از مک بوک ایر M3 اپل چه انتظاراتی داریم؟

شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
طراحی مک بوک ایر M2
یکی از مورد انتظار‌ترین محصولات این روز‌های اپل، سری جدید مک‌بوک ایر است که بنابر شایعات به‌زودی رونمایی می‌شود.
تبلیغات

اپل اواخر سال گذشته‌ی میلادی مک بوک پرو را با پردازنده‌‌های سری M3 به‌روز کرد اما مک بوک ایر هنوز به سخت‌افزار جدید به‌روز نشده‌ است.

براساس نوشته‌ی مک‌رومرز، انتظار می‌رود که اپل رویدادی با محوریت مک و آیپد در اواخر ماه مارس (فروردین ۱۴۰۳) برگزار کند که در آن شاهد به‌روزرسانی مک بوک ایر خواهیم بود. در ادامه به تمام اطلاعاتی که از این محصول در دست داریم، نگاهی خواهیم انداخت.

طراحی و اندازه

اپل از سال گذشته، مک بوک ایر در دو مدل عرضه می‌کند و حالا در کنار مک بوک ایر ۱۳٫۶ اینچی، مک بوک ایر ۱۵٫۳ اینچی را نیز دارد.

طراحی مک بوک ایر آخرین بار در سال ۲۰۲۲ به‌روز شد و این بار هیچ شایعه‌ای مبنی‌بر تغییر طراحی شنیده نمی‌شود.

ضخامت مک بوک ایر M2

اپل به استفاده از بدنه‌ای با سطوح تخت به سبک مک بوک پرو که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد ادامه خواهد داد. انتظار داریم مک بوک ایر ۲۰۲۴ با با کیبورد مشکی، ترک‌پد بزرگ، دو درگاه USB-C، تاچ‌آیدی، درگاه شارژ تاندربولت، نمایشگر با حاشیه‌ی باریک و بدنه‌ی آلومینیومی از راه برسد.

تنها تفاوت دو مدل مک بوک ایر از نظر طراحی، اندازه‌ی نمایشگر خواهد بود. در حال حاضر، مک‌ بوک ایر در چهار رنگ نقره‌ای، خاکستری، کرمی و آبی تیره در دسترس است. انتظار می‌رود که علاوه بر سه رنگ استاندارد، شاهد یک رنگ خاص جدید یا ترکیب رنگی کاملاً جدیدی در مک بوک ایر باشیم.

پردازنده‌ M3

با توجه به ثابت ماندن طراحی، استفاده از پردازنده‌ی جدید محور اصلی به‌روزرسانی مک بوک ایر خواهد بود. مدل‌های فعلی مک‌بوک ایر از پردازنده‌ی M2 استفاده می‌کنند. بنابر انتظارات، مک بوک ایر جدید از پردازنده‌ی M3 که اولین بار در مک‌بوک پرو معرفی شد، بهره خواهد گرفت.

مک‌بوک ایر ۲۰۲۴ به‌لطف پردازنده‌ی M3 قدرت گرافیکی بسیار خوبی خواهد داشت

تراشه‌ی M3 بر‌اساس لیتوگرافی سه نانومتری TSMC ساخته شده‌ که نوید عملکرد و کارایی بهتر نسبت به تراشه‌ی پنج نانومتری M2 را می‌دهد. پردازنده‌ی M3 میزبان ۲۵ میلیارد ترانزیستور است؛ درحالی‌که پردازنده‌ی M2 حدود ۲۰ میلیارد ترانزیستور دارد.

بنچمارک‌های CPU نشان می‌دهند که پردازنده‌ی M3 در پردازش‌های تک هسته‌ای تا ۱۷ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی M2 است و در پردازش‌های چند هسته‌ای تا ۲۱ درصد بهتر عمل می‌کند. عملکرد GPU تقریباً ۱۵ درصد بهبود یافته، اما پیشرفت‌های دیگری در واحد گرافیکی وجود دارند که تراشه‌ی M3 را متمایز می‌کنند.

تدوین ویدیو با مک بوک ایر M2

تراشه‌ی M3 دارای معماری جدید گرافیکی است که از Dynamic Caching استفاده می‌کند، به این معنی که هر وظیفه‌ی پردازشی‌ای صرفاً بخشی از حافظه را که به آن نیاز دارد اشغال می‌کند و به‌صورت آنی برای حداکثر استفاده از حافظه، تطبیق می‌یابد. نتیجه‌ی این عمل، بهبود قدرت گرافیکی در برنامه‌ها و بازی‌ها خواهد بود.

پردازنده‌ی M3 برای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سه‌بعدی دارای سیستم رهگیری پرتو سخت‌افزاری و سیستم سایه‌زنی Mesh است. رهگیری پرتو سخت‌افزاری از نسخه‌ی نرم‌افزاری سرعت بیشتری دارد، بنابراین هر بازی و برنامه‌ای که از رهگیری پرتو استفاده می‌کند، روی M3 عملکرد بهتری خواهد داشت.

تقریباً هیچ‌یک از بازی‌های macOS از رهگیری پرتو پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین این ویژگی برای بازی‌هایی که در آینده منتشر می‌شوند مفید خواهد بود. به‌لطف رهگیری پرتو سخت‌افزاری، در پردازش‌های سه‌بعدی در برنامه‌هایی مانند بلندر، شاهد بهبود سرعت خواهیم بود.

بریدگی نمایشگر مک بوک ایر M2

موتور مدیای جدیدی در پردازنده‌ی M3 وجود دارد که از دی‌کد AV1 پشتیبانی می‌کند. AV1 کدکی ویدیویی است که پلتفرم‌های استریم از آن برای محتوای ویدیویی کیفیت بالا با بیت‌ریت پایین استفاده می‌کنند و به‌طور فزاینده‌ای برای ویدیوهای 4K و 8K مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایر تغییرات

مدل‌های جدید مک‌بوک ایر احتمالاً از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند به باند وای‌فای ۶ گیگاهرتزی ارائه‌شده توسط روترهای سازگار متصل شوند. به لطف ارتقاء به پردازنده M3، شاهد بهبود عملکرد باتری نیز خواهیم بود.

آیا مک بوک ایر ۲۰۲۴ ارزش خرید خواهد داشت؟

برای آن دسته از کاربرانی که مک‌ بوک ایر M2 دارند، دلیل منطقی‌ای برای به‌روزرسانی به نسخه‌ی جدید وجود ندارد، زیرا پیشرفت‌ها به اندازه‌ی کافی چشمگیر نیستند؛ تغییری در طراحی مشاهده نمی‌شود و اگرچه پردازنده‌ی M3 بهتر است، اما تفاوت چشمگیری در عملکرد ارائه نمی‌دهد.

چندوظیفگی مک بوک ایر M2

خرید مک بوک ایر M3 برای کاربرانی که مک بوک ایر M1 دارند ممکن است منطقی باشد. با ارتقاء به مک بوک ایر جدید، تجربه‌ی جدیدی هم از نظر کارایی و هم از نظر طراحی می‌توان به دست آورد. دستگاه‌های M1 از طراحی قبلی مک‌ بوک استفاده می‌کنند، بنابراین به‌روزرسانی به مک بوک ایر M3 تجربه دیداری جدیدی به ارمغان می‌آورد.

برای آن دسته از کاربرانی که مک بوک ایر قدیمی مبتنی بر پردازنده اینتل دارند، ارتقاء به مک بوک ایر M3 یک پیشرفت اساسی خواهد بود.

قیمت و تاریخ عرضه

هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت لپ تاپ مک بوک ایر ۱۳ اینچ و قیمت لپ تاپ اپل مدل مک بوک ایر ۱۵ اینچ ۲۰۲۴ اعلام نشده است. در حال حاضر نشانه‌هایی از عرضه‌ی مدل‌های جدید M3 مک‌بوک ایر در پایان ماه مارس (فروردین ۱۴۰۳) وجود دارد اما هنوز جزئیاتی در مورد رویداد احتمالی اپل دردسترس نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات