴۸۰۰ مگاترنسفر بر ثانیه شروع می‌شود که کندترین سرعت مرجع پشتیبانی‌شده در مادربردهای Intel Z690 است. همچنین طبق گزارش‌ها، نسل جدید پردازنده‌های اینتل از کیت‌های حافظه سریع‌تری مانند 6200MT/s استفاده خواهند کرد و به همین دلیل قیمت بالاتری خواهند داشت. شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که یک حافظه‌ی DDR5 چه‌قدر قیمت دارد؟

سارا لین از شرکت MSI با انتشار توییت جدیدی درباره هزینه‌ حافظه‌های DDR5 دربرابر DDR، می‌نویسد:

تاریخ نشان داده که فناوری جدید حافظه معمولاً ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از نسل قبل برای کاربرها هزینه به‌دنبال داشته است. بااین‌حال تراشه‌های DDR5 اجزای دیگری دارند که هزینه‌ی ساخت آن‌ها را بیش‌ازپیش افزایش داده است. در نتیجه ما باید انتظار یک جهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی را در زمان عرضه‌ی این محصولات نسبت به قیمت تراشه‌های DDR4 داشته باشیم. به‌طور معمول حدود ۲ سال طول می‌کشد تا به نقطه‌ی برابری قیمت‌ها با نسل قبل برسیم و ما انتظار داریم این روند برای ماژول‌های DDR5 نیز به همین ترتیب باقی بماند.

خود MSI انتظار دارد حافظه‌های DDR5 در زمان عرضه ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت بیشتری نسبت به ماژول‌های حافظه DDR4 داشته باشند. البته همچنین این شرکت پیش‌بینی می‌کند پس از اینکه دو سال از عرضه اولیه این محصول بگذرد، شاهد برابری قیمت‌های آن‌ها با استاندارد قبلی خواهیم بود.

مادربردهای سری Intel Z690 از DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنند؛ اما در بخش طراحی برد شاهد مدل‌های مختلفی خواهیم بود. به همین دلیل، علاقه‌مندان باید قبل از ارتقا به فناوری حافظه‌ مورد نظر خود نیز فکر کنند و سپس سراغ انتخاب بروند. درحال حاضر اطلاعات کافی در دسترس نیست و نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که رفتن به سراغ گزینه‌های پیشرفته‌تر ارزش هزینه‌ آن را خواهد داشت یا خیر. باید منتظر آغاز عرضه‌ی رسمی محصولات مورد بحث و انتشار نتایج بررسی‌ها بمانیم.

نظر شما همراهان زومیت درباره اختلاف قیمت این محصول‌ها نسبت به یکدیگر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات