لنوو در آستانه رونمایی تراشه‌های میتیور لیک، قدرت‌نمایی کرد

یک‌شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لپ تاپ لنوو اسلیم 7i کربن با لولای ۱۸۰ درجه
لنوو با نوآوری‌های جدید در بخش لپ‌تاپ، سال ۲۰۲۴ را پرقدرت آغاز می‌کند.
تبلیغات

به گزارش آی‌تی‌هوم لنوو اخیراً از کامپیوترهای شخصی هوش مصنوعی (AI PC) خود صحبت کرده که لپ‌تاپ‌های مختلفی را شامل می‌شود و سری یوگا پرو یکی از آن‌ها خواهد بود. انتظار می‌رود این لپ تاپ لنوو همین هفته در رویداد معرفی پردازنده‌های میتیور لیک اینتل از راه برسد اما این شرکت از حالا پیش‌نمایشی کوچک از آنچه باید انتظار داشته باشیم، ارائه کرده است.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها از رم LPDDR5 در کنار اولین سری از پردازنده اینتل Core Ultra استفاده خواهند کرد، چچ لنوو از رم پرسرعت‌تر 7467-LPDDR5 بهره می‌برد که ۱۷ درصد سرعت بالاتری دارد و قاعدتاً به بهبود عملکرد کلی لپ‌تاپ جدید لنوو منجر می‌شود.

نمودار تفاوت عملکرد رمLPDDR5-7467 در لپ‌تاپ لنوو یوگا پرو ۲۰۲۴

لنوو در نموداری نشان می‌دهد که چگونه رم لپ‌تاپ‌ها از DDR4-3200 به DDR5-5200 در سال ۲۰۲۳ و LPDDR5-7467 در سال ۲۰۲۴ تکامل یافته است.

این شرکت اشاره‌ای به این موضوع نکرده که برای این آمار از کدام پردازنده‌ی Core Ultra اینتل استفاده شده است.

چندین بهینه‌سازی کرنل و تغییرات PCB باید برای افزایش سرعت رم LPDDR5 انجام شود. رم سریع‌تر LPDDR5 را باید برای CPU-های میتیور لیک اینتل و گرافیک مجتمع آن‌ها عالی دانست چرا که پهنای باند بیشتری را فراهم می‌کند.

نمودار تفاوت عملکرد رم LPDDR5-7467 در لپ‌تاپ لنوو یوگا پرو ۲۰۲۴

در بنچمارک‌های نشان داده‌شده توسط لنوو، این شرکت عملکرد رم LPDDR5-6400 را با LPDDR5 -7467 در پردازش‌های مختلف مقایسه کرده است.

نمودار تفاوت عملکرد رم LPDDR5-7467 در لپ‌تاپ لنوو یوگا پرو ۲۰۲۴

نکته‌ی جالب این است که لنوو سطح عملکرد را با فعال و غیرفعال کردن SAGV در پردازنده‌ی میتیور لیک مقایسه می‌کند. SAGV یک تنظیم‌کننده‌ی پویا در تراشه است که می‌تواند سرعت رم را براساس حجم کاری تنظیم کند. این کار می‌تواند به مصرف انرژی کمتر در زمانی که نیازی به سرعت بالاتر رم نیست منجر شود.

تنظیم سرعت رم در BIOS لپ‌تاپ لنوو یوگا پرو ۲۰۲۴

SAGV را می‌توان از طریق BIOS فعال یا غیرفعال کرد. در صورت غیرفعال بودن، BIOS به شما اجازه می‌دهد تا رم LPDDR5 را به‌صورت دستی بین حالت ۷٬۴۶۷ مگاترنسفربرثانیه یا ۵٬۶۰۰ مگاترنسفربرثانیه تنظیم کنید.

قطعات داخلی لپ‌تاپ لنوو یوگا پرو ۲۰۲۴

لنوو علاوه بر تمام این آزمایش‌ها، اولین تصویر قطعات داخلی لپ تاپ یوگا پرو خود با پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل را منتشر کرده است. این لپ‌تاپ دو فن با دو لوله‌ی حرارتی مسی بزرگ دارد که گرما را از پردازنده دور می‌کنند.

رم دستگاه زیر هیت‌سینک مسی قرار گرفته و به برد اصلی لحیم شده است. باتری این لپ‌تاپ ۵٬۳۸۵ میلی‌آمپر‌ساعت ظرفیت دارد. باید دید این فناوری چه تأثیری بر قیمت لپ تاپ لنوو خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات