لینوکس و اندروید آینده کنسول‌های دستی هستند

یک‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نمای جلو استیم دک
بازار کنسول‌های دستی در حال گسترش است؛ اما آینده‌ی آن بیشتر به لینوکس و اندروید وابسته است و نه به سخت‌افزار.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، کنسول‌های دستی مثل Ayaneo 2 و استیم دک و حتی نینتندو سوئیچ سروصدای زیادی در بازار گیمینگ به‌پا کرده‌اند. این محصولات قابل‌حمل دنیایی از تجربه‌های جدید را دراختیار گیمرها قرار می‌دهند. درحالی‌که نینتندو از سال‌ها قبل در این بازار حضور دارد، استیم‌ دک و Ayaneo 2 امکان اجرای بازی‌های کامپیوتری را با عملکرد قدرتمند و عمر باتری عالی و استفاده از برنامه‌های مختلف در محصولی کوچک و قابل‌حمل به‌ارمغان می‌آورند.

استیم دک از یک نظر برتری بسیار مهمی بر Ayaneo 2 دارد و آن سیستم‌عامل است. شما می‌توانید ازطریق SteamOS کارهای زیادی انجام دهید؛ پلتفرمی که برپایه‌ی لینوکس Arch ساخته شده؛ اما بسیار ساده‌تر است. به‌دلیل ماهیت منبع‌باز و رایگان لینوکس، استفاده از چنین سیستم‌عاملی در کنسول دستی باعث کاهش هزینه‌های مربوط به خرید مجوز می‌شود.

بااین‌حال، استفاده از لینوکس معایبی هم به‌دنبال دارد؛ ازجمله لایه‌ی سازگاری پروتون برای اطمینان از اجرای بازی‌هایی که در اصل برای ویندوز ساخته‌ شده‌اند. به‌هرحال، واضح است که آینده‌ی کنسول‌های دستی احتمالاً به ترکیب لینوکس و اندروید وابسته خواهد بود و چند دلیل بسیار قانع‌کننده برای این ادعا وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لینوکس رایگان و منبع‌باز است

ازنظر نرم‌افزاری، لینوکس برای هر شرکتی که به‌دنبال ساخت کنسول بازی جدید است، انتخابی شایسته محسوب می‌شود. این سیستم‌عامل هسته‌ای منبع‌باز و رایگان دارد و توزیع‌های بسیار زیادی با تمرکز بر عملکردهای خاص از آن منتشر شده است که شرکت‌ها می‌توانند براساس نیاز خود از آن‌ها استفاده کنند. به‌عنوان مثال، همان‌طور‌که اشاره کردیم، SteamOS برپایه‌ی لینوکس Arch توسعه داده شده است. کاهش هزینه و استفاده‌ی حداکثر از منابع محدود سخت‌افزاری، ازجمله اهداف مهم‌ سازندگان کنسول‌های دستی است؛ به‌همین‌دلیل، لینوکس برای چنین محصولاتی انتخابی ایدئال خواهد بود.

کنسول دستی نینتندو سوئیچ (بالا) و استیم دک (پایین)

بزرگ‌ترین ضعف لینوکس برای استفاده در کنسول‌های دستی، منبع‌باز‌بودن آن است. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید کد SteamOS را مرور کنید؛ ولی شرکت‌هایی مثل سونی و مایکروسافت برای محافظت از فروش بازی‌های خود، به سیستم‌های ضد‌سرقت و قفل روی آورده‌اند و استفاده از سیستم‌عامل منبع‌باز برای چنین شرکت‌هایی چندان مناسب نیست.

بااین‌حال، کنسول‌های دستی مثل نینتندو DS نشان دادند حتی با وجود دزدی‌های افسارگسیخته‌ی بازی‌ها، همچنان می‌توانند فروش چشمگیری تجربه کنند و به منبع سود ثابتی برای شرکت‌های سازنده‌ تبدیل شوند. با اینکه بسیاری از بازی‌های کامپیوتری به‌صورت کرک‌شده دردسترس قرار دارند، بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند نسخه‌های اصلی را تهیه کنند. این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد اکثر کاربران تمایل دارند به‌جای استفاده از نسخه‌های تقلبی، نسخه‌های اصلی بازی‌ها را از شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها بخرند.

کنسول‌های دستی اندرویدی اکنون دردسترس هستند

از چند سال قبل، شاهد عرضه‌ی کنسول‌های دستی با سیستم‌عامل اندروید بوده‌ایم. درحال‌حاضر، دستگاه‌هایی مثل Logitech Cloud و Razer Edge مبتنی‌بر اندروید بازی‌های متنوعی را دراختیار گیمرها قرار می‌دهند. علاوه‌براین، پردازنده‌های گرافیکی گوشی‌های هوشمند امروزی واقعاً قدرتمند هستند و از پسِ اجرای عناوین گرافیکی سنگین نیز بر‌می‌آیند. به‌هرحال، نینتندو سوئیچ از تراشه‌ی Tegra X1 و گرافیک Maxwell بهره می‌برد و قدرت آن بیشتر از پردازنده‌های گرافیکی گوشی‌های هوشمند مثل Adreno 740 است.

کنسول دستی G Cloud لاجیتک
کنسول دستی لاجیتک G Cloud

همچنین، محبوبیت بازی‌های اندرویدی در چند سال اخیر افزایش بسیاری یافته است و عناوین گرافیکی و سنگینی مثل Genshin Impact و Call of Duty Mobile در صدر جدول این بازی‌ها قرار دارند. درحال‌حاضر، اندروید به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های جدی برای بازی شناخته می‌شود و به‌نظر می‌رسد همچنان شاهد افزایش عرضه‌ی کنسول‌های دستی مبتنی‌بر این سیستم‌عامل خواهیم بود.

اساساً اجرای بازی روی گوشی‌های هوشمند هنوز‌هم میان بسیاری از افراد چندان در کانون توجه قرار نگرفته؛ اما این دیدگاه درحال تغییر است؛ زیرا حتی بدبین‌ترین گیمرها اکنون به قدرت پردازشی گوشی‌های پرچم‌دار پی برده‌اند. Logitech Cloud اساساً گوشی هوشمند اندرویدی میان‌رده است؛ اما قابلیت‌های آن برای اجرای بازی‌های ابری ازطریق باز‌بودن سیستم‌عامل این محصول امکان‌پذیر شده است.

حتی نینتندو سوئیچ هم از مزیت‌های اندروید بهره می‌برد

واقعیتی که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند، این است که حتی نینتندو سوئیچ تا حدودی از اندروید استفاده می‌کند. این کنسول از مدیر نمایشی به‌ نام SurfaceFlinger در سرویس Hosbinder به‌همراه چهارچوب چندرسانه‌ای Stagefright بهره می‌برد. نینتندو تغییراتی روی این موارد اِعمال کرده است تا با HorizonOS که اسم رمز سیستم‌عامل نینتندو سوئیچ است، سازگار شوند. دلیل چنین تغییراتی احتمالاً این است که انویدیا قبلاً کار ساخت مدیر نمایشگر گرافیکی سازگار با تراشه‌ی Tegra X1 را انجام داده بود تا بتواند از آن برای اجرای بازی‌های اندروید بهره ببرد.

نینتندو سوئیچ

نکته‌ی جالب این است که کرت مک‌مستر، بنیان‌گذار و مدیرعامل سیانوژن، سال‌ها قبل اعلام کرد نینتندو قصد دارد با همکاری شرکت او، سیستم‌عاملی برای دستگاهی توسعه دهد که بعداً به سوئیچ تبدیل شد.

اگر پشته‌ی گرافیکی اندروید برای دستگاهی مثل نینتندو سوئیچ به‌اندازه‌ی کافی خوب است، پس سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند از این سیستم‌عامل در کنسول‌های دستی خود استفاده کنند؛ زیرا سوئیچ که اولین‌بار سال ۲۰۱۷ عرضه شد، همچنان به‌عنوان یکی از محصولات پرفروش‌ گیمینگ شناخته می‌شود.

کنسول‌های دستی در آینده از اندروید و لینوکس استفاده خواهند کرد

درحال‌حاضر، نمی‌توان با اطمینان گفت نسل بعدی کنسول‌های دستی حتماً از اندروید و لینوکس استفاده خواهند کرد؛ اما می‌توان اعلام کرد این اتفاق قطعاً در آینده رخ خواهد داد. چنین اقدامی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های توسعه و زمان می‌شود و درنتیجه، شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند در محصولات گمینگ خود از این سیستم‌عامل‌ها استفاده کنند.

نینتندو سوئیچ پرو
رندر کنسول دستی نینتندو سوئیچ پرو

ناگفته نماند استفاده از لینوکس و اندروید در کنسول‌های دستی بدین‌معنی نیست که بتوان به نسخه‌های سفارشی سیستم‌عامل شرکت‌‌ها دسترسی داشت. به‌عنوان مثال، پلی‌استیشن از Orbis OS بهره می‌برد که درواقع، برپایه‌ی FreeBSD توسعه داده شده است و درحالی‌که امکان اجرای لینوکس با جیلبریک روی آن وجود دارد، سونی با ایجاد قفل‌هایی از انجام این‌کار جلوگیری می‌کند. بدین‌ترتیب، انتظار می‌رود شرکت‌های سازنده‌ی کنسول‌های دستی از نسخه‌های به‌شدت قفل‌شده‌ی اندروید لینوکس در محصولات خود استفاده کنند؛ به‌طوری‌که شناسایی پایه‌واساس آن‌ها سخت خواهد بود.

به‌هرحال، واضح است که شرکت‌های سازنده‌ی کنسول‌های دستی از مدتی قبل استفاده از لینوکس و اندروید را در محصولاتشان آغاز کرده‌اند. نینتندو قبلاً چنین تصمیمی اتخاذ کرده است و همان‌طور‌که گفتیم، تا حدودی از مزیت‌های سیستم‌عامل‌های مذکور در کنسول‌های خود بهره برده است. علاوه‌براین، شرکت‌هایی مثل Valve با کنسول استیم دک، توانایی‌های لینوکس را در چنین محصولاتی به‌نمایش گذاشتند.

منبع: XDA

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات