اخبار زنده ؛ یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
مطالعه 7 دقیقه
امروز یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، سالگرد انتشار بازی تتریس، یکی از محبوب‌ترین عناوین بازی‌های ویدئویی تاریخ است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۸:۲۳

🔹رویداد محبوب و پرطرفدار #E3 بعد از یک سال غیبت، امسال به‌صورت آنلاین برگزار می‌شه و حالا تنها هفت روز تا E3 باقی مونده.‌‌🔹زومجی امسال هم مثل سال‌های قبل تمام اخبار این رویداد رو توی سایت و شبکه‌های اجتماعی پوشش می‌ده.‌‌ ‌📆 تاریخ دقیق آغاز E3: بیست و دوم خرداد‌ #E3Zoomg pic.twitter.com/P8Hfpb4TXD— Zoomg | زومجی (@myzoomg) June 5, 2021

۱۴:۲۲

السالوادور در تلاش برای به رسمیت شناختن بیت کوین به‌عنوان ارزی رسمی

رئیس‌جمهور السالوادور با انتشار ویدویی در جریان کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۱ اعلام کرد، با فرستادن لایحه‌ای به پارلمان این کشور، تلاش دارد بیت کوین را به‌عنوان ارزی رسمی در کشورش به رسمیت بشناسد.

منبع

۱۲:۲۵

ظرفیت باتری مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در آستانه‌ی WWDC 2021 فاش شد

رندر مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی بازطراحی‌شده ۲۰۲۱

MacRumors با استناد به اطلاعات افشاشده از پایگاه نظارت داده‌ی چینی، گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد هر یک از سلول‌های باتری نوت‌بوک‌های آینده اپل چه ظرفیتی دارند. این فهرست که در تاریخ ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) توسط تأمین‌کننده اپل Sunwoda Electronic ثبت شده و مربوط به باتری با شناسه مدل A2527 است. باتری یادشده دارای ظرفیت ۸۶۹۳ میلی‌آمپر ساعت یا ۱۱٫۴۵ ولت است و تقریبا ظرفیتی بالغ‌بر سلول‌های باتری ۸۷۹۰ میلی‌آمپر ساعت یا ۱۱٫۳۶ ولت مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی کنونی دارد.

مقاله مرتبط: مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی احتمالا در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد

فهرست ثبت‌شده از اسنوودا یک باتری دیگر را نیز با شناسه مدل A2519 شامل می‌شود که در ۳۰ مارس ۲۰۲۱ ثبت شده است. سلول باتری این محصول ۶۰۶۸ میلی‌آمپر ساعت یا ۱۱٫۴۷ ولت است. این باتری ظرفیت بالاتری از باتری ۵۱۰۳ میلی‌آمپر ساعتی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی فعلی دارد. به‌ نظر می‌رسد شاسی بازطراحی‌شده برای ابعاد نمایشگر ۱۴ اینچی سبب شده است باتری بزرگ‌تری در این محصول تعبیه شود.

متن کامل خبر: ظرفیت باتری مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در آستانه‌ی WWDC 2021 فاش شد

منبع

۱۲:۱۴

تصاویر مفهومی باکیفیت آیفون ۱۳ منتشر شد

تصاویر منتشرشده، آیفون ۱۳ را از زوایای مختلف نشان می‌دهد و نکته‌ی حائز اهمیت این است که شاهد ناچ کوچک‌تری در نمای جلویی دستگاه هستیم. افزون بر این، چینش دوربین با تغییراتی مواجه شده و دوربین دوگانه‌ی این دستگاه به‌صورت مورب در امتداد گوشه‌های فوقانی و تحتانی ماژول کلی دوربین قرار گرفته است. با گذار از تغییرات یادشده، تقریبا زبان طراحی دست‌نخورده باقی مانده است؛ البته تصاویر مذکور یک گزینه‌ی رنگ جدید را نشان می‌دهند که احتمالا زاییده‌ی ذهن طراح است و شاید در محصول نهایی شاهد این‌چنین رنگی نباشیم.

رندر آیفون ۱۳ استاندارد
رندر آیفون ۱۳ استاندارد
رندر آیفون ۱۳ استاندارد
رندر آیفون ۱۳ استاندارد

شایعات اخیر حاکی از آن است که اهالی کوپرتینو تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ را به حسگر لایدار مجهز می‌کنند؛ اما تصاویر خلاف این را نشان می‌دهند و شاهد استفاده از این حسگر در نسخه‌ی استاندارد نیستیم. همچنین به نظر می‌رسد که با توجه به استفاده از حسگرها بزرگ‌تر و لرزش‌گیر اپتیکال از نوع سنسور-شیفت، ابعاد لنزهای دوربین کمی بزرگ‌تر شده است.

متن کامل خبر: تصاویر مفهومی باکیفیت آیفون ۱۳ منتشر شد

۹:۵۵

ساعت‌های هوشمند فعلی شرکت فسیل آپدیت WearOS گوگل را دریافت نمی‌کنند

ساعت هوشمند فسیل

گزارش‌ها نشان می‌دهند شرکت فسیل برنامه‌ای برای انتشار آپدیت WearOS برای محصولات فعلی خود ندارد و احتمالا محصولات آینده‌ی این شرکت همراه‌با سیستم‌عامل جدید گوگل برای گجت‌های پوشیدنی هوشمند عرضه خواهند شد.

منبع

۹:۵۴

محبوب‌ترین برند گوشی هوشمند از دید کاربران کدام است؟

نمودار محبوب‌ترین برندهای گوشی هوشمند از دید کاربران

نظرسنجی که از سوی رسانه‌ی Android Authority صورت گرفته است نشان می‌دهد نزدیک به یک سوم از علاقه‌مندان به تلفن‌های هوشمند و فناوری روز از محصولات سامسونگ رضایت دارند و شرکت کره‌ای را برند محبوب خود می‌دانند. در جایگاه‌های بعدی به ترتیب گوگل، اپل، وان‌پلاس و شیائومی قرار دارند.

منبع

۹:۵۱

مایکروسافت: ایکس باکس سری اس و سری ایکس از ویژگی FSR شرکت AMD پشتیبانی می‌کنند

سران شرکت مایکروسافت تأیید کردند که کنسول‌های نسل نهمی این شرکت از ویژگی FSR شرکت AMD برخوردار خواهند شد. ویژگی FSR کمک می‌‌کند عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی در حالت نیتیو تا دو برابر افزایش یابد و درنتیجه، منابع بیشتری برای اجرای هرچه بهتر بازی‌های ویدئویی آزاد می‌شود.

مقاله مرتبط: AMD رقیب DLSS انویدیا فناوری FidelityFX Super Resolution را رونمایی کرد

منبع

۹:۴۴

مشخصات احتمالی ال‌جی ولوت ۲ پرو فاش شد

پنل جلویی گوشی الجی ولوت در دست کاربر

با خروج ال‌جی از بازار گوشی‌های هوشمند، شرکت کره‌ای تولید محصولات آینده‌ی خود را نیز لغو کرد. یکی از این محصولات، گوشی هوشمند ال‌جی ولوت ۲ پرو بود که حال مشخصات احتمالی آن فاش شده است. طبق گفته‌ها، ولوت ۲ پرو می‌توانست تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸، صفحه‌نمایش ۶/۸ اینچی با پنل P-OLED، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، رزولوشن +FHD و ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم داشته باشد.

منبع

۹:۴۱

در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ فروش پنل‌های OLED برای تلویزیون‌ها تا ۱۵۶ درصد رشد داشته است

تلویزیون فیلیپس

شرکت UBI که در زمینه‌ی تحلیل بازار گجت‌های هوشمند و لوازم خانگی فعالیت دارد گزارشی منتشر کرده و گفته که فروش پنل‌های OLED برای تلویزیون‌ها در سایز متوسط تا بزرگ نسبت به سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ با رشد ۱۵۶ درصدی همراه بوده است.

منبع

۹:۳۸

شیائومی به‌دنبال معرفی فناوری تشخیص زلزله برای محصولات خود است

شیائومی روی فناوری کار می‌کند که با استفاده از حسگرهای مختلف و هوش مصنوعی می‌تواند احتمال وقوع زمین لرزه را تشخیص دهد. انتظار می‌رود چنین ویژگی به گوشی‌های هوشمند شرکت چینی اضافه شود. 

منبع

۸:۰۶

جک دورسی ۵ میلیون دلار در یکی از تاسیسات استخراج بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کند

شرکت اسکوئر اعلام کرده است که ۵ میلیون دلار در تاسیسات استخراج Blockstream Mining که با نیروی خورشیدی کار می‌کند، سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت Sqaure که خدمات پرداخت رمزارز روی موبایل ارائه می‌کند در ۲۰۰۹ توسط جک دوروسی تأسیس شده است. بلاک استریم ماینینگ نیز که یکی از شرکت‌های پیشرو در توسعه بلاک چین است در ۲۰۱۴ توسط آدام بک تأسیس شده است.

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۶ ژوئن ۲۰۲۱

  • انتشار بازی تتریس: چنین روزی در سال ۱۹۸۴، الکسی پاژیتنوف بی‌خبر از اینکه ساخته‌ی وی به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین عناوین بازی‌های ویدئویی تاریخ تبدیل می‌شود، تتریس (Tetris) را در اتحاد جماهیر شوروی منتشر کرد. این بازی که در ابتدا برای یک کامپیوتر Elektronika 60 ساخت شوروی برنامه‌ریزی شده بود، خیلی زود به کامپیوتر IBM راه یافت و در آنجا به سرعت در سراسر مسکو و سایر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی گسترش یافت. سرانجام، مجارستان نقطه‌ی عطفی در کشف پتانسیل جهانی‌شدن بازی بود و تلاش‌های مشکوکی برای صدور مجوز برای فروش توسط شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری انجام شد. تا سال ۱۹۸۹، نیمی از دو شرکت مختلف حقوق ایجاد و توزیع بازی تتریس را برای رایانه‌های خانگی، کنسول‌های بازی و سیستم‌های دستی برعهده داشتند. در سال‌های بعدی جنگ‌های حقوقی بسیار پیچیده و طولانی برای مشکلات ایجادشده برای افرادی که دارای مجوزها و اختیارات برای فروش بازی تتریس در قالب‌ها و کشورهای مختلف در سراسر جهان بودند، درگرفت. جالب است بدانید که پاژیتنوف خودش برای سال‌ها قادر به کسب درآمد از بازی تتریس  نبود؛ زیرا وی یک کارمند دولت شوروی محسوب می‌شد و از حقوق یکسان با سایر کارمندان برخوردار بود. درنهایت، پاژیتنوف در سال ۱۹۹۶ به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد و توانست یک شرکت ایجاد کند و حق امتیاز بازی خود را دریافت کند. وی اکنون حق امتیاز بازی تتریس را به‌صورت کامل در اختیار دارد.

تاریخچه بسیار جالب تتریس را می‌توانید از زومجی در این لینک مطالعه کنید

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات