نسخه ۶٫۳ هسته لینوکس با بهبودهای امنیتی، افزایش سرعت و قابلیت‌های جدید منتشر شد

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نسخه ۶٫۳ هسته لینوکس |‌ linux kernel 6.3
جدیدترین هسته لینوکس با بهبودهای امنیتی، افزایش سرعت و قدرت و سازگاری بیشتر با معماری‌های اینتل، AMD، ARM و RISC-V از راه رسید.
تبلیغات

لینوس توروالدز، خالق لینوکس در یادداشت‌های مربوط به انتشار نسخه‌ی ۶٫۳ هسته‌ی این سیستم‌عامل نوشت: «این بار طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، نسخه‌ی ۶٫۳ هسته‌ی لینوکس را با بهینه‌‌سازی برای پردازنده‌های ARM منتشر کردیم.»

درحالی‌که انتشار نسخه‌ی جدید هسته‌ی لینوکس برای جامعه‌ی هوادارن این سیستم‌عامل بسیار خوشحال‌کننده است، توروالدز هشدار می‌دهد شاید هنگام استفاده از آن همچنان با چالش‌هایی مواجه شوید. البته این هشدار بدان معنا نیست که واقعاً مشکلی در نسخه‌ی ۶٫۳ هسته‌ی لینوکس وجود داشته باشد و از طرفی باید اشاره کنیم کنترل چرخه‌ی انتشار آن به‌خوبی پیش رفته است.

اگرچه نسخه‌ی ۶٫۳ هسته‌ی لینوکس به‌اندازه‌ی به‌روزرسانی‌های قبلی که پشتیبانی از Rust و تراشه‌های M1 اپل را به‌ارمغان آوردند، هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد، اما همچنان قابلیت‌های جدیدی دردسترس کاربران قرار می‌دهد.

Rust یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای مدیریت بهینه‌ی حافظه است و هسته‌ی جدید لینوکس با پشتیبانی از این زبان در حالت کاربر، ارائه می‌شود.

میگوئل اوجدا، از توسعه‌دهندگان هسته‌ی لینوکس که مدیریت اضافه شدن پشتیبانی از Rust در لینوکس را برعهده داشت می‌گوید: «اضافه شدن Rust یعنی ما به‌نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که امکان انتشار اولین ماژول‌های این زبان دردسترس قرار گرفته است.»

از دیگر قابلیت‌های نسخه‌ی ۶٫۳ هسته‌ی لینوکس می‌توان به پشتیبانی و فعال‌سازی پردازنده‌ها و سخت‌افزارهای گرافیکی اینتل و AMD اشاره کرد. این تغییر علاوه‌بر بهینه‌سازی سخت‌افزاری، به‌طور مستقیم روی بهبود تجربه‌ی کاربران تأثیر دارد.

به‌نوشته‌ی ZDNet، هسته‌ی جدید لینوکس اکنون از نظر امنیتی بهبودیافته و بدین‌ترتیب اجرای آن روی پردازنده‌های قدیمی AMD کمی امن‌تر و سریع‌تر شده است.

لینوکس ۶٫۳ همچنین به درایورهای جدید مدیریت انرژی برای معماری‌های ARM و RISC-V مجهز شده است. این به‌روزرسانی از رمزنگاری مبتنی‌بر AES-SHA2 برای NFS پشتیبانی می‌کند و بدین‌ترتیب عملکرد ورودی و خروجی مستقیم EXT4 را بهبود می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این آپدیت می‌توان به درایور سریع‌تر فایل‌سیستم Brtfs اشاره کرد.

نسخه‌ی ۶٫۳ هسته‌ی لینوکس اکنون رابط کنترل‌کننده‌ی بومی استیم دِک (Steam Deck) را دردسترس گیمرها قرار می‌دهد. این به‌روزرسانی همچنین با Logitech G923 Xbox Edition سازگاری دارد و بهبودهایی در کنترلرهای سیمی اعمال می‌کند.

لینوکس ۶٫۳ همچنین با طیف گسترده‌تری از تراشه‌های وای‌فای سازگار است که ازجمله می‌توان به آداپتور Wi-Fi Realtek RTL8188EU، تراشه‌ی بی‌سیم کوالکام وای‌فای ۷، و اترنت برای BlueField 3 DPU انویدیا اشاره کرد. علاوه‌براین امکان مدیریت جریان‌های ترکیبی TCP چندمسیره با IPv4 و IPv6 برای کاربرانی که با شبکه‌های پیچیده سروکار دارند در این به‌روزرسانی جدید ارائه شده است.

درحال‌حاضر برای استفاده از لینوکس ۶٫۳ باید هسته‌ی این سیستم‌عامل را خودتان کامپایل کنید. جدیدترین نسخه‌ی هسته‌ی لینوکس از طریق Kernel.org دردسترس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات