سرفیس لپ تاپ ۶ مایکروسافت؛ تکرار مکررات یا قدمی بزرگ روبه‌جلو؟

چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
دست روی سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت Surface Laptop 5
نسل جدید سرفیس لپ‌تاپ بازار را شگفت‌زده می‌کند یا دوباره با تکرار مکررات روبه‌رو خواهیم شد؟
تبلیغات

وقتی نوبت به سرفیس لپ‌تاپ می‌رسد، مایکروسافت دنبال دگرگونی عجیبی نیست و جسته‌گریخته شاهد بهبودهایی در ساخت محصولات جدیدش هستیم.

مایکروسافت روند تکراری طراحی محصولاتش را معمولاً حفظ می‌کند؛ اما این لزوماً چیز بدی نیست. اگر دنبال سبک ترین لپ تاپ های بازار باشید و محصول باکیفیت بخواهید، می‌توانید لپ‌تاپ‌های مایکروسافت را در این طبقه‌بندی پیدا کنید.

اکنون در آستانه‌ی رونمایی از نسل جدید سری سرفیس لپ‌تاپ با عنوان احتمالی Surface Laptop 6، می‌خواهیم ببینیم که با چه محصولی روبه‌رو خواهیم شد. آیا مایکروسافت برگ جدیدی رو می‌کند؟

آیا سرفیس لپ‌تاپ ۶ رونمایی می‌شود؟

مدل نقره ای سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت Surface Laptop 5
سرفیس لپ‌تاپ ۵

با توجه به اخبار و اطلاعات فاش‌شده، می‌توان ادعا کرد که انتظار برای معرفی سرفیس لپ‌تاپ ۶ غیرمعقول نیست. در ماه گذشته شاهد بودیم که اطلاعات بنچمارک‌های مربوط‌به سرفیس لپ تاپ ۶ و سرفیس پرو ۱۰ فاش شدند و از این داده‌ها مشخص شد مایکروسافت از نسل جدید پردازنده اینتل موسوم به Core Ultra در دستگاه‌های جدیدش استفاده می‌کند.

سرفیس لپ‌تاپ ۶ به پردازنده‌‌های نسل اول سری Core Ultra مجهز می‌شود

پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت نیز در پیکربندی دیگری از این محصولات به‌کار خواهد رفت تا دردسترس مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. احتمالاً محصولات دارای پردازنده‌ی اینتل مشتریان تجاری را هدف قرار می‌دهند و با پسوند For Business معرفی می‌شوند.

بسیاری از مشخصات‌ فنی و اطلاعات لپ‌تاپ جدید مایکروسافت قبلاً فاش شده است؛ اما هنوز نه قیمت لپ تاپ را می‌دانیم و نه تاریخ عرضه‌ی آن را.

با بررسی تاریخچه‌ی عرضه‌ی محصولات جدید مایکروسافت می‌توان حدس زدن ردموندی‌ها به ماه اکتبر (مهر و آبان) تمایل بیشتری دارند؛ با این‌حال سرفیس لپ‌تاپ ۶ بسیار زودتر معرفی می‌شود.

رویداد قبلی مایکروسافت در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) برگزار شد و غایب بزرگ آن، سرفیس لپ‌تاپ ۶ بود؛ بنابراین، احتمال معرفی این محصول در رویداد پیشِ رو که فردا برگزار می‌شود بسیار زیاد است.

مشخصات‌ فنی سرفیس لپ‌ تاپ ۶

سرفیس لپ‌تاپ ۶ احتمالاً به پردازنده‌ی Core Ultra 5 135H با توان ۱۵ وات مجهز می‌شود و می‌تواند به حداکثر فرکانس ۴٫۴ گیگاهرتز برسد.

گفته می‌شود که پشتیبانی فرم‌ور سرفیس لپ‌تاپ جدید به ۶ سال خواهد رسید و ممکن است برای دریافت نسخه‌ی جدید ویندوز که فعلاً با نام ویندوز ۱۲ شناخته می‌شود، آماده باشد.

طراحی

سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت Surface Laptop 5 سبز روی سنگ

مایکروسافت معمولاً زبان طراحی را تغییر اساسی نمی‌دهد و همین موضوع دستاویز سرزنش‌های زیادی از سوی برخی منتقدان شده است. گفته می‌شود تغییرات طراحی سرفیس لپ تاپ ۶ شامل حاشیه‌های باریک‌تر، گوشه‌های گرد، صفحه‌نمایش پروضوح و دو درگاه USB-C و یک درگاه USB-A می‌شود.

درگاه USB-C سرفیس لپ‌تاپ ۶ با پشتیبانی از تاندربولت ۴ شرایط را برای اتصال گرافیک اکسترنال به لپ‌تاپ فراهم می‌کند. دیگر تغییر در طراحی، تاچ‌پد مبتنی‌بر بازخورد لامسه‌ای یا همان فناوری هپتیک‌ فیدبک است که تجربه‌ی کار با تاچ‌پد را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

سرفیس لپ‌تاپ ۶ احتمالاً گوشه‌های گرد و حاشیه‌های باریک‌تر در اطراف نمایشگر خواهد داشت

براساس مشخصاتی که حدوداً یک سال پیش توسط LaptopRoot فاش شد، سرفیس لپ‌تاپ ۶ به نمایشگر IPS LCD با نام تجاری PixelSense مجهز می‌شود و در دو نسخه‌ی ۱۳٫۵ و ۱۵ اینچی روانه‌ی بازار خواهد شد که به‌ترتیب وضوح تصویر ۱٬۵۰۴ × ۲٬۲۵۶ پیکسل و ۱٬۶۶۴ × ۲٬۴۹۶ پیکسل را ارائه می‌کنند. هر دو صفحه‌نمایش توسط گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شوند و به‌‌طور هم‌زمان تا ۱۰ لمس را شناسایی می‌کنند.

انتظار می‌رود نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ ۶ گستره رنگی sRGB را به‌صورت ۱۰۰ درصدی پشتیبانی کند و نسبت کنتراست ۱۳۰۰:۱ را ارائه دهد. پردازنده‌ی Core Ultra 5 135H با توان ۱۵ واتی و حداکثر فرکانس ۴٫۴ گیگاهرتز، با رم‌ ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی از نوع LPDDR5X همراهی می‌شود.

فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ مایکروسافت با ظرفیت ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی امکان تعویض را نیز فراهم می‌کند تا درصورت نیاز از فهرست بهترین SSD بازار گزینه‌ای برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی خریداری و آن را تعویض کنید.

هوش مصنوعی

کلید کوپایلت برای کیبورد کامپیوترهای ویندوزی

مایکروسافت درنظر دارد که دسترسی کاربران به هوش مصنوعی را آسان‌تر کند و رونمایی از سرفیس لپ‌تاپ ۶ و سرفیس پرو ۱۰ این فرصت طلایی را ایجاد خواهد کرد.

ردموندی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در OpenAI کرده‌اند و چت‌بات هوش مصنوعی ویندوز با نام کوپایلت نیز مبتنی‌بر هوش مصنوعی همین شرکت است. دوراز انتظار نیست که محصولات جدید با هوش مصنوعی یکپارچه‌تر شوند.

گفته می‌شود لپ‌تاپ‌های جدید مایکروسافت قرار است به کلید کوپایلت مجهز شوند تا فراخوانی و کاربری این چت‌بات راحت و سریع انجام شود؛ به‌خصوص که با استفاده از پردازنده‌های جدید اینتل یا پردازنده‌ی مبتنی‌بر آرم کوالکام واحد پردازش عصبی جدیدی در دل لپ‌تاپ فعالیت خواهد کرد.

قیمت سرفیس لپ تاپ ۶

قیمت لپ تاپ مایکروسافت در مدل‌های قبلی از ابتدا تا سرفیس لپ تاپ ۵ از ۹۹۹ دلار شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود مدل جدید این سری در مدل پایه همچنان با برچسب قیمتی ۹۹۹ دلار روانه‌ی بازار شود.

آنچه می‌خواهیم در سرفیس لپ تاپ ۶ ببینیم

اولین انتظار مهم از سرفیس لپ تاپ ۶، رنگ‌های خاص و جذابی است که دیگر در سرفیس‌ها مشاهده نمی‌کنیم. محصولات سری سرفیس لپ‌تاپ همیشه رنگ‌های منحصربه‌فردی داشته‌اند؛ زمانی بود که لپ‌تاپ‌های مایکروسافت در رنگ‌هایی مثل طلایی، آبی و قرمز روانه بازار می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر رنگ‌های خنثی مثل مشکی، کرم و سدری داشته‌اند.

دیگر انتظار مهم، باریک‌تر شدن حاشیه‌های نمایشگر است. در سال ۲۰۲۴ با پرداخت هزینه‌ای ۱٬۰۰۰ دلاری یا بیشتر (حدوداً معادل ۶۰ میلیون تومان) توجیهی ندارد که حاشیه‌های عریض با حس‌وحال قدیمی را تحمل کنیم. امیدواریم مایکروسافت Dell XPS را سرلوحه‌ی خود قرار دهد و حاشیه‌های نمایشگر را باریک‌تر کند.

ارائه‌ی ویژگی‌های پریمیوم مثل نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و وب‌کم 1080p روی سرفیس لپ‌تاپ ۶ از دیگر انتظاراتی است که کاربران دارند. برای مثال، سرفیس پرو ۸ مایکروسافت نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و وب‌کم 1080p داشت و سرفیس لپ‌تاپ ۵ رنگ هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را به‌خود ندید. حتی سرفیس گو ۳ هم به وب‌کم 1080p مجهز شد. بنابراین، بعید نیست که بالاخره سرفیس لپ‌تاپ ۶ چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد.

جمع‌بندی

سرفیس لپ‌تاپ ۶ مایکروسافت با پردازنده‌ی نسل جدید اینتل Core Ultra معرفی می‌شود و با تمرکز بر هوش مصنوعی می‌تواند فصل جدیدی را در تجربه‌ی کاربری ویندوز در محصولات مایکروسافت رقم بزند. این لپ‌تاپ‌ براساس شنیده‌ها ازنظر نمایشگر و طراحی بهبود پیدا می‌کند تا با معیارهای امروزی یک دستگاه به‌روز، برابری کند.

انتظار شما کاربران زومیت از سرفیس لپ‌تاپ ۶ مایکروسافت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات