سامسونگ حافظه ۵۱۲ گیگابایتی DDR5-7200 را رونمایی کرد

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ اعلام کرد اولین ماژول حافظه DDR5-7200 دنیا با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را تولید کرده است. این نسل از حافظه‌ها در‌مقایسه‌با حافظه‌‌های DDR4 تقریباً ۴۰ درصد کارایی بیشتری دارند.
تبلیغات

در کنفرانس Hot Chips 33، سامسونگ اولین تراشه DDR5-7200 دنیا با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را معرفی کرد. طبق اعلام این شرکت، حافظه جدید در‌مقایسه‌با حافظه‌های DDR4 حدود ۴۰ درصد کارایی بیشتر با دو برابر ظرفیت در ولتاژ ۱٫۱ ولت ارائه می‌کند. ماژول حافظه DDR5-7200 سامسونگ از هشت دای (Die) انباشته DDR5 تشکیل شده است که ازطریق تکنولوژی TSV به‌هم متصل شده‌اند. با این چینش، بهبود درخورتوجهی درمقایسه‌با DDR4 ایجاد می‌شود که به چهار دای DDR4 محدود بود.

با وجود طراحی متراکم‌تر، ارتفاع پشته DDR5 یک میلی‌متر است که در‌مقایسه‌با پشته DDR4 نزدیک به ۰٫۲ میلی‌متر کاهش یافته است. در‌واقع با استفاده از تکنیک‌های مدیریت ویفرهای نازک، سامسونگ توانست فاصله بین دای‌ها را ۴۰ درصد کاهش دهد تا موفق شود از ارتفاع پشته‌ها بکاهد. سامسونگ می‌گوید در ماژول حافظه DDR5-7200، قابلیت Same-Bank refresh یا SBR را پیاده‌سازی کرده و بهره‌وری باس DRAM را تا ۱۰ درصد افزایش داده است. علاوه‌بر‌این به‌منظور بهبود پایداری سیگنال، سامسونگ از اکولایزر بازخورد تصمیم (DEF) جدیدی استفاده کرده است.

حافظه DDR5-7200 در ولتاژ ۱٫۱ ولت کار می‌کند که ۰٫۹۲ برابر ولتاژ DDR4 است و این بهبود را مدیون استفاده از آی‌سی مدیریت توان (PMIC) و تنظیم‌کننده ولتاژ و فرایند گیت فلزی با ضریب دی‌الکتریک بالا بوده است. سامسونگ اعلام کرده است PMIC نه‌تنها به عملکرد کم‌توان کمک می‌کند؛ بلکه نویز را هم در پردازش کاهش می‌دهد. همان‌طور‌که از DDR5 انتظار می‌رفت، این ماژول حافظه با کد تصحیح خطای روی دای (ODECC) همراه شده است تا داده‌ها با امنیت و اطمینان بیشتری مدیریت شوند.

ماژول حافظه ۵۱۲ گیگابایتی DDR5 سامسونگ جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد به‌صورت اختصاصی بازار دیتاسنترها و سرورها را هدف گرفته است و برای کاربری‌های عادی احتمالاً باید منتظر نسخه ۶۴ گیگابایتی آن باشیم. به‌هرحال، این نکته به‌خودی‌خود هیجان‌انگیز است که پلتفرم‌های نسل آینده اینتل و AMD از مقدار زیادی حافظه پشتیبانی می‌کنند.

با معرفی ماژول‌های حافظه DDR4 با ظرفیت ۳۲ گیگابایت، کاربرهای عادی هم می‌توانند با چهار اسلات DDR4، حافظه مادربرد خود را تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش دهند. بنابراین، با حساب سرانگشتی می‌توان دریافت اگر حافظه‌های DDR5 با ظرفیت ۶۴ گیگابایت عرضه شوند، هر سیستم متوسطی می‌تواند تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داشته باشد؛ موضوعی که تا پیش از این خارج از پلتفرم سرورها امکان‌پذیر نبود.

سامسونگ انتظار دارد تولید انبوه ماژول حافظه ۵۱۲ گیگابایتی DDR5-7200 را تا انتهای سال ۲۰۲۱ آغاز کند. البته به‌اعتقاد این شرکت کره‌ای، تغییر به بازار کاربری عادی برای حافظه‌های DDR5 تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ یا حتی ۲۰۲۴ رخ نخواهد داد. افزون‌براین، نسل دوازدهم تراشه‌های هایبرید Alder Lake اولین پردازنده‌هایی خواهند بود که از حافظه‌های DDR5 پشتیبانی می‌کنند و پاییز سال ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات